Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grsttis till nya graviditeter och syskon!! Här har vi passerat en enorm trotsperiod för några månader sedan och jag har nu världens goaste unge igen Så härligt det är (än då länge) med alla frågor! Vad heter den? Varför har fisken inga ben? Hur låter blommor? Underbart!

Snart jul igen, och första året med riktigt julpyssel. Vad pysslar ni med barnen som är lätt för dem att göra själva?

@lewellyn : Jag kan rekommendera att dekorera blockljus! Det gjorde jag med mina ungar för ett tag sedan och de var helt sålda på det. Jag köpte ett paket med tunna vaxplattor och så tog vi ut figurer med kakmått och tryckte fast dem.

Idag samlade vi pinnar som jag tänkte att vi kan göra stjärnor av (typ så här). Jag tänkte ta smältlimpistolen så det får ju jag sköta, men barnen kan välja ut pinnar och deko t ex.

Grsttis till nya graviditeter och syskon!! Här har vi passerat en enorm trotsperiod för några månader sedan och jag har nu världens goaste unge igen Så härligt det är (än då länge) med alla frågor! Vad heter den? Varför har fisken inga ben? Hur låter blommor? Underbart!

Snart jul igen, och första året med riktigt julpyssel. Vad pysslar ni med barnen som är lätt för dem att göra själva?
Jag beställde lite smått och gott från den välkända pysselbutiken men har inte riktigt kommit på vad vi ska göra än. Vi har gjort snögubbar av vaddkulor som hon målar ansikte på, en smällkaramell som hon pyntade med glitter och målat en väldig massa gipsfigurer. Köpte 5 kg stengips och en form, måste köpa fler formar insåg jag. Trycker ner lite snöre i figurerna när jag hinner så kan man hänga dem i granen sen. Gipset har vi målat med vattenfärger och tusch. Vattenfärger tyckte jag gick bäst och tösen gillar vattenfärgerna.

Tack @Amha jag hade ju nästan glömt bort de gamla hederliga smällkaramellerna! Fast jag tänker på dem varje gång har har en tom toarulle.

Glitterlim och klistermärken livar upp nästan allt pyssel.

Tack @Amha jag hade ju nästan glömt bort de gamla hederliga smällkaramellerna! Fast jag tänker på dem varje gång har har en tom toarulle.

Glitterlim och klistermärken livar upp nästan allt pyssel.
Jag saknar klistermärken, det tänkte jag inte på när jag beställde. Har inte heller någon vettig barnsax. Ska kolla om mamma har några saxar kvar från när vi var små eller om jag ska köpa. Mamma är en hamster utan dess like så om hon har sparat saxar i 15 år för eventuella barnbarn/barnbesök kan jag ju befria henne från dem om hon vill, så har jag sparat lite på produktion med.

Jag köpte sånt där glanspapper eller vad det heter också. Det hade jag mycket kul med som liten i skolan och jag var så ledsen när mamma bara struntade i att köpa det trots tjat i flera veckor :p nu är jag vuxen och har egna barn så då kunde jag inte låta bli att köpa, haha. Min mamma var inte särskilt pysslig av sig när jag var liten.

Hoppas innerligt att jag lyckas samla på mig lite ork i morgon så vi kan pyssla lite mer. Tösen har önskat det både idag och igår men jag har varit helt körd och bara tanken på att plocka fram pyssel tömmer mig helt på energi :p

Vad har ni för fiffiga lösningar för att förvara pyssel förresten? Jag såg att öppna fsk hade hyllor längs med taket och genomskinliga plastbackar. Skulle vilja göra en liknande lösning här, just för att få det dels utom räckhåll och dels ordentligt sorterat men det är frågan om det ska se ut så eller om det finns snyggare lösningar som ändå är lätt att hitta i så att säga. Vi har en del.. Hrm.. Diskussioner här. På barnnivå. Det hamnar en massa småprylar i form av en massa jäkla pluppar på golvet som gör svinont att trampa på och kommer sätta sig som korkar i lillsyrrans hals när hon kommer i den åldern så det finns ett behov av att få undan och att de kommer fram när vi sitter vid bordet. @majola är väl någon slags förvaringsproffs?

@majola är väl någon slags förvaringsproffs?

Räknas "fös in det i arbetsrummet och stäng dörren" som förvaringsmetod?

Jag arbetar fortfarande på ett bättre system.

Däremot har jag ytterligare ett pysseltips! Dekorera glasburkar med silkespapper! Kladda på rejält med tapetklister på en tom glasburk, tryck fast bitar av silkespapper. Strö över glitter vid behov. Låt torka och stoppa ner ett värmeljus. Ska nog göra det med mina barns snart. Tom lillebror kan det, bara han inte skickar glasburken i golvet förstås.

Räknas "fös in det i arbetsrummet och stäng dörren" som förvaringsmetod?

Jag arbetar fortfarande på ett bättre system.

Däremot har jag ytterligare ett pysseltips! Dekorera glasburkar med silkespapper! Kladda på rejält med tapetklister på en tom glasburk, tryck fast bitar av silkespapper. Strö över glitter vid behov. Låt torka och stoppa ner ett värmeljus. Ska nog göra det med mina barns snart. Tom lillebror kan det, bara han inte skickar glasburken i golvet förstås.
Då kör jag nog vidare på det jag tänkte på från början då :p hyllor högt upp och plastbackar. Det verkar i alla fall fiffigt. Tänker mig en rad längs en vägg, ovanför slå-i-skallen-höjd.

Då kör jag nog vidare på det jag tänkte på från början då :p hyllor högt upp och plastbackar. Det verkar i alla fall fiffigt. Tänker mig en rad längs en vägg, ovanför slå-i-skallen-höjd.

Fast tänk på att du antagligen måste ha flera boxar inuti de stora (jag vet ju i och för sig inte hur stora backar du tänkt dig. Jag har haft ett plastbackssystem ett tag och det var jättestörigt att behöva rota igenom allt för att hitta ett visst papper osv. F.n. använder jag mig mer av glasburkar så att materialen är mer sorterade. Papper är fortfarande svårt dock.

Fast tänk på att du antagligen måste ha flera boxar inuti de stora (jag vet ju i och för sig inte hur stora backar du tänkt dig. Jag har haft ett plastbackssystem ett tag och det var jättestörigt att behöva rota igenom allt för att hitta ett visst papper osv. F.n. använder jag mig mer av glasburkar så att materialen är mer sorterade. Papper är fortfarande svårt dock.
Panduro har rätt fiffiga burkar för pärlor, de går att köpa separat till småpyssel. Det är som rader med 3 burkar, två st rader ryms i en stor burk som är stapelbar och möjlig att "låsa" i det läget. Kolla upp den! Såna har jag tänkt köpa fler av. Glasburkar vågar jag inte riktigt. Jag är så rackarns klantig så jag hade nog skickat dem i skallen på mig om de varit för högt upp :D

Annars är ju backar i varierande storlek vettigt. Det finns ju rätt låga sådana på IKEA. Lite djupare till typ gips och om man råkar skaffa större mängder av något annat. Tror att det viktigaste är att ha flera lådor så man kan sortera upp ordentligt. Olika typer av papper i olika lådor osv och att kunna skriva på alla vad de innehåller. Mixlådor är ju hopplöst. Sen är ju plastbackar kanske inte det allra snyggaste men det kan ju vara värt om det är smart.

Men hallå, @Amha och @majola, hur mycket pyssel har ni egentligen? :D Känner mig som sämsta morsan som har pärlorna på en bricka och resten av "pysslet" ryms i tre lådor i en stor byrå... Får kanske fundera ut lite nytt :idea:

Tova gillar att måla, pärla och greja med lera, men sen då..? Lite olika sorters lera har jag funderat på, för lite mer skapande. Vad är bäst då? Cernit? Trolldeg?
Och vart gör man av allt sen? Här är jag återigen sämsta morsan som slänger teckningar och klipper upp halsband och använder pärlorna igen... (Inte ALLT dock..)

Men hallå, @Amha och @majola, hur mycket pyssel har ni egentligen? :D Känner mig som sämsta morsan som har pärlorna på en bricka och resten av "pysslet" ryms i tre lådor i en stor byrå... Får kanske fundera ut lite nytt :idea:

Tova gillar att måla, pärla och greja med lera, men sen då..? Lite olika sorters lera har jag funderat på, för lite mer skapande. Vad är bäst då? Cernit? Trolldeg?
Och vart gör man av allt sen? Här är jag återigen sämsta morsan som slänger teckningar och klipper upp halsband och använder pärlorna igen... (Inte ALLT dock..)
Tror mitt ryms i två större lådor, dock finns inte plats i lådorna så man får ställa det på bänken i köket och ovanpå byrån också. Jag råkade önska pyssel av svärfar så jag misstänker att det inte bara blir några färggranna papper när han kliver in i butiken, han är lite sån:) Nya leksaker känns onödigt då hon mest leker med nallar och dockor idag och det finns en hel del av.

Vi har en sån bricka som man sätter små piggar i, piggarna får jag i fötterna konstant så det måste vi ställa upp numer, därav att jag saknar en bra hylla. Pärlplattor, massa pennor, papper av olika slag (behöver fyllas på), gips, gjutform, piprensare och lite smått och gott :p fyller på lite vartefter. Igår räddade vi några kastanjer som jag inte vet vad vi ska göra med.

Teckningar och sånt sparar jag någon från olika tillfällen och skriver namn och datum på. Jag har en skokartong som de samlas i. Armband och halsband leker hon med. Går de sönder återanvänder jag pärlorna om de inte går att knyta ihop. Pärlplattorna vill hon oftast "trolla" med, dvs stryka dem. Den första har jag räddat, den ligger i skokartongen. Resten leker hon med. Skokartongen ska pimpas lite när den inte förvaras i en för liten byrålåda. Dvs när jag får upp hyllorna på väggen.

Tror mitt ryms i två större lådor, dock finns inte plats i lådorna så man får ställa det på bänken i köket och ovanpå byrån också. Jag råkade önska pyssel av svärfar så jag misstänker att det inte bara blir några färggranna papper när han kliver in i butiken, han är lite sån:) Nya leksaker känns onödigt då hon mest leker med nallar och dockor idag och det finns en hel del av.

Vi har en sån bricka som man sätter små piggar i, piggarna får jag i fötterna konstant så det måste vi ställa upp numer, därav att jag saknar en bra hylla. Pärlplattor, massa pennor, papper av olika slag (behöver fyllas på), gips, gjutform, piprensare och lite smått och gott :p fyller på lite vartefter. Igår räddade vi några kastanjer som jag inte vet vad vi ska göra med.

Teckningar och sånt sparar jag någon från olika tillfällen och skriver namn och datum på. Jag har en skokartong som de samlas i. Armband och halsband leker hon med. Går de sönder återanvänder jag pärlorna om de inte går att knyta ihop. Pärlplattorna vill hon oftast "trolla" med, dvs stryka dem. Den första har jag räddat, den ligger i skokartongen. Resten leker hon med. Skokartongen ska pimpas lite när den inte förvaras i en för liten byrålåda. Dvs när jag får upp hyllorna på väggen.

Det kan ju vara bra julklappstips, en hiskelig massa pyssel. Jag skulle faktiskt kunna fylla hela stora byrån i ena matsalen med pyssel. 12 lådor magi :D Skulle gärna vara en sån där rolig pysselmorsa som kan trolla fram vad som helst ut gömmorna :rofl:

Det kan ju vara bra julklappstips, en hiskelig massa pyssel. Jag skulle faktiskt kunna fylla hela stora byrån i ena matsalen med pyssel. 12 lådor magi :D Skulle gärna vara en sån där rolig pysselmorsa som kan trolla fram vad som helst ut gömmorna :rofl:

Det låter som en dröm!
återkommer när gullungarna sover, har lite svårt att skriva i lugn och ro f.n. De pysslar eller nåt...

Bra idé med pyssel som julklappstips. Känns som om man kommer drunkna i leksaker med tiden, bra med förbrukningsmaterial :up: Någon magisk byrå har vi nog inte tyvärr... Än så länge genomskinliga plastbackar som blir jättestökiga när barnen 'hjälper till'.
Själv är jag tyvärr totalt obegåvad när det kommer till dekorativt pyssel. Behöver rätt handfasta förslag! Blockljusen låter enkla :) Pärlplattor har vi inte provat ännu. Funkar det för er? Ser lite framför mig hur Linnea blir frustrerad och kastar allt på golvet...

Perfekt julklappstips! (fast kanske först när man fixat förvaringsmöjligheter...)

Ja, vad har vi?..
Vi har massor med papper: vanligt ritpapper i olika storlekar, akvarellpapper, färgat papper, kartong, silkespapper, krepp mönstrat papper osv osv
Kritor, färgpennor (sådana där i trä), tuscchpennor. Vattenfärger och fingerfärg. Sedan akrylfärg, flytande vattenfärger, textilfärg osv - sånt som jag inte rycker ut med hur som helst till barnen.
Stämplar och stämpelpennor, fönsterpennor, textilpennor.

Saxar, tejp av olika sorter (den som varit mest poppis det senaste halvåret var faktiskt färgad målartejp från Lidl!), lim och klister av olika slag.

Paljetter, glitter, glitterstenar och diverse krimskrams (jag samlar!) såsom pynt av olika slag, bandstumpar, etiketter.... Filtbokstäver och skumgummibokstäver, fjädrar och vackelögon. Playmajs, pärlplattor med pärlor, indianpärlor, träpärlor. Playdoh. Piprensare och pompoms. Bivaxplattor. Diverse blandade naturmaterial som kottar, stenar, snäckor osv. Det skulle jag vilja ha mer av.

Sedan diverse textila grejor: tyger (har ärvt en hel massa från min svärmor som är sömmerska, men numer inte syr så mycket), knappar, ull, filt, garn osv.

Trä och verktyg har vi också rätt mycket, min man är också lite av en samlare, men vi rensar då och då.

Det går i perioder var som är intressant så det är ju inte så att alla material används jämt och ständigt.

När barnen pysslar på eget bevåg är det mest papper, måla, klippa och klistra som gäller. Storebror gör mycket collage eller vad man kan kalla det: han "bygger" bilder av färgat kartong som han klipper ut och klistrar ihop. Tabea gillar klister (och tejp) så hon klistrar helst. På senaste tid har hon klistrat paljetter (t ex med lite hjälp lägga ut klister t ex i hjärtform på ett kartongark och sedan trycka i paljetter i det). Det gör de mycket - jag jobbar på att kunna lämna den vuxna föreställningen om ett "lyckat pyssel" och att bara låta dem skapa och det funkar riktigt bra.

Pärlplattor har vi inte provat ännu. Funkar det för er? Ser lite framför mig hur Linnea blir frustrerad och kastar allt på golvet...

Det var lite av en invänjningsperiod för oss. Först var det defintivt så att väääldigt många pärlor hamnade på golvet. Galet stressigt eftersom lillebror då var i fasen att han stoppade allt i munnen. Nu går det bättre. Jag ger dock inte alla pärlor på en gång utan en näve eller så i en liten skål och så pärlar hon på en bricka.

Idag har vi sytt Nikolaussockor till barnen. Alltså jag sydde men de var med och "hjälpte till".

Bra idé med pyssel som julklappstips. Känns som om man kommer drunkna i leksaker med tiden, bra med förbrukningsmaterial :up: Någon magisk byrå har vi nog inte tyvärr... Än så länge genomskinliga plastbackar som blir jättestökiga när barnen 'hjälper till'.
Själv är jag tyvärr totalt obegåvad när det kommer till dekorativt pyssel. Behöver rätt handfasta förslag! Blockljusen låter enkla :) Pärlplattor har vi inte provat ännu. Funkar det för er? Ser lite framför mig hur Linnea blir frustrerad och kastar allt på golvet...
Pärlplattor köpte sambon som en överraskning i somras. Det gick bra redan första försöket. Det var så spännande att hon sätt läääänge med den där plattan och skulle göra klart hela så middagen blev en halvtimme försenad pga "jag ska bara" :p det faller lite på golvet men hon får också bara någon näve åt gången. Saknar hon någon viss färg säger hon ju till så kompletterar vi med den.

Åh vad roligt det låter. Blir inte att vi pysslar jätteofta med Linnea, antagligen eftersom storebror alltid varit totalt ointresserad och jag själv (och min man) inte är några naturliga pysslare. Men både jag och Linnea tycker att det är roligt när vi väl gör det. Blev insprirerad nu att komma igång lite mer. Och prova pärlplattor också!

Ni som pärlat - är det de små vanliga pärlorna ni använder? Eller finns det någon större variant för små barn?
Pärlar de fritt på en platta eller har ni något mönster de följer?

Ni som pärlat - är det de små vanliga pärlorna ni använder? Eller finns det någon större variant för små barn?
Pärlar de fritt på en platta eller har ni något mönster de följer?
Det finns större pärlor och plattor men vi har de små. De pärlar fritt men vi har lite olika plattor: hjärta, stjärna, fisk osv. Kommer ett par nya plattor i adventskalendern också.

(Jag längtar f.ö. till barnen är stora nog att uppskatta en pysselkalender. Och idag ska jag på pysselmässa!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 607
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar