Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Har ni något ledigt rum? I så fall rekommenderar jag starkt att göra ett lekrum för fysiska lekar (om er tjej är lagd åt det hållet). Det skulle jag göra åtta dar i veckan om jag hade den möjligheten. Gå hela vägen med bollhav, klättermöjligheter, rutschkana, gunga osv osv.

Rutschkanan nu... (med unge)

Jaa... Jag vet inte om det går att ordna ett helt sånt rum med stängd dörr och sådär men om inte annat så finns det en hall på överplan (stoor hall, används idag som typ myshörna med soffor och sånt) som man kan säkra upp lite mer noga vid trappan bara (i stället för räcke kan man ju sätta stolpar hela vägen upp till taket t.ex och barngrind vid trappan som är vänd bort från utrymmet jag tänker på) och det stör ju ingen. 2 rum där uppe varav ett blir gästrum (och också kan vara lekrum om man vill ha mer yta) och ett blir kontor innan tösen själv ska få ett sovrum. Gunga inomhus blir det dock inte utan mer regelrätta klätteranordningar, bollhav, rutchkana osv i så fall. Dock ligger detta lite längre fram i tiden med större grejer men som sagt, lite enklare varianter som går att bygga om och lägga till, i stil med lektornet vore ju superfiffigt!

Åhnej vilket dåligt samvete jag fick nu när jag har blivit "sur" när hon nyps :( Stackars tös! Ta bort handen och klappa fint är ju alltid steg 1 naturligtvis och självklart visar jag alltid mycket uppmärksamhet och talar om att det är mysigt med len röst när hon klappar fint osvosv men när hon bara fortsätter nypas och det gör så himmelens ont... Jaa.. Jo men det är väl bra att veta det. Jag får ha en annan åtgärdsplan helt enkelt.

Det fick jag med :o
Kotte grabbar tag ordentligt och rivs med naglarna, även om jag försöker hålla dem så korta som möjligt så gör det ONT när hon tar sånt hårt tag i en.. Nu försöker jag bita ihop och istället göra som jag skrev innan och även om hon "glömmer" eller inte kan behärska sig verkar det ändå som om det börjar sjunka in att det gör ont på oss när hon gör så.

ang kalas så har vi ju länge kvar än men planerar inte att göra så mycket annat än att bjuda på fika... Det blir väl ett par grannar och morfar som kommer typ. Fast nästa år kan det nog bli annat då det väntas en till bebis i byn i sommar :banana: På 1,5 år kommer befolkningen i byn att ha ökats med 20% haha

Vilken rolig ide med lektornet! Det ska jag kika närmare på helt klart! Här har vi tänkt bygga lekstuga och hänga upp en gunga i ett av träden i sommar men så mycket längre har vi inte kommit...

Uppblåsbar pol har jag funderat å här hemma med, men skrotat idén då jag kom fram till att hundarna skulle ockupera den permanent...

Ang mat på kalas, jo, det vill vi gärna bjuda på. Några har tio mil, några andra 25 så då kan det ju vara trevligt om de får nåt mer än tårta :D Jag stökar gärna i köket så det löser sig nog.

På tal om uppblåsbar pool så ska vi nog köpa en sån i helgen. Maken konstaterade att tösen stökar ner så dant, så då sa jag att vi köper en sån så kan hon ha massa grejer i den :)
(Hon har iofs "lekplatser" på fyra olika ställen i huset, men vardagsrummet är värst...)

Vi gick all in på fem minutersmetoden ikväll förresten. 25 minuter tog det, bättre än väntat. Skitjobbigt att lyssna på, men hon var nog mest arg. Inga tårar eller såna där hemska snyftanden som när hon är riktigt ledsen.

Vi ska ha kalas på söndag, i söndags fyllde S ett år och tanken var att ha kalas då, men S blev sjuk så vi fick skjuta fram det. Vi bjuder bara på fika, lite drop in, men så har vi inga långväga gäster heller.

Vi ska ha kalas på söndag och kommer bjuda på middag och tårta. Jag tycker det är kul och mysigt när folk stannar hela kvälleb.

Haha...nu fick ni igång mig! Det har varit så grått och regnigt här idag att jag kände att jag bara var tvungen att fixa en inomhuslekplats. :D Ska möblera om lite i lekrummet och spärra av hälften. Köpte lite gräsmattemattor idag och har kommer att täcka ungefär hälften av golvytan med madrasser. och kuddar. På resten kommer bollhavsbollarna, förhoppningsvis en liten rutschkana så småningom, kanske hopphästen...

Ska på basar imorgon och hoppas förstås på något skojigt fynd. :)

Vi ska ha kalas på söndag och kommer bjuda på middag och tårta. Jag tycker det är kul och mysigt när folk stannar hela kvälleb.

När vi hade tvåårsbarnkalas var det så trevligt att vi spontangrillade på kvällen. Visserligen bara med en gästfamilj (vi firade också då ihop med grannflickans familj så totalt var vi sex vuxna och tre barn plus T som var pytteliten...) I år tänkte vi planera in grillningen redan från början!

Men det är alltså inga släktkalas. Min man har inte så stor familj (min svärfar är död, hans syster bor rätt långt ifrån oss och hans bror är inte särskilt intresserad av våra barn...) och min familj är ju väldigt långt borta.

Låter jättekul med inomhuslekpark! Hittade du något kul på basaren? Jag har tänkt ett tag att vi skulle göra ett lekrum på vår övervåning, men först måste vi inreda den. Ganska mycket jobb med innertak, väggar, golv, osv. Så vi får väl se om det blir något lekrum innan barnen är myndiga... Är inte alls lika lätt/roligt att renovera när man inte kan jobba ihop eftersom en alltid måste passa barnen.

DS, vilken rolig present att bygga gungställning etc! Blir nog inte så avancerade presenter till Linnea. Men jag är ganska sugen på att bygga någon form av klätterställning runt vårt enda stora träd. Bara det fortfarande går att gunga utan att slå i någonstans... Och kanske köpa en begagnad rutschkana att sätta upp i slänten bredvid.

Apollo, tack för tipset med Kappahl. Normalt lönar det sig inte att skicka kläder från Sverige om det verkligen inte är helt omöjligt att få tag på dem här. Och det borde ju inte vara omöjligt att köpa regnbyxor... Men vi bor lite off (iaf med schweiziska mått mätt ;)). Men min mamma kommer hit på onsdag, så hon sprang ner på Kappahl och köpte. Var tom 25% rabatt eftersom de just flyttat.

Vi brukar köra em och kvälls-kalas med fika med tårta först och senare mat. Tvärtom vore väl egentligen bättre, men hittills har det varit barn med som sover middag, så då blir det lite meckigt med lunch. Men i år blir det nog bara fika på själva födelsedagen (mest långväga gästerna har 100m) och sen blir det apero hos oss och middag på restaurant på dopkalaset 3 dagar senare. Här går man 'alltid' på restaurant efter dop. (Är nog rent allmänt vanligare att man äter ute.)

Ja jätterolig! Bäst är nog att man slipper en såndär skräpställning vi hade som små. Jag minns att hela ställningen vickade när man gungade för högt. Den här borde vara mer stabil. Dock är jag rädd för hur stor sandlådan blir. Mamma talade nämligen om att tös vill ha en stor sandlåda och inte en såndär pyttig som man köper så jag ser hela min tomt försvinna i en stor enda sandlåda :o Men å andra sidan, ju mindre gräs att klippa... ;)

Jo dem kommer man ihåg. Det var lite sport att vicka så mkt som möjligt utan att den tippade... Vi hade ingen egen, dock.

Hihi, jättesandlåda låter kul. Kanske bra med ngt nät eller lock över, så det inte blir katt-toalett (talar av egen erfarenhet...).

Senast ändrad:

Javars, pappa satte upp benen på en bräda minns jag men den vickade ju ändå. Ska bli intressant att se hur stadigt styvfar bygger men han brukar göra det bra tycker jag.

Ja, det med sandlådan har jag funderat på. Man kanske skulle ha såna bindringar som man har i stallet så man kan knyta fast en presenning över utan att den far all världens väg när det börjar blåsa. Vi har ju själva katt så vi vet ju om problemet och något fy-medel blir det i alla fall inte innan tösen vuxit till sig nog mycket för att veta att man inte ska smaka på sanden :p

Din mamma har rätt, man vill inte ha för liten sandlåda! Det bli bara katastrof när barnen häller sand i håret på varandra eller träffar varandra i huvudet med spadarna när de gräver...

Jag minns vår sandlåda som ganska stor när jag var liten men den kanske inte var så stor ändå. Jag har ingen aning men det blir nog bra hur som. Det är lite roliga födelsedagspresenter måste jag erkänna. Tydligen hade styvfar byggt en gungställning men fick bakläxa för det fick bara plats två gungor och Alvas kompisar vill också gunga :o Hon kör hårt med sin karl, min mamma...

Även här har vi funderingar på gungor/sandlåda.
Sandlåda är väl det som ligger högst på listan just nu (det kan jag fixa själv medans jocke renoverar ;) ). Min tanke är att göra en helt vanligt rektangel med måtten 1,5*2 meter. En liten bredare bräda överst att sitta på.
Kostnad: Lite mer än halva priset mot de man köper (inkl lock). Dock är de man köper inte större än 1,2*1,2 = pyttelitet. Med mina mått blir den i varje fall lite mer än dubbelt så stor så jag hoppas det ska räcka.
Om inte så lär vi bygga den större om 1-2 år när vi bygger träddäcket och därmed får flytta sandlådan. ;)

Gungor vet jag inte riktigt vad det blir ännu. Inte en sådan stålställning i varje fall. Hade en sådan som liten och hatade den - gick ju inte att gunga högt utan att den välte!

Oj, är de så små? :o jag tror inte att vår var mindre än 1.5x1.5 i alla fall men då förstår jag att man vill ha en större.

Kl
Nu har jag ev hittat stallplats dit vi flyttar. Tillträde 1 maj. Tänk harr jag ska få mindre än 5 mil till stallet. Då kanske det blir ett enkelt projekt att rida trots barn. Jag menar, att vänta hem sambon/skaffa barnvakt. Dessutom är jag ju pisseless på att åka en timme åt varje håll till stallet. Man skippar hellre ridning än att åka. Idag är sista dagen på jobbet innan vi flyttar och jag börjar få lite fjärilar i magen :p

*delvis kl*

Stålställningarna är gjorda för att gjutas fast i marken... Då tippar de inte. Vi har köpt en sådan åt Tabea och jag provgungade grannens av samma märke innan. Däremot rör sig träställningar som inte gjuts fast betänkligt som man gungar högt (testat hos annan granne!). Kan vara bra att veta kanske.

Sedan är träställningarna i regel betydligt snyggare, men stålställningarna lite mindre (vilket vad det som avgjorde för oss med lite tomt och mycket leksaker).

@DS: åh vad spännande! Du måste visa foton hur ni får det hemma! Lycka till med allt!

@Zewz: Hur har det gått för er de senaste dagarna?

@Leia: Nja, jag hittade inte så mycket egentligen. Ett par skogsdjur från Schleich, en cd-saga och två böcker som jag tänkte donera till barnens nya "dagis" Rövarhålan. Men det visade sig att det var "fel" basar, leksaksbasaren är först nu på lördag! :D

Blä, här är ungarna förkylda igen... Snoriga och griniga som tusan. Jag är mest grinig. :meh: Igår skulle vi gå och mata fåglar och promenaden blev längre än planerat. ca 25 kg barn plus barnvagn en timme i backar... Jag som aldrig haft fogproblem fick en liten försmak av det, plus att resten av kroppen också gör ont. Båda snorungarna vill förstås sova i vår säng nu när de är sjuka och roar sig med att rivas och nypas i sömnen. Deras sömn alltså, min är det inte mycket bevänt med...

Mycket prat om sandlådor och gungor :) Vi fick en gammal skraltig gungställning levererad av några välmenande polare redan när vi låg på förlossningen :rofl: Den går nog piffa upp lite. Den står på sjukt lång brädor så den tippar nog inte. Jag hade iofs hellre tänkt mig att hänga gungor i träden här, ser lite mysigare ut. Kanske rentav råkar köra på gungställningen med traktorn nån dag… För den är inte vacker...
Sandlåda har min man nån lustig idé om att göra i en gammal eka eller så. Gräva ner båten till hälften i gräsmattan, dränera och fylla med sand. Får se om det blir nåt med det ;) Annars bygger vi också nåt kattsäkert projekt. Grannen gjorde en sjukt välbyggd sak åt sina barnbarn, kanske ska anlita honom :angel:

Nätterna går lite bättre. Hon somnar hyfsat fort själv nu, jätteskönt. Hon får fortfarande välling en gång varje natt, men det är överkomligt. Hon gnäller lite till och från, och jag brukar lyfta över henne till mig runt 2-3-tiden. Då brukar hon kunna somna om. Sen är det ju galet mysigt med henne nära :love:
Men jag sover nog inte tillräckligt än ändå, jag har sjuk yrsel till och från. Förmodligen trötthet trodde läkaren.

DS, att du ser det som en bra grej att ha mindre än 5 mil till stallet… :rofl: Jag tyckte det blev omständligt när min kuse flyttade från vår gård till grannens… (250 meter…) Men det låter bra att du är nöjd ju :D

Skönt att nätterna går bättre! Det tar säkert ett tag innan du fått vila ikapp det du missat när du sovit så dåligt. Jag är trött i flera dagar efter 3 nätter med sämre sömn om jag inte får en rejäl sovmorgon alternativt helt ostörd natt efter det. Du verkar gladare och mer hoppfull i text i alla fall så jag hoppas att det är vändningen för dig :)

Angående gungställningen brukar de funka bra som täckeshängare också :angel:

5 mil till stallet är på tok för långt men då har jag ju fullservice. Nu kommer det bara vara ett par-tre km och visst är det skillnad från när vi hade hästarna hemma men å andra sidan fick man ju göra allt själv då. I det här stallet finns personal fram till efter lunch och så blir man tilldelad något enstaka kvällspass typ en gång i månaden eller så och dessa kan man köpa sig fri från. Åtminstone vardagar slipper man mocka också. Ridbana på gården, ridhus finns att hyra in sig i runtomkring så om stallägare och personal är vettiga i huvudet så går det säkert jättebra :)

Majola: Ja jag har svårt att tro att de bygger något vingligt skräp, och om så är fallet så blir den nog nedgrävd alternativt nedborrad i marken så jag är inte så orolig för den saken :) Jag har btw foton på hur jag har det hemma i lägenheten idag. Det är flyttlådor med på bilden och det känns jättetrångt och liksom "på väg" så jag hoppas att dagarna går fort innan vi drar så man slipper leva i flyttstök snart. Men jag ska absolut ladda upp bild på nya huset så fort vi kommit i ordning lite. Vissa rum är så gräslig färg i bara så det blir nog ett och annat projekt med färgburken i sommar när jag är hemma, haha.

Vad jobbigt att vara förkyld. Förstår att det är jobbigt att inte få sova och bråka med både graviditet och förkylning. Krya på er.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar