Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Det låter inte som det allra lättaste att beta av så många dagar i stöten heller :/ Hade en sommar då jag valde att jobba över 200h/månad "på skoj" bara för att ha provat det. Man var ju som en zombie efter det. Då var det också sådär många dagar utan ledigt.

Du får väl bli vän med ams och kolla lediga jobb för att se vad du kan hitta. Du har ju rätt att gå ner i tid på ditt jobb också enligt föräldralagen så se över det tycker jag. Normala arbetsveckor är ju i alla fall önskvärt kan jag tycka när man har smått.

Det är inte så att du är skitduktig på nåt som du kan ha som affärsidé? Eller bli dagmamma om du har någon trevlig lokal någonstans du kan hyra billigt? Vissa har något som heter vårdnadsbidrag som man kan söka via kommunen. Om jag börjar plugga tänkte jag söka det om kommande kommun har det och gå på studiemedel så kan man typ betala barnflicka eller nåt lite då och då och få lite hjälp med den kostnaden tills jag känner mig redo att skola in på dagis. För mig känns det, idag, som en fullt rimlig lösning.

Angående bilstolen tycker jag att du ska söka lite på ditt bilmärke och bilstol för då kan man komma in på bilsidor där folk tipsat och lagt bilder på vad de har för stolar och hur de sitter i den aktuella bilen. Det var så jag läste mig till att hi way verkar passa i min Subaru. Det är ju också ganska djupa säten men de säljer ju stolen med en kil som man sätter under den bygeln och på så vis får upp stolen lite och den kilen räcker gott i mina säten.

Skönt att du hittat lösning för hästen :) Vi får hålla tummarna för att bekanten förälskar sig i pållen :)

Tyvärr är jag inte skitduktig på något som man kan tjäna pengar på. Och att vara dagmamma är inte riktigt min grej då jag egentligen inte är så förtjust i barn. Förrutom mitt eget såklart ;) . Har dessutom inte plats här hemma.

Googlade bilstolar till våra bilar förra gången utan att hitta något särskilt. Hiway fungerar ju. Men med kilen under tar den så stor plats att ingen trivs att sitta i sätet framför (och då är jag ändå väldigt kort). Och utan kilen blir lutningen för dålig. I lillbilen satt den både stadigare och bättre lutning utan kil. Och jag satt okej framför, fast för sambo blev det trångt.

Minikid ska också fungera i Subaru och ta ungefär samma plats. Fast den har ingen kil och kan gå att montera närmare ryggstödet. Frågan är bara om lutningen blir tillräcklig för Tor. Måste nog iväg och prova. Eller så beställer man en och chansar och slipper prata med folk i butik ;) :o

Det har kommer typ ingen att tro pa, men jag sitter just nu pa ett tag fran Frankfurt till Stuttgart. Installda tag i Skane gjorde att jag misade mittflyg fran Kopenhamn... Var tvungen att kopa ny biljett och flyg till Stuttgart ar svindyra sa kortfristigt. Varfor kan inget vara normalt nar jag reser. Ar vldigt glad att jag inte hade barnen med mig den har gangen!

Solvind: jag kan fota vara barn i twoway. Men inte idag.

Oj vad jobbigt.

Och ja. Låter som väldig tur att barnen inte var med denna gång.

Hoppas allt går bra ändå

Kl

Köpte hem pizza ikväll. Det är inget vi gör ofta och har väl bara hänt någon gång sedan Tor började äta mat. Men antingen kommer han ihåg förra gången eller så luktade det fantastiskt gott för han följe efter de där pizzalådorna sedan de kom in genom dörren och var mycket intresserad. Och nu är det en väldigt lycklig liten kille som precis suttit och smaskat på pizzakanter :D :o :p

Mmm, smaskigt med pizza. Tabea tycker också jättemycket om det medan storebror inte gillar det alls.

Läser i tidningarna om tågstoppet nu och inser att jag hade tur trots allt. Mitt tåg var bara 10-15 minuter efter det som blev fast ute på rälsen i fyra timmar! Och min mammas kreditkort (som vi köpte biljetterna med) har tydligen en försäkring som eventuellt täcker extrakostnaderna (ny flygbiljett ca 1830;- + tågbiljett 560;- Hade jag flugit direkt till Stuttgart hade det kostat ca 4500;-!)

Nu ska jag hålla mig hemma ett tag! :crazy:

Usch, ja det visar hur viktigt det är att ha en extraslant med sig när man reser. Jag brukar slarva med sånt och sitter altså lite pyrt om det händer nåt.

Kl
Angående fingertandborstarna jag köpte: de funkar prima! Vi behöver inte alls fightas lika mycket längre. Diskussionerna kommer numer när tösen tycker att underkäken är färdigborstad och modern inte håller med men det kunde man ju nästan räkna med ;) Jag tror att den är mycket mer skonsam mot hennes mun än vad den andra tandborsten var. Den andra tandborsten agerar nu fingerborstehållare i så den inte behöver trilla ner i muggen.

Ärligt talat var jag tvungen att övertrassera mitt konto... Får föräldrapenning i morgon och har betalat årets csn-lån, barnvagn och ny bilbarnstol den här månaden, så kontot var inte överfullt direkt...

Jesus, är det normalt att min 10-månaders kastar sig på golvet och illvrålar för att hon inte får gå ut ensam fastän storebror får??? :crazy:

Normalt vet jag inte..... men Ludd 11 månader gjorde samma sak igår.:D
Idag kastade han frukosten åt fanders för att han inte fick "ägg" (som
han sa tydligt och klart och pekade). Han får ägg men magen orkar inte med att han äter det varje dag.

Oahahahaha... vår gräsmatta är snöfri och har torkat upp fint= Ludd kryper
omkring och njuter av naturen. Igår var han en millimeter ifrån rådjursbajs!!!!:wtf: Så nu krattar jag. Noga.....

+majola

Inte bara jag som har en minitonåring hemma... "Men alla andra får juuuu!!!" ;)

Är nyligen hemkommen från lekparken. Tös verkade bli trött så jag skulle lägga henne i vagnen. Jomen tjena, haha. Vad arg hon blev! Och inte skulle hon gå själv heller! :o det måste ju vara någon fas hon ska gå igenom, den här trollungen är ju alltid glad annars. Hon har dessutom börjat krångla med maten. Hon verkar anse att hon inte är en bebis längre och ska ha samma mat som jag. När hon får äta från min tallrik blir hon nämligen nöjdare och äter bra.

Den mesta maten vi äter är ju barnvänlig med väldigt lite eller inget salt. Det är kanske ingen större fara att hon äter från min tallrik om det gör att hon äter? Det var ett par dagar här som hon inte åt annat än vitt bröd och banan förrän till middagen vad jag förstod. Det kändes inte så bra.

Vi får öva på tålamod här hemma nu med ett litet envist flickebarn. Det känns bra, övning inför 3-årsåldern och så småningom tonåren :)

Det går väl jättebra att hon äter av din mat?!

imorgon ska vi tröffaträffa en kompis med en dotter som har vattkopor. Tänker att vi lika gärna kan få det nu. Men det känns ju sådär kul.

Tabea äter i princip bara av vår mat. Vi anpassar lite förstås, igår åt vi chicken nuggets och då skrapade vi av paneringen tex. Och om något är jättesvårtuggat får hon det inte. Honung, jordnötter, fisk (eftersom hon kräktes så av det), väldigt salta saker etc får hon inte heller.

*kl*

@Solvind: Här är äntligen bilderna som jag lovat. Tyvärr är hon jättetrött när hon sitter i TwoWayen så hon hänger ju som en säck potatis, plus att bälteshöjden är inställd för storebror. När hon är piggare sitter hon bättre i den, men HiWayen kommer att vara hennes stol tills lillebror behöver den (och då är hon ju 18-20 månader).

Hiway
20140314_094141.jpg

TwoWay
20140314_102629.jpg

Stolarna är monterade i en Volvo V70 på bilderna.

Hon får ju i regel samma mat som oss men att vi plockar bort innan vi saltar eller öser på större mängder starka kryddor men eftersom att det (uppenbarligen) är viktigt att inte missa någon smakupplevelse kanske det är läge att dela tallrik då :p hon är dock nöjd om hon får en skiva bröd oavsett vad vi äter, haha. Lika hälsosam som far sin!

Ärs vad onödigt att kratta så för lite rådjursskit! Lite skit rensar magen! ;)
Fast jag såg att grannens hund lämnat en present vid en av alla hennes rymningar, där går lite min gräns! Olivia har ju redan undersökt kattbajs och jag tycker det räcker ^^

Äh jag tyckte det kunde räcka med gräs, daggmask, lera och plommon sen i fjol?
Bajs uppepå det ... nja.
Men jag är ju måttfullhetens kvinna jag....

Igår gick tösen flera steg i följd för första gången. Hon är så himla rädd för att slå sig så hon har bara vågat ta ett steg och kasta sig i famnen på oss innan. Hon behöver vara säker på att hon kan innan hon provar ungefär. Dessutom så dög det inte att åka baklänges i vagnen för då skulle hon klättra ur. Inga tvivel om vem som bossar i vår familj ;)

Min lilla bebis, vad hände? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar