Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Det var en rejäl samling vagnar du har :p

Så sjukt låter det inte. Men jag är ju van vid barnvagnargruppen på Facebook där det är en hel del som har betydligt fler vagnar

Antar att det då är en nitro eller cerox 360 i dubbelmodell du är ute efter? De nya vikingvagnarna verkar ju jättebra med finns knappt begagnat ännu.
På min blocketsökning hittades inte så många så kan vara nog vara svårt att hitta inom lagom avstånd ja.

Men om du skulle välja en med fasta hjul så tipsar jag om en med lufthjul och stålkorg. Har nyligen köpt en sådan fast i singelmodell och den är super. Är därför jag ska sälja min andra emmaljunga då de konkurrerar med varandra och den "nya" är så mycket bättre här ute på de sumpiga grusvägarna.

Lewellyn.

Så sött med första pussen :D

Kl

I natt var en hemsk natt. Var uppe så många gånger att jag tappat räkningen. Tor sov väldigt oroligt. Misstänker både magknip och slem då han pruttade och rosslade en del. Dessutom började morgonen strax efter kl 06 med att han satte slem i halsen och kräktes ner sin säng inklusive sänghimmelen som han har som skydd för att katten inte ska hoppa omkring där i. Som tur var så fick jag sova ikapp lite på förmiddagen när han somnat igen.
Men märktes att jag var trött för jag glömde lillhästen kvar vid stallet när jag släppte ut de andra så jag fick gå en extra gång. Stackarn såg lite snopen ut :p

Längtar efter att få tid att borsta, tvätta och klippa lillhästen nu. Han ser för hemsk ut. Smutsig av leran och med plusgrader ute svettas han massor. Och så tycker jag det är dags för Tor att börja rida. Och måste ju naturligtvis ta bild på första ridturen. Men vill inte ha en sådan viktig bild när hästen ser ut som han gör :o :p

Ska bara hitta en passande liten hjälm också. Tror ni minsta sortens cykelhjälm kan passa nu?

Fick reda på idag att en av mina kusiner väntar tvillingflickor. Hon och hennes man gifte sig i somras och de har redan tre barn var från tidigare förhållanden. Det kommer alltså bli åtta barn i den familjen :eek: .
Har redan erbjudit dem en massa småkläder som Tor har haft då det ju är risk att tvillingarna kommer tidigt och är små. Det blev de glada för :)

kl

Måste bara snabbt svänga in häst och tipsa om denna länken till er vars barn leker/lär med ipad och jämt lyckas ta sig ur apparna!
Den är helt suverän! Man gör lite inställningar i ipaden, sedan öppnar man appen gör specifika inställningar för appen om man vill ha det, sen låser den skärmen i den appen och man måste trycka tre gånger snabbt på homeknappen + en (självvald) kod för att kunna ta sig ur! Helt perfekt!

http://igamemom.com/2013/02/20/how-to-lock-ipad-iphone-screen-so-kids-stay-within-the-app/

Jag har också funderat lite på hur vi ska göra med vagn när vi blir fler..
Till en början, iaf under sommaren kommer vi nog avvakta med att köpa vagn öht eftersom vi knappt använt den vagnen vi har idag. Men det vi använt den så är den helt super! (Kronan Duo S)
Eg vill jag ha alla funktioner som vår vagn har, bara att den ska funka för två. Tittade på Donkeyn men olle typ, kräk-fräs-skrattade när jag berättade vad den kostade :D Tyckte den kändes as smart eftersom man kan göra den till en singelvagn och slipper vara SÅ stor om man bara har en unge med sig.
Men jag vet faktiskt inte vad vi kan vilja ha egentligen. Om jag ska vara ärlig så tror jag inte vi är i jätte behov av en liggdel. Olivia använde bara sin tills hon var tre månader och de första två månaderna vägrade hon ligga i vagnen så.. Sen är jag verkligen inte den som sitter och hobbysurfar på vagnar.. så jag vette tusan hur det ska gå ;)

Tack för tipset :) . Tor är väldigt förtjust i ipaden så det kan behövas.
Du råkar inte ha några tips på bra appar också?

Här är det för tillfället babblarna och några fisher price appar som är populärast. Men tycker det är svårt att hitta fler som är lämpliga för små barn.

Angående vagn så ääälskar jag att hobbysurfa på dem. Tror jag har bytt ut mitt hästvagnintresse mot barnvagnsintresse. Antagligen för att jag inte har så mycket tid över till hästarna och för att jag fick ta bort mitt russ som var den roligaste att köra. Dessutom är barnvagnar oftast mycket billigare än hästvagnar ;)

Gillar du kronan så har de precis kommit ut med en syskonvagn som kan vara värd att kika närmare på. Tror den är väldigt bra. Annars finns emmaljunga superviking som precis som donkeyn går att växla mellan singel och dubbelvagn. Fast den är på längden istället. Emmaljunga har även en ny syskonvagn på bredden. Sedan finns det ju massor med fler sorter men eftersom jag inte har behov av syskonvagn så är jag inte så väldigt insatt. Men håller med om att donkeyn verkar väldigt smart och har många bra tillbehör som deras fantastiska solsuffletter. Men så var det priset ja...

Fast som du säger kan det vara bra att vänta och se om nya liten ens gillar vagn först

ha var coolt att era små grejar med paddan!
Bra funktion där, misstänker dock att dottern kommer få nervsammanbrott på det ;)

jag la dotterns appar på "startsidan" och mina på "andra sidan"- sen slår jag alltid av Wifi när jag inte använder den... hon säger "mammas spel"
om mina appar :love: .... häromdan förklarade hon också att det går bra att tvätta hennes vantar; "pappa har en tvättmaskin" :banghead: :o :D
Mina barn tror att kvinnor är förtappade varelser som inte klarar nåt ...:angel:
Men det blir bättre.

Apptips:

Bos bondgård
forrest flyer
tiny videos
bläddra bland foton (vi var delad bildström
från mobil-padda)

Kanske till lite större barn:
radioapan
Toca teaparty
Toca house
Pippi långstrump
Bamse

Massa tips finns om man googlar också. :)

Stackars Tor. Hoppas han kryar sig nu!

Dottern fick sin första hjälm när hon var nästan 1, feb hade hon i fjol sommar (2 år) också. de är ju ganska ställbara.

Tack för tipsen på apparna, de ska jag kolla in! :)

kl

blir bara mer och mer nöjd med vår lilla förskola! Det känns så himla bra! Varje lämning så kryper Olivia in utan att säga ett ljud till mig. Jag får ropa och vinka hejdå. Hon älskar det!
Idag när jag kom och hämtade henne så var det fyra andra barn där totalt (på två personal!!) en av fröknarna satt med Olivia i knät och lekte med duplo :love:

Senast ändrad:

TACK för vagntipsen!! Ska absolut kolla in dem! Skyndade mig och kollade på kronans och den har ju snudd på allt!! Ja allt utom att kunna dra ihop den till en singel! Vi har ju vart supernöjda med den vi har idag så det kanske är idiotiskt att ta något annat.. Det smartaste kanske är att ha kvar den hamla och köpa en syskonvagn så kan man ta den om man bara ska iväg med ett barn...

Jag har verkligen svårt att förstå mig på den här barnvagnsfarsinationen haha :D (dock väldigt tacksam över andra som har det så jag slipper ;)) När vi började kolla på vagn sist så gick jag in på nån hemsida, blev helt matt av alla hundra olika modeller som direkt ploppade upp så jag klicka ner sidan direkt haha! Slutade med att en kompis sa "vi har kollat på kronan" och så sa jag att jag ville ha svängbara framhjul. Ett par veckor senare skrev hon att kronan hade kommit ut med sin DUO S och ja... mer behövde jag inte fundera ;) Det var SÅ skönt att slippa!

Superviking har nog för små framhjul för oss som bor på landet tyvärr.. Jag har fått mountainbuggyn rekommenderad från annat håll, den går ju också att göra till en singelvagn men jag gillar inte att man inte kan ha sittdelen bakåtvänd. Annars verkar den också rätt bra. En i min föräldragrupp har den till sin son och har varit mycket nöjd.
När jag känt på en bugga tidigare har jag faktiskt tyckt att den känts rel plastig och skramlig.. där tycker jag att kronan vart jätte bra. För vår del så har jag faktiskt inget negativt att säga om vår duo S, min kompis (och hennes kompis) har dock gnisslat en del, men det har inte vår gjort. Vet att vissa tyckt att det vart dåligt att man inte kan fälla upp ryggstödet helt upprätt, men det är inget vi stört oss på än så länge iaf. Solskyddet på den är jätte bra, jätte bra liggläge på sittdelen och den lär väldigt lättkörd...
Ah.. jag vet inte hur vi ska göra och Olle avskyr det än mer så han vill inte prata om det öht. haha.

Du låter väldigt nördig! ;)
kollat på babyjogger? Prisvärda och ruskigt smidiga. Däcken tar du dig fram i snömodd och lera med.
Finns himla fiffiga syskonvagnslösningar också.
Vi har haft fyra vagnar, men den vi har kvar nu är en babyjogger city select (tror jag modellen heter?).

Fast igår önskade jag att vi haft syskonvagnen kvar ... :angel:
Jag: "Li, du kan inte ligga på gatan!"
Li: "jag ligger inte på gatan mamma"
Jag: "jo, tänk om nån ska cykla här, de kan köra på dig. Och nån hund ka ske kissar på dig. Kom nu!"
Li: "det här är inte gatan mamma"
Jag: (hann inte ens öppna munnen)
Li: "Det här är twotto-awen"
:D

det är drygt 200 m till dagis men en del dagar är det låååååångt. ;)

Kan du inte bara hitta en sån stolpryl att hänga dit på vagnen innan du vet hur den ska användas? Finns tydligen till min i alla fall så då borde den ju gå att hitta även till din.

Nä superviking har stora hjul. Lika som kronans duo s fast punkteringsfria. Är du säker på att du kikade på rätt vagn? Finns en som heter bara Viking också och den är liten. Det är dock ingen syskonvagn. Kändes som en dockvagn när jag klämde på en :p

Däremot verkar det som att emmaljungas punkteringsfria däck har blivit sämre det sista året och blivit för mjuka. Läst om många med nya vagnar med bland annat superviking där däcken blir fulla av grus och blir hål efter bara några få promenader. Så den är nog på grund av det inte lämplig för landet förrän däcken är bättre.

Moutainbuggy har jag också hört ska vara bra. Speciellt terrängegenskaperna. Men precis som du är jag skeptisk till att den bara är framåtvänd. Och dessutom har jag förstått att liggdelen är ganska liten vilket betyder att barnet/barnen är väldigt små när de får sitta vända framåt. Personligen tycker jag att det är ganska tråkigt med promenader om barnet är vänt ifrån en så jag hoppas Tor vill sitta bakåt länge.

Hade jag själv varit ute efter syskonvagn nu så hade definitivt kronan varit högst på listan att titta närmare på. Trotts att den bara finns i svart som jag inte gillar. Verkar vara väldigt hög kvalité på dem. Bugaboo verkar ha lite för mycket reklamationer för att vara en så dyr vagn.

Och ja det kan nog vara en bra idé att behålla den vagn ni har också för de gånger ni tar med bara ett barn.

Angående inte helt rakt ryggstöd så ska det enligt sjukgymnaster vara så. Det är för att barnet ska kunna sitta fritt utan stöd bakifrån och träna kroppen och sedan kunna luta sig tillbaka när det vill vila. Med ett helt rakt ryggstöd får kroppen aldrig den träning som behövs. Och det ska också vara en helt lodrät sittplatta vilket alla vagnar tydligen inte har. Fast det gäller ju egentligen bara om det tillbringas väldigt mycket tid i vagnen. Träna kroppen gör de ju annars på andra sätt.

Och tips mot gnissel för din vän. Silikonspray. Finns på Clas Ohlsson, jula, biltema m.m. Det sprayas på alla rörliga plastdelar(plasten blir dessutom jättefin :) ). Och så någon smörjolja typ symaskinsolja på alla rörliga metalldelar så kommer gnisslet troligtvis försvinna helt. Alla vagnar bör egentligen få den behandlingen ibland.

Pust. Nu har jag nog babblat färdigt om vagnar för ikväll :D

Nä nu måste jag skriva liiite till :o

Babyjogger är ju också bra. City select verkar smart. Men vad jag läst (har alltså inte testat själv så kan ha helt fel) så är den lång och svårhävd och har dålig dämpning. Kanske inte det man väljer till landet?

Och sådan syskonsits som DS pratar om tror jag bara finns till emmaljunga. Möjligtvis brio också.

Den är otroligt lättkörd på alla underlag.
det var därför vi köpte den, så att jag kan köra den.
Dämpningen får jag ge dig rätt på :o det märks ju inte så mycket här ..

å andra sidan! om man bortser från däcken som tar sig fram även i lera och snö- så är den liten och lätt. emmaljungan gick och stod stadigare om man tex skulle ut i fårhagen där det var ojämnt.

Så den är nog ingen "på landet" kärra egentligen...

men nu blev jag lite förvirrad: pratar vi om syskon eller singelvagn?
Vi har ju en singel.
Syskonvagnen kollade jag bara snabbt på men den är ju inte mycket större än enkel-vagnen?

Kan mycket väl tänka mig att den är smidig i stan. Och låter ju bra att den tar sig fram i det mesta.

Är väl syskonvagnen jag pratade om i alla fall ;) . Men ja den är ju smidig och går att ha som både och. Och jag gillar verkligen att man kan ha sittdelarna precis åt vilket håll man vill. Babyjogger verkar ha väldigt smidiga och lättkörda vagnar över huvud taget. Och väldigt smart fällning. Men dämpningen är ju nästan obefintlig tyvärr och även om de tar sig fram väldigt bra så kanske man inte ska välja de modeller som heter city om man bor på landet. De har ju mer på landet vänliga vagnar också. I alla fall en som jag vet om. Men tror inte den finns som syskonvagn.

Oj vad ni vet! Trots vår stora vagnpark är jag egentligen helt ointresserad av barnvagnar, ville tex länge ha en baby rravel - många verkade så nöjda och det finns hur många som helsr på begagnat-marknaden. Sedan insåg jag att den bara var framåtvänd efter liggdelen... Det är ju så dumt att jag inte ens hade tänkt på att det kunde vara så.

Ja visst blir man besviken när man hittar en bra vagn och så visar det sig att den endast är framåtvänd. Förstår inte riktigt tanken med dessa vagnar. Förutom till större barn.

Men annars finns babytravel i bakåtvända modeller också. Bland annat en syskonvagn som inte är så jättedyr jämfört med andra. Las vegas heter den om någon är intresserad.

Kl

Nu har jag åkt på Tors sjukdom och har ont i halsen och är slemmig :wtf: . Han verkar däremot vara nästan helt bra igen. Har varit ett dygn med rinnande näsa och täppa men har nu släppt.

Tor är så gullig. Man märker att han förstår mer och mer. Det går att säga åt honom om han gör något han inte får som att till exempel slå på katten eller hunden och han förstår. Och han försöker själv kommunicera så gott han kan. Till exempel igår busade han i soffan och råkade slå i näsan bakom kuddarna. Tittade på mig och gnällde till och pekade på sin näsa. Sedan ställde han sig och tittade på stället han hade slagit i och tittade på mig igen. Inte så svårt att förstå vad han berättade :) . Hoppas bara att han förstod att jag förstod.
Han har även börjat vilja gosa. Sådant har han inte haft tid till innan. Men nu kan han komma och vilja ligga i famnen en stund och ibland sätter han fram huvudet för att man ska pussa honom på pannan :love:

Varför kan man inte bara få skräddarsy en vagn till en billig peng undrar jag? ^^

Jag mailade för kronan och frågade om liggdelen till duo S var kompatibel med syskon. Liggdelen ingår ju inte till syskon utan den får man köpa separat, då tänkte jag att då kan jag ju bara hiva på den vi har. Icke, inte samma fäste. :meh:
Dessutom frågade jag om det gick att ha ena sittdelen framåt och andra bakåt på samma gång, det gick iaf.

Men så hade jag ju fått syn på att de hade en adapter så man kan fästa vårt babyskydd på vagnen.. och när de då svarade att de inte va samma fäste, så frågade jag om det då gick att använda det fästet på syskon (hade för mig att jag sett det på hemsidan).. men det var det inte.. Tyckte det kändes råpundigt faktiskt! Så nu känns det tyvärr inte lika självklart att köpa på syskon. Hade de funkat att kombinera ordentligt så fine, men skulle vi spara dus Sen ist för att sälja så får vi ju pengar som ligger kvar i den.. då kan vi lika gärna ta dom pengarna och investera i en annan vagn och totalt komma undan med mindre pengar. Men jag blev lite nyfiken nu och mailade och frågade vad en liggdel till syskon kommer kosta, kunde inte hitta det på deras hemsida.

Fö ang färgerna, om du är desperat efter en annan färg en svart så går det ju att köpa klädslar till! ;) Men det är ju 1500 till per klädsel ;)

Ja att få skräddarsy en egen vore ju det ultimata. Och inte bara när det gäller vagnar.

Vad dåligt att det inte går att kombinera de delar ni redan har med syskonvagnen. Det borde de ju ha tänkt på tycker jag. Det är något jag verkligen gillar med emmaljunga, att man kan kombinera olika sitt och liggdelar med olika chassin lite som man vill då de flesta passar med varandra.

Ja visserligen gillar jag färger men riktigt så desperat är jag inte ;) . Går ju att sätta i en färgglad dyna eller åkpåse också. Lite billigare :)

Kl
Ett snabbt apptips är sound touch, en pekbok med ljud, varit mycket poppis här när storasyster var liten, S har inte börjat använda den än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar