Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Viktor är också sen i talet/pratar otydligt och vi har fått remiss till både tal och öronläkare. Jag är övertygad om att han hör dåligt, så vill du får du gärna berätta mer om hur undersökningen går till :)

Jag har haft en dialog med BVC hela tiden och de har följt upp talet, men inte varit oroliga. I somras hade han i flera nätter ont i örat så vi tog honom till VC där de efter mycket bök kunde konstatera att trumhinnan inte var irriterad men hade väldigt mycket vax så vi blev remitterade till ÖNH.

När vi kom till ÖNH så rensade de först ur öronen och läkaren sa att S's hörsel definitivt påverkats av vaxet men sa att han även hade vätska bakom trumhinnan, så vi fick komma tillbaka några veckor senare för att se om det skulle försvinna. Det hade det inte gjort och läkaren förklarade att om vätska finns innanför trumhinnan så vibrerar den inte som den ska och man uppfattar inte alla bokstäver. Så mest troligt är att han pratar som han hör.

Bara sedan S fick vaxet rensat så har han ofta frågat "vad det låter?" Om tex fågelsång, flygplan, ventilation som låter lite mer osv.

Vi har ganska länge funderat på om han hör som han ska eller om han bara ignorerar oss. Nu vet vi ju att han hör dåligt, men jag hoppas att det ordnar till sig efter operationen. Hans hörseltest på BB var utmärkt.

Tor har börjat sjunga riktigt ordentligt med rätt melodi och takt. Naturligtvis inte alla ord korrekta men man hör tydligt vilken sång det är och det är många olika sånger han sjunger på. Märks att de tränar julsånger på förskolan :D.
Och igår upptäckte jag att han även sjöng på engelska :p :up: . Han har tittat endel på youtube och då engelska versioner av hjulen på bussen. Han kan både sjunga och förstå vissa delar. Jag är imponerad.

Vad ska era små få i julklapp?

Det finns så mycket att välja på så jag vet inte vad jag ska välja.

Duplo står högst då han älskar att leka med det och det ger bra motorisk träning samt stimulerar kreativiteten. Han börjar bli riktigt bra på att bygga. Och jag gillar också att bygga med det men vi har inte så jättemånga klossar så det är sällan det räcker till allt.

Men sen då? Vill helst inte köpa massa plastigt skräp som snabbt går sönder men det ska ju ändå vara något han gillar och blir glad av.

Duplo står högst då han älskar att leka med det och det ger bra motorisk träning samt stimulerar kreativiteten. Han börjar bli riktigt bra på att bygga. Och jag gillar också att bygga med det men vi har inte så jättemånga klossar så det är sällan det räcker till allt.

Men sen då? Vill helst inte köpa massa plastigt skräp som snabbt går sönder men det ska ju ändå vara något han gillar och blir glad av.
Jag tänkte nog rota i sambons gamla smålego. Det är nya grejen har. Annars har vi önskat pyssel i stället för leksaker. Två böcker ska jag köpa och så blir det väl en slant på kontot.

Tabea sjunger också dagarna i ända. ;-)

Av oss ska hon mest få playmobil: lekplats, djurklinik och lite sånt, jag har köpt ett par blandade lådor på Ebay. Utöver det en morgonrock, ngn bok, dvd, cd... Av farmor får hela familjen en kajak, plus att hon och jag har sytt en massa utklädningskläder. Tabea önskar sig också ett skärp, så det ska jag försöka få tag på. Av mina föräldrar får hon en käpphäst, en bok och lite kläder.

Tillsammans ska barnen få ett "nytt" sovrum med lekstuga (haha, ytterligare ett av mina projekt, undrar om det blir klart i tid?...) och en låda med teatersmink (de älskar att bli sminkade).

Linnea ska få en käpphäst (inspirerad av ngn tråd här på buke). Annars leker hon också mycket med duplo, men det har vi redan ganska mycket. Hon tycker också det är roligt med gubbar och djur i olika former (typ playmobil, trägubbar och djur till ett stall vi har osv). Funderar på att köpa några möbler till övervåningen på stallet, så blir det lite som ett dockhus i kombination med stall. Pyssel har vi också önskat oss. Utklädningskläder vore roligt, men det kanske får bli till födelsedagen...

Tova får en käpphäst, en leksaksgitarr (men som jag tror jag kan stämma så den låter som den ska :rofl: ) och lite böcker. La en beställning på massa pyssel idag med, men allt är kanske inte riktiga julklappar, men en del. Pärlplattor, piprensare, fjädrar, limpistol, olika pärlor, flirtkulor, tuschpennor, ögon att limma fast på grejer osv.

Hej! Vet att jag aldrig skriver här, pluggar heltid till sjuksköterska och jobbar en del plus att jag försöker rädda en vanlig trebarnsfamilj. Datortiden försvann liksom :)
Men när ni pratar om hörselnedsättning ville jag bara säga att jag har en son (som är 8) med viss nedsättning på höger öra och lite mer på vänster så han har rör på vänster (som inte hjälpte) och hörapparat på det örat. Om ni undrar nåt eller så. Hoppas rörinsättning och polypborttagning hjälper för er del.

Och angående julklappar ska Charlie få böcker, Pippis hus med tillbehör (enda filmen han gillar) och ett påslakanset med frost (han älskar musiken därifrån). Ett halsband och lite pyssel också.

Shoppade lite julklappar under veckan. Praktiskt att åka en vardagsförmiddag :).

Blev en duplo brandstation, en playdoh verktygslåda, lite pärlor med små pärlplattor, dvd filmen Bilar och en Bibbi gosedjur.

Duplo och Bibbi tror jag han blir riktigt glad över. De andra vet hann inte riktigt vad det är ännu.

Han kommer dessutom troligtvis få ett Pippi lekhus av mormor (eftersom han älskar hus och det verkar rätt hållbart), lite fler delar av brio tågbanan av farmor och farfar och en pannlampa av min bror om han hittar (eftersom han jämnt lånar min och laddar ur batterierna så jag knappt ser något när jag tar in hästarna på kvällen :D )

Hej! Vet att jag aldrig skriver här, pluggar heltid till sjuksköterska och jobbar en del plus att jag försöker rädda en vanlig trebarnsfamilj. Datortiden försvann liksom :)
Men när ni pratar om hörselnedsättning ville jag bara säga att jag har en son (som är 8) med viss nedsättning på höger öra och lite mer på vänster så han har rör på vänster (som inte hjälpte) och hörapparat på det örat. Om ni undrar nåt eller så. Hoppas rörinsättning och polypborttagning hjälper för er del.

Kul att höra från dig!
Mår du bra? Det var länge sen :)

Tack för att du delade med dig om hörselnedsättningen. Hur visade det sig?

S har fått sina rör nu och det märks tydligt att han hör betydligt bättre. Han ryggar tillbaka och håller för öronen om han hör något lite högt som han aldrig har reagerat på förut. Tyvärr kunde vi inte ta polyperna samtidigt då han vid tillfället hade en svinkoppa vid näsan och då ville de inte intubera.

Ja tack jag mår bra :) mycket att stå i bara.

För det första var Sam sen med talet. Sen märkte jag när han cyklade med stödhjul på skrovlig asfalt att jag var tvungen att skrika megahögt för att han skulle höra det. När jag väl hade börjat lägga märke till det blev det mer och mer tydligt att det inte var frivilligt som att han inte ville lyssna utan att han faktiskt inte hörde. Jag kunde dessutom jämföra med lillebror som hörde saker mycket bättre. Så då tog jag kontakt med bvc. Vi blev skickade till sjukhuset som tyckte vi skulle testa med rör i ena örat för att se om det hjälpte.
Det gjorde det inte så då satte man in en hörapparat och det funkar bra. Skönt att rören verkar funka för er del!

Nu var tråden långt bak! Jag kan inte riktigt smälta att trollet här hemma snart blir tre. Och att man har TVÅ nu :nailbiting:
Tova växer fortfarande så det knakar känns det som, hon verkar skärpt och analytisk av sig, det är kul att lyssna på hennes funderingar :D Men hon är INTENSIV... Och är sällan tyst två sekunder på raken. Frågar man henne om hon ens KAN vara tyst svarar hon helt uppriktig "Nej mamma, det kan jag inte." :D
Hon älskar sin syster och de kommer nog ha riktigt kul ihop längre fram tror jag :love:

Nu var tråden långt bak! Jag kan inte riktigt smälta att trollet här hemma snart blir tre. Och att man har TVÅ nu :nailbiting:
Tova växer fortfarande så det knakar känns det som, hon verkar skärpt och analytisk av sig, det är kul att lyssna på hennes funderingar :D Men hon är INTENSIV... Och är sällan tyst två sekunder på raken. Frågar man henne om hon ens KAN vara tyst svarar hon helt uppriktig "Nej mamma, det kan jag inte." :D
Hon älskar sin syster och de kommer nog ha riktigt kul ihop längre fram tror jag :love:
Ja herregud vad de växer. Det är så himla roligt att lyssna på deras tankar! Jag är så glad att A har så stort ordförråd och att hon pratar så rent sedan länge. Helt underbart! Sedan hon började på fsk leker hon gärna roll-lekar. Idag gjorde hon klart att jag var A och hon var mormor :o :D och hennes lyckliga min när jag faktiskt kallade henne mormor. Obetalbart. En riktig sångfågel är hon dessutom.

Jag gillar Alfons Åberg och det är bland hennes favoriter också. Flera av dessa böcker handlar ju om att Alfons busar. Han ska inte sätta sig vid bordet och han ska bara gör det och han ska inte komma nu utan snart. Det börjar hon citera. När man ska vara på fsk om 5 minuter och man ber henne ta på overallen och svaret blir "snart, jag ska baaara!"... :p men, hon har sån humor den lilla. Man skrattar mycket i hennes sällskap.

Vad roligt att hon tycker om lillasyster :) det är så mycket värt! Här har vi mötts av " nej jaaaag hade den!" så fort lilltjejen får syn på något. Hon har ju börjat ta för sig lite mer nu och fångar det mesta som hamnar i hennes väg så jag kan förstå lite att A tycker att syrran är jättejobbig bitvis men emellanåt är det faktiskt så att lillasyster var först på någonting. Dock är det än så länge det enda vi råkat ut för. Hon är mycket stolt över sin syster när vi hämtar på förskolan t.ex. Det är kul att se.

Hela vår värld har vänts upp och ner. Jag fick i fredags veta att jag har en hjärntumör och vi väntar på att få höra någon information av värde. Jag har än så länge bara fått det radiologen lyckats få fram. Min sambo är livrädd, jag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Läkaren som är en vanlig vc-läkare sa att jag inte ska dö och jag försöker hålla fast vid det men det är väldigt obehagligt att ha något fel i sin hjärna. Den är fångad i ett skede där den inte är så större än en hasselnöt ungefär så jag hoppas att läkarna är skickliga och fixar till det här. Chocken släpper fortfarande lite i omgångar men för det mesta tänker jag ändå att det här ska de kunna ordna. Idag ska jag till gymmet, har fått OK av deras personal att köpa ett kort på kortare tid för att förhoppningsvis komma i tillräcklig form så att jag lättare tar mig igenom behandling. Hoppas att de kan hjälpa mig med ett träningsprogram också. "I form på ett par veckor" eller så :p

Det här måste jag komma igenom för barnens (och lite för sambons) skull men ovissheten som är nu innan man faktiskt vet något och kan påbörja behandling osv är hemsk. Riktigt, riktigt hemsk.

Hela vår värld har vänts upp och ner. Jag fick i fredags veta att jag har en hjärntumör och vi väntar på att få höra någon information av värde. Jag har än så länge bara fått det radiologen lyckats få fram. Min sambo är livrädd, jag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Läkaren som är en vanlig vc-läkare sa att jag inte ska dö och jag försöker hålla fast vid det men det är väldigt obehagligt att ha något fel i sin hjärna. Den är fångad i ett skede där den inte är så större än en hasselnöt ungefär så jag hoppas att läkarna är skickliga och fixar till det här. Chocken släpper fortfarande lite i omgångar men för det mesta tänker jag ändå att det här ska de kunna ordna. Idag ska jag till gymmet, har fått OK av deras personal att köpa ett kort på kortare tid för att förhoppningsvis komma i tillräcklig form så att jag lättare tar mig igenom behandling. Hoppas att de kan hjälpa mig med ett träningsprogram också. "I form på ett par veckor" eller så :p

Det här måste jag komma igenom för barnens (och lite för sambons) skull men ovissheten som är nu innan man faktiskt vet något och kan påbörja behandling osv är hemsk. Riktigt, riktigt hemsk.

Oh fy fan. Jag fick gåshud på hela kroppen när jag läste, så himla obehagligt, så vidrigt!
Hur upptäcktes den?
Men positivt att det är så tidigt och att den är så liten, jag hoppas verkligen att den går få bort med minsta möjliga behandling!
Massa varma tankar till dig och hela familjen :heart

Oh fy fan. Jag fick gåshud på hela kroppen när jag läste, så himla obehagligt, så vidrigt!
Hur upptäcktes den?
Men positivt att det är så tidigt och att den är så liten, jag hoppas verkligen att den går få bort med minsta möjliga behandling!
Massa varma tankar till dig och hela familjen :heart
Jag får drömtillstånd och har haft sedan slutet av graviditeten med bebisen, hamnar som i film/spelvärldar men tänkt att det var knäpp gravidhjärna och sen knäpp sömnbrist-hjärna. I mellandagarna sa sambon "men tänk om du har hjärntumör!!" och det hade jag visst. Det närmaste jag kan komma i beskrivningen är om du googlar epilepsi temporalloben, det är något åt det hållet men inte helt hundra procent rätt. Det är där den sitter. Inte helt ytligt vad jag förstår men vc-läkaren tror på operation, jag hoppas på det med. Sista två veckorna (dvs efter att jag börjat söka vård) har jag även fått nedsatt syn på motsatt öga. Det har svårt att fokusera och pupillen rör sig minst sagt märkligt. Av någon anledning, oklart om det är pga tumör eller andra faktorer, är mitt korttidsminne lite fuckat. Har fortfarande inte särskilt bra koll på bebisens personnummer. Sist failade jag dagen hon föddes så det är inte bara de sista 4. Sambon köpte block att sätta på kylen igår för att jag är så snurrig. Jag kallar dem senilblock ;)

NEJ!! Vad hemskt :cry: Det är verkligen ens värsta mardröm.
Vet du redan vad det blir för behandling? (Du behöver inte skriva förstås.)
Många styrkekramar till hela familjen, tänker på er :heart

Jag får drömtillstånd och har haft sedan slutet av graviditeten med bebisen, hamnar som i film/spelvärldar men tänkt att det var knäpp gravidhjärna och sen knäpp sömnbrist-hjärna. I mellandagarna sa sambon "men tänk om du har hjärntumör!!" och det hade jag visst. Det närmaste jag kan komma i beskrivningen är om du googlar epilepsi temporalloben, det är något åt det hållet men inte helt hundra procent rätt. Det är där den sitter. Inte helt ytligt vad jag förstår men vc-läkaren tror på operation, jag hoppas på det med. Sista två veckorna (dvs efter att jag börjat söka vård) har jag även fått nedsatt syn på motsatt öga. Det har svårt att fokusera och pupillen rör sig minst sagt märkligt. Av någon anledning, oklart om det är pga tumör eller andra faktorer, är mitt korttidsminne lite fuckat. Har fortfarande inte särskilt bra koll på bebisens personnummer. Sist failade jag dagen hon föddes så det är inte bara de sista 4. Sambon köpte block att sätta på kylen igår för att jag är så snurrig. Jag kallar dem senilblock ;)
Du hann visst svara innan.
Låter läskigt! Vilken tur att du gick och kollade upp det och att det är så pass tidigt. Håller tummarna för op!

Usch vad otäckt. Himla tur att du sökte vård ändå, det är så mycket som kallas "normalt" när man är gravid och ammar/inte får sova annars.
Hoppas på ett snabbt agerande nu då, så ni får veta lite mer och att du kan börja må bättre!
Man oroar sig så mycket för allt som kan hända med barnen att man glömmer bort att man kan råka ut för elände själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 588
Senast: lizzie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar