Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha ja det finns kanske på gårdsförsäkringen, det måste jag med kolla.

Jag vågade inte lämna henne i vår säng, så jag lyfte över. Det fungerade bra några månader i alla fall :)

A
@Solvind
Ja jag blev väldigt besviken faktiskt för jag trodde vi var överens innan hon föddes. :( Men jag tjatar på...
Han har föreslagit tidigare att ta ut enskilda dagar istället men eftersom jag går på timmar och han inte kan ta ledigt med så kort varsel han skulle behöva för att jag ska kunna jobba så funkar ju inte det.

Ang svärmor så nä, hon har sina idéer. Hon drar "jag vet för jag har jobbat många år som dagmamma-kortet"...
Men där verkar jag iaf ha maken på min sida nu

Ang förskola så går det alldeles utmärkt att gå ex 3 dagar/veckan! Jag skulle vilja påstå att det är ett bra mycket bättre alternativ än att gå 5dgr/veckan för ett så litet barn som din dotter. Så, stå på dig och gör det som känns bäst för ER och er dotter!

Vi har haft hemma våra barn länge. Jag jobbar som lärare och har varit på många förskolor och jobbat, vilket har bidragit till att vi tagit beslutet att ha barnen hemma länge. Förutom det faktum att vi trivs med att ha dem hemma och har möjlighet till det mycket tack vare min mans jobb med flexibel arbetstid, så anser jag inte att barn under 3 år egentligen har något BEHOV av att vara i en förskolemiljö. De allra flesta föräldrar har inget annat val än att låta sina relativt små barn gå i förskola, eftersom de måste jobba, men om man enbart ser till BARNETS behov, så är en frisk och sund hemmamiljö så mycket bättre. Det är synd att så många föräldrar tror det motsatta tycker jag.

Hur som helst. Vår äldsta dotter fick börja i höstas när hon var 4,5 år och det var alldeles lagom. Det har fungerat helt problemfritt och hon går 5 timmar om dagen tis-Tors och är väldigt nöjd. Till hösten ska mellantjejen få börja på samma förskola (liten enhet så de kommer gå tillsammans), hon är då precis 4 år. Minstingen som blir ett år till hösten får stanna hemma tills hon blir fyra hon oxå!

@Freyja_bus jag undrar vad i hela friden man gör för att underhålla ett såpass stort barn hela dagarna :o känns som om jag har fullt upp med min ettåring och tänker att om hon blir mycket mer krävande (vilket hon lär bli) hade jag gärna sett att hon gick kanske 2-3 timmar på fsk här och där så hon får busa bort den värsta energin. Tösabiten är ju helt tokig i att gå på äventyr som lekland och andra aktiviteter med främmande människor. Det gnistrar till i ögonen och så far hon runt och flirtar med andra och enda anledningen till att hon inte går på fsk är att jag inte tycker att hon är stor nog för att lämnas i en sådan miljö.

Iofs har jag en plan att plugga på distans och kommer att behöva några timmars paus för att läsa men då lär hon ändå inte gå fulltid heller om hon inte verkar tycka att fsk är superkul så det där löser kanske sig självt.

Det är inga problem alls tycker jag. Barn måste inte ha roligt jämt och måste inte sysselsättas hela tiden, det mår ingen bra av. När de är sådär små som era småttingar är ju alla typer av utflykter som "äventyr" och allt vardagsfix jättespännande om de involveras i dem. Klart att det är extra roligt att åka till ett lekland, men det räcker att det är just extra roligt. Vi har hängt mycket på öppna förskolan också, och i stallet. Vi använder oss av naturen mycket och är ofta ute i skogen. Vi bor i hus på landet vilket säkert underlättar en del (fast å andra sidan är det långt till lekplatser och affärer och sådant). Det krävs såklart att man är aktiv som förälder, jag har lekt mycket med barnen och hittat på olika aktiviteter för att skoja till vardagen en smula :). Vi har sett till att umgås med kompisar som har barn på regelbunden basis, åkt och badat i simhallen en gång i veckan och besökt olika lekplatser ofta. Jag har också startat en "mullegrupp" på söndagar med 17 små barn.

Ju äldre barnen blir ju mer "lugna" aktiviteter kan man syssla med. Jag älskar att pyssla och att "skapa" tillsammans med barnen. Vi målar mycket, leker med lera, pusslar, pysslar, skriver i böcker och massa sådant. Numera har vi oxå ett pysselrum sen ett halvår tillbaka vilket är jättekul!

Skulle jag få bestämma själv hade jag haft alla barn hemma tills de börjar skolan, men jag inser att det kan vara bra för dem att gå i förskolan åtminstone ett år innan skolstart. Inte för att de egentligen har ett så stort behov av det, utan mer för att skolsituationen ser ut som den gör och att det kan vara bra att liksom komma in i den typen av verksamhet och hinna vänja sig lite vid det innan "allvaret" sätter igång.

Öppna fsk hängde jag ju på en del när jag bodde i Solna men här stänger de verksamheten på sommaren. Å andra sidan är det lätt att öppna dörren och skicka ut barnet i sandlådan i stället. Dock saknar jag vänner med barn (vänner öht i länet faktiskt) så det ställer kanske till det lite.

Ja, det är klart att det är roligt att hålla barnen hemma lite längre men jag tror inte att det passar mitt liv (på flera sätt) att hålla tösen hemma så länge på heltid. Iom avsaknad av vänner (egentligen inget stort problem för det mesta) känns det som att det kan bli lite lidande för både mig och tösen. Det där blir som det blir :)

Öppna fsk hängde jag ju på en del när jag bodde i Solna men här stänger de verksamheten på sommaren. Å andra sidan är det lätt att öppna dörren och skicka ut barnet i sandlådan i stället. Dock saknar jag vänner med barn (vänner öht i länet faktiskt) så det ställer kanske till det lite.

Ja, det är klart att det är roligt att hålla barnen hemma lite längre men jag tror inte att det passar mitt liv (på flera sätt) att hålla tösen hemma så länge på heltid. Iom avsaknad av vänner (egentligen inget stort problem för det mesta) känns det som att det kan bli lite lidande för både mig och tösen. Det där blir som det blir :)

Vår ÖF stänger oxå på loven och är annars öppen 2dagar/veckan. Men jag har inte känt något behov av att gå dit på sommaren, så det gör mig inget :)

Jag tror att det är viktigt att göra det som känns bäst för ens egen familj. Jag har många gånger känt att jag har fått försvara vårt val att hålla barnen hemma längre än genomsnittet, många är så övertygade om att förskolan är bättre för barnen att vara på än att "gå och dra hemma", men saken är den att så små barn BEHÖVER faktiskt inte pedagogik och förskolemiljö, däremot kan föräldrar absolut behöva att barnet går på förskola!

Jag tror inte heller de behöver pedagogiken och miljön - däremot samspelet med andra barn. Därför börjar kotte på fsk nu i höst... Och för att jag ska få lite andrum, men det är sekundärt egentligen.

Man känner ju själv vad som passar och fungerar i ens egen familj. Det är ju inte alls säkert att kotte är redo för dagis nu i höst. Skulle det vara så är det ingen panik, då får vi skjuta det på framtiden lite bara. Inte alla som har den "lyxen".

@Freyja_bus
Tycker det låter helt underbart som ni valt! Hade lätt gjort detsamma om vi kunnat...
Hoppas komma in till skola nu till hösten (även om jag inte tror jag lyckas), men nytt försök till nästa år. Då skolan är på distans så lär jag kunna ha V på förskola betydligt mindre än som arbetare...

Jag tror inte heller de behöver pedagogiken och miljön - däremot samspelet med andra barn. Därför börjar kotte på fsk nu i höst... Och för att jag ska få lite andrum, men det är sekundärt egentligen.

Man känner ju själv vad som passar och fungerar i ens egen familj. Det är ju inte alls säkert att kotte är redo för dagis nu i höst. Skulle det vara så är det ingen panik, då får vi skjuta det på framtiden lite bara. Inte alla som har den "lyxen".

Det är klart att barn behöver träffa andra barn, men det är inte nödvändigt att det sker på en förskola flera dagar i veckan innan barnet är stort nog att leka med andra barn på ett mer avancerat sätt än vad små barn gör :)

För oss var det ju så att vi fick en bebis när stora tjejen var 1,5 år och då kändes det självklart att ha båda hemma när vi nu hade möjlighet! Och det är som du säger, det är verkligen inte alla dom har den lyxen att kunna vara hemma så länge med sina barn. Jag är väldigt glad att vi har det!!

Det är klart att barn behöver träffa andra barn, men det är inte nödvändigt att det sker på en förskola flera dagar i veckan innan barnet är stort nog att leka med andra barn på ett mer avancerat sätt än vad små barn gör :)

För oss var det ju så att vi fick en bebis när stora tjejen var 1,5 år och då kändes det självklart att ha båda hemma när vi nu hade möjlighet! Och det är som du säger, det är verkligen inte alla dom har den lyxen att kunna vara hemma så länge med sina barn. Jag är väldigt glad att vi har det!!

Jag hade gärna haft ett syskon till tösen som låg nära i ålder då jag tror att de får mycket gratis då med att samsas om leksaker etc men den turen har jag inte som det verkar nu. Hade jag känt att jag har verktygen till att stimulera henne hemma under längre tid (bekantskap med barn osv) så kan jag tveklöst hålla henne hemma längre. Dock är jag osäker på om jag fixar det som det ser ut idag. Vid förändringar på den fronten har jag inga större problem att hålla henne hemma såklart. Det tror jag endast är bra. Vi får se, det är ju lång tid kvar.

Nej visst är det så. För vår del är det dock så att vi inte "har tillgång till" några andra barn för henne att interagera med. Jag ser ju hur mycket hon gillar att vara på öppna en gång i veckan så även om de inte leker tillsammans tror jag absolut att hon har mycket ut av det.

Min mamma var hemma med oss ända tills min yngsta bror var runt 5 (då var jag själv runt 15-16). Det känns lyxigt att ha fått växa upp så :)

Jag tror också att det är viktigt att barn får umgås med barn, men kanske inte med 20 eller fler andra barn utan mamma. Vi har ju ganska mycket aktiviteter för att "kompensera" att barnen inte går på förskola. Men det handlar i regel om 5-20 barn tillsammans med föräldrar. En 1-2-åring med separationsångest skulle jag t ex inte vilja lämna ensam. Som med Tabea - hon vill inte vara själv på Rövarkulan, då måste hon inte det. Jag kommer att vara med nu fram till sommarupphållet, sedan provar vi i augusti igen. Däremot tänker jag inte sitta där varenda onsdag förmiddag, så om det inte funkar efter ett tag så får hon vara hemma istället. Med storebror märker jag att han har nöje och utbyte av det, han pratar om vad de har gjort och frågar ofta om de har öppet så att han kan gå dit.

Tillägg: För mig känns det trots allt som att pedagogiken är viktig. Kanske eftersom mina barn börjar på "riktigt" först när de är 3-4 år och faktiskt är i förskoleålder i betydelsen "strax innan skolan". Jag har ingen lust att lämna mina barn 4-5 dagar i veckan till en förskola utan pedagogisk plan. Fri lek är jätteviktigt absolut, men den förskolan som teoretiskt skulle ha kommit i fråga för L om vi inte fått plats på skogsdagiset är det så "fritt" att en granne till oss måste ansöka om en extra resurs till sin treåring som pratar väldigt dåligt/lite. Inte för språkutvecklingens skull (barnet går i terapi och gör stadiga framsteg) utan för att det är så ostrukturerat och "fritt" att pedagogerna inte ens märker när flickan sitter en hel förmiddag i ett hörn och inte leker med de andra barnen... Det är inte en verksamhet som jag önskar mina barn.

Tabea imponerade för övrigt på mig idag: vi höll på och gjorde varma mackor till kvällsmat men hon var jättehungrig så min man skar upp lite grönsaker och korv åt henne att tugga på under tiden. Hon satt mycket nöjd och åt och efter ett tag ropade hon "Mamma!" Jag svarade något frånvarande att jag skulle komma snart varpå flickebarnet helt sonika tog sin tallrik, klättrade ner från stolen och gick ut i köket och räckte mig (den tomma) tallriken. Hon ville ha mer mat!

Senast ändrad:
Jag tänker nog ganska likt dig, @majola

Iom att jag inte måste ha tösen på fsk av ekonomiska skäl (som det ser ut idag) så tror jag nog att det kommer att lösa sig om hon inte är redo. Dock tror jag att om det funkar att lämna henne kommer hon att ha glädje av att gå ett par timmar här och där.

Fick höra idag att det inte är så lång kö här. Har tänkt sätta in dottern till årsskiftet och jag var tydligen ute i god tid som kollade runt nu och fick höra att jag skulle återkomma i september för att göra besök och köa :o jisses! Det skulle varit Solna det...

Hur gammal är Tabea nu förresten? Och vad har ni för stol åt henne som hon klättrar ur själv? Har funderat lite på när man tar bort "bygeln" från tripptrappstolen. Häftigt att hon gick och gav dig tallriken.

Hur utvecklade är era barns språk nu? Min tös står det helt stilla för. Hon kör på gamla vanliga titta, där, pappa, kissen osv. Det var länge sedan det kom ett nytt ord. Hon försöker ibland men det blir mest dada och sånt. Vet att pappa var sen med talet, han satt och övade i hemlighet (man kunde stå och tjuvlyssna en bit bort) och sen rasade orden ur honom som rinnande vatten. Får väl se om det lossnar på samma sätt för tösabit. Vet iofs inte huruvida hon är sen heller, normalspannet är väl ganska stort antar jag? Dock är hon lite pipig så det kanske är en utvecklingsfas på gång. Och hon är riktigt "på" med det motoriska. Har otrolig kontroll på sin kropp vad det gäller att röra sig. Hon övar för fullt på att hoppa i soffan bland annat :nailbiting:

A

Ang förskola så går det alldeles utmärkt att gå ex 3 dagar/veckan! Jag skulle vilja påstå att det är ett bra mycket bättre alternativ än att gå 5dgr/veckan för ett så litet barn som din dotter. Så, stå på dig och gör det som känns bäst för ER och er dotter!

Vi har haft hemma våra barn länge. Jag jobbar som lärare och har varit på många förskolor och jobbat, vilket har bidragit till att vi tagit beslutet att ha barnen hemma länge. Förutom det faktum att vi trivs med att ha dem hemma och har möjlighet till det mycket tack vare min mans jobb med flexibel arbetstid, så anser jag inte att barn under 3 år egentligen har något BEHOV av att vara i en förskolemiljö. De allra flesta föräldrar har inget annat val än att låta sina relativt små barn gå i förskola, eftersom de måste jobba, men om man enbart ser till BARNETS behov, så är en frisk och sund hemmamiljö så mycket bättre. Det är synd att så många föräldrar tror det motsatta tycker jag.

Hur som helst. Vår äldsta dotter fick börja i höstas när hon var 4,5 år och det var alldeles lagom. Det har fungerat helt problemfritt och hon går 5 timmar om dagen tis-Tors och är väldigt nöjd. Till hösten ska mellantjejen få börja på samma förskola (liten enhet så de kommer gå tillsammans), hon är då precis 4 år. Minstingen som blir ett år till hösten får stanna hemma tills hon blir fyra hon oxå!

Ja jag tycker ju samma och jag vill inte sätta henne på dagis än heller. Men blir det så tidig start som 2 år (vill helst 3) så kan svärmor bara glömma att hon går 5dgr/v...
Jag önskar verkligen att jag fixade att gå hemma längre men jag är hyfsat säker påatt Ylva har mer utbyte av sin mamma om denne mår bra, och det gör jag inte av att gå instängd och inte träffa folk och inte vara -jag-.
Finns säkert de som har samma invändningar som svärmor (men det är väl bara att ta vagnen och gå ut och träffa folk) men det ligger mycket bakom som jag inte vill ta upp på ett forum där jag inte är så anonym....

Aja, saksamma. Maken är på min sida i dagisfrågan iaf :)

Jag tänker nog ganska likt dig, @majola

Iom att jag inte måste ha tösen på fsk av ekonomiska skäl (som det ser ut idag) så tror jag nog att det kommer att lösa sig om hon inte är redo. Dock tror jag att om det funkar att lämna henne kommer hon att ha glädje av att gå ett par timmar här och där.

Fick höra idag att det inte är så lång kö här. Har tänkt sätta in dottern till årsskiftet och jag var tydligen ute i god tid som kollade runt nu och fick höra att jag skulle återkomma i september för att göra besök och köa :o jisses! Det skulle varit Solna det...

Hur gammal är Tabea nu förresten? Och vad har ni för stol åt henne som hon klättrar ur själv? Har funderat lite på när man tar bort "bygeln" från tripptrappstolen. Häftigt att hon gick och gav dig tallriken.

Hur utvecklade är era barns språk nu? Min tös står det helt stilla för. Hon kör på gamla vanliga titta, där, pappa, kissen osv. Det var länge sedan det kom ett nytt ord. Hon försöker ibland men det blir mest dada och sånt. Vet att pappa var sen med talet, han satt och övade i hemlighet (man kunde stå och tjuvlyssna en bit bort) och sen rasade orden ur honom som rinnande vatten. Får väl se om det lossnar på samma sätt för tösabit. Vet iofs inte huruvida hon är sen heller, normalspannet är väl ganska stort antar jag? Dock är hon lite pipig så det kanske är en utvecklingsfas på gång. Och hon är riktigt "på" med det motoriska. Har otrolig kontroll på sin kropp vad det gäller att röra sig. Hon övar för fullt på att hoppa i soffan bland annat :nailbiting:

Tabea blir 14 månader nästa vecka. Vi bytte faktiskt direkt från en Antilop-stol til en Tripptrapp utan bygel. Funderade kort på att montera bygeln (vi har ju en från storebror) men bestämde oss för att det är farligar om hon ska hålla på och klättra i och ur med den. Vi insåg att vår uppfostran inte är auktoritär nog för att förmå flickebarnet att acceptera att hon 1) inte ska klättra upp på storebrors stol och 2) ska vänta snällt tills någon lyfter upp henne i hennes stol och 3) ska sitta kvar där tills hon blir nedlyft igen. Alltså satsade vi på minsta möjliga skaderisk istället...

Din tjej verkar väl helt normal med talet? Efter att ha hört en del kommentarer om att vår son var sen runt 18 månader frågade jag vår barnläkare. Han sa att de vid 18 månader bör kunna runt 20 ord. L låg väl lite under det kanske, men han kunde i gengäld ord på två språk (tillsammans mer än 20) och tecknade treordsmeningar. Det viktigaste är att de hör bra och kan kommunicera på något sätt sa vår läkare. T säger ju bara mamma, pappa, ja och danke så tydligt att utomstående förstår det. Men hon kan härma ganska bra och hon säger något som jag vet betyder Leander. Och hon kommunicerar väldigt bra trots att hon tecknar mindre än Leander gjorde (nej, stämmer inte, han tecknade knappt alls i den åldern när jag tänker efter, han började lite senare...) och hon förstår mycket. Man kan fråga henne vad hon vill och hon svarar med "ja!" eller skakar på huvudet.

Idag kan L prata väldigt bra tycker jag. Han började intressera sig för böcker med text ganska sent, vi har väl kunnat läsa för honom ett knappt år kanske. Men där märker man på senare tid (när berättelserna blir längre och språkligt mer komplexa) att han har gjort ett jättesprång språkligt. Han använder långa meningar ur böckerna i sin vardag osv. På treårskontrollen ville barnläkaren veta om han talade i 4-5-ordsmeningar och det gör han ju (och mycket mer) - alltså är det den undre gränsen ungefär antar jag.

Vår vän och husläkare började för övrigt prata när han var 4-5 år - och då som din sambo väldigt bra på en gång. Och han är som sagt läkare med egen praktik idag och har inga större problem. :D

Ang pratet så tror jag viktor räknas som ganska sen där. Vilket jag iofs var förväntat iom att han var så tidigt med att gå.
Han är 13,5 månad, och säger mamma ibland. Det är allt.
Sen förstår han ju massor, kisse, pappa, mormor, morfar, vovve ect ect. Han har även börjar förstå meningar "kan du lämna denna till pappa?" ect.

Men det kommer nog, han har fortfarande fullt upp med gåendet (eller ja, nu tränar/har äntligen lärt sig att springa ).

Ang läsandet så bara älskar Viktor det. Tror vi går igenom alla böckerna minst 4 gånger per dag. (40 om det är dåligt väder och vi är inne mycket :p ) Mest bara pekböcker/väldigt lite text, men jag är glad för det intresset :)

Det gick ju sådär att skriva svar :p

Det känns i alla fall som om det är så kort tid kvar tills de ska kunna massa ord men det kommer väl.

Här är det feber och magsjuka nu. Tös kräktes kopiösa mängder... Banan. Det enda hon velat äta idag. Det gick visserligen också trögt att få ner. Räddade pingelnallen i sista sekund. Dessutom är det svårt att få i henne vätska. Kuljul. Ska åka och köpa juice och yoghurt och sånt strax. Nu med facit i hand skulle jag sagt ja när sambon erbjöd sig att komma hem tidigare idag :o men nu är han hemma i alla fall.

Det gick ju sådär att skriva svar :p

Det känns i alla fall som om det är så kort tid kvar tills de ska kunna massa ord men det kommer väl.

Här är det feber och magsjuka nu. Tös kräktes kopiösa mängder... Banan. Det enda hon velat äta idag. Det gick visserligen också trögt att få ner. Räddade pingelnallen i sista sekund. Dessutom är det svårt att få i henne vätska. Kuljul. Ska åka och köpa juice och yoghurt och sånt strax. Nu med facit i hand skulle jag sagt ja när sambon erbjöd sig att komma hem tidigare idag :o men nu är han hemma i alla fall.

Åh nej! Krya på henne! Ett tips för att få i lite vätska kan vara isglass. Stackars tös!

S säger inte heller mycket, rent säger han Mamma och Titta, sen har han lite olika ord, ljud och läten som vi förstår. Han förstår dock det mesta nu, ska vi gå och borta tänderna går han in i badrummet och ställer sig på pallen och väntar, ska vi gå ut går han till dörren och hämtar skor osv. Jag är inte orolig för språket, är rätt övertygad om att det kommer såsmåningom. S satsar nog mer motoriskt än verbalt nu, det är inte ofta han är still och han är väldigt pillrig med allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 658
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar