Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Jag gjorde t ex grönfärgat ris med eukalyptusolja till L när han var förkyld. De eteriska oljorna sätts fria när de leker och "öppnar" andningsvägarna. :) Min kille är lite för ensidigt intresserad av byggarbetsplatser så han tar kategoriskt bort allt "krimskrams" och hämtar sina byggmaskiner, men det blir nog folk av honom med. :D Planerar en låda med skogstema till censka lekgruppen, i den tänkte jag ha grön och brun trolldeg, diverse skogsmaterial (pinnar, kottar, stenar etc), små träd (från tågbanan t ex) och skogsdjur i plast i.

Idag var jag på basar och fyndade i mina ögon rejält. Köpte en Ikea läragåvagn "Ekorre" i perfekt skick för 7€. För ytterligare 20€ fick jag en dvd, ett par 3/4-mammabyxor, tre jeans/byxor och två t-shirtar till L och tre t-shirtar och två leggings till T!

Vad är pinterest? (känner mig som 1700-tal):o

Hur mycket ris går det egentligen?
beror väl på storleken på lådan men....

Pinterest är en slags virtuell anslagstavla: www.pinterest.com

Här är tex en sökning på just "sensory bin" med en massa förslag och inspiration.
http://www.pinterest.com/search/pins/?q=sensory%20bin

Och här är min anslagstavla där jag sparat några av de roligaste som jag har hittat (men mina barn är lite för små för de flesta ännu, T stoppar i munnen och L vill ju bara leka byggarbetsplats ännu...)
http://www.pinterest.com/jcurrlin/small-worlds-sensory-bins/

Jag hade nu ett kg havregryn i en Ikea Dilling sänglåda, det var ganska lagom eftersom barnen satte sig i lådan också. Vi har också små Trofast-lådor, där är ett halvt kg ris mer än tillräckligt. Beror ju på hur mycket annat man har i också.

Tycker ni att den här kläningen från Vertbaudet är fin förresten? Den finns inte i Tabeas storlek, men jag funderar på att låta svärmor sy en liknande till Gullungens födelsedag (den där med solskenstemat...)
3X_70213_0110.jpg

Det var en jättefin klänning. Och väldigt fint ihop med fjärilarna i bakgrunden. Skulle nog passa utmärkt till solskenstemat. Även fjärilarna :)

Nackdelen med att ha en liten pojk är att jag inte får köpa några söta små klänningar :( . Fast det går ju att komma över förstås ;)

Senast ändrad:

Tack!! :)
Bra med direktlänkar. Det är väl "bara" att googla men det är inte så bara..

Klänningen är bedårande! Kommer bli bra med solskenstemat!

*kl*
Kom på att min stackars son lever i SYYND!! Så nu planerar vi vråldop i samband med ettårsdagen ... Egentligen känner jag för att skita i det O_o men är syrran döpt så ...

Idag har barnen varit hos mina föräldrar.
Vi har haft urdålig kontakt under flera år, men det har börjat rätta till sig. Barnen älskar dem och somnade direkt i bilen på vägen hem. ;)

J och jag for till ett zoo här där de har nordens vilda djur och fåglar. I maj ska vi ta med barnen.

Ja du bestämmer helt själv hur mycket ris (eller havregryn eller sand eller vad du nu vill ha) du ska ha i.

Mina tycker det är roligt att hälla riset i olika bägare, med olika mått. Gärna nån liten liten skopa eller att hälla riset genom en tratt. Hade jag orkat hade jag lagt upp bilder men det gör jag inte :)

Det var en jättefin klänning. Och väldigt fint ihop med fjärilarna i bakgrunden. Skulle nog passa utmärkt till solskenstemat. Även fjärilarna :)

Hmm... Innerst inne har jag en idé för en gammal spaljer som jag har. Man skulle kunna spraymåla den gul, dekorera med t ex fjärilar (jag har faktiskt redan fjärilar från förra årets påsk-deko!) och hänga upp någon sorts behållare (gärna rosa :D) på den. Där ur kan man servera diverse saker, tex grissini och dylikt. Risken är förstås överhängande att min man får slag.:D Och det är ju faktiskt lite knäppt.

Nackdelen med att ha en liten pojk är att jag inte får köpa några söta små klänningar :( . Fast det går ju att komma över förstås ;)

Jag veeet. Det är toppen med killar, men man kan inte köpa rara klänningar åt dem. Det vore ju inte så illa om det fanns andra fina festkläder åt killar men de är ju nästan omöjligt att få tag på om man inte vill styra ut dem i kostym typ. Och det är inte min stil. Varje gång det är dags för kalas, jul eller dylikt retar jag mig på att jag inte hittar något festligt åt L. Fast å andra sidan skulle han säkert inte ta på sig de jag köpte ändå, han har mycket bestämt smak. :cautious:

Här har ni lite att vara avundsjuka på ni nordbor!
IMG_20140223_134202.jpg

Imorgon flyger vi upp till er! Hoppas på lite lite snö i alla fall (fast det ska ju mest regna). Vore kul för L med snögubbar och pulka och så.

För övrigt surar jag lite. :meh: Hittade en barnvagn på blocket, såg fin ut och bra pris. Engagerade min pappa att åka och hämta den, en omväg på en knapp timme enkel resa för honom imorgon. Idag mailade försäljaren till mig (hade gett henne pappas mailadress + telenr) och säger att hon sålt den till en annan för högre pris. :down: Surt för mig och defintivit otur för henne, för vi hade gått med ganska långt i en budgivning. Eftersom vi hade tingat denna har jag inte mailat på andra vagnar de senaste dagarna (de går som smör i solsken), bland annat en fin och billig i närheten av min kusin. *surar och smyger in på Blocket igen nu*

Surt med vagnen!

Angående snö lär ni inte se någon om ni inte åker en bit upp i landet. Det kom snö förra veckan i Sthlm men försvann efter någon dag.

Ah sol och sandlåda ser trevligt ut :)

Den vackra snön som var här för några dagar sedan har redan slaskat bort till lera och grått igen. Väldigt tråkigt ute just nu.

Vagn? Vad är det för vagn du är ute efter? (Vagnnördsnerven vaknar till liv :p ) . Jag har en till salu :angel: Fast misstänker att det inte är en sådan du är ute efter.

Och det där med spaljen låter fint. Kanske lite knäppt ja. Men det får man vara ;) :D

Men blä på dig! håll er inne med ers sensory bins...! :yuck:
Tror jag flyttar till Tyskland med ... här är det ömsom barmark, lera och is ... *urk* Men men. :)

Surt med barnvagnen!! men det verkar vara kutym med budgivning numera.. Vi sålde syskonvagnen på bud- blev helt förvånad men det var ju bara att tacka och ta emot ... Hoppas du hittar en annan.

Gå med i facebookgruppen barnvagnar. Där kanske du kan hitta det du är ute efter på rätt ställe

Jag tycker också det känns jätte spännande med binsen.. men... jag tror vi väntar lite så Olivia kan leka med dem utomhus haha! Jag kan se hur riset skulle flyyyyyyga runt i hela huset och vi skulle behöva plocka färgat ris i evigheter :D

Fy vilket hemskt foto :p
Surt med vagnen, jag kan tycka att kotum är att har man fått tinga en vagn så är den tingad. Skulle man som säljare vilja sälja snabbt eller till högst pris så får man ju vara tydlig med det. Vi har också en vagn som vi ska sälja, vår syskonvagn, city selecten, men jag har inte lagt ut den än.
Om du ska ha en förhoppning om snö måste du nog en bit upp i landet, här i Stockholmsområdet har vi gröna gräsmattor och för dagen 7,5 plusgrader. Skönt tycker jag :)

Sensory bin var ett nytt uttryck för mig, men låter spännande! Måste nästan provas väldigt snart :)

Ja de får nog vara lite större. Mellan 1.5 och 6 tror jag är lagom ålder,,med en peak på 2-4åringar.

Nu ar vi framme, valbehallna men trotta. Alltid spannande att flyga med sma barn.

Jag vill helst ha en Emmaljunga syskonvagn. Och vill helst inte betala en formogenhet eftersom vi redan har fyra vagn
ar...

Skönt att allt gick bra. Förstår att ni är trötta. Verkar jobbigt att resa så långt.

Emmaljunga stämmer på den jag ska sälja men blir nog lite trångt med två i den ;)

Vad för sort är du ute efter? Fasta hjul eller svängbara? Så jag har ett hum om vad jag ska kika efter :D :o . Hoppas du hittar det du är ute efter.

Nyfiken fråga bara. Vad är dessa andra fyra för några? Och är du nöjd med dem?

Vi har en Bebidoo by Knorr Aluscoter (en vanilg kombivagn); en BO2 syskonvagn (där barnen sitter på längden och bara ett barn kan ligga); en Hauck resesulky av enklast tänkbara modell och en cykelkärra som hittills bara använts som vagn för två stora barn. T har bara precis nyligen börjat kunna sitta i den, hon är lite för liten ännu.

Sedan har vi en lite mer avancerad sulky hos svärmor och en Brio kombivagn i Sverige. Men de är ju inte riktigt våra. :D

Vagnen jag söker ska vara hyfsat stor så att man kan använda den ganska länge. Barnen ska kunna åka bakåtvända eller framåtvända. Fyra hjul, de främre helst rörliga men med möjligheten att fixera dem.

Kl

Hoppar in och svarar ikapp som vanligt :o

Krig på skötbordet - maj åtminstone rejäla brottningsmatcher ibland. Vi har en spegel på väggen ovanför skötbordet och hon vill gärna prata med den andra bebisen :) ibland är det enklast att bara byta blöjan och sen ta med henne till soffan och klä på henne sittande i famnen.

Dagis - kotte kommer nog börja gå ett par dagar i veckan till hösten. Vi måste försöka lösa hur jag ska kunna hämta och lämna utan att bli halvt ruinerade (färdtjänst är dyyyyrt)

Sensorn bins - verkar jättekul ju! Men... Jag ser framför mig hundar som käkar havregryn och riskorn strödda över precis hela huset :crazy:

Majola - sandlådelek :love: och japp.. Lite avis är jag allt, trots att vi har haft en riktigt härlig vårdag i dag :) Snön har sjunkit ihop rejält på bara två dagar. Från 50-60 cm (lite snö i år) till ca 20-30. Wohoo!

Micks - vad långt din tös har kommit!

Kotte har "stått still" i den synliga utveckligen ett bra tag nu. Fortfarande bara de två tänder hon fick på dopdagen vid 5 mån, säger inga ord och kryper inte. Vi var på öppna i måndags och hon studerade äldre barn länge och väl för att sen komma hem och försöka ställa sig upp ;) nu provar hon och kämpar med allt som är tillräckligt stort (inkl hunden) så det dröjer väl inte så många veckor innan hon står med stöd i alla fall.

Just ja, Jon gick din första puss av en pojke på öppna också :love:
Hon satt på lekmattan och en kille på strax innan året gammal kröp fram till henne, tittade noga och gav henne sen en redig puss på kinden :) vid tredje pussen tyckte hon det fick räcka och puttade bort honom vänligt men bestämt :) Alla mammor och pappor tyckte det var sååå gulligt och hon fick beröm för att hon inte grät eller blev arg. Jag ser det mest som att det är bra att hon har övat med pussande hundar iofs, men det var sött i alla fall.

Kanske ska tillagga att bara Bebidoon och syskonvagnen ar kopta nya och de var nedsatta (ca 250 resp 180 euro). Resesulkyn beg for 5 €, Brion beg for 600 kr och de andra tva arvda. Och vi anvanderalla regelbundet!

Det later ju helt sjukt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar