Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Nu har jag ju inte läst allt du skrivit om sömnproblemen, men du tror inte att det kan vara en ide att sluta ge henne välling på nätterna? Jag tänker, vet hon att hon inte ska få mat så har hon ingen orsak att vakna? Då kanske hon bara vänder på sig och somnar om?
Jag har också märkt nu på Olivia att vi varit för snabba till henne i sängen. Förut när hon låg vid oss så drog jag alltid henne närmre eller la en hand på henne, då blev hon direkt tyst. Nu när hon sover i sin egen säng, kan hon börja pipa, sätta sig upp och fortsätta gnälla, men så dunk, rasar hon ner på kudden och somnar. Så man får inte vara för snabb dit, för då väcker man dem i tron om att de redan är vakna :)

Skönt att det fungerar lite bättre iaf :)

Jo, vällingen ska ju också bort, men som en övergång väljer vi att göra såhär. Uppenbarligen ammade hon som en kamel nattetid innan, men när hon verkligen äter ordentligt på dagen ska vällingen bort. Ska rådgöra lite med BVC på fredag. Ni som har ungar som inte äter alls på nätterna, när får dom sista, respektive första målet mat varje dag?
Men sen hon lärde sig sova själv märker jag också att hon ofta klarar sig själv. Behöver inte vara där alls lika mycket och trösta längre, utan hon gnyr lite och somnar sen om.

På tal om lek-prylar, så sa jag till maken häromdagen att vi skulle åka till Biltema och köpa en liten uppblåsbar pool. Han undrade vad jag skulle ha den till.
”Till Tova, i vardagsrummet.”
”I VARDAGSRUMMET?”
Han trodde jag skulle fylla den med vatten :D Men nu ligger det ett överkast över den, massa kuddar och leksaker i och Tova verkar gilla den :D
Inbillar mig att den kanske kan vara till hjälp om hon vill försöka resa på sig också, den är hyfsat stadig i kanterna. (BVC är lite nojjiga över att hon inte reser sig eller kryper riktigt än, hon är 11 månader imorgon.)

Jag har använt gungställningen för att tvätta mattor än så länge :D

Det låter dyrt att ha häst i storstan… :D
Själv funderar jag på att försöka sälja min kuse… :( Kan inte göra nånting med honom nu, och vet ju inte om jag nånsin kommer klara det igen. Häromdagen var första gången jag lyckades kratsa hans hovar med högerhanden. Men rida eller (töm)köra finns inte på kartan. Inte så lätt att hitta någon här i obygden som vill ta över utbildningen av en grön nordsvensk heller. Funderar på att lämna bort så inkörningen blir ordentligt gjord men sen då? Bläh...

Tur i oturen är ju att stallplatsen är gratis, foder och strö momsfritt, det är nära och fri tillgång till ridhus på gården om jag skulle vilja testa nånting. Så han får ju gärna gå där och skrota, men det känns synd på en supertrevlig 6-åring.

Usch vad trist med din häst och handen förstås! Jag är ganska glad att jag inte har några hästar kvar. Sålde unghingsten strax innan jag blev gravid första gången, tog bort stoet när L var tre månader och skänkte bort ungstoet när han var ett halvår...

Förstår makens reaktion :D

Det är dyrt att ha häst i sthlm. Får jag in henne på lösdriften kommer det att kosta 2000/månad dock och det är ett helt okej pris tycker jag även i andra delar av landet. Trist med din hand. Jag personligen hade dock siktat mer på att ta hjälp med skolning om han inte är ordentligt riden då jag tror att det säljer bättre alternativt är mer attraktivt om du vill lämna på foder men det är svårt att sälja idag oavsett ras.

Min tös äter inte på natten. Hon har dock (vad jag förstår) helt vrickade sömnrutiner. Vi går i säng vid 21-22 och då får hon välling. Alva lägger sig samtidigt men hon brukar inte orka mycket mer än till 21. Sen vaknar hon vid 7 och strax efter är det frukostdags. Sen sover hon i regel en gång på dagen när jag är hemma, tror att hon ibland eftermiddagslurar när sambon har henne själv. Dock sover hon åtminstone en timme, kanske två, till skillnad från innan jag gick hem då hon sov många korta intervaller. Vad jag förstår sover de flesta bebisarna vid 19-20 på kvällen och vaknar samma tid som min tös.

