Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tabea har hamnat i en svår livskris. Det stackars barnet är ju för litet för ALLT som är kul: Hon vill ha en loftsäng precis som storebror. Hon vill gå på Kindergarten (precis som storebror). Hon vill gå hem till kompisar (se ovan, bara det att de stora barnen inte alltid vill ha en tvååring med och att deras föräldrar ju knappast vill ha en tvååring att passa på).

Varje kväll i barnkammaren: "Bea auch Aua-Bett!" (hon vill säga Oben-Bett, alltså säng däruppe ungefär, men Aua-Bett betyder aj-säng, vilket väl är ungefär vad det skulle kunna bli...)

Varje morgon: "Bea auch Kindi!" Hon har stenkoll: "Bea groß! (håller upp tre fingrar). Bea Glück! Bea 'schenk! Bea Kindi!" (=Tabea är stor (man måste vara tre för att få gå på Kindergarten). Tabea grattis. Tabea present. Tabea Kindergarten!" Jag försöker förklara att det är ganska långt dit: För ska vi på semester, sedan kommer St. Martin. Därefter St. Nikolaus följd av jultomten. Sedan Nyår och Trettondagen. Fasching (ung. karneval) och påsk. Och först därefter är det Tabeas födelsedag. "Bea Kindi!" svarar hon och storebror utropar glatt: "Wow, kommer St. Martin snart!?" Mmm, 10 november... Kan bli eghyn lång vinter det här.

Nåja, det där med Kindi kan vi ju inte göra så mycket åt, men hon ska få en halvhög "loftsäng" i alla fall. Vi tänkte bygga en ovanpå låga hyllor. Då få vi lite mer förvaring, kan kasta ut en skrymmande byrå med tillhörande garderob, skjuta på de andra garderoberna och vips (nåja) så ha jag skapar plats för en lekhörna i barnens sovrum. Ska bli lite dockhörna och så tänkte jag. Docksäng, leksaksspisen osv. Kanske en utklädningshörna.

Åh vad det känns igen!
Här är det också stor frustration över att inte få göra allt syrran får. "Jag åttå!" "Jag åttå Ida!" (Jag också, jag också rida) osv i all oändlighet och han är helt oresonlig på den punkten. Syrran ska få börja rida som lite lektion på en ponny och S är så avis, nu på lördag ska han under tiden få bli runtledd på en annan ponny när syrran rider.

Hej.

Så roligt att titta in här igen :)

Är ju nästan ett år sedan jag var här och läste och skrev.

Tor är nu 2,5 år och det är jämnt full rulle på honom. Fortfarande liten och tunn och också lite sen motoriskt men det märks inte mycket. Pratar tre/fyra ordsmeningar (dock fortfarande "bebisuttal" men fullt förståeligt), kan klippa med sax med en hand, rita gubbe (ett huvud med ögon, näsa, mun), har börjat springa, cykla på springcykel och förstår en väldig massa (antagligen mer än jag tror)

Ett riktigt litet charmtroll som mestadels är strålande glad men även han har börjat visa upp tendenser av "trotsåldern" och vill bestämma hur saker och ting ska vara. Och blir det inte det så springer han iväg eller sätter sig på marken och tjurar.

I vintras strax innan han fyllde två så började han förskolan. Han var då fortfarande vinglig i gången och kunde bara några få ord. Han tyckte det var jättejobbig med dagis och alla barn. Det blev en lång inskolning och jag var med i två månader. Men till slut så kände han sig trygg och nu älskar han sitt dagis så jag får knappt hem honom igen :D. Jag är fortfarande arbetslös så han går bara 15 timmar i veckan vilket jag tycker är aldeles lagom.
Under våren kom språket igång ordentligt. Jag antar att han kom på att det vore bra om fler än mamma och pappa förstår vad han säger när han var på förskolan.

Just nu planerar vi att utöka familjen med ett syskon så får se hur det går. Lite därför jag tittar in här igen då buke var så oerhört skönt att ha under graviditet och första tiden.
Kanske redan är gravid då jag igår och idag haft småblödning en vecka innan beräknad mens. Är även sjukt trött, lätt illamående med metallsmak i munnen. Men vem vet, kanske början på tidigt missfall eller så är det bara kroppen som hittar på knas vilket ju inte är helt ovanligt när man försöker bli gravid.

Hej.

Så roligt att titta in här igen :)

Är ju nästan ett år sedan jag var här och läste och skrev.

Tor är nu 2,5 år och det är jämnt full rulle på honom. Fortfarande liten och tunn och också lite sen motoriskt men det märks inte mycket. Pratar tre/fyra ordsmeningar (dock fortfarande "bebisuttal" men fullt förståeligt), kan klippa med sax med en hand, rita gubbe (ett huvud med ögon, näsa, mun), har börjat springa, cykla på springcykel och förstår en väldig massa (antagligen mer än jag tror)

Ett riktigt litet charmtroll som mestadels är strålande glad men även han har börjat visa upp tendenser av "trotsåldern" och vill bestämma hur saker och ting ska vara. Och blir det inte det så springer han iväg eller sätter sig på marken och tjurar.

I vintras strax innan han fyllde två så började han förskolan. Han var då fortfarande vinglig i gången och kunde bara några få ord. Han tyckte det var jättejobbig med dagis och alla barn. Det blev en lång inskolning och jag var med i två månader. Men till slut så kände han sig trygg och nu älskar han sitt dagis så jag får knappt hem honom igen :D. Jag är fortfarande arbetslös så han går bara 15 timmar i veckan vilket jag tycker är aldeles lagom.
Under våren kom språket igång ordentligt. Jag antar att han kom på att det vore bra om fler än mamma och pappa förstår vad han säger när han var på förskolan.

Just nu planerar vi att utöka familjen med ett syskon så får se hur det går. Lite därför jag tittar in här igen då buke var så oerhört skönt att ha under graviditet och första tiden.
Kanske redan är gravid då jag igår och idag haft småblödning en vecka innan beräknad mens. Är även sjukt trött, lätt illamående med metallsmak i munnen. Men vem vet, kanske början på tidigt missfall eller så är det bara kroppen som hittar på knas vilket ju inte är helt ovanligt när man försöker bli gravid.
Vad roligt med uppdatering! Det var inte länge sedan jag undrade hur det gick för dig. Du var ju i en lite besvärlig situation det sista jag minns att du skrev med arbetslöshet och grejer, plus att Tor satt spår i mig. Han är ju lite av ett mirakel :)

Ja ett härligt litet mirakel :D

Och med tanke på hur allt blev när han föddes så är det rätt nervöst nu vid tanken på en ny graviditet.

Förresten verkar du också gjort intryck. Dig kände jag igen på sättet du skriver fastän du ändrat namn ;)

Ja ett härligt litet mirakel :D

Och med tanke på hur allt blev när han föddes så är det rätt nervöst nu vid tanken på en ny graviditet.

Förresten verkar du också gjort intryck. Dig kände jag igen på sättet du skriver fastän du ändrat namn ;)
Jag gissar att ni kommer behandla ämnet ganska mycket med mvc och varandra vid ny graviditet? Förstår oron helt och hoppas verkligen att det inte blir lika galet med syskonet.

Haha, vad roligt! :) jag som trott att jag gjort en hemlig nystart ;)

Grattis @Zewz :)
Hur gick denna graviditet för dig? Med tanke på skadorna efter trafikolyckan och du hade väl problem med jobbig huvudvärk med första?

Och grattis till bebis för @Amha också :)

Grattis @Zewz och kul att höra om era syskonplaer @Solvind !

Vår Tabbelinchen har börjat prata som sjutton nu. Det tog ju lång tid, men under semestern för två veckor sedan tog det fart på allvar. Fortfarande bebisuttal på många saker, men hon pratar långa haranger med ibland rätt avancerat innehåll. Skönt, även om jag ju aldrig var direkt orolig. Men det var jobbigt för alla inblandade när hon inte kunde göra sig förstådd.

Frost-feber har brutit ut och flickebarnet vill bara ha underbyxor med Anna och Elsa. (Storebror vurmar för Sven och äter enorma mängder morötter.) Den ömma modern uppmanas flera gånger om dagen att måla prinsessor och ungen springer omkring och skjuter isblixtar. Alternativt får jag ibland måla hästar, för även Yakari och hans ponny (vad heter den på svenska??) har stigit på ranglistan på senaste tid.

Hon målar mycker och gillar att sjunga och dansa och klättra. Kör gärna dockvagn (främst med gosedjur i) och leker mycket fantasi-/rollekar med storebror och hans kompisar.

Haha ja frost-feber var det på Tors förskola när han började i vintras. Det verkar dock ha lugnat ner sig och han verkar inte ha blivit smittad även om han gillar filmen och då speciellt Olof.
Jag hade det dock precis innan och efter filmen släpptes (föredrar dock Frozen) :o :angel: :D

Härligt att talet kommit igång ock skönt för mig att höra att fler är lite långsamma. De andra i Tors ålder på förskolan verkar äldre och pratar bättre än vad han gör och då är han ju dessutom äldst i den årgången. Eller ja, den andra lilla killen där verkar vara på ungefär samma nivå. Tjejerna är däremot rätt tidiga tror jag.

Rollekar har vi har med. Ska bli roligt att se de två små sen när bebis är lite större. Även när tösen leker själv har hon en riktig story. Mycket roligt att lyssna på faktiskt.

Att det skulle vara så härligt att lyssna på en 2-åring när hon berättar om hur hon ser på hela världen hade jag aldrig trott. Min sambo sa idag när vi satt i bilen: du har så mycket att berätta, A! :p man vill så gärna lyssna och svara på allt hon undrar samtidigt som vi ibland behöver prata klart om våra vuxensaker, eller för den delen vårda vissa skavsår i öronen :angel: :D vi går promenad nästan dagligen, hon och jag, och allt ska pratas om. Häromdagen pratade hon i säkert en kvart om att hon blir mospotatis om hon går ut i vägen och blir påkörd av en bil :o tog ett tag innan jag uppfattade att hon avslutade med "det var kanske lite roligt" varpå jag rättade henne så hon fick berätta om allt så hon kunde avsluta med "det är inte så roligt". Härliga barn :)

Grattis @Zewz :)
Hur gick denna graviditet för dig? Med tanke på skadorna efter trafikolyckan och du hade väl problem med jobbig huvudvärk med första?

Och grattis till bebis för @Amha också :)

Graviditeten var ungefär som förra, med skillnad att framfogen var och fortfarande är dålig då. Har ju en kronisk (?) inflammation i den och det var den största anledningen till att det blev snitt. Ortopeden kunde inte säga om den skulle påverkas av en förlossning.
Huvudvärken var inte riktigt lika illa den här gången :)

Hur har det gått med dina graviditetsmisstankar? :)

@Amha
Ja, visst är det häftigt? Tova har också en helt galen fantasi och drar så mycket roliga slutsatser att vi skrattar så vi gråter ibland.
Hon tittade efter tjuren bland korna här utanför idag, men ser den inte.
"Mamma var är tjuren..?
"Jag vet inte Tova. Kanske nere i skogen?"
"Den kanske är DÖD" kontrar hon med då :D
Hon är rätt insatt i döden redan. Hon har varit med mig på jobbet när vi grävde grav och jag förklarade så gott jag kunde, efter det började hon begrava saker i sandlådan :rofl:

Men ibland önskar man att det kunde vara tyst, bara en liten liten stund... :angel:

Hon är iaf väldigt söt mot sin syster och hjälper till så gott hon kan :love:

Hur går det med era två?

Graviditeten var ungefär som förra, med skillnad att framfogen var och fortfarande är dålig då. Har ju en kronisk (?) inflammation i den och det var den största anledningen till att det blev snitt. Ortopeden kunde inte säga om den skulle påverkas av en förlossning.
Huvudvärken var inte riktigt lika illa den här gången :)

Hur har det gått med dina graviditetsmisstankar? :)

Skönt att huvudvärken var lite bättre i alla fall :up: . Fast snitt är ju ingen höjdare. I alla fall inte för mig.

Angående mina graviditetsmisstankar så är jag nu rätt säker på att jag blev gravid och nu får missfall. Blödandet tog mer fart i morse och dessutom en trevlig röd slemklump i :wtf:. Känner mig inte längre gravid i kroppen och har fått som mensvärk vilket jag knappt haft sedan jag blev gravid med Tor.
Mensen skulle inte komma förrän till helgen och har aldrig varit så här mycket för tidig förut.

Okej för mig, sånt som händer men jobbigt att börja försöka och vänta igen.
Sambon verkar tycka det är lite jobbigare. Han hade redan ställt in sig på en liten bebis.

Imorgon ska Tor på 2,5 årskontroll på BVC. Spännande. Har ingen aning om vad de ska kolla. Någon som vet? Men jag får i allafall reda på om han växt mycket i sommar vilket jag tror.
Har era varit på det än?

Och så undrar jag om era små fortfarande sover middag?
Vi fick börja hoppa över det i våras då läggningarna bara blev senare och senare. Det var inte hållbart att lillkillen var uppe till 22-23 när sambon skulle upp och jobba kl 5.
Utan middagssömn somnar han vid 18-19 istället och sover sedan hela natten (ev vaknar och somnar om ibland) till 07.30-08.

Men när man är hemma med honom så får man ingen lugn stund. Det var så skönt att man fick ett par timmar mitt på dagen att äta lunch i lugn och ro och kunna tänka lite ;). Fast skönt med lugn och ro på kvällen också förstås.

Imorgon ska Tor på 2,5 årskontroll på BVC. Spännande. Har ingen aning om vad de ska kolla. Någon som vet? Men jag får i allafall reda på om han växt mycket i sommar vilket jag tror.
Har era varit på det än?

Och så undrar jag om era små fortfarande sover middag?
Vi fick börja hoppa över det i våras då läggningarna bara blev senare och senare. Det var inte hållbart att lillkillen var uppe till 22-23 när sambon skulle upp och jobba kl 5.
Utan middagssömn somnar han vid 18-19 istället och sover sedan hela natten (ev vaknar och somnar om ibland) till 07.30-08.

Men när man är hemma med honom så får man ingen lugn stund. Det var så skönt att man fick ett par timmar mitt på dagen att äta lunch i lugn och ro och kunna tänka lite ;). Fast skönt med lugn och ro på kvällen också förstås.
Vi har ingen 2,5 årskoll här utan det är först vid 3 år. S sover fortfarande på förskolan, men har inte sovit på dagtid när han är hemma sedan i julas tror jag.

@Zewz storasyster är väldigt klumpig :p minstingen har fått ett par smällar när hon råkat hamna i vägen för A. finmotorik är hon otroligt duktig på (idag när vi gjorde pärlhalsband med vassa nålar styrde hon sin nål själv utan problem och den enda som stack sig var jag) men grovmotoriken är svår och råkar lillasyster ligga i vägen säger det pang helt enkelt. Hon är väldigt kärleksfull. Ger godnattpuss till bebisen trots att jag aldrig någonsin ens frågat om hon vill. Vill gärna hålla henne i famnen ibland osv. Vi hjälps åt med det mesta och hon vill väldigt gärna.

Det som känns svårt är att hon har svårt för att vara försiktig så man brukar få rätta henne och ibland blir hon lite ledsen när man rättar (t.ex när hon gungar babyskyddet så det nästan faller). Man ser att hon gärna vill göra rätt och då blir det svårt när hon blir ledsen trots att man är väldigt försiktig när man säger till. Känsligt det där.

2,5 årskollen avklarad.

Det var bara vägning, mätning och fokus på språket så att han hade kommit igång.
Tor tyckte det var superkul eftersom hon hade massa leksaker att prata om :D

Han fick även vägas och mätas ståendes med kläder på och inte som en liten bebis längre. Även det var jätteroligt och han stod så stilla och förstod vad som skulle göras så sköterskan blev imponerad.

Hon märkte på uttalet att han varit sen med att komma igång med talet men märkte samtidigt att han kunde mycket och förstod vad man sa.

87 cm lång och 11,1 kg blev det idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 717
Senast: lizzie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar