Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Zewz åh, vad trist med ditt bäcken :/ jäkla skit hela din olycka!
Ang uv-dräkt så tycker jag att den är oslagbar vid bad och torkar snabbt. Vi åker förhoppningsvis snart till Thailand och kommer ha med två var till barnen. Hoppas att T repar sig snabbt. När fick hon vaccinet? Jag kommer ihåg att dottern fick 3-dagarfeber runt året när det var värmebölja med över 39 graders feber i tre dagar, man tycker så synd om dem.

@lewellyn fint att höra att det gick bra med hästen, tycker du var stark som kunde vara med, det kunde inte jag när min togs bort.

@Kaktusblomma
Hon fick vaccinet förra torsdagen, alltså 10 dagar sedan. Stämmer rätt bra med vad man hört. Hon var rätt varm inatt, men nu ligger hon här och snusar och känns betydligt svalare. Men lite skönt har det varit, hon har sovit hyfsat ;)

Då ska jag nog investera i en uv-dräkt. De ser lite obekväma ut men man vill ju kunna bada och röra sig fritt utan att hon bränner sig.

@Zewz Trist med feber :( måste vara jobbigt i värmen.

Angående uv-dräkt påmindes jag igår när du skrev att jag ju måste köpa en sån. Gick in på tradera och hittade en auktion som slutade en minut senare och vann den. 71:- kändes värt :p jag vill ju ha friheten att kunna gå ut som jag vill trots sol och då känns det som ett självklart val.

Jag fyllde upp Alvas pool med några baljor vatten alldeles nyss så hon kan få svalka sig lite idag. Hon är ju så förtjust i poolen så när hon inte fick följa med ut och ställa upp den blev hon superarg. Hon hade redan varit ute sina 30 minuter i den varmaste solen så hon får vänta ett par timmar innan hon får gå ut igen.

Själv är jag på väg till kontoret för möte med chefen. Som tur var ett möte som jag bokade in, annars hade jag varit nervös xD möte med cheferna är inte särskilt vanligt hos oss. I alla fall vågade jag åka in dit, genom stan och allt, i en klänning som slutar ovanför knäna, sitter lite lätt om midjan och jag skäms inte ens. Jag har ägt den i flera år men inte vågat använda den så det här är stort!

Angående resevagnen har jag också bestämt mig för att jag köper en lite eftertraktad vagn. Tror det blir maclaren faktiskt. Lite dyrare men så säljer jag den när jag kommer hem om den håller. Alternativet var att hyra. Skulle kosta 300:- för den veckan. Pajar den får man hosta upp 1500:- och det kändes sisådär. En beggad hygglig vagn med lagom finesser kanske jag kan sälja för ungefär samma pris efter resan tänker jag. Taket sitter i stället lite högre, kanske 800-1000:- och förhoppningsvis blir det en bekväm och lättkörd vagn då, plus att jag hoppas på att spara pengar på det sättet.

Visst ja, hur varmt har ni i sovrummen på kvällarna numer? Tös vill inte ha några kläder och filtar på sig längre och jag är rädd att hon blir kall. Senaste dagarna har nattningen varit ett h-vete trots att hon är trött, fram till man klätt av henne och öppnat fönstret :o hon svettas om man gör på nåt annat vis så igår kväll fick jag öppna fönstret helt för att blåsa igenom rummet och stängde till så det stod i ventilationsläge när vi gick i säng ett par timmar senare. Är inne på en AC iom att det ju bara är början på sommaren än och senare lär det ju vara hopplöst att natta henne. Eller vänjer hon sig kanske så hon överlever sommaren?

@deathslyna
Jag kollade också tradera men tyckte det var lite dåligt utbud. Vad har din tös för storlek nu?
Jag beställd en från ellos istället. Skulle ändå beställa en liten söt ryggsäck därifrån. Vad hon nu ska med den till :D

I sovrummet är det ganska normal temp. Det står lite öppet nästan jämt och jag låter rullgardinerna vara nere under förmiddagarna då solen ligger på. Vårt hus är bra på det viset, det blir inte sådär snuskigt varmt i första taget.
Tova vill ändå inte ha nån filt på sig. Hon har bara pyjamas med korta ärmar och ben.

Febern är lite bättre idag, men 38,6 hade hon ändå i eftermiddags. Ett halvljummet bad var poppis då. Då piggnade hon till :)

@Zewz Jag köpte en i stl 74/80 och jag hoppas att den passar. Hon ligger ju ungefär där nu så det borde gå. Den var väl inte jättefin kanske men det räcker ju med att den fyller sin funktion för att jag ska vara nöjd ;) Men utbudet är lite tråkigt just nu får jag hålla med om.

Vi har ordentligt mörka gardiner som oftast är fördragna men det hjälper inte särskilt mycket, tyvärr. Man skulle ha ett sånt där riktigt gammalt hus som är byggt för att vara svalt på sommaren och varmt på vintern.

Skönt att febern blir bättre i alla fall.

@Zewz Jag köpte en i stl 74/80 och jag hoppas att den passar. Hon ligger ju ungefär där nu så det borde gå. Den var väl inte jättefin kanske men det räcker ju med att den fyller sin funktion för att jag ska vara nöjd ;) Men utbudet är lite tråkigt just nu får jag hålla med om.

Jag blir lite nyfiken på vad det är för uv-kläder som du pratar om? Ser de ut som vanliga kläder? Det låter onekligen väldigt praktiskt. Jag hittar bara uv-kläder som är badkläder (att bada med alltså o ha typ på stranden/poolen).

Jag blir lite nyfiken på vad det är för uv-kläder som du pratar om? Ser de ut som vanliga kläder? Det låter onekligen väldigt praktiskt. Jag hittar bara uv-kläder som är badkläder (att bada med alltså o ha typ på stranden/poolen).

Just den jag beställde är väl tänkt som badplagg tror jag men kommer även att användas vid andra tillfällen om det är sådär gassande sol är min tanke. Det finns även skor, tröjor och någon form av byxplagg som ser mer "vanliga" ut har jag sett vid något tillfälle. Faller det sig så att jag förälskar mig i funktionen kommer jag förmodligen att leta upp mer alldagliga uv-plagg som kan användas vid turer på stan t.ex.

Ja det såklart men jag tror inte så många plagg går upp till faktor 50 som jag sett på något plagg när jag googlade lite. Det är ju lite det man vill åt, åtminstone jag.

http://aussiesfinest.jetshop.se

Där finns de vanliga kläder m extra uvskydd. Kanske inte de snyggaste dock. Har inte testat dem men deras badkläder är lätta o tunna i ett mjukare material än andra utbadkläder vi haft.

Därja, tös har varit febrig hela dagen. Tempade henne innan. Vi gick i sång för att se hur hon låg. 39 grader. En kvart senare la vi henne i sängen och hon hoppar omkring och sjunger innan hon lägger sig och sover. Hur kan de vara så pigga vid den höga febern? :o jösses! Bränns nästan när man tar på henne.

Vad jobbigt att några av era små har feber. Hoppas det har blivit bättre nu. Men @Zewz , kan den febern verkligen bero på vaccinationen så långt efter? Vad jag har lärt mig så kommer en eventuell reaktion under det första dygnet. Och Tors första två sprutor fick ske under övervakning med saturationsmätare på neo de första fyra timmarna just för att en reaktion kan komma snabbt.

Här händer inget särskilt. Tor går fortfarande inte själv och det verkar inte g framåt alls på det området. Jag jobbar för fullt igen och resultatet av det är daglig huvudvärk och täppt näsa och slem i halsen som går över när jag är ledig men kommer tillbaka nästan direkt på jobbet. Skönt att det finns ett slut på det nu.

I torsdags var vi och köpte skor. Efter en väldig massa provande så blev det ett par kavatskor. Nästan alla andra var definitivt för smala. Såg lite lustigt ut när man provade sandaler och delar av foten putade ut i hålen. Det var inte det lättaste att testa skor på Tor. Så fort han fick på sig en så skulle han upp och gå och leka, gärna klättra på bänkar, riva ner skor från hyllor så han kunde klättra upp där och öppna skokartonger för att kika vad som fanns där i :o :D . Och högljudda protester när man skulle få honom att sitta still för att testa nästa sko....

Idag var vi på slottsfika (buffe med kakor och deserter) och firade farfars födelsedag. Spännande med massa folk tyckte Tor men tråkigt att sitta still. Tur vi var många med som kunde turas om att underhålla honom. Det är mycket äventyrslust och spring i benen nu. På oss vuxna står det sötsaker upp i halsen nu. Det var gott men blev lite för mycket sött. Tor åt mest kex den tiden han satt stilla.

Även jag har funderat på att skaffa uv-dräkt till lillen. Men har svårt att välja vilken. Klämde lite på pop s i storlek 74/80 som är vad Tor har normalt. Men tyckte den kändes så liten. Och hur gör man med blöja under dessa tajta dräkter? Ser inte ut att finnas plats för det. Speciellt inte tygblöja. Vid bad behövs väl inte blöja men har även tänkt använda den vid utelek i trädgården.

Lägger in en bild på den stilige lille killen från idag :love:

image.jpg

@Solvind
Det här var MPR-sprutan som de normalt får vid 18 månader, och då kommer reaktionen efter 5-12 dagar.
Vi tidigarelade hennes vaccinationer eftersom vi ska utomlands.

Stilig liten kille! Härliga kläder :)

@Solvind
Det här var MPR-sprutan som de normalt får vid 18 månader, och då kommer reaktionen efter 5-12 dagar.
Vi tidigarelade hennes vaccinationer eftersom vi ska utomlands.

Stilig liten kille! Härliga kläder :)

Vi har gjort lika som ni, men slapp reaktion.

@Solvind Tor är verkligen jättesöt! Och vad skönt att du ändå har ett slut med jobbet. Man ska ju inte behöva bli sjuk av att jobba.

Idag ska vi åka in till Gröna Lund och imorgon bär det av till Thailand :)

@Solvind Vilken fin bild! Är det du bredvid? Den stora människoan har i alla fall också jättefina kläder. Sånt där som jag smygtittar lite på men inte kan bära upp själv!

@Zewz Hoppas Tova mår bättre nu! Vi klarade oss som tur var utan reaktion på vaccineringen den här gången (också mrp + vattkoppor tror jag, jag har verkligen stenkoll...)

@Kaktusblomma Ha en bra resa! Jag är definitivt lite avundsjuk. Du måste berätta sedan hur det var. Jag fyller 40 nästa år och drömmer lite om en resa till varmt ställe med familjen (och mina föräldrar med som barnvakt vore toppen!). Eftersom jag fyller i december är urvalet inte så stort och just nu lutar det i så fall mot Thailand. Men det blir förstås galet dyrt med tre barn, så vem vet, vi kanske beställer hem pizza istället... :cautious:

Här är läget oförändrat: hela familjen lite förkyld, jag har fortfarande senskideinflammation i handen och lyckades bita sönder en tand i torsdags kväll - fick en akuttid på fredagen där allt det trasiga drogs ut och någon plastmassa sattes på för att fixera. Mer ville tandläkaren inte göra pga graviditeten ("Om jag drar ut den helt så bryts säkert en bit av och då måste jag röntga, eller så blir det inflammerat och jag kan inte sätta in antibiotika hur som helst...") men det lutar nog mot att den måste dras ut helt och hållet efter förlossningen. Alternativet vore en större operation med avlägsnande av en del av käkbenet, sätta på krona etc. Lät inte helt lockande... Bebis ligger i säte och vägrar vända sig (men han har ju tid på sig fortfarande. Tabea är mer vild än tam och har egen vilja som räcker för sju ettåringar. Idag ställde hon sig upp i gungan (ja hon var fastspänd, men gungan har ju bara midjebälte) under gungandet! Som tur var fick jag tag i henne och kunde lyfta ur henne i farten.

Vi har börjat på "Musikgarten" och det gillar hon skarpt. Vi lyckades missa tre av de fyra första gångerna, så vi har bara varit där två gånger, men hon tycker att det är kul. Häromdagen "sjöng hon med" i en låt med djurläten som vi sjöng i bilen (gnäggade som en häst!) men mest klappar hon händerna och headbangar. Annars säger hon fortfarande bara mamma, pappa, ja och något som liknar Leander. Samt tecknar "dricka" och "mer".

Börjar lite smått

@Solvind , skönt att du hittade skor åt honom :) angående blöja under uv-dräkten är i alla fall vår så pass töjbar att det inte är problem.

@majola hade du inte problem med tänderna förra graviditeten med? Hoppas bebis vänder sig. Läste att det inte är helt ovanligt att de vänder sig i sista sekunden på flergångsföderskor. Musikgarten lät kul. Alva har ett musiklejon som hon spelar på dagarna i ända och dansar till. Någon gång dansar hon och sjunger lite utan musik med :p

Nu är jag föräldraledig. Skönt! Inleder det med läkarbesök för den vuxna. Tjipp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar