Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Äh jag tyckte det kunde räcka med gräs, daggmask, lera och plommon sen i fjol?
Bajs uppepå det ... nja.
Men jag är ju måttfullhetens kvinna jag....

Jag bävar lite inför det där... Här på gården finns hundbajs, hönsskit, hästlortar och så lite efterlämningar här och där från räv, rådjur, ren, älg och katt. :crazy:

Jösses vad fort det går DS!

Här har kotte lärt sig att ställa sig upp mot saker i alla fall, men hon tror att hon kan mer så hon släpper och ska gå iväg. Eller så ställer hon sig upp mitt på golvet. I våda fallen ramlar hon och slår sig så klart. Lilla hjärtat.

q

KL

Hej allihopa!! Det var ju en evighet sen jag skrev här sist. Har varit lite mycket ett tag och när jag väl kommit efter har jag inte riktigt orkat ta mig ifatt. Men nu ska jag försöka hänga med igen! Har skummat igenom tråden, men har redan glömt en del! Grattis till husköp iaf DS och till frieri Micks (var det väl :o). Spännande med småsyskon på gång för Olivia och Tabea också såklart. Och kul att läsa om hur det går för alla småttingar.

Linnea ser ut så här nu för tiden (på besök hos farmor och farfar i eftermiddags):
blogger-image--74281196.jpg

Lite suddigt, men iaf.

Här är en bonusbild på storebror också, han tycker det är jätteroligt att rida på grannens shettis för tillfället (hoppas såklart att det håller i sig):
blogger-image--1038844744.jpg

Linnea har inte provridit ännu, då vill jag nog att min man är med och håller i. Har Tor ridit på lillhästen ännu, Solvind?

Linnea kryper och ställer sig upp och går längs med möbler, men inte fritt. Hon vägrar att bli matad sen ca en månad tillbaka, så är lite orolig för om hon får i sig tillräckligt. Ammar fortfarande till största delen och så pillar hon i sig av vår mat. Men inte så himla mycket känns det som. Får se till att gå och väga henne tror jag! Somnar väldigt snällt och ammar ett par gånger under natten. Känns helt ok ännu så länge.

Jag började jobba 60% 1 januari, dvs tre dagar i veckan. Min man är hemma en dag och barnen är två dagar hos farmor och farfar. Funkar bra hittills, men det blir ganska långa dagar hos farföräldrarna även om vi går omlott. Vi har ca 1 tim enkel resa till jobbet. Jag går 06:20 och är hemma ca 16:45, medan min man går kl 8 och kommer hem kl 18:30. Skulle gärna varit hemma längre denna gången, men men... Pumpar fortfarande på jobbet, men tänkte nog sluta med det snart. (Man får bara göra det på arbetstid första året och känner inte för att jobba en halvtimme längre.)

Vi väntar fortfarande på utredning angående brorsans eventuella autismspektrumstörning. Han ska iaf börja på en speciell kindergarten i höst för barn med extra behov. Först ville de vänta ett år, men nu kan han mjukstarta istället och kanske gå ett extra år stället. Känns bra.

Oj det blev mycket tjat om oss, men nu är det nattningsdags. Får se om jag orkar skriva något mer sen, men min vana trogen somnar jag nog samtidigt som barnen!

Har inte somnat än... Vad roligt att Alva börjat gå! Hon verkar framåt, blev imponerad när jag läste att hon äter själv med sked (även om du hjälper till att fylla på). Om man försöker mata Linnea med sked vänder hon sig bort så långt det går och tar skeden och slänger iväg den.

Lithonit, vad Ludd kommunicerar! Det enda förståeliga som Linnea säger är 'Nisse'. Vi ska förresten också snart ha dop, har inte blivit av tidigare av olika anledningar. Blir spännande att se vad Linnea tycker om det, kan nog bli lurigt för prästen.

Solvind, vad fint det var på ettårskalaset! Hur gjorde du tåget på tårtan?

Vad trevligt att du är här och tittar in igen. Jag har tänkt på dig då och då.

Ja det är spännande med steg. Det händer mycket tycker jag. Snart ett år, rackarungen. Det känns som om hon föddes förra veckan :p det har ju ramlat ur några ord från henne med även om det nog bara är jag och sambon som förstår. Igår försökte hon säga banan, haha. Gick sådär. Rätt betoning, fel bokstäver (nanan).

Just det, autismspektrumstörningen med. Jag hoppas att de kommer fram till hur man bäst hjälper storebror så att han tidigt lär sig att ta tillvara på de fördelar som kommer med autism och inte blir allt för hindrad i sin vardag :)

Lew: då försöker hon ju duktigt :) jag tror att de som försöker mycket lär sig fortare :)

Kl
Nu har vi en hög flyttlådor i vardagsrummet. I helgen efter min passvända ska jag börja packa. Lääääängtar! :D

Aha. Det var du som fattades :D Visste väl att det var någon som saknades men kunde inte komma på vem. Fast tror det är fler. Zews verkar ha försvunnit igen också.

Roligt att se så stor hon har blivit. Och vilken söt shettis storebror har hittat :)

Tyvärr har det ännu inte blivit någon ridning för Tor ännu. Jag har fortfarande inte fått möjligheten att fixa i ordning lillhästen. Hade tänkt få hjälp av min mamma för att kunna tvätta rent honom ordentligt men nu är hon sjuk i lunginflammation :crazy: . Jag har dessutom inte lyckats hitta någon bra hjälm. Testade en liten cykelhjälm i helgen. Den passade runt huvudet men skalet var så stort så det såg ut som en hjälm med ben på och det vart jobbigt att balansera huvudet tyckte Tor.

Angående tårtan (som jag fortfarande är väldigt stolt över :D ) så gjorde jag tåget i en silikonform som jag köpt på panduro. Gjorde chokladmousse, hällde i och stoppade i frysen. Placerade de frysta bitarna på tårtan och dekorerade när den tinat lite så det skulle fastna.

Majola.
Tack för bilderna. Ser ut som att det inte blir någon twoway för Tor då. Han blir ofta trött och somnar i bilen och vill ju att han ska ha stöd och sitta bra då med.

Kl

Här har det varit stökiga nätter ett tag nu med många uppvakningar och ibland svårt att somna om och tidiga mornar så jag har varit och är jättetrött. Men nu de senaste nätterna har det varit nästan som vanligt igen. Hoppas det håller i sig.

Förra onsdagen var vi på sjukhusets ögonmottagning för att kolla hans lilla skelning. Men det visade sig att han inte alls skelar. Det är bara formen på huvudet samt lite veck som gör att det ser ut så. Jätteskönt :) . Han skötte sig väldigt bra på undsökningen och tyckte det fanns massa spännande grejer som jag skulle ta till honom. Han brukar nämligen ta min hand och sträcka den mot något han vill ha om han inte når :D

I fredags fick han sina första egna skor av min mamma (så att han kan vara ute och krypa och klättra med bra grepp). Och han verkade så stolt och ville genast börja gå med dem. Sedan dess är det mycket gåträning som gäller och han går väldigt bra nu när man håller i händerna. Han skulle till och med kliva ner från kundvagnen i affären för att han skulle gå istället :p .Men han har inte vågat testa själv ännu. Han är jätterädd för att ramla och blir ledsen bara han tappar greppet och vinglar till när han står och håller i något så jag tror det dröjer innan han vågar släppa och försöka själv.

Och nu de sista dagarna så har han på allvar börjat försöka äta själv med sked. Det går oftast riktigt bra även om det mesta han får i sig är det jag matar in. Iband blir han dock ordentligt arg om han inte lyckas och slänger iväg maten som en katapult med en förväntansfull vovve som jagar efter för att fånga gottigheterna :laugh: . Matlusten har även den blivit bra och han äter ordentligt och klarar nu även av små bitar i maten utan att protestera.
Men jag har börjat ge honom sin mat innan vi andra äter. För ser han våran mat så vill han bara ha den och den får han inte i sig tillräckligt av ännu. Så nu får han sin först och så får han plocka lite med våran mat sedan. Ganska skönt för då får man äta själv istället för att mata och sedan stressa i sig sin egen mat innan han tröttnar på att sitta i stolen eller vill ha sin flaska istället.

Jag märker att Tor och djuren får mer och mer kontakt. Här om dagen lekte han och katten ta fatt. Och det var katten som bjöd in till leken. Roligt att se dem jaga varandra. Och idag när vi lekte med boll så såg hunden sugen ut och då kastade Tor bollen till hunden och ville att hon skulle vara med. Hittade dessutom en kloss som hunden hade tuggat på. Hon tuggar normalt aldrig på våra grejer så jag misstänker att Tor har gett den till henne och att hon då såg den som sin egen.

Så med stökiga nätter och massor som har hänt på kort tid så är det väl definitivt ett utvecklingssprång här :p

*kl*

Pust och stön säger jag. Flytt och renovering är jobbiga saker! Men nu har vi varit på plats i 2 veckor, och det mesta börjar komma på plats. Renoveringen i källaren har gått med rekordfart (innerväggar nere, tapeter nere, kakel/klinker borta, golvspån/frigolit borta, uppsågad platta för att nå rören undertill - och nu håller vi på att dra nya rör dit vi vill ha dem :) )

Viktor har gjort massor av framsteg sedan vi kom hit - börjat "prata" (vi vet dock inte vad han säger ;) ), och tagit sina första egna steg. Han har haft kunskapen länge, men inte vågat. Men 10 månader och 3 dagar gammal så vågade han släppa. Går vi bakom och visar att vi hjälper honom så går han upp mot 20-25 steg själv. Så det tar nog inte lång tid innan han går helt själv.
Ute har vi också varit - helt underbart kul och spännande tyckte viktor. Från att alltid skrikit när vi tar på honom ytterkläderna så sitter han som ett ljus och bara väntar. Däremot så skriker han istället när vi ska gå in ;)
Jord, pinnar och gräs är gott, stenar är jätteintressant, bajs har vi tack och lov inte hittar ännu ;)

Vad roligt att det går undan med renoveringen! Vi fick våra kartonger igår så jag längtar massor efter att få börja packa men det får vänta till helgen tänkte jag :p Jag är ju på jobbet hela dagarna nu.

Skönt att han gillar att vara ute, Alva tycker att det är kul men att klä på sig är ofta mest bara jobbigt :o Men jag förstår henne, det är ett jäkla skit med alla dessa kläder. Tänk om sommaren kunde komma snart!

OK, måste kolla om jag hittar några liknande tågformar. Storebror är ju tokig i tåg, så han skulle älska en sån tårta. Har inte funderat så mkt över Linneas kalas ännu, blir ihopslaget med dopet ett par dagar efter (fast vi kommer ha ett kalas för de närmaste även på födelsedagen). Är egentligen hög tid, men jag ligger lite efter med allt, känns det som.

Skönt att det inte var ngt med skelningen. Och spännande med utvecklingssteg (även om det är jobbigt med stökiga nätter etc...). Gulligt att Tor och katten/hunden busar :) Linnea är väldigt fascinerad av farmor och farfars katt, men den är inte lika förtjust.

DS, förstår att du är spänd på att flytta in i huset! När flyttar ni in? Blev det Tungelsta? (Eftersom jag var så sen med att läsa funkade inte länken längre.) Jag har en kompis som bor där, verkar mysigt. Mycket hästar som sagt! Hon arrenderar ett stall.

Vilse, skönt att vara på plats och att Viktor gillar att vara ute. Hittills har det varit så kallt och blött här så Linnea har fått finna sig i att mest sitta i vagnen. Men idag tänkte jag smita iväg på lunchen och försöka få tag på lite geggamojje-kompatibla kläder.

Ja flytta är jobbigt. Men som tur är så brukar det bli riktigt trevligt när man väl kommit i ordning. Hur länge tror du att ni kommer hålla på med renovering innan det blir klart?

Vad roligt med pratandet och de första stegen :) .

Haha ja det finns mycket gott och spännande ute. Men Tor gillar inte att klä på sig ytterkläderna. Om det inte är snö ute. Då går det minsan bra :D . Fast skorna är alltid populära att få på sig.

Det kanske går att beställa från panduro till dig? Om du inte hittar något liknande. Man behöver ju inte ha chokladmousse om man vill ha något annat. Till exempel glass och göra ett helt glasståg. Eller sockerkaka och grädda i ugnen om man vill

Jösses vad han börjar lära sig grejer nu! Önskar verkligen att tös och kissen kunde bli kompisar på riktigt. Nu har hon i alla fall börjat klappa fint för det mesta.

Angående utvecklingssprång, det händer ju mycket här med och tös har tappat sitt lyckliga jag lite granna. Undrar om utvecklingen har med det att göra. Hoppas det i alla fall. Det är lite ledsamt att hon är missnöjd även om hon fortfarande ofta är glad :p

leia: Ja, vi hittade ett hus med mindre renoveringsprojekt i ungefär samma område. Flera barn i tösens ålder på gatan och runtomkring men lite längre till pendeln.

Kl
Angående det här med uppfostran och gränstestande. Det här är ju som ni vet mitt första barn och tös har börjat med lite försök som att nypas och jag har ännu inte bestämt mig om det är gränstestande eller vad det är. Jag har faktiskt inte ens bestämt mig för om det existerar någon trotsålder eller om det egentligen handlar om kommunikationsmissar eller liknande (vilket iofs kan vara logiskt nu iom att hon inte kan göra sig helt förstådd direkt). Vad tror ni?

Jag tror knipande kan bero på flera saker. Dels att de testar vad som är ok och inte och dels som uttryck för känslor, tex när de blir arga och frustrerade och inte kan berätta vad de vill. I båda fallen säger jag nej (varpå charlie fnissar och jag ser allvarlig ut ett par sekunder) och sen försöker jag avleda och hjälpa honom lösa situationen.

Är helt övertygad om att en snart ettåring inte trotsar. Det övergår liksom deras förstånd. Vidare tror jag att det är i princip omöjligt att uppfostra barn under ca ett och ett halvt år.

Samtidigt säger jag "nej" och tar bort henne om jag blir nypt eller biten, om hon börjar dra i sladdar eller bråkar med storebror osv. Oftast vänder hon sig då om och skakar energiskt på huvudet, flinar och hytter med fingret. :D Men den "uppfostran" är faktiskt mest för storebrors skull, så att inte allt verkar vara ok bara för att man är bebis, hon kan liksom inte dra honom i håret utan reaktion och då är det bättre att jag reagerar...

Tillägg: Medan jag skriver detta leker mina ungar "ensamma" ute i trädgårdem, barfota och i t-shirts! Jag har visserligen full uppsikt över dem, då jag sitter direkt innanför terrass-dörren, men ändå. Helt galet. Väntar bara på att en ska börja grina dock, för det går ganska vilt till... Skulle behöva gå på toa, men det törs jag inte just nu!

Vi har bakat ett par muffins och ska snart gå på playdate i lekparken.

Senast ändrad:

OK, måste kolla om jag hittar några liknande tågformar. Storebror är ju tokig i tåg, så han skulle älska en sån tårta. Har inte funderat så mkt över Linneas kalas ännu, blir ihopslaget med dopet ett par dagar efter (fast vi kommer ha ett kalas för de närmaste även på födelsedagen). Är egentligen hög tid, men jag ligger lite efter med allt, känns det som.

Här har Baby-Walz tågformar och jag kollade in på österriskiska Baby-Walz och de har dem också!

HM har galonställ i 78/80, jag köpte till Tabea där (visserligen i Sverige, men jag tror sortimentet är detsamma?)

Tös börjar få ganska bra koll på vissa får och får inte men andra blir lidande. Fallet när hon nöp mig igår var när jag tog på pyjamasen. Hon satt i mitt knä, verkade oberörd men nöp tag i min arm gång på gång och tog i nåt så in i den :o Annars nyps hon ibland av frustration när hon t.ex inte vill sova eller liknande. Dock vet hon ju att man inte får dra i Kissen och trots det så drar hon ibland i päls/ben/svans och väntar på att Kissen klappar till henne. Ofta hinner jag fram och rädda kattstackarn före det dock. Man ser lite i ögonen på henne att hon är liksom beredd att det kommer en tass men jag tror ju absolut inte att det är för att vara jävlig. Det är väl som allt annat, det ska undersökas, antar jag.

Som sagt, jag är inte helt övertygad om trots och liknande öht egentligen då jag tror att det mesta grundas i andra anledningar som i sig är ganska oskyldiga. Läser då och då om föräldrar som påstår att deras barn på under 3 år hånskrattar och har sig osv men det känns liksom långt borta att ett så litet barn gör så även om jag förstår känslan föräldrarna har. Om hon bits gör det ju så attans ont så då skriker jag ju rätt ut och "tillsägelsen" kommer på det viset. Mer en slags chock kanske man ska säga.

Det är så himla intressant det där med barn och deras utveckling. Jag roar mig en del med att läsa om det (såld på Petra Krantz Lindgrens harmoniska sätt att möta sina barn) och ser fram emot att tösabit blir äldre med skräckblandad förtjusning. Tänk om man misslyckas totalt och får en riktig rackarunge som inte alls vill samarbeta, börjar knarka och hinka sprit varje helg :eek: Tror att det ska mycket till för att det går så snett men hon är ju ändå en försökskanin just eftersom att det är första. Det är ju svårt att förbereda sig på hur det faktiskt kommer att vara men jag gör ju vad jag kan så att säga.

Här är också nej och allvarliga minen lite underhållande. Eller, det var. Det har börjat gå över nu och jag tror att innebörden av ordet har börjat falla på plats. Börjar alltid med försiktiga nej/ajaj och t.ex klappa fint eller så och går över till mer allvarliga och i värsta fall sätta ner henne och titta allvarligt.

Inte kan du väl skylla på solsting så här års :cautious: . Det vore ju väldigt orättvist när vi här idag har klaffsat omkring i snöblask och lera och nu ligger jag och lyssnar på vinden som viner utanför huset.

;) :p

Vad ni babblar :) Nu var det ett tag sen igen.
Kul att alla verkar växa och utvecklas som de ska. Tova växer så det knakar. Men sover ändå inte som hon ska än.
Slutade amma, det blev lite bättre, men hon vaknar fortfarande 5-6-7-8-9-10 gånger per natt och SKRIKER. Hon får välling en gång under natten, men vid 04.30-05 är det alltid kört. Då får man gå upp :banghead:

Ser dock fram emot ett-årskalas om en månad, ska bli kul. Lite bökigt dock då makens bror är vegan :rage: Jag är vegetarian, men det är ju en jäkla skillnad…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 686
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar