Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad olika vi är :) I skogen här hemma älskar jag traktorn city cross. Skulle aldrig få för mig svängbara hjul här. Köpte till och med en annan att-ha-liggande-i-bilen-vagn för ett tag sen. Hade en liten sulky med svängbara hjul men köpte en brio race istället. Funkar även i stan :)
City cross är ju suveränt till knöliga underlag. Nitron funkar hyggligt men skulle inte vara förstahandsvalet på stigar direkt. Möjligen en nitro-variant fast med större hjul fram hade väl varit något. Låsbara då såklart.

Då var man hästlös för första gången på.. 23 år. Kusen åkte igår. Känns ändå skönt att kunna ägna sig åt familjen på heltid.

Tova drog även hem monsterbaciller från dagis... Hon som knappt aldrig varit sjuk hade feber i tolv dygn innan hon fick penicillin så det vände. Jag och maken åkte på nåt elände med och har snorat och hostat i två veckor snart. Men imorgon ska hon tillbaka till dagis, får se vad hon drar hem härnäst, kräksjuka? :rofl:

Tråkigt zewz, men samtidigt skönt kan jag tänka mig.

Kotte har haft feber en enda natt i hela sitt liv, men nu har även hon åkt på en rejäl förkylning eller rent av influensa. Ingen feber tack och lov, men sambon har varit sjuk i en vecka och hemma från jobbet för första gången på många år. Nu ligger jag också däckad med sprängande huvudvärk och huvudet fullt av snor. Puh. Ingen hästträning och ingen ridhusträning med hunden i dag inte :(

Sjukstuga här med sen i fredags! :(
Ylva har knappt lämnat soffan, har feber och hostar och rosslar (mest rossel och gråt över andningsbesvär - man vill ju kunna hosta åt dem!)

Jag och hennes pappa är också sjuka men en mild variant jämfört med henne

Det jag är mest kinkig över är att hon vägrar allt utom välling. Ett halvt ägg åt hon imorse, igår åt hon iofs ordentligt med lunch... men vill att hon ska bli frisk och börja äta som vanligt igen :(

Tova åt riktigt dåligt i nästan en vecka. Tycker fortfarande hon är lite ut fas med ätandet...
Men dricker hon välling är det ju jättebra!

Anmäler mig till sjukstugegänget. Alla fem har varit däckade i en vecka med feber och hosta samt allt annat som hör till förkylning.

Tabea spräckte en trumhinna under natten, konstaterades dubbelsidig öroninflammation. Killarna har också lite ont i öronen (mamma också) men inte så illa som hon.

Mina barn äter inte heller. Igår åt de stora ett bett på macka till frukost, en halv joghurt till lunch och en liten glass på eftermiddagen och i förrgår var det itne mycket mer. Idag var det lite bättre. Lillebror har lagt ner det där med mat och vill helst ammas 24/7 igen. Jag räknar med att det ger sig när de blir friska.

Välling är ju mat, så det är väl rätt käckt?

Även här har det varit sjukstuga. S har varit krasslig några dagar, maken några andra dagar och jag har varit dålig i två veckor. Inte med feber och så, men har haft frossa några gånger och tänkt att "jäklar, nu kommer influensan" men efter värktablett och sömn har det varit bättre. Så inga sjukdagar för mig, men jag är definitivt inte frisk.

@Zewz jag kan bara tänka mig att det är både konstigt och tudelat att vara hästlös, hoppas att det kommer kännas bra till slut ändå.

Ja välling är bättre än inget! :)

Hon somnade 3 inatt efter massa skrik och gråt. Grannen ovanför skrev till och med på fb och frågade hur det är med henne. Hoppas de fick sova lite iaf för det fick inte vi :up:

Jobbigt med hästen, @Zewz. Förstår att det är lite delat. Jag var ute och pratade med hon som har hand om min häst idag om hur vi ska gå vidare med henne. Iom att jag åkt på foglossning igen så är det inte riktigt aktuellt att rida nu, annars fick jag erbjudande om att bytlåna med en som i princip bara lufsat pga skada. Skulle passa bra men inte idag. Hade gärna sålt min också för att slippa det där med att behöva ta i alla bekymmer men det går inte riktigt med den här marknaden osv.

Här är vi i alla fall förhållandevis friska. Den som är mest "krasslig" är jag som levt med huvudvärk länge nu. Sjukt irriterande.

Jösses! Det slog mig nyss att tösabit blir 2 om mindre än 2 månader :o omg! Vad hände med tiden?

Det är himla roligt, hon går snart att ha en dialog med känns det som så mycket ord som sprutar ut och den förståelsen hon har. Hon tycker att förskola är toppen och längtar tydligt när vi pratar om det. Häromdagen berättade jag att hon skulle gå på förskola dagen efter. Hon skulle precis sova och ställde sig vid dörren i pyjamas och skulle visst gå redan då. Man fick då förklara att man måste sova innan det blir i morgon, vilket hon tillfälligt glömt. Hon brukar ha ganska bra koll på det annars.

Häftigt att vi har skapat en sån liten go individ! Vi var och hälsade på min faster och hennes lilla flicka och på platsen var även pappan till barnet. Min faster och pappan blev alldeles tagna av min lilla tösabits charm. Det var roligt :)

Vi blir också helt tagna av hur mycket hon lär sig hela tiden. Nu fyller hon i ord i sånger om jag tystnar, hon räknar hjälpligt till fem (med lite tur :D ) osv. Så himla häftigt.

Dagis går sådär. Hon äter knappt och sover väldigt lite där, trots att hon är där 6-7 timmar om dagen. Får se om det vänder, hoppas det.
I övrigt verkar hon tycka det är kul så jag vet inte varför hon inte äter... Hemma äter hon som en häst istället.

Vi blir också helt tagna av hur mycket hon lär sig hela tiden. Nu fyller hon i ord i sånger om jag tystnar, hon räknar hjälpligt till fem (med lite tur :D ) osv. Så himla häftigt.

Dagis går sådär. Hon äter knappt och sover väldigt lite där, trots att hon är där 6-7 timmar om dagen. Får se om det vänder, hoppas det.
I övrigt verkar hon tycka det är kul så jag vet inte varför hon inte äter... Hemma äter hon som en häst istället.
Det kanske är för mycket annat att ta in?

Fyller i ord i sånger gör vi här med. Blir lite fel ordning ibland om det är fler men det är ju inte hela världen :p

Vad stora de börjar bli allihop nu! Tor har ju varit två "länge" nu, men jag blev lite chockad av att se att det är 7(?) som redan haft sin andra födelsedag. Hur gick det här till?? :confused::D

Tabea pratar fortfarande nästan inte alls: hon säger mamma, pappa, baby, trinken, nam-nam (=äta) kopp-kopp (potta, ketchup, bobbycar osv) och lite till. Ska på tvåårskontroll i mitten av maj och ska fråga om vi bör ta stöd av en logoped eller så. Bättre att ta tag i det i tid än att de kommer jättemycket efter språkligt tänker jag.

Annars är hon växelvis galet jobbig och galet kul. Hon vill göra absolut allt själv och får hemska utbrott om det inte går som hon vill. Hon är väldigt självständig och går ut i köket och gör sig en macka om hon är hungrig. Älskar att pussla och är mycket avundsjuk på storebrors cykel (han håller precis på att lära sig att cykla). Hon ska få en springcykel i födelsedagspresent är det tänkt. Hennes största idol är Byggare Bob. :D:love:

Försökte mäta henne häromdagen och tror att hon är ca 81 cm nu och hon väger drygt 10 kg. Lite kul att lillebror är 14,5 månader yngre vägde in på 8080 gram och 72 cm för en månad sedan. Jag tar hennes urvuxna saker och lägger de direkt i hans byrå...

Hm, tokigt att hon inte säger så mycket men vi har ett barn i omgivningen som varit motoriskt tidig men väldigt sen med språket. Vid 2 år är det fortfarande ont om ord men går T ut och gör en macka om hon är hungrig är det ju verkligen bra gjort! Har för mig att hon var tidernas klätterapa redan tidigt?

Min tös är också väldigt intresserad av att göra saker själv. Vi har suttit och planterat om små tomatbebisar idag tillsammans. Jättekul att hon är intresserad av det :) "ipetill" säger hon när hon hjälper till med saker. Det kan vara allt från att hålla i kniven tillsammans när vi skär grönsaker till att blanda i surdegen. Hon hämtar alltid sin lilla stol när jag eller sambon börjar laga mat eller baka och hon ska hälla i allt i grytorna. Jag är mest glad att jag lyckats få med henne så hon har ett eget intresse av odling och matlagning/bakning som ligger oss varmt om hjärtat här. Häromdagen bakade vi bullar, jag med den stora kaveln och hon med sin pyttelilla. Och hon hade sin egen sked att strö socker över degen vilket hon redde ut fint.

Vi stoppade ju potträningen är inför vintern förresten. Detta för att det kändes drygt med vinterkläder och hon verkade skita i vilket. Nu är vi igång igen och mer på riktigt. Igår var vi hos grannen. Hade med ombyte och blöjor. Efter en stund kom hon och sa försiktigt att hon var kissnödig och gick på toan, ingenting i byxorna. Idag var vi på släktträff, sa till flera gånger att hon ville på toaletten. Något litet i blöjan hon fått på sig ifall att men överlag skötte hon det på toa och det är jättekul. Hon verkar ha förstått det fina med toalett/potta så i morgon ska jag prata med dagis och be dem försöka uppmärksamma det och fråga ibland så hon i lugn och ro, med blöjan som säkerhet, får komma in i att även på dagis kan man kissa på toaletten.

/DS under nytt nick :)

Är det Du! :D ha, äntligen hänger jag med igen, läst att du tagit nytt nick, men har inte lyckats lista ut vilket som var det gamla :p (antar att du skrivit det, men jag har helt missat det)
Såg nästan på ditt sätt att svara mig i en tråd att det var lite okänt ;) jag skrev aldrig vilket jag bytte ifrån utan bytte bara i listan i sommar-15 men det gör mig ingenting att jag är lite okänd. Som en nystart ungefär, haha.

Skrev till Gunnar att det var dags att bli vuxen även på buke och vilket jag ville byta till och det var gjort nästan direkt, vet inte om man borde tolka in något i hans snabbhet? :D

Byta nick kanske man skulle göra. Minns inte ens vart jag fått mitt ifrån..?

Men jo, våra två-åringar (!!!) börjar bli stora! Tova pladdrar hela tiden, det är galet vad hon kan förvåna varje dag. Så himla medveten och vet så väl vad hon vill (och inte vill...).

Försöker planera kalas om en månad men har ingen energi, det här med småsyskon börjar kännas som en dålig idé :D

Byta nick kanske man skulle göra. Minns inte ens vart jag fått mitt ifrån..?

Men jo, våra två-åringar (!!!) börjar bli stora! Tova pladdrar hela tiden, det är galet vad hon kan förvåna varje dag. Så himla medveten och vet så väl vad hon vill (och inte vill...).

Försöker planera kalas om en månad men har ingen energi, det här med småsyskon börjar kännas som en dålig idé :D
Jag är för kass i kroppen för att ställa till med kalas. Det blir säkert några som kommer och grattar och mamma har sagt att hon skulle komma någon dag före den helgen om vi ville så hon kunde städa och baka men det blir bara de närmsta. Tösen älskar ballonger så får hon några ballonger på golvet är dagen gjord ändå ;)

Jag har också tänkt på att flera av småttingarna i tråden redan fyllt två och undrat hur det är med alla! Linnea fyller på långfredagen. Just nu älskar hon att tvätta händerna (dvs stå och plaska och vattenfylla halva huset), att göra saker själv + att sjunga och dansa. Hon har snyggast höftsväng i hela familjen och riktigt bra taktkänsla! Hon tyckte att Groupie skulle vunnit mello, dansade som en galning till den ;) Byggare Bob som @majola nämnde är populär här med, även om Mamma Mu slår högre (hos mig med, absolut).

Gulligt att hon gillar att hjälpa till i köket och trädgårdslandet @Amha! Och snyggt med potträningen. Där har vi inte kommit någonstans alls, men det kommer väl förhoppningsvis med tiden...

@majola: Inte illa att hon fixar egen smörgås :) Känner igen temperamentet, här är det likadant. Kris varje gång man försöker hjälpa till att borsta tänderna tex... Springcykel låter kul! Finns det så små? Brorsan använder fortfarande sin, men den är alldeles för hög för henne ännu. Men den kanske är ovanligt hög?

Vad har ni andra för presentidéer? Sonen till en kompis fick ungefär en sån här för ett tag sen:
81wu9rXSmnL._SL1500_.jpg

Linnea tyckte den var kul redan då, så nu när hon älskar att plaska med vatten borde något liknande vara en riktigt hit. Min man tycker dock att den är för stor, så jag kanske få hitta på något annat. (Han tycker att barnen borde leka uteslutande med kottar och stenar för att det blir för mycket grejor annars ;) Inget fel med kottar och stenar såklart, men nån leksak till födelsedagen tycker jag vore roligt.)

Vad stora de börjar bli allihop nu! Tor har ju varit två "länge" nu, men jag blev lite chockad av att se att det är 7(?) som redan haft sin andra födelsedag. Hur gick det här till?? :confused::D

Tabea pratar fortfarande nästan inte alls: hon säger mamma, pappa, baby, trinken, nam-nam (=äta) kopp-kopp (potta, ketchup, bobbycar osv) och lite till. Ska på tvåårskontroll i mitten av maj och ska fråga om vi bör ta stöd av en logoped eller så. Bättre att ta tag i det i tid än att de kommer jättemycket efter språkligt tänker jag.

Annars är hon växelvis galet jobbig och galet kul. Hon vill göra absolut allt själv och får hemska utbrott om det inte går som hon vill. Hon är väldigt självständig och går ut i köket och gör sig en macka om hon är hungrig. Älskar att pussla och är mycket avundsjuk på storebrors cykel (han håller precis på att lära sig att cykla). Hon ska få en springcykel i födelsedagspresent är det tänkt. Hennes största idol är Byggare Bob. :D:love:

Försökte mäta henne häromdagen och tror att hon är ca 81 cm nu och hon väger drygt 10 kg. Lite kul att lillebror är 14,5 månader yngre vägde in på 8080 gram och 72 cm för en månad sedan. Jag tar hennes urvuxna saker och lägger de direkt i hans byrå...

Angående att hon inte pratar så mycket ännu tror jag egentligen inte att det är någon fara, men samtidigt lär det ju inte skada att få hjälp av en logoped om det är möjligt. Så låter bra att fråga på två-årskontrollen!

Smidigt med direkt återanvändning av kläderna! Minskar kaoset med urvuxna kläder betydligt, vi hinner aldrig riktigt med att lägga allt i lådor utan det samlas på hög ett tag tills vi (jag) tar oss samman och lägger undan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 616
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter