Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@leia visst är det härligt med hästbajsiga skor överallt ;) Våra är instängda i en garderob i hallen lyckligtvis. :D

Ang julkalender så köpte jag en duplobox (också poppis här) på tradera och gör en julkalender av bitarna. Billigare än färdig duplokalender :p

Sover era barn på dagen fortfarande? Kotte sover en timme ute i vagnen mellan ca 13-14 och jag funderar lite på om det är för tidigt att ta bort sovstunden? Hon är omöjlig att få i säng och somna innan 22. Ofta dröjer det ända till 23 innan hon somnar. Hon vaknar dessutom minst en gång/natt och vill ha välling, sen sover hon till 7-8 om jag har tur. Jag håller på att bli galen snart :banghead: Hur gör ni?

Ifall någon tycker att pappan ska avlasta mer: Sambon jobbar på ett schema som gör att han är hemma 2-3 nätter/vecka. 2 kvällar/vecka behöver han vila då han har jobbat till kl 16 och ska tillbaka för vaken-natt kl 23. Alltså är det mest jag som "drabbas".

Prova att ha henne vaken dagtid helt enkelt.

T sover ungefär som din tjej dagtid, men går och lägger sig tidigare, mellan 19 och 20. Sedan sover hon till 6 ungefär ibland längre.

Sover era barn på dagen fortfarande? Kotte sover en timme ute i vagnen mellan ca 13-14 och jag funderar lite på om det är för tidigt att ta bort sovstunden? Hon är omöjlig att få i säng och somna innan 22. Ofta dröjer det ända till 23 innan hon somnar. Hon vaknar dessutom minst en gång/natt och vill ha välling, sen sover hon till 7-8 om jag har tur. Jag håller på att bli galen snart :banghead: Hur gör ni?

Ifall någon tycker att pappan ska avlasta mer: Sambon jobbar på ett schema som gör att han är hemma 2-3 nätter/vecka. 2 kvällar/vecka behöver han vila då han har jobbat till kl 16 och ska tillbaka för vaken-natt kl 23. Alltså är det mest jag som "drabbas".
Här sover lilleman en gång om dagen runt 1-2 timmar. Sen somnar han mellan 19-19.30 igen :) Uppgång blir kl 6 på vardagar (ha - önsketänkande, idag fickjag upp honom först 6.30) och på helgerna sover han till mellan 7-8 :) Perfekt enligt mig. :D

Tös sover dagtid. Hon lägger sig sedan vid 20-21 och så står klockan på 7 på morgonen. Har en förhoppning om att hon ska somna tidigare snart iom väckning vid 7.

Min sambo hade väldigt litet sömnbehov som liten vilket så ta bort dagvilan, absolut. Då kanske du får något mer nattsömn.

@lewellyn Precis så var min dotter vid den åldern.
Vi tog bort middagsluren och det fungerade riktigt bra.
Sedan har hon haft perioder då behövt sova på dagen igen.

@lewellyn:
Linnea växlar lite mellan att sova en eller två gånger under dagen. Om hon bara sover en gång (efter lunch) brukar hon vara väldigt trött på kvällen och somna innan 19:30. Men då vaknar hon ca 04:30 på morgonen och behöver sova två gånger nästa dag eftersom hon inte håller ut till efter lunch. Om hon sover två gånger på dagen är hon uppe senare på kvällen (ca 20:30) och sover ibland lite längre på morgonen (kanske ända till sex, men det är ganska ovanligt...).

Storebror var som din dotter, han blev till slut omöjlig att få att somna i rimlig tid på kvällen om han sov på dagen. Han var lätt uppe till 23-24 och ofta även längre. Ibland när vi var för trötta för att vara uppe brukade vi låsa in oss allihopa i vårt sovrum så kunde man ligga och småsova lite medan han plockade ur garderoberna etc. Det blev bättre när han slutade sova på dagen (kommer inte riktigt ihåg när det var, men han var nog inte två år ännu). Han sover fortfarande ganska lite tycker jag, ca 9 timmar (3 år äldre än Linnea).

Har du provat att ge vatten istället för välling på natten? Det kanske blivit en vana att kroppen ställt in sig på att den måste äta på natten även om det egentligen inte skulle behövas. Linnea ammade alltid på natten och när jag slutade amma trodde jag att hon skulle behöva något annat, men hon sov hela natten efter bara några dagar.

Tova sover ungefär en timme på dagen, mellan 10-11 oftast.
Vi lägger henne vid 19:30, hon vrålar en del på natten och är sen pigg som en lärka vid 06... Då kravlar hon ner från sängen, kastar nåt hårt på mig (oftast en bok) och sen räcker hon mig mina glasögon :D

@Zewz Haha, det där med hårda böcker (typ ett hörn i huvudet) och glasögonen känner jag igen. 'Tack' säger hon och ger mig glatt glasögonen. Men det är bättre än storebror som försöker sätta på mig glasögonen men alltid missar och stoppar in skalmen i ögat ;)

Haha!
S sover ca en timme om dagen vid 12 och går och lägger sig för natten vid 19. Sover sedan fram till runt 4 då han får en tidig frukostvälling och sover sen till ca 7 igen.

Med mitt äldsta barn tog jag bort dagvilan strax innan han var två för det var ohållbart.
Mellanbarnet har alltid somnat vid halv åtta oavsett hur mycket han sovit på dagen så han fick sova middag tills han var nästan tre.
Charlie är 20 månader och sover ca 21-07 och 11-13. Hade gärna sett att han somnade tidigare på kvällen men han är inte på något sätt otrevlig som största brorsan var när hans energi började ta slut.

Testa ta bort sömnen på dagen. Funkar det inte får du backa ett steg.

Tack för alla svar! Vi har tagit bort sovstunden hemma på dagtid nu, med önskat resultat Jag får visserligen mindre gjort, men bättre det än att hon är uppe halva natten.

Smart med vatten istället för välling på natten, jag ska prova det!

Skulle flytta tösen från hängmattan (där hon slocknade vid 19) till sängen i kväll här då hon vaknade. Lägger henne bredvid mig som jag gjort senaste dagarna och hon blir tokförbannad och skriker "mattaaaa!!! Mattaaa!". Inser att det bara är att finna sig i att hon ska sova i mattan trots att vi inte har nattbelysning i det rummet och trots att hängmatta inte är det enklaste att ta sig ner från själv ens som vuxen. Hon reder ut det ganska bra och den sitter lågt men jag la soffkuddar under henne ifall att. Hon tvärslockade efter att hon begärt att bli omstoppad med filten.

Är tös så stor att hon vill ha eget rum nu eller var det en engångsföreteelse? :nailbiting: och vad ska det nu bli av moderns nattgos med sovande barn? Det är ju så sällan hon är stilla nog för kramar i vaket tillstånd :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 638
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30