Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@deathslyna ja vi är rätt korta båda två. Jag är 1,59 och sambon 1,74. (Morsan är längst i hela hennes sida av släkten med ståtliga 1,63 ;))

Hon äter som en liten häst i alla fall, så jag är inte orolig. Får se vad de säger på 18-månaders-kontrollen men jag tror inte de kommer göra så mycket heller. Hon kan ju lägga in en växtspurt senare som sagt.

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig. Jag menar, vad ska de göra? Tillverka platåskor? ;) så länge hon äter bra och regelbundet är det bara att vara glad och nöjd tycker jag. Alla är inte lika långa och ni är uppenbarligen korta i er familj :)

Haha nej precis :) fyllde i mått och vikt i appen och ser att hon fortfarande sjunker på kurvan men vi får väl se. Hon var ju liten som nyfödd och växte ikapp och upp på +2SD snabbt så hon kanske bara har planat ut :)

OT
Jag måste bara berätta, jag fick min höanalys i dag och är såååå glad! 9,8 MJ och 72 g smältbart råprotein per kg foder (TS på 90,8%). Perfekt till mina hästar och jag behöver bara ge dem lite selen så får de i sig vad de behöver. Jag har ju sett på gammeltanten att det är bra foder, men riktigt så bra vågade jag inte hoppas på :banana:

@lewellyn : Grattis till höet!
@deathslyna : Det man kan göra om barnet verkar bli väldigt litet är att ge tillväxthormoner. Det diskuterades kring min mans ena fadderbarn, men det blev aldrig aktuellt. Annars vill man väl mest utreda vad det beror på att barnet växer långsamt för att vara säker på att det inte ligger ngn sjukdom, allergi eller dyl bakom. Men liten är ju inte Lews dotter (i det fallet låg barnet enligt prognoser på gränsen till kortvuxenhet eller vad det heter på svenska).

Håller era på och får tänder nu? T kämpar med kindtänderna och har det jättejobbigt. :cry: Hon är ju verkligen inte någon pipig unge annars, men nu är det som om hon får smärtattacker där hon plötsligt börjar storgråta och säger "aj mamma!" och pekar mot käkarna. Har varit tvungen att ge nurofen de senaste tre nätterna för att hon ska kunna sova.

Min man är på tjänsteresa. Hoppas han sover bra där på hotellet - här var resten av familjen vakna mellan 3 och 4 i natt... Storebror lyckades kissa ner hela dubbelsängen, bara att byta lakan och hämta ett nytt täcke (mitt klarade sig som tur var, så jag hämtade bara ett ur hans säng), T vrålade av smärta 20-30 minuter innan nurofenet hjälpte och mitt i alltihop vaknade lillebror och undrade om det var dags för käk. :banghead:

I övrigt vrålar hon mest om man dristar sig till att försöka ta på henne en blöja eller kläder ("kan själv!") eller när hon bråkar med storebror. Hon har kommit på att man kan bitas och att storebror blir jätterädd och skriker och springer om hon visar tänderna, vilket hon förstås tycker är jättekul... :devil:

Det är som i Bullerbyn, roligt nästan jämt. I övrigt inget nytt på sydvästfronten.:crazy:

Härligt med hö-analysen @lewellyn. Minns med magont för ett par år sedan när jag hade dålig analys och fick tilläggsfodra hästarna för, tror det var 40 spänn om dagen. Kan ha varit ännu mer. Jag hade det riktigt knapert som det var så en skitanalys var inte vad jag behövde. Det blev mycket havregrynsgröt då.

@majola kindtänder har hon fått 4 st men det var som du säger inte sådär jättekul. Nu verkar det vara paus ett tag dock. Kämpigt att vara hemma själv med hela laget. Jag är impad av din ork!

Här har vi drabbats av förkylning. Kände mig döende när jag gick i säng men efter ett par vakna timmar (varför vakna mitt i natten?!) är jag piggare. Överväger att ta mig lite frukost i soffan. Ska ju ändå upp om en timme.

Orden rasar ur munnen på lilltös! Senaste orden är varg och dippa (pitta :D ). Jag blir helt impad såklart. Är för tillfället extremt trött, ja förutom nu då, och känner mig otillräcklig för henne men jag räknar med att vara på banan snart igen.

@lewellyn gott med hö-analysen och att slippa ge en massa annat :) Jag skulle inte heller vara orolig för att hon är lite liten och nu är det ju snart 18-månaderskontroll i alla fall.

@majola tufft att vara ensam hemma med alla tre när T har ont av tänderna och allt! Linnea har fått kindtänderna längst bak, men de innan har inte kommit upp helt. Fast hon verkar inte reagera så starkt, oftast har det blivit 'titta nu har hon fått mer tänder' utan att man märkt så mycket. Haha, roligt att T hittat en extra användning för tänderna iaf ;)

@deathslyna roligt att hon lär sig en massa ord :) Dippa kunde jag nästan inte själv! Jag tycker att Linnea kan massor med ord, men en random person på gatan skulle nog inte förstå så många... Nu börjar hon så smått sätta ihop två ord, typ 'boken färdigt', 'pappa gått', 'Nisse springa'.

Krya på dig, det är inget roligt att vara sjuk och försöka uppbåda energi att leka etc.

Ja, jag är rätt glad att min man kommer hem ikväll igen! Vaknade med huvudvärk och illamående i morse (fast barnen sovit hela natten) så det kändes inte så bra. Men sedan ringde svärmor och frågade om hon skulle hämta Leander och nu har värktabletten verkat och jag dricker stora mängder kaffe, så det känns lite bättre.

Gäller bara att få till em-kvällen rent logistiskt nu: skicka L på gympa kl 17, svärmor passar T och jag måste ta med R till min återbildningskurs som börjar 18.15. En granne skjutsar hem L och sedan dyker väl min man upp någongång, kanske rent av före mig!

Jag vet att det finns ensamstående föräldrar och föräldrar vars partner arbetar borta regelbundet, men jag är inte det minsta avundsjuk!

Korrigerar: låter stora mängder kaffe koka över i mikron... :-(

@leia det är jätteroligt med orden. Doch har hon inte riktigt fattat två-ordsmeningar än.

@majola förstår att du inte vill vara ensamstående. En stor mardröm hos mig är att sambon går och dör eller nåt sånt olämpligt. Då undrar jag vad jag skulle göra.

@deathslyna : Eller hur?? Vi hade ju en mardrömsnatt när jag var höggravid med Raphael och det fanns misstanke om hjärntumör hos min man. Kan ju säga att jag mådde illa bara av tanken på att vara ensamstående med tre småbarn, hus och det i utlandet... (Inte för att det vore ett alternativ att flytta till Sverige.) Alldeles bortsett från smärtan att förlora deneman älskar.

Ja verkligen. Jag är så praktisk i mitt tänk i första fasen så jag hade blivit otroligt stressad i hur man fått runt hus och småbarn och då har jag ännu bara ett (eventuellt två nästa år iofs). Och senare saknaden på det.

Fast å andra sidan, min mamma stod ju själv med oss (förvisso äldre, 10-15) och dessutom en gård med halva huset på backen och en villa där vi bodde. Kan hon det kan jag nog överleva med barn i ett färdigt hus men särskilt lätt hade det inte varit.

Just det, har någon av er andra reflekterat över era barns vätskeintag nu under hösten? Tös dricker mycket mindre och hon har börjat bli torr om läpparna vilket jag känner mig rätt säker på har med intaget av vätska att göra. Det hjälper föga med citron i vattnet och jag har seriöst börjat fundera på om jag ska försöka få i henne juice men.. Tänderna? Det känns helt vrickat att locka henne med det men dåligt med vätska är inte heller optimalt.

Just det, har någon av er andra reflekterat över era barns vätskeintag nu under hösten? Tös dricker mycket mindre och hon har börjat bli torr om läpparna vilket jag känner mig rätt säker på har med intaget av vätska att göra. Det hjälper föga med citron i vattnet och jag har seriöst börjat fundera på om jag ska försöka få i henne juice men.. Tänderna? Det känns helt vrickat att locka henne med det men dåligt med vätska är inte heller optimalt.

Jag har faktiskt reflekterat över det så sent som idag, att S dricker rätt dåligt. Nu är han lite krasslig, men jag har tänkt på det tidigare också. Jag försöker ge honom sånt som innehåller mycket vätska istället för söta drycker. Hellre frukt än juice här hos oss.

Torra läppar kan ju dock bero på klimatet också, såhär på hösten.

Skrev ett långt inlägg här om dagen men så försvann det och jag orkade inte skriva mer :banghead:

Var på Ikea i måndags och upptäckte nackdelen med en liten som går själv. Fick jaga efter honom en hel del :D . Han hittade dessutom ett leksakskök med tillbehör som han lekte länge med och sedan blev ledsen när vi gick där ifrån. Blir lite deppig av att vi bor så litet. Har verkligen inte plats för något leksakskök hemma. Annars hade han definitivt fått det eftersom han är så intresserad av matlagning.

Ekonomin för att skaffa större hus ser inte ljus ut heller. Verkar som att även sambo kommer bli arbetslös inom ett år. Företaget lägger ner stora delar och ska varsla om uppsägningar. Just nu erbjuder de en ersättning mot att man säger upp sig själv men det är inte mycket. Bara så man precis klarar sig till man får ersättning av a-kassan så det känns inte så lockande. Stannar man kvar finns det ju även en chans att få behålla jobbet eftersom några kommer få stanna.

Idag fick jag sovmorgon men vaknade med huvudvärk. Första snön hade kommit så efter hästutsläpp och frukost blev det påklädning och fram med pulkan. Tor tyckte det var jättespännande med snö och verkade komma ihåg pulkan för han ville genast åka. Kan ju säga att det inte gjorde under för huvudvärken att dra runt den i en halv cm snö :meh:.
Sedan byggde vi snögubbe och tor skrattade när jag rullade snöbollar.

Nu ikväll blev han förkyld och snorig så nu väntar väl några nätter med sämre sömn för alla. Egentligen borde jag redan lagt mig för att få lite sömn men sovmorgonen har gjort sitt och jag är inte trött. Nu har dessutom Tor tagit min kudde i sängen så jag får inte riktigt plats. Får se om jag lyckas flytta på honom sedan.

Angående vätska så dricker inte heller Tor särskilt mycket självmant nu. Hans läppar ser också lite torra ut men tror det mer beror på luften än vätskan. Han brukar få en flaska ersättning innan han sover lunch så vätska får han i sig ändå.
Han har dessutom börjat äta dåligt. Egentligen bara bebisgröt och falukorv han äter bra av. Resten sitter han mest och petar i. Det började när han blev förkyld för några veckor sedan. Hade börjat bli lite bättre med maten så förkylningen som kom nu är inte så välkommen. Blir ju lite orolig att han inte får i sig tillräckligt när han redan är liten och inte har så mycket att ta av.

Jag ger ju frukt. Tös tjatar om äpplen och äter 3 tuggor typ så det är inte så mycket att skryta med. Välling får hon innan middagsluren. Däremot kanske jag skulle göra mer grytor och soppor att äta.

@Solvind det där med ikea känner jag igen. Tös stannade till vid de där lekstationerna som fanns lite överallt sist.

Blivit smittad av Tor och ligger nu utslagen förkyld. Skönt att vi alla är hemma. Tor är nästan bra. Orättvist att han kunnat vara så pigg och full fart medan han är sjuk och jag orkar inget alls. I morse fick jag sovmorgon och jag var tydligen saknad av lilla sötnosen som med jämna mellanrum gick och knackade på sovrumsdörren och sedan hämtade pappa som han tyckte skulle öppna :D.

Han har förresten börjat experimentera med sitt gående nu. Testar olika sätt som att gå på tå. Gå på huk och att snurra runt. Ser så gulligt ut :love:

Visst är det härligt att se alla grejer de kommer på, här är det "silly walk" mest hela dagarna :D Hon övar dessutom på att hoppa jämnfora och att stå på ett ben. Smått fantastiskt vilken utveckling på kort tid för en sån liten hjälplös varelse för snart 1,5 år sedan:love:

Ja verkligen! Det där med att gå hukad känner jag igen. Även gå på tå. Och hon springer för fullt, gärna åt det hållet vi inte tänkte ta.

Köpte en mätsticka till foten för ett tag sedan. Superbra att ha! Har konstaterat att tösens fötter har vuxit i raketfart på sista tiden så vinterkängorna är snart för små om det fortsätter såhär! 700 spänn ner i sjön men det är väl bara att hålla lite koll och hoppas på att de hänger med ett tag till.

Fick förresten förskoleplats. Jättebra. Men! När jag ställde tösen i kö fick jag hem ett brev med bekräftelse samt information om att vi skulle få en inloggning till en e-tjänst. Den kom aldrig. Dock försökte jag ringa och maila ansvarig för att se om det gick att ändra prio-listan då jag önskade att kasta om mina val. Inget svar. Gick in på hemsidan och skickade efter en inloggning. Kom ingen inloggning. Försökte ringa ansvarig igen. Inget svar. Nu har vi fått brevet om platsbesked på den förskolan jag ville kasta om platsen på. Är det vad som finns så kör vi ju på det såklart men det kändes lite trist. Stod i alla fall i beskedet att vi skulle logga in på e-tjänsten för att tacka ja innan den 20:e. Försökte ringa igen. Ute på ärende till kl ____. Ringde några minuter efter det. Borta, återkommer nästa dag. Mailade chefen. Inget svar. Vad gör jag nu då? Jag hade ju tänkt börja jobba efter årsskiftet.

Ska ligga på dem i morgon igen men det känns så jävla hopplöst. Lutar åt att jag får åka dit personligen när de öppnar och tacka ja till platsen över disk. Fruktansvärt dåligt skött. Förjävligt också att det är det enda sättet att få en plats. Hade det varit en butik hade man ju gått till en annan liksom. Nu har jag inget val.

@deathslyna Åh vad jag känner igen det där! Här är det också OMÖJLIGT att få tag i ansvarig för förskolan... Vi har dock också fått plats, efter många om och men, på vårt förstaval. Jätteskönt. Även om det känns lite vemodigt. Min lilla skruttfia... Skolar in i januari, jag börjar 1 februari. Jag kommer fortfarande vara sjukskriven då, så jag kan börja på 25-50%, så får vi se. Om kroppen mår då som den gör nu kommer jag definitivt inte klara 50% :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar