Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

*knapp*

Klar med Sagan om Isfolket... har nu klickat hem 3 nya Sandemo-böcker... :angel: *beroende*

Jag stracklaste dem for typ 20 ar sedan. Sa gammal ar jag. Blev lite sugen nu igen.

Älskar de böckerna. Har hela serien om sagan om isfolket, häxmästaren och ljusets rike som ju hör ihop.

Häxmästaren är bäst tycker jag.

Har även en serie till av henne som jag just nu inte minns vad den heter. Men den är också bra.

Har nog läst alla böckerna minst fyra, fem gånger :o :p :D

Vart lite sugen nu också..

Kl

Imponerad av (och lite avis på :o) att du hinner läsa Micks!

Om appar - kotte får inte använda paddorna, men hon älskar när vi tittar på bamse eller nån pekbok med ljud. Hon ska få en egen, billigare android-variant så hon kan leka själv och inte bara titta på.

Åh, jag läste när jag väntade dottern. älska Isfolket :love:

Lew: åh vilken smart grej!! nu är dottern iofs så van att hantera paddan själv men hon blir ju tre nu... men till Ludd sen blir det nog bra....

*kl*
Hur har era det med tänder? Ludd har fått sin tredje nu, i underkäken. ;) eländes. Vi hoppades på en i överkäken så han kan börja bita av saker.

Och hur äter era?
Det är två månader till dagisstart för Ludd och jag kom att tänka på att han är rätt långt från bestick (=sked).
Dottern var ruskigt tidig med det, nästan löjligt tidig och man är ju lite blåst som tror det ska vara lika (Ludd är snart ett år och har inte gjort nåt som sin syster en enda gång - går trögt för mig :angel:)

Vi har bokat för dop nu. Det blir kul för prästen att försöka få nått vatten på "slingerbulten" Ludd ... :D

och en kul grej som dottern sa: "ja vi kan tvätta den (vanten).... pappa har ju en tvättmaskin"
:o
Mina stackars barn de kommer tro att mammor inte kan nånting, varken jobba, tvätta eller laga mat. ;)

Charlie är 11 månader nu och äter mest bröstmjölk så jag är glad att förskolestarten ligger långt bort.

Vad olika det kan vara! :)
Jag trodde inte bm funkade som huvudsaklig föda när de är så stora?

Jag skrev lite tokigt också (jag är helsnurrig idag)
man måste såklart inte kunna äta perfekt för att börja på dagis. Det tycker jag inte heller. Jag var väl mer nyfiken på era gnuttars motoriska färdigheter med att äta fast föda.
Ludd är ena stjärna ... Han slevar i sig med
händerna och ger man honom en sked får man hämta den i vardagsrummet efter måltiden. :angel:

Så funkar ätandet här med, händer är ok, sked kan vara kul att leka med men inte mer. S fyller snart ett och har inte riktigt förstått hur man gör för att dricka ur flaskan själv, är ju mycket roligare att hälla ut vattnet... Han hinner dock träna lite innan det är dags för förskola, han börjar inte förrän om ett halvår.

Ang tänder så har han fått 2 nere och 2 uppe som är helt ute, två till som precis trängt igenom tandköttet.

Tor har fyra tänder uppe och två nere. Och har väl haft så ett par månader nu. Man vill inte råka få in några fingrar där längre ;)

Angående mat så varierar det stort från dag till dag. Ibland bara ersättning och ibland massor av gröt, puréer, smörgås m.m . Han försöker äta med sked men får inte till det riktigt. Kladd äter han inte alls med händerna (bara leker med det) men bitar stoppas in men spottas dock ut igen efter lite tuggande.

Dricka själv gör han heller inte ännu. Som kaktusblomma skrev är det roligare att försöka hälla ut

Det funkar finemang. Min äldsta son var över ett när han behagade äta mer än ett majskorn extra om dagen. Vägde 12,5 kg på sin ettårsdag. Mellanpojken åt allt i sin väg från fyra månaders ålder. Charlie ammar helst men äter nån bit bröd då och då, ofta mycket middag och lunch men periodvis ingenting. Dricker ibland någon klunk vatten, allt annat ratas. Har precis börjat äta lite frukt.
Ang motoriken så plockar han maten med händerna men har gärna en sked att leka med/bita i.

Vad häftigt. Jag trodde man var "tvungen" att börja mata med riktig mat. En deö blir ju det eftersom de inte går upp längre.
Det känns som lite ovanligt att man ammar så länge. Är det
någon mer här som ammar?

Jag är lite "bitter" över att jag inte kunde amma Lu.
mer än de månader det blev men men ....

Alva har faktiskt lyckats sleva i sig lite gröt med sked helt själv vid något tillfälle. För det mesta hamnar skeden dock med skaftet ner i maten så att säga tillsammans med vattenmuggen. Fyller man skeden åt henne så går det ju bra för det mesta såklart. Jag försöker låta henne äta det mesta själv om det inte är typ soppa men sambon är inte riktigt med mig i den idén då han ogillar städning så tös blir ganska förvirrad med tanke på att han är föräldraledig och sköter den mesta matningen. Bitar såsom bröd, banan och kokta morötter får hon ju peta i sig själv även med honom hemma.

Här "ammas" det till ingen nytta egentligen. Det är inte för att byta några mål utan på kvällen innan man somnar för att tös tycker att det är mysigt. Känns inte som nåt besvärligt än så det är inte så bråttom att fasa ut det.

Tös har 4 tänder. Två uppe och två nere. Superglest mellan de i överkäken, hoppas det rättar till sig för annars lär hon få tandställning tidigt :p Att borsta dem har blivit en kamp trots att hon fick öva innan tänderna var uppe. Har funderat på att byta tandborste till nåt mjukare i stället men glömmer det varje gång jag handlar. Jag försöker att inte hålla fast henne mer än nödvändigt och pausar ofta så det inte blir kopplat till nåt negativt men det är så svårt, tänderna måste ju borstas. Ärligt, hur gör man när hon slingrar sig ur greppet? Borsta längre för att vänja eller kortare och mer effektivt för att kanske få det mer okej? Har även funderat på eltandborste ifall den är mer spännande men det ska man väl inte använda så tidigt har jag för mig.

Jag beställde hem två st fingertandborstar nu så får vi se om det är ett bättre alternativ för tandborstningen här :)

Vi kör på kortare och mer effektivt med tandborsten under lite bus och det går faktiskt riktigt bra än så länge. Jag är imponerad över att Alva får i sig mat med sked, inte illa!

En vanlig matdag för S ser ungefär ut såhär:
Frukost, gröt eller macka
Lunch, en burk mat eller motsvarande mängd av något hemlagat
Mellis, oftast banan och lite yoghurt
Middag, en burk mat eller motsvarande mängd av något hemlagat
Under kvällen får han en flaska välling
Tidig morgon (typ 4) får han också en välling.

Lite KL:

I förmiddags fick Lu feber och blev väldigt medtagen. Nu på eftermiddagen såg jag att två tänder brutit fram i överkäken!
Raskt marscherat- måste ha gjort hemskt ont... men nu är det gjort för den här.

Ang. tandborstning så har jag inga tips. Dottern är som en ål och biter fast tandborsten och ger mig magsår ... ;) (pappan kan givetvis borsta hur bra som helst).
Ludd gapar stoooort och borstar snällt. Får se hur länge det håller i sig. :angel:

Ang mat förresten så pratade jag som hastigast med min svåger som är förskolerare sen många år tillbaka. han sa att det är otroligt sällan som barn börjar på FÖrsk. kan äta själva, i synnerhet småpluttarna som ju Lu kommer vara.

Nåja, det har hänt en gång att hon fixar att fylla på skeden själv :p men ja visst, det var bra gjort av henne :)

Lithonit: Tös gapade stort förut. Det verkar ha hänt nåt när tänderna ploppade fram men jag kommer med recension när vi har provat fingerborstarna.

Jösses vad kvickt bissingarna kom. Stackars Lu men skönt att de är ute.

Visslan: du måste ju ha någon form av supermjölk om de klarar sig på den så länge! :D imponerande!

Förstår din sambo om kladdet! :o Jag borde verkligen ta tag i det där med att olivia ska lära sig äta med bestick men jag vill inte ha allt nedrans kladd det innebär. Jag har lyckats komma över det där med att hon får äta med händerna... men jag ser bara att en sked/gaffel är rena rama katapulten! O_o
Tycker dom kan jobba med det på dagis :D

Olivia äter ju alltså inte själv, eller iaf inte med bestick men med händerna sätter hon i sig allt. Igår på dagis så sa fröken vid hämtningen när vi pratade om maten "jaaa, så fick hon plocka med det själv.. de va ju inte så kladdigt, de kladdiga tog jag hand om" haha :D Jag är så tacksam för att jag slipper ett kladdmål om dagen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V