2000 i månaden, ja, då hade jag nog ringt slaktbilen för länge sen :D

Han går att rida i alla gångarter, kusen, och flyttar för skänkel och lyssnar bra. Så han är grundriden ordentligt, men jag hade ju planer på en dressyr-pålle. En hårdrockskuse med lång man och allt :D *flickdröm*
Jag får se vad som händer. Handen kan ju bli bra. Största problemet nu är nästan bäckenet. Iaf när det gäller eventuell ridning.

Sover till 7? Åååh... Låter underbart :) men jag skulle säkert bli stressad då. Kl 7 är vi oftast redan uppe i stallet, och har klarat av sjukgymnastik och ett par blöjbyten... :)

Tänk så olika det kan vara :) jag lägger mig medvetet på en nivå som inte är för låg för att dels tror jag att man kan sortera bort dålig hästhållning så och samtidigt är det skönt med mycket service då kollektivskötsel ofta gör att det blir bråk och tjafs. Skönt med en som verkligen är "chef" och det gör mig trygg.

Kl 7 är lite smärtgränsen som det känns idag. Jag gillar tidiga mornar men före 7 säger jag nej tack till. Tidigare sov hon till 8-10 så då fick man ibland gå upp och äta frulle själv :p

HAHA till slakten för 2000kr!? :D Snacka man har olika perspektiv på saker och ting! Visserligen betalar vi bara 1000kr/box men när jag är igång och aktiv så vi har kostnader på ridhus, träningar osv, så räknar vi med att hästarna kostar oss ca 8000kr/mån. Då är allt medräknat förutom eventuella veterinärskostnader.. Visserligen tog nog maken i lite väl på shoppingkontot.. för jag shoppar inte lika mycket till dem längre.. jag har redan alla färger på schabraken haha :D

Olivia sover 19-07 även om hon håller på och experimenterar lite nu efter att rutinerna ändrats så mycket, med dagis och att hon sover själv.
Hon får välling vid 19, sen upp och borsta tänderna och ner i säng. Vaknar sedan vid 6-7 och äter hyfsat på en gång. Hon är glad och kan leka, fram tills att hon ser att man håller på och förbereda frukosten, då blir hon som ett litet larm och ylar tills hon får första skeden i munnen!
Jag tycker 7 är en lagom tid just nu för henne (mig :angel:) att vakna på. Men ett par dagar nu har hon vaknat vid sex och imorse vaknade hon redan halv sex-kvart i sex. Hade det bara vart jag hemma så hade jag faktiskt aldrig gått med på det utan hon hade glatt fått ligga kvar med mig i sängen. Men Olle var hemma och hade precis vaknat så han gick upp med henne och jag låg kvar tills tjugo i åtta! :D Det är så himla fantastiskt att ha en make som alltid vaknar ap-tidigt! Eller ja, iaf nu mer.. i början när vi träffades var det som en chock för mig. Själv var jag 20 och kunde sova till 2 på eftermiddagarna men när jag träffade Olle så... hahaha, började han peta på mig vid 9 "vaaaaaknaaaaa, håll mig säääällskaaaaap, jag har vart vaken jäääättte lääääängeeee" och jag höll på att svimma av bara chocken :D

Nu har ni babblat på så jag knappt hinner med :p

Igår var vi på BVC för ettårskontroll. Han är nu snart ett år och två månader. Korrigerad ålder är 11 månader.

Han klarade de enkla testerna galant även om han var lite tveksam först eftersom det var en läskig gubbe där inne som inte brukar vara med (läkaren). Testet skulle han dessutom ha klarat redan när han var ett år.
Läkaren var mycket nöjd med Tors utvecklig och allt såg bra ut.

Tor väger nu 8,5 kg och är 71 cm lång.

Imorgon ska han på sitt första tandläkarbesök. Jag har ingen aning om vad man gör där med dessa småttingar. Men antar att det mest är för att vänja in och att kolla att tänderna som kommit sitter som de ska.

Angående sovtider så är ju Tors rutiner inte lika trevliga som för ett tag sedan. Förr somnade han vid 19 och sov till 08 och vaknade mellan en och två gånger och ville ha flaska. Nu somnar han närmare 22. Man är glad om han somnat vid 21. Och han vaknar vid halv sju tiden. Däremellan en matning och ibland några uppvakningar till. Fast idag fick jag lyckligt nog sova enda till halv nio utan någon nattmatning :D . Hoppas på att kommande natt blir likadan så man kanske får sova ikapp lite.

Usch vad jobbigt att ni blivit sjuka igen. Och foglossningskänningar är verkligen inte kul. Ni får krya på er och hoppas att fogarna håller sig snälla.

Den där ihopbyggbara klätterställningen. Går den att ha ute året runt? Eller måste man ta in den på vintern för att den ska hålla? Vi har inte alls någon plats att förvara en sådan inomhus. Och den där rutschkanan ser farligt lång ut för en ettåring på bilder. Är den lika lång och hög som den ser ut?

Zewz.

Verkligen tråkigt med din kropp som strejkar och att du inte klarar hästen då. Låter som en härlig dröm. Dressyrutbildade nordsvenskar är ju så tjusiga. Hoppas att kroppen blir helt bra igen. Men förstår dina funderingar på att sälja. Har själv en ung fin häst som slösas bort och inte får göra något vettigt. Hoppas att min bekant får igång henne i sommar och kan hitta ett nytt bättre hem där hon får jobba och ha kul istället.

Roligt att ni skaffat pool. Kanske kan det vara ett tryggt ställe att öva sig på att börja krypa. Innan Tor började med det så brukade han ta stöd med pannan också för att kunna förflytta sig lite. Men då krävs mjukt underlag ;) . Kan tänka mig att bvc nojjar. Men alla har ju olika intressen. Kanske tycker hon inte själv att det är så viktigt ännu. Kom bara att tänka på att det kanske kan vara hennes stökiga nätter som gör att hon inte orkat ta tag i krypandet. Hon borde väl också bli trött av att vakna hela tiden. Men ja, det är ju bara spekulationer.

Jo, som hagprydnad är 2000 kronor i månaden ganska mycket. Sen har jag blivit bortskämd här i byn med att få det mesta gratis/oförskämt billigt. Bara att slippa hovslagarkostnader och stallhyra är ju värt en del.

Solvind.. Kul att Tor växer och allt, som han ska! Har man slutat prata om korrigerad ålder nu?
Hennes stökiga nätter kan säkert hänga ihop med för lite fysisk aktivitet. Vilket som föder vilket är ju frågan dock. Hoppas hon blir tröttare sen när hon börjar härja runt så hon sover bättre :D

Nu började jag fundera lite. Kanske om jag surrar på mig ortosen (handstödet) riktigt hårt och lindar över, så kanske jag kan få på sele och tömköra lite i ridhuset. Får testa nån dag. Går ju göra mycket från marken. Behöver verkligen en vettig anledning att komma hemifrån också. Bekvämt för maken att jag ”ändå alltid är hemma.” :grin:

Vad skönt att ni börjar få ordning på sömnen! Hoppas att du snart kan sova ut lite mer själv. Yrsel låter inte så kul.

Linnea ammar och somnar sen ca kl 20. Hon sover till ungefär 6, ibland vaknar hon lite tidigare. Fast hon ammar fortfarande 1-2 ggr per natt. Jag och min man går ändå upp vid 5, han för att fixa stallet och jag för att åka tidigt till jobbet för att kunna komma hem tidigare. Vi går lite om lott på jobbet. Om jag inte är slltför stressad somnar jag samtidigt som barnen! Men på sista tiden har det varit lite mkt.

Tråkigt med hästen! Jag skulle kanske som DS satsa på att lämna bort i utbildning och sen se om man hinner mer själv eller leta efter fodervärd. Men så är jag helt omöjlig när det gäller att sälja hästar (har hittills aldrig gjort det). Den ena som jag har är verkligen ingen fullträff, jag köpte honom för att jag tyckte synd om honom. Men egentligen är han ganska farlig. I fredags skickade han iväg hovslagaren flera meter tex :crazy: Har tänkt (försöka) sälja honom flera ggr, men alltid ångrat mig och inte provat.

Istället råkade vi skaffa en häst till i måndags! Grannens 40-åriga (?) shettis har flyttat in till oss. Hon ville bli av med alla sina hästar, så det gick lite hastigt. Är fortfarande lite i chock. Men verkar gå bra hittills. Han brukade hänga med mina hästar redan innan, så de känner varandra rätt väl (han gick runt fritt de senaste åren, men nu hade bönderna börjat klaga, så det var slut med det). Höll på nästan hela första natten och fixa en privat sov- och ätplats i mitt blivande sköthus/sadelkammare. Var såklart helt fullt med prylar och byggmaterial, så nu är istället garaget så fullt att man knappt kommer in i bilen. Men han kan iaf gå undan från de andra om han vill (har lösdrift).

Håller med om att gunga i träd är mysigt! I vårt enda tillräckligt stora träd är det dock svårt att hitta grenar som är tillräckligt raka. Då blir det svårt att gunga rakt. Så istället har vi hängt båda repen på samma ställe => kan gunga rakt, men det snurrar kanske lite.

Angående storlek på sandlåda så har vi ca 1,5x2m. Skulle nog gjort 2x2m om vi haft plats. Gammal eka låter fint! Jag byggde av gamla takstolar som jag fäste ihop med ett gammalt kvastskaft. Eftersom de inte är behandlade håller de väl inte i evighet, men förhoppningsvis tillräckligt länge.

Oj, nu måste jag jobba vidare :o

Apropå hög stalllhyra så tycker ju jag att 2000 är som hittat! När jag hade hästarna inhyrda på lösdrift kostade det 5500 kr per häst och månad! Lite andra priser i Schweiz... Beror på att mark är så dyrt här, landet är fullkomligt överbefolkat i jämförelse med Sverige. Nu när jag har dem hemma kostar det lika mycket för båda två på ett år (foder, strö, bli av med gödsel etc.) Känns bättre! Även om det är mer jobb förstås...

Den där ihopbyggbara klätterställningen. Går den att ha ute året runt? Eller måste man ta in den på vintern för att den ska hålla? Vi har inte alls någon plats att förvara en sådan inomhus. Och den där rutschkanan ser farligt lång ut för en ettåring på bilder. Är den lika lång och hög som den ser ut?

Jag håller i Tabea när hon rutschar ännu. Men jag har för mig att Leander och hans jämngamla kompisar rutschade den ensam mot slutet av första sommaren (då de var runt 15 månader...). Då var den högre/brantare byggd än nu.

Vår stod ute uppbyggd förra vintern och ute isärtagen och lite mer skyddat den här vintern. Men jag vet inte hur den har förvarats de tidigare 10-15 åren och det är väl det viktigaste. Dessutom är ju era vintrar betydligt värre än våra. Bäst att kolla med tillverkaren kanske?

Ja jag får kanske kontakta tillverkaren. Ser framför mig hur vatten tar sig in i skarvarna och sedan fryser sönder.

Har annars hittat en annan liten klätterställning från little tikes med en mini rutschkana som verkar trevlig också.

Kl

Ikväll slog Tor sitt ätrekord. Han satte i sig först en köpeburk mat (brukar normalt inte orka äta riktigt en hel) och var inte nöjd så han fick en portion gröt också som han åt upp. Åt sedan lite av våran mat och bara en stund efter drack han upp nästan hela sin kvällsflaska.

Och hunden behöver ett bad. Hennes vita päls har nu orangeröda fläckar av tomatsås och hon har intorkat grötkladd på ena örat :rofl:

Tandläkarbesöket idag gick bra. Det var bara information och mest att de ville se till att vi borstade tänderna på honom och få reda på om han åt någon medicin som kunde påverka tänderna. Tor tyckte det var såååå spännande där med alla apparater och lampor.
Svängde förbi babyproffsen på vägen hem och köpte en liten hjälm så nu kan det både cyklas och ridas . Ska bara vänja in honom att ha den på sig också. Han tycker det är konstigt att ha den där uppe och tar av sig den innan jag ens hinner knäppa :grin:

Jag håller i Tabea när hon rutschar ännu. Men jag har för mig att Leander och hans jämngamla kompisar rutschade den ensam mot slutet av första sommaren (då de var runt 15 månader...). Då var den högre/brantare byggd än nu.

Errata:
Tabea hälsar att rutschkanan är precis lagom för en snart 11-månaders att åka själv med huvudet först... :crazy::banghead:

En liten snabb fråga bara. Olivia föddes ju också tidigt, visserligen inte i närheten av lika tidigt som Tor, men till oss sa dom att man "nollar" den korrigerade åldern vid ett års ålder och att man då räknar dem som sin riktiga ålder och.. ja typ, tar bort den korrigerade åldern. Vad har dom sagt till er? Skiljer det sig eftersom han är så väldigt tidig kanske?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar