Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som pärlat - är det de små vanliga pärlorna ni använder? Eller finns det någon större variant för små barn?
Pärlar de fritt på en platta eller har ni något mönster de följer?
Vi kör också de små. Har några olika plattor.

I förrgår ritade tösabiten för första gången "riktiga" gubbar själv. Ett huvud med ögon, näsa, mun, kinder, haka, hår och gud vet vad och så jääättelånga ben med små fötter :love:
 
Min sambo och dotter är på hennes nya förskola. Fristående sådan som är helt ny sedan i år. Min känsla är så himla bra! Den kommunala hade jag inte alls samma goda magkänsla för.

Vi kom till förskolan på besök i fredags. Då blev vi välkomna in i gruppen och de pratade med dottern, berättade för mig om verksamheten, tog in dottern i leken så de fick lära känna henne en aning, jag fick ställa frågor osv. Inte alls det där uppstyrda där man bara får kolla lokalerna utan det var verkligen att de studerade dottern och lekte med henne med. När jag kom hem ringde de och sa att iom att tösen är så framåt ville de gärna byta grupp på henne så hon är med barn som är närmare henne i utvecklingen.

Sambon började skola in i måndags, i den nya gruppen. Dottern sover inte middag så hon fick läsa saga med 3-åringar i stället och lekte vidare med dem på eftermiddagen då det bara vad en liten stund kvar. Igår pratade sambon och pedagogerna om att hon är rätt malplacerad även i den gruppen hon började i och pedagogerna kände samma sak men vågade ingenting säga då vi redan flyttats en gång så idag blev det ett ytterligare byte till 3-åringarna hon läste saga med (dvs inte obekanta). Sambon berättade att det var en flicka som drog mycket i henne bland de större barnen och ville ha med i lekarna så idag går hon hela dagen med nya gruppen #2. Hon är ju väldigt säker så att gå mellan de här två grupperna har inte varit några svårigheter.

Det här var ett dilemma när hon började på den tidigare förskolan. Jag frågade just om det här att hon ligger så långt före de som var i hennes grupp men de var strikta på ålder och de som var närmast 3 år bytte tidigast till 3-4-åringarnas grupp. Den nya verkar mycket mer flexibel så jag tror och hoppas verkligen att det här kommer att gå bra. Jag tror att det är väldigt bra för tösen att vara i en grupp där hon dels kan kommunicera med ord iom att ordförrådet är stort (förra gången började hon gnälla i stället för att använda ord när hon började på förskolan) och dels leka rollekar som hon börjat med. Det är väldigt lätt hänt att hon vänder sig till personalen och leker mer med dem när hon inte har några som ligger på samma nivå eller över hennes nivå och det känns tråkigt. Det är ju inte för att vuxna ska passa henne som jag vill ha henne på fsk, det är ju för att jag vill att hon ska få träffa jämnåriga att leka med. Annars kan jag ju lika gärna hitta en barnvakt menar jag :p

Såå, nu håller jag bara tummarna för att hon kommer bli nöjd och ha roligt på sin nya förskola :) jag tror att det kommer att vara nyttigt för henne då jag själv har svårt att finna tid och ork till att ge henne den stimulans hon behöver nu med bebis i huset. Och det är jätteskönt att det fanns plats i den här förskolan när jag började leta upp något bra ställe hon kunde börja på till 3-årsåldern.
 
Aha är det kanske därför Tor helst är med personalen istället för att börja leka med barnen? Det kanske inte finns någon som leker på hans nivå.

Vi har gjort en ny inskolning (på samma ställe) då det på grund av en incident som ingen riktigt vet vad, gjorde Tor väldigt osäker och vi kunde till slut inte ens gå in genom förskoleläraren utan att han fick typ panikångest och jätteledsen :( . Men med lugn och tålamod och stor hjälp av bärsjalen som han känner sig trygg i så tycker han det är roligt där igen :up: .

Fast egentligen skulle jag vilja byta då jag upplever detta ställe som rätt rörigt vilket gör Tor mer osäker. Det enda vettiga jag lyckats hitta som skulle kunna passa är ett montessori inspirerat föräldrarkooperativ. Men en stor nackdel med föräldrarkooperativ för oss och så ligger det på andra sidan stan mitt inne i ett samhälle och inte på landet som nuvarande gör.
 
Hej igen förresten. Jag är tydligen inte alls bra på att gå in här och hänga med längre :o :p

Väldigt vad ni pysslar. Jag har inte ens haft tanken på det.
Pärlplattor?? Det har jag tänkt att det dröjer ännu några år innan det klaras av. Tänker mig hela golvet fullt med pärlor.....

Tor älskar att rita och klippa men längre än så har jag inte tänkt :o.

En del får han ju såklart göra på förskolan och mormor hittar på endel som att göra playdo och klistra pappersbitar och måla.
 
Aha är det kanske därför Tor helst är med personalen istället för att börja leka med barnen? Det kanske inte finns någon som leker på hans nivå.

Vi har gjort en ny inskolning (på samma ställe) då det på grund av en incident som ingen riktigt vet vad, gjorde Tor väldigt osäker och vi kunde till slut inte ens gå in genom förskoleläraren utan att han fick typ panikångest och jätteledsen :( . Men med lugn och tålamod och stor hjälp av bärsjalen som han känner sig trygg i så tycker han det är roligt där igen :up: .

Fast egentligen skulle jag vilja byta då jag upplever detta ställe som rätt rörigt vilket gör Tor mer osäker. Det enda vettiga jag lyckats hitta som skulle kunna passa är ett montessori inspirerat föräldrarkooperativ. Men en stor nackdel med föräldrarkooperativ för oss och så ligger det på andra sidan stan mitt inne i ett samhälle och inte på landet som nuvarande gör.
Det kanske kan vara så. Det du upplevde, att Tor inte ville gå till fsk, är precis det jag själv upplevde med vår tjej. Hon var helt trasig vid lämningarna, det började redan hemma och jag upplevde inget vidare stöd från pedagogerna. Jag har varit noga med att ge barnet stöd hela tiden. När pedagogerna står och säger "det bästa för barnet är att du bara lämnar henne" känner jag inte är så förtroendeingivande och strider dessutom mot allt vi jobbat upp hemma. En ny inskolning hade nog gett oss mycket, jag ska ta det med mig inför eventuella bakslag här. Skulle det bli något liknande igen kommer jag vara tydligare med personalen att vi behöver ha en handlingsplan för hur vi ska hantera de för på det här stället vill jag verkligen att det fungerar.

Byta grupp kan säkert vara vettigt om det är så. Sen får man ju fundera på om det är så att han behöver det och jämföra om det blir jobbigt för honom att byta grupp eller om det är en mindre grej så att säga. Nu har vi ju lyckats fånga det i inskolningen och stället är så litet att alla barn är allas ansvar även om man inomhus stoppar in barnen i olika rum för det mesta.

Föräldrakooperativ funderade vi med på men jag kollade vad som gällde på det och man skulle hålla sig "flexibel" vid schemalagda tillfällen man inte visste så långt i förväg (tror de gjorde scheman för kommande månad) för att hoppa in och vikariera, städa efter något schema, ordna frukost och gud vet vad allt. Dessutom stängde de ganska tidigt så det hade verkligen ställt till det för oss. Jag har förvisso ofta lediga dagar varje månad men jag får kvartalsscheman. Varken jag eller sambon kan vara flexibla och hoppa in vid sjukningar, det hade inneburit att vi måste ta semester de dagarna. Min semester vill jag helst spendera med saker som ger mig något, inte sitta och vänta på att de ska sjukanmäla sig eller städa på dagis. Sen vet jag att de som har barnen där är nöjda och jag tror att det är jättebra att vara engagerad i att driva förskolan sådär. Det är väl bara att de kan pussla ihop sina liv lite mer flexibelt. Är man en superförälder som har ork att engagera sig i ett kooperativ förstår jag om man gillar idén. Vi är inte såna och ingen av oss vill vikariera på dagis. Vi hade inte haft tålamod till det så jag tror att jag blev lite nervös av deras upplägg även om jag förstått att alla föräldrakooperativ inte ser ut som just detta. Nu har vi ju dessutom hittat en förskola som jag verkligen tror på.

Vad är dina kriterier för att det ska vara vettigt?
 
Det kanske kan vara så. Det du upplevde, att Tor inte ville gå till fsk, är precis det jag själv upplevde med vår tjej. Hon var helt trasig vid lämningarna, det började redan hemma och jag upplevde inget vidare stöd från pedagogerna. Jag har varit noga med att ge barnet stöd hela tiden. När pedagogerna står och säger "det bästa för barnet är att du bara lämnar henne" känner jag inte är så förtroendeingivande och strider dessutom mot allt vi jobbat upp hemma. En ny inskolning hade nog gett oss mycket, jag ska ta det med mig inför eventuella bakslag här. Skulle det bli något liknande igen kommer jag vara tydligare med personalen att vi behöver ha en handlingsplan för hur vi ska hantera de för på det här stället vill jag verkligen att det fungerar.

Byta grupp kan säkert vara vettigt om det är så. Sen får man ju fundera på om det är så att han behöver det och jämföra om det blir jobbigt för honom att byta grupp eller om det är en mindre grej så att säga. Nu har vi ju lyckats fånga det i inskolningen och stället är så litet att alla barn är allas ansvar även om man inomhus stoppar in barnen i olika rum för det mesta.

Föräldrakooperativ funderade vi med på men jag kollade vad som gällde på det och man skulle hålla sig "flexibel" vid schemalagda tillfällen man inte visste så långt i förväg (tror de gjorde scheman för kommande månad) för att hoppa in och vikariera, städa efter något schema, ordna frukost och gud vet vad allt. Dessutom stängde de ganska tidigt så det hade verkligen ställt till det för oss. Jag har förvisso ofta lediga dagar varje månad men jag får kvartalsscheman. Varken jag eller sambon kan vara flexibla och hoppa in vid sjukningar, det hade inneburit att vi måste ta semester de dagarna. Min semester vill jag helst spendera med saker som ger mig något, inte sitta och vänta på att de ska sjukanmäla sig eller städa på dagis. Sen vet jag att de som har barnen där är nöjda och jag tror att det är jättebra att vara engagerad i att driva förskolan sådär. Det är väl bara att de kan pussla ihop sina liv lite mer flexibelt. Är man en superförälder som har ork att engagera sig i ett kooperativ förstår jag om man gillar idén. Vi är inte såna och ingen av oss vill vikariera på dagis. Vi hade inte haft tålamod till det så jag tror att jag blev lite nervös av deras upplägg även om jag förstått att alla föräldrakooperativ inte ser ut som just detta. Nu har vi ju dessutom hittat en förskola som jag verkligen tror på.

Vad är dina kriterier för att det ska vara vettigt?

Det jag skulle vilja att förskolan hade var mer struktur och även en plan för vad de ska göra. I nuläget vet de inte ens på morgonen när jag lämnar vad de ska göra under dagen. Jag skulle helst vilja veta redan dagen innan så att jag kan berätta för Tor då han be kar gilla att bli förberedd.

Och något som verkar riktigt bra på den förskolan jag kikat på är att de där har speciella mattor som barnen kan sätta sig på när de leker eller pysslar med något och då är den mattan en frizon där ingen annan får komma och störa.
Jag ser nämligen att Tor blir väldigt stressad av de andra barnen när han leker med något som de också vill ha. Han blir då rädd att de ska ta saken ifrån honom (vilket de gärna försöker).
Dessutom har de på den andra förskolan en fruktskål som står framme och barnen kan då äta frukt när de är redo. Som det är nu är det frukostens kl nio och då har Tor nyligen kommit dit, nyss ätit frukost och inte riktigt kommit in i gruppen än så då vill han inte ha. Ibland kan han känna sig "tvungen" att ta en frukt även om han inte vill eller kan äta den just då.

Jag tyckte det var bättre i våras när det var många fler äldre barn (och även en riktigt bra förskollärare). De har nu bytt avdelning och det är många nya inskolningar som har kommit och många små som kräver uppmärksamhet.
Det verkar bara vara en jämnårig som Tor gillar att vara med även om de han skolades i samtidigt med i vintras också verkar vara okej.
 
Oj vad olika det kan vara på olika förskolor.
Tova verkar trivas på sin men pysslar helst själv eller med nån ur personalen. Tror också att det har att göra med att hon inte kan kommunicera med sina jämnåriga på hennes nivå. Hon är nog den enda som babblar så hysteriskt på hennes avdelning, så hon får säkert mer ut av förskolan när de byter avdelning efter sommaren, och får lite äldre kamrater.

Men det är väldigt skönt för oss allihopa att hon kan vara där ett par dagar i veckan. De dagarna vi är hemma kan bli rätt kämpiga. Hon vaknar tidigt och somnar sent, vill göra nånting nästan hela tiden och har ett hiskeligt humör :devil: Så hon får busa av sig på förskolan och jag och lillasyster får mysa och amma ifred en stund.
 
Det jag skulle vilja att förskolan hade var mer struktur och även en plan för vad de ska göra. I nuläget vet de inte ens på morgonen när jag lämnar vad de ska göra under dagen. Jag skulle helst vilja veta redan dagen innan så att jag kan berätta för Tor då han be kar gilla att bli förberedd.

Och något som verkar riktigt bra på den förskolan jag kikat på är att de där har speciella mattor som barnen kan sätta sig på när de leker eller pysslar med något och då är den mattan en frizon där ingen annan får komma och störa.
Jag ser nämligen att Tor blir väldigt stressad av de andra barnen när han leker med något som de också vill ha. Han blir då rädd att de ska ta saken ifrån honom (vilket de gärna försöker).
Dessutom har de på den andra förskolan en fruktskål som står framme och barnen kan då äta frukt när de är redo. Som det är nu är det frukostens kl nio och då har Tor nyligen kommit dit, nyss ätit frukost och inte riktigt kommit in i gruppen än så då vill han inte ha. Ibland kan han känna sig "tvungen" att ta en frukt även om han inte vill eller kan äta den just då.

Jag tyckte det var bättre i våras när det var många fler äldre barn (och även en riktigt bra förskollärare). De har nu bytt avdelning och det är många nya inskolningar som har kommit och många små som kräver uppmärksamhet.
Det verkar bara vara en jämnårig som Tor gillar att vara med även om de han skolades i samtidigt med i vintras också verkar vara okej.
Har du lagt fram problemen för förskolan han går på och sett om de kan göra något åt det? Och om de kan lösa frizoner på något vis och förbereda morgondagens projekt innan då Tor verkar ha behov av det? Åtminstone det senare är ju inte något svårt projekt att ta i känns det som. Det räcker kanske med att de bestämmer att de ska jobba med ett visst pyssel eller så. Inget avancerat.

Oj vad olika det kan vara på olika förskolor.
Tova verkar trivas på sin men pysslar helst själv eller med nån ur personalen. Tror också att det har att göra med att hon inte kan kommunicera med sina jämnåriga på hennes nivå. Hon är nog den enda som babblar så hysteriskt på hennes avdelning, så hon får säkert mer ut av förskolan när de byter avdelning efter sommaren, och får lite äldre kamrater.

Men det är väldigt skönt för oss allihopa att hon kan vara där ett par dagar i veckan. De dagarna vi är hemma kan bli rätt kämpiga. Hon vaknar tidigt och somnar sent, vill göra nånting nästan hela tiden och har ett hiskeligt humör :devil: Så hon får busa av sig på förskolan och jag och lillasyster får mysa och amma ifred en stund.

Våra äldsta verkar ju vara rätt lika varandra i språk :p har smygkikat i din blogg ibland och hon är ju väldigt verbal hon också. Skönt att hon verkar gilla fsk ändå i alla fall :)

Förskolorna är väldigt olika har jag insett med. Jag ser fram emot uppföljningen till inskolningen som skulle vara ett par månader efter starten för att få höra ännu mer om hur de jobbar och hur dottern går i grupperna. Jag kan tänka mig att de kommunala i vårt område är ganska lika varandra i arbetssätt. Det är min bild av det i alla fall. Sen har vi 3 kedjor och ett föräldrakooperativ i vår närhet jag vet om som är lite olika. Med närhet menar jag ca 10-15 min på cykel. Vi fick hem lappar om att det startat så många fristående att alla kommunala i kommunen får kämpa sig fram. Trist. Samtidigt kan man ju undra varför folk skrotar de kommunala, kanske behöver de göra något för att bli mer attraktiva. Jag sökte ju ny kommunal åt dottern men fick inte plats där jag ville och sökte då till den fristående i stället då de hade plats och gott rykte.

Har också känt att det ibland blir kämpigt att ha storasyster hemma jämt. Var inte problem innan men nu verkar hon sakna jämnåriga och öppna förskolan är bra men lite osäkert vilka barn som är där så ibland kommer man dit och det bara är bebisar där. Kul för henne.. Eller inte. Då är hon också mer med personalen och det är ju inte därför vi går dit.
 
Det jag skulle vilja att förskolan hade var mer struktur och även en plan för vad de ska göra. I nuläget vet de inte ens på morgonen när jag lämnar vad de ska göra under dagen. Jag skulle helst vilja veta redan dagen innan så att jag kan berätta för Tor då han be kar gilla att bli förberedd.

Och något som verkar riktigt bra på den förskolan jag kikat på är att de där har speciella mattor som barnen kan sätta sig på när de leker eller pysslar med något och då är den mattan en frizon där ingen annan får komma och störa.
Jag ser nämligen att Tor blir väldigt stressad av de andra barnen när han leker med något som de också vill ha. Han blir då rädd att de ska ta saken ifrån honom (vilket de gärna försöker).
Dessutom har de på den andra förskolan en fruktskål som står framme och barnen kan då äta frukt när de är redo. Som det är nu är det frukostens kl nio och då har Tor nyligen kommit dit, nyss ätit frukost och inte riktigt kommit in i gruppen än så då vill han inte ha. Ibland kan han känna sig "tvungen" att ta en frukt även om han inte vill eller kan äta den just då.

Jag tyckte det var bättre i våras när det var många fler äldre barn (och även en riktigt bra förskollärare). De har nu bytt avdelning och det är många nya inskolningar som har kommit och många små som kräver uppmärksamhet.
Det verkar bara vara en jämnårig som Tor gillar att vara med även om de han skolades i samtidigt med i vintras också verkar vara okej.

Säger som @Amha, verkar de bredda att planera lite i förväg om ni påtalar att det vore viktigt för Tor? Vår äldsta behöver verkligen förberedas och hans Kindergarten mejlar alltid oss eller skriver i kontaktboken vad som är på gång.(Detta gör de speciellt för honom, eftersom han behöver det, inte för de andra.)

Min kompis barn går på kollektiv förskola och de är supernöjda. Som sagt funkar det väl olika på olika ställen. Där funkar det så att man har olika funktioner som man kan välja bland, så alla behöver inte vara tex vikarier utan man kan välja andra saker att hjälpa till med.

I övrigt är det spännande att läsa om hur det funkar i förskolan i Sverige. Här finns bara jättedyra privata förskolor, men som jag förstått det är det inte alls lika bra som i Sverige. Alltså inga pedagogiska mål, mer bara barnpassning. Linnea går på lekgrupp 2,5 timmar en gång i veckan sen efter sommaren. Hon tycker det är jättekul, men vi får väl se hur det går i vinter... (Det är en utomhusgrupp.) Nästa år kommer hon nog gå två gånger i veckan och året därpå är det dags för obligatorisk Kindergarten.
 
Säger som @Amha, verkar de bredda att planera lite i förväg om ni påtalar att det vore viktigt för Tor? Vår äldsta behöver verkligen förberedas och hans Kindergarten mejlar alltid oss eller skriver i kontaktboken vad som är på gång.(Detta gör de speciellt för honom, eftersom han behöver det, inte för de andra.)

Min kompis barn går på kollektiv förskola och de är supernöjda. Som sagt funkar det väl olika på olika ställen. Där funkar det så att man har olika funktioner som man kan välja bland, så alla behöver inte vara tex vikarier utan man kan välja andra saker att hjälpa till med.

I övrigt är det spännande att läsa om hur det funkar i förskolan i Sverige. Här finns bara jättedyra privata förskolor, men som jag förstått det är det inte alls lika bra som i Sverige. Alltså inga pedagogiska mål, mer bara barnpassning. Linnea går på lekgrupp 2,5 timmar en gång i veckan sen efter sommaren. Hon tycker det är jättekul, men vi får väl se hur det går i vinter... (Det är en utomhusgrupp.) Nästa år kommer hon nog gå två gånger i veckan och året därpå är det dags för obligatorisk Kindergarten.
Förskolan här är ju verkligen en förSKOLA. De blandar in massor med pedagogik i allt för att förbereda inför skolan. Iom att vi har 15h fri förskola för 3-åringar och uppåt tror jag att 6-årsverksamhet och kommande skola är anpassat för att de ska ha vissa förkunskaper. Tack och lov har man möjlighet att välja friskolorna till samma pris som kommunala.
 
Säger som @Amha, verkar de bredda att planera lite i förväg om ni påtalar att det vore viktigt för Tor? Vår äldsta behöver verkligen förberedas och hans Kindergarten mejlar alltid oss eller skriver i kontaktboken vad som är på gång.(Detta gör de speciellt för honom, eftersom han behöver det, inte för de andra.)

Min kompis barn går på kollektiv förskola och de är supernöjda. Som sagt funkar det väl olika på olika ställen. Där funkar det så att man har olika funktioner som man kan välja bland, så alla behöver inte vara tex vikarier utan man kan välja andra saker att hjälpa till med.

I övrigt är det spännande att läsa om hur det funkar i förskolan i Sverige. Här finns bara jättedyra privata förskolor, men som jag förstått det är det inte alls lika bra som i Sverige. Alltså inga pedagogiska mål, mer bara barnpassning. Linnea går på lekgrupp 2,5 timmar en gång i veckan sen efter sommaren. Hon tycker det är jättekul, men vi får väl se hur det går i vinter... (Det är en utomhusgrupp.) Nästa år kommer hon nog gå två gånger i veckan och året därpå är det dags för obligatorisk Kindergarten.

Ja vi skulle behöva prata med dem om det. Jag tycker bara att det är så svårt att få fram något vettigt vid lämning och hämtning och en Tor som vill ha min fulla uppmärksamhet samt massa barn runtomkring.

Tänkte försöka ta upp det när det blir utvecklingssamtal för honom. Dock tror jag det blir svårt för dem att berätta dagen innan vad de ska göra då de inte alltid vet hur dagen blir ens när jag lämnar honom.
 
Ja vi skulle behöva prata med dem om det. Jag tycker bara att det är så svårt att få fram något vettigt vid lämning och hämtning och en Tor som vill ha min fulla uppmärksamhet samt massa barn runtomkring.

Tänkte försöka ta upp det när det blir utvecklingssamtal för honom. Dock tror jag det blir svårt för dem att berätta dagen innan vad de ska göra då de inte alltid vet hur dagen blir ens när jag lämnar honom.
Det där har ju med deras planering att göra. De kan ju välja att planera bättre så att i alla fall någon del är bokad så att säga. "I morgon ska vi göra figurer i lera", det behöver ju inte vara mycket mer egentligen, så länge Tor inte har behov av att veta hela dagarna.
 
Mina trivs bra på förskolan, stora börjar i 6-års nästa höst. Tiden går fort...

S är lite sen i talet och det har framkommit att det beror på öronen. (Han pratar mycket, men det är rätt otydligt. Enligt läkaren har han svårt att uppfatta alla bokstäver.) Han har vätska bakom trumhinnan och har så haft länge. På onsdag ska det opereras in rör i öronen samt ta bort polyper. Känns rätt jobbigt att han ska sövas, men skönt att han äntligen ska få höra ordentligt.
 
Mina trivs bra på förskolan, stora börjar i 6-års nästa höst. Tiden går fort...

S är lite sen i talet och det har framkommit att det beror på öronen. (Han pratar mycket, men det är rätt otydligt. Enligt läkaren har han svårt att uppfatta alla bokstäver.) Han har vätska bakom trumhinnan och har så haft länge. På onsdag ska det opereras in rör i öronen samt ta bort polyper. Känns rätt jobbigt att han ska sövas, men skönt att han äntligen ska få höra ordentligt.
Oj vad jobbigt att ha såna bekymmer och inte kunna berätta om det. Fast å andra sidan är det kanske normaltillstånd för honom. Hade en gammal kompis som i vuxen ålder opererade öronen pga hörselproblem. Det tog inte lång tid innan hon satt vid bordet och sa "mamma, jag hör tvättmaskinen!" :p

Hoppas att det går bra för honom.
 
Förskolan här är ju verkligen en förSKOLA. De blandar in massor med pedagogik i allt för att förbereda inför skolan. Iom att vi har 15h fri förskola för 3-åringar och uppåt tror jag att 6-årsverksamhet och kommande skola är anpassat för att de ska ha vissa förkunskaper. Tack och lov har man möjlighet att välja friskolorna till samma pris som kommunala.

Verkar jättebra med pedagogik i förskoleverksamheten. Här förväntas man nog sköta sånt själv innan barnen börjar Kindergarten, förskolan här ses mer som en nödlösning om föräldrarna måste jobba (och verkar vara endast barnpassning som sagt). Däremot är Kindergarten obligatoriskt från 4 år, så den obligatoriska biten början tidigare här. Och väl där är det i stort sett omöjligt att få ledigt mer än 1/2 dag per kvartal, så vi kan tex inte åka till Sverige och fira midsommar längre eftersom vårterminen inte slutar förrän efter första veckan i juli här.
 
Mina trivs bra på förskolan, stora börjar i 6-års nästa höst. Tiden går fort...

S är lite sen i talet och det har framkommit att det beror på öronen. (Han pratar mycket, men det är rätt otydligt. Enligt läkaren har han svårt att uppfatta alla bokstäver.) Han har vätska bakom trumhinnan och har så haft länge. På onsdag ska det opereras in rör i öronen samt ta bort polyper. Känns rätt jobbigt att han ska sövas, men skönt att han äntligen ska få höra ordentligt.
Förstår att det känns jobbigt att han måste sövas. Håller tummarna för att allt går bra och att han hör bra efteråt!
 
Verkar jättebra med pedagogik i förskoleverksamheten. Här förväntas man nog sköta sånt själv innan barnen börjar Kindergarten, förskolan här ses mer som en nödlösning om föräldrarna måste jobba (och verkar vara endast barnpassning som sagt). Däremot är Kindergarten obligatoriskt från 4 år, så den obligatoriska biten början tidigare här. Och väl där är det i stort sett omöjligt att få ledigt mer än 1/2 dag per kvartal, så vi kan tex inte åka till Sverige och fira midsommar längre eftersom vårterminen inte slutar förrän efter första veckan i juli här.
Jösses vad stränga regler! Jag kan ju förstå de som stup i kvarten åker på semester någon vecka i sträck. Vi hade ofta klasskamrater som besökte Thailand och allt möjligt och var borta mycket men några dagar om året känns ju lite fånigt att bråka om.
 
Mina trivs bra på förskolan, stora börjar i 6-års nästa höst. Tiden går fort...

S är lite sen i talet och det har framkommit att det beror på öronen. (Han pratar mycket, men det är rätt otydligt. Enligt läkaren har han svårt att uppfatta alla bokstäver.) Han har vätska bakom trumhinnan och har så haft länge. På onsdag ska det opereras in rör i öronen samt ta bort polyper. Känns rätt jobbigt att han ska sövas, men skönt att han äntligen ska få höra ordentligt.
Viktor är också sen i talet/pratar otydligt och vi har fått remiss till både tal och öronläkare. Jag är övertygad om att han hör dåligt, så vill du får du gärna berätta mer om hur undersökningen går till :)
 
Viktor är också sen i talet/pratar otydligt och vi har fått remiss till både tal och öronläkare. Jag är övertygad om att han hör dåligt, så vill du får du gärna berätta mer om hur undersökningen går till :)

Vad innebär sen i talet och pratar otydligt?

Jag tyckte ju att Tabea var väldigt sen med att börja prata. Hon kom igång på riktigt först i september. Dock tyckte vår barnläkare vid tvåårskontrollen att jag var lite orimlig, eftersom hon var så långt framme på många andra områden, så han var inte orolig alls.

Nu pratar hon massor, många långa ord osv, men visst är det svårt att förstå henne ibland. För mig som förstår hur hon tänker är det lättare men utomstående har mer problem. Därmot har jag ingen känsla av att hon hör dåligt.
 
Vad innebär sen i talet och pratar otydligt?

Jag tyckte ju att Tabea var väldigt sen med att börja prata. Hon kom igång på riktigt först i september. Dock tyckte vår barnläkare vid tvåårskontrollen att jag var lite orimlig, eftersom hon var så långt framme på många andra områden, så han var inte orolig alls.

Nu pratar hon massor, många långa ord osv, men visst är det svårt att förstå henne ibland. För mig som förstår hur hon tänker är det lättare men utomstående har mer problem. Därmot har jag ingen känsla av att hon hör dåligt.
Viktor har bara två ords meningar, och en treords mening (en till *valfritt ord*). Alla förstår mamma och pappa, alla andra ord måste man känna honom för att förstå, men oftast får jag tolka ändå. Ibland missar han bara någon bokstav som dicka (dricka), men ofta skapar han helt nya ord likt 'assar' (morfar).

Sista månaden har jag börjat använda tecken lite mer medvetet och det har blivit stor skillnad på hans respons! Han visar och svara, eller gör det man ber om oftast med en gång, och har blivit mycket trevligare att ha att göra med :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 606
Senast: lizzie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp