Perfekt julklappstips! (fast kanske först när man fixat förvaringsmöjligheter...)
Men hallå,
@Amha och
@majola, hur mycket pyssel har ni egentligen?
Känner mig som sämsta morsan som har pärlorna på en bricka och resten av "pysslet" ryms i tre lådor i en stor byrå... Får kanske fundera ut lite nytt
Tova gillar att måla, pärla och greja med lera, men sen då..? Lite olika sorters lera har jag funderat på, för lite mer skapande. Vad är bäst då? Cernit? Trolldeg?
Och vart gör man av allt sen? Här är jag återigen sämsta morsan som slänger teckningar och klipper upp halsband och använder pärlorna igen... (Inte ALLT dock..)
Ja, vad har vi?..
Vi har massor med papper: vanligt ritpapper i olika storlekar, akvarellpapper, färgat papper, kartong, silkespapper, krepp mönstrat papper osv osv
Kritor, färgpennor (sådana där i trä), tuscchpennor. Vattenfärger och fingerfärg. Sedan akrylfärg, flytande vattenfärger, textilfärg osv - sånt som jag inte rycker ut med hur som helst till barnen.
Stämplar och stämpelpennor, fönsterpennor, textilpennor.
Saxar, tejp av olika sorter (den som varit mest poppis det senaste halvåret var faktiskt färgad målartejp från Lidl!), lim och klister av olika slag.
Paljetter, glitter, glitterstenar och diverse krimskrams (jag samlar!) såsom pynt av olika slag, bandstumpar, etiketter.... Filtbokstäver och skumgummibokstäver, fjädrar och vackelögon. Playmajs, pärlplattor med pärlor, indianpärlor, träpärlor. Playdoh. Piprensare och pompoms. Bivaxplattor. Diverse blandade naturmaterial som kottar, stenar, snäckor osv. Det skulle jag vilja ha mer av.
Sedan diverse textila grejor: tyger (har ärvt en hel massa från min svärmor som är sömmerska, men numer inte syr så mycket), knappar, ull, filt, garn osv.
Trä och verktyg har vi också rätt mycket, min man är också lite av en samlare, men vi rensar då och då.
Det går i perioder var som är intressant så det är ju inte så att alla material används jämt och ständigt.
När barnen pysslar på eget bevåg är det mest papper, måla, klippa och klistra som gäller. Storebror gör mycket collage eller vad man kan kalla det: han "bygger" bilder av färgat kartong som han klipper ut och klistrar ihop. Tabea gillar klister (och tejp) så hon klistrar helst. På senaste tid har hon klistrat paljetter (t ex med lite hjälp lägga ut klister t ex i hjärtform på ett kartongark och sedan trycka i paljetter i det). Det gör de mycket - jag jobbar på att kunna lämna den vuxna föreställningen om ett "lyckat pyssel" och att bara låta dem skapa och det funkar riktigt bra.
Pärlplattor har vi inte provat ännu. Funkar det för er? Ser lite framför mig hur Linnea blir frustrerad och kastar allt på golvet...
Det var lite av en invänjningsperiod för oss. Först var det defintivt så att väääldigt många pärlor hamnade på golvet. Galet stressigt eftersom lillebror då var i fasen att han stoppade allt i munnen. Nu går det bättre. Jag ger dock inte alla pärlor på en gång utan en näve eller så i en liten skål och så pärlar hon på en bricka.
Idag har vi sytt Nikolaussockor till barnen. Alltså jag sydde men de var med och "hjälpte till".