Sv: Vårföräldrar 2013 #7
Usch vad jobbigt att det strular så med sömnen för er. Har du försökt någon av alla dessa metoder för att få hjälp?
Olivia har ju alltid sovit i vår säng, men nu tröttnade jag för hon har blivit så lång att man inte ens kan fly åt någon av kanterna för att undvika hennes sparkar så hon åkte helt sonika ner i sin egen säng
Olle pep lite men det fanns 2 alternativ och det var bara för honom att välja.
1. Hon sover i sin säng.
2. Han åker och köper en säng, sätter upp den i hennes rum så kan dom sova där.
Hon fick sova i sin egen säng.
När hon sov i vår säng vaknade hon ofta om nätterna och bökade runt, letade efter oss och stökade.
Vi använde oss av 5 minuters-metoden. (Kan lugna alla som anser att det är barnmisshandel att jag var fullt trygg med att 1. Olivia hade tillräcklig grundtrygghet för att det skulle vara ok att prova. 2. Att jag har tillräckligt bra öga för min dotter att kunna avbryta om det inte skulle fungera.)
Första kvällen tog det 30 minuter från att jag la henne till att hon sov helt.
Andra kvällen tog det 8 minuter tills det blev tyst.
Tredje kvällen blev hon sur när hon insåg att jag skulle lägga ner henne i hennes säng, men när jag lagt ner henne och vände mig om slutade hon skrika.
Fjärde kvällen sa hon ingenting och så har det fortsatt.
Det är inte bara läggningarna som blivit betydligt mycket bättre, utan hon vaknar max en gång per natt och då kör vi lite samma metod för att hon ska vänja sig vid att det är ok att somna om själv. Det har verkligen fungerat över förväntan och hon sover SÅ mycket bättre! Jag har ju haft henne i vår säng alt att hon sovit i sin säng ståendes dikt mot min sängkant för att kunna slänga in en hand på henne om hon vaknat. Jag var helt övertygad om att hon behövde den närheten men så var det inte. Nu har jag insett att under REMsömnen så kan hon böka runt en del och låta (tom sätta sig upp), nu när jag flyttat på henne så vaknar jag inte av det längre. Utan hon lägger sig ner och somnar om själv. Det har verkligen varit en sådan otrolig befrielse att få sova bättre. Att gå upp ett par steg och lägga ner henne igen, de få gånger det behövts, har faktiskt också gått ok utan att jag varit vaken i timmar (som jag trodde jag skulle vara.)
Sen kanske inte alla känner sig trygga i just den metoden vi valde, men det finns ju flera olika metoder att testa, det kanske vore något att googla så att det kanske kan bli bättre iaf? Det finns ju metoder som tom de som hävdar att 5 min metoden är barnmisshandel, tycker är ok, så något ska ni nog kunna hitta