Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Solvind
Ja jag blev väldigt besviken faktiskt för jag trodde vi var överens innan hon föddes. Men jag tjatar på...
Han har föreslagit tidigare att ta ut enskilda dagar istället men eftersom jag går på timmar och han inte kan ta ledigt med så kort varsel han skulle behöva för att jag ska kunna jobba så funkar ju inte det.
Ang svärmor så nä, hon har sina idéer. Hon drar "jag vet för jag har jobbat många år som dagmamma-kortet"...
Men där verkar jag iaf ha maken på min sida nu
Öppna fsk hängde jag ju på en del när jag bodde i Solna men här stänger de verksamheten på sommaren. Å andra sidan är det lätt att öppna dörren och skicka ut barnet i sandlådan i stället. Dock saknar jag vänner med barn (vänner öht i länet faktiskt) så det ställer kanske till det lite.
Ja, det är klart att det är roligt att hålla barnen hemma lite längre men jag tror inte att det passar mitt liv (på flera sätt) att hålla tösen hemma så länge på heltid. Iom avsaknad av vänner (egentligen inget stort problem för det mesta) känns det som att det kan bli lite lidande för både mig och tösen. Det där blir som det blir
Jag tror inte heller de behöver pedagogiken och miljön - däremot samspelet med andra barn. Därför börjar kotte på fsk nu i höst... Och för att jag ska få lite andrum, men det är sekundärt egentligen.
Man känner ju själv vad som passar och fungerar i ens egen familj. Det är ju inte alls säkert att kotte är redo för dagis nu i höst. Skulle det vara så är det ingen panik, då får vi skjuta det på framtiden lite bara. Inte alla som har den "lyxen".
Det är klart att barn behöver träffa andra barn, men det är inte nödvändigt att det sker på en förskola flera dagar i veckan innan barnet är stort nog att leka med andra barn på ett mer avancerat sätt än vad små barn gör
För oss var det ju så att vi fick en bebis när stora tjejen var 1,5 år och då kändes det självklart att ha båda hemma när vi nu hade möjlighet! Och det är som du säger, det är verkligen inte alla dom har den lyxen att kunna vara hemma så länge med sina barn. Jag är väldigt glad att vi har det!!
Det är klart att barn behöver träffa andra barn, men det är inte nödvändigt att det sker på en förskola flera dagar i veckan innan barnet är stort nog att leka med andra barn på ett mer avancerat sätt än vad små barn gör
För oss var det ju så att vi fick en bebis när stora tjejen var 1,5 år och då kändes det självklart att ha båda hemma när vi nu hade möjlighet! Och det är som du säger, det är verkligen inte alla dom har den lyxen att kunna vara hemma så länge med sina barn. Jag är väldigt glad att vi har det!!
A
Ang förskola så går det alldeles utmärkt att gå ex 3 dagar/veckan! Jag skulle vilja påstå att det är ett bra mycket bättre alternativ än att gå 5dgr/veckan för ett så litet barn som din dotter. Så, stå på dig och gör det som känns bäst för ER och er dotter!
Vi har haft hemma våra barn länge. Jag jobbar som lärare och har varit på många förskolor och jobbat, vilket har bidragit till att vi tagit beslutet att ha barnen hemma länge. Förutom det faktum att vi trivs med att ha dem hemma och har möjlighet till det mycket tack vare min mans jobb med flexibel arbetstid, så anser jag inte att barn under 3 år egentligen har något BEHOV av att vara i en förskolemiljö. De allra flesta föräldrar har inget annat val än att låta sina relativt små barn gå i förskola, eftersom de måste jobba, men om man enbart ser till BARNETS behov, så är en frisk och sund hemmamiljö så mycket bättre. Det är synd att så många föräldrar tror det motsatta tycker jag.
Hur som helst. Vår äldsta dotter fick börja i höstas när hon var 4,5 år och det var alldeles lagom. Det har fungerat helt problemfritt och hon går 5 timmar om dagen tis-Tors och är väldigt nöjd. Till hösten ska mellantjejen få börja på samma förskola (liten enhet så de kommer gå tillsammans), hon är då precis 4 år. Minstingen som blir ett år till hösten får stanna hemma tills hon blir fyra hon oxå!
Jag tänker nog ganska likt dig, @majola
Iom att jag inte måste ha tösen på fsk av ekonomiska skäl (som det ser ut idag) så tror jag nog att det kommer att lösa sig om hon inte är redo. Dock tror jag att om det funkar att lämna henne kommer hon att ha glädje av att gå ett par timmar här och där.
Fick höra idag att det inte är så lång kö här. Har tänkt sätta in dottern till årsskiftet och jag var tydligen ute i god tid som kollade runt nu och fick höra att jag skulle återkomma i september för att göra besök och köa jisses! Det skulle varit Solna det...
Hur gammal är Tabea nu förresten? Och vad har ni för stol åt henne som hon klättrar ur själv? Har funderat lite på när man tar bort "bygeln" från tripptrappstolen. Häftigt att hon gick och gav dig tallriken.
Hur utvecklade är era barns språk nu? Min tös står det helt stilla för. Hon kör på gamla vanliga titta, där, pappa, kissen osv. Det var länge sedan det kom ett nytt ord. Hon försöker ibland men det blir mest dada och sånt. Vet att pappa var sen med talet, han satt och övade i hemlighet (man kunde stå och tjuvlyssna en bit bort) och sen rasade orden ur honom som rinnande vatten. Får väl se om det lossnar på samma sätt för tösabit. Vet iofs inte huruvida hon är sen heller, normalspannet är väl ganska stort antar jag? Dock är hon lite pipig så det kanske är en utvecklingsfas på gång. Och hon är riktigt "på" med det motoriska. Har otrolig kontroll på sin kropp vad det gäller att röra sig. Hon övar för fullt på att hoppa i soffan bland annat
Kotte säger häst. Ibland. Thats it
Det gick ju sådär att skriva svar
Det känns i alla fall som om det är så kort tid kvar tills de ska kunna massa ord men det kommer väl.
Här är det feber och magsjuka nu. Tös kräktes kopiösa mängder... Banan. Det enda hon velat äta idag. Det gick visserligen också trögt att få ner. Räddade pingelnallen i sista sekund. Dessutom är det svårt att få i henne vätska. Kuljul. Ska åka och köpa juice och yoghurt och sånt strax. Nu med facit i hand skulle jag sagt ja när sambon erbjöd sig att komma hem tidigare idag men nu är han hemma i alla fall.