Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Hur blir han om han inte får välling vid varje uppvak och ni försöker söva om honom istället? Äter han bara en halv flaska är han nog inte så hungrig egentligen.

Det brukar fungera med Tor de nätter han sover oroligt.

Kl
Nu har jag sovit min ostörda natt i källaren och klockan är tio och jag har precis vaknat :D . Vaknade till en gång under natten men har sedan sovit som en stock. Sååå skönt. Och då är ju nätterna med Tor inte speciellt jobbiga egentligen. Min mamma fick släppa ut hästarna idag så jag skulle slippa stressa upp till det.

Ska försöka masa mig upp och äta frukost nu och se om jag är saknad :)

Har ni provat att ge vatten vid uppvaken då?

Kaktus: av någon konstig anledning blev jag sugen på hamburgare när du skrev det där med maten :p

Vilka härliga nätter flera av er verkar ha haft!

Härligt att du har fått sova!

Vilse, jag skulle inte tro att han är hungrig, det är nog bara en vana. Jag skulle försöka vänja av det och inleda ett sluta-äta-på-natten-projekt, men kanske när ni kan hjälpas åt de första dagarna. Vi har också lite nattmat här, eller snarast en tidig vällingfrukost runt 5-6. Annars erbjuds han napp eller vatten om han vaknar. Behöver han trygghet och närhet får han komma till oss, men han får inte mat varje gång han vaknar.

En del barn kanske bara är så?

Lu. äter välling minst en gång per natt. Oftast på morgonsidan dock, vid fyra tiden. han äter välling när han lägger sig, och han lägger sig tidigt, runt sju. Han äter som en häst på dagarna; två stora mål med hemlagad mat (ca 3 dl/gång)- mackor och banan till frukost och fika... så egentligen tror jag inte han är hungrig.
Kanske är så att maken ger välling för att han somnar om fort ...för vaknar gör han...

Dottern kastade nappflaskan all världens väg när hon var sju månader, flera gånger under två dagar, så då tog vi bort den. då var det bara upp och vyscha och dutta ... det gick rätt bra som jag minns det. Hon åt ju ordentligt på dan, precis som Lu.

men det kanske bara är vana och mys att äta på natten?

*kl*
hihi ;) ni njuter av att sova ut och jag jublar för att jag vaknar och KAN stiga upp och ta hand om Lu. Känner mig inte särskilt mammig. Men det blir bättre ...

Senast ändrad av en moderator:

En halv flaska välling varannan timme blir ändå ganska många flaskor per natt (beroende på hur långa era nätter är). Jag skulle nog hellre ge ersättning de flesta gångerna. Vissa barn kan visst sova oroligare pga för mkt gluten (har jag hört, mina har ju aldrig druckit välling så jag har inte haft det problemet). Det kanske går att dra ut på tiden mellan målen till en början?

Här är det lite status quo: T var nere och dippade på 7 kg igår och hade en jättejobbig natt (för våra förhållanden alltså) med mycket magont och två skrikperioder på runt en timme. Var på väg in igen men så mådde hon bätte igen på morgonen. Hoppas det håller i sig så att vi kan gå till ord läkare imorgon istället. Hon vägrar/kräks fortfarande av allt annat än rent vatten, vitt bröd och hipps fruktpuré äpple-banan-persika med joghurt.

I gengäld skar sig storebror i fingret när han skulle skära upp en fralla till frukosten (med en vanlig matkniv som tur var, det blödde rejält ändå) och körde lite senare en gaffel i ögat :crazy:. Vi botade det första med cars-plåster och det andra med bästa mysemusen som har helande krafter. Kan man annars få mängdrabatt på akuten?

Jag har t.o.m. köpt två tetror med välling för att se om hon vill ha men jag har inte vågat ge än då hon spyr av ersättning fortfarande. Men jag kan ju inte föda upp flickebarnet på vatten och bröd liksom.

Senast ändrad:

Svarar alla här:

Gluten är det troligen inte, vällingen han äter är mjölk och glutenfri så :)
Blir att prova med vatten inatt - kan ju vara att han bara är törstig?

När jag börjar ta över nätterna igen så kommer jag försöka somna om honom och se om det bara är en dum vana att vakna. Inte omöjligt trots allt (han har ju ammat varannan timme nattetid sen han var två månader - det började efter att jag var förkyld och mjölken minskade en del...)

Får se hur det går inatt, tror det blir sista natten jag sover i gästrummet...

Majola: hoppas lilltösen blir bättre snart. Låter inte kul alls (för någon av er)

Efter en liten fundering om vad ni skrivit om mat (innan i tråden), så kom jag fram till att vi skulle prova ge honom mat oftare.
Innan har han fått mat var 3:e timme och ibland även 3.5 timme mellan (dagtid). Han är sällan gnällig utan han får mat för att jag börjar bli hungrig. I em gav vi honom mat varannan timme, 15, 17, och 19. Snacka om förvåning när han äter lika mycket, och ev även mer än han brukar göra :eek:
Så inför nattningen idag så har han fått ett helt mål mer mat än vad han brukar...
Så vi får se hur dagens natt bli - förutsättningarna för att han ska sova längre mellan maten finns i varje fall ;)

Jag håller tummarna. Och IOM att han inte äter så mycket vid varje tillfälle skulle jag tyda det som att han inte är så hungrig, men blir lugn och somnar om av mat. Dock kan "för mycket" mat göra att magen jobbar mer och att sömnen störs av det också. Det är inte lätt att hitta en balansgång där inte.

Majola, fy, stackars T, det är länge hon har varit sjuk nu, skulle ni till läkaren imorgon? Och stackars storebror, vilken otur han har haft idag!

Tja, hon åt lite bröd till frukost, 50 g fruktpuré på förmiddagen. Allt var ok.
Till lunch satte hon i sig ca en halv portion gröt, vi var imponerade! Vaknade efter em-vilan och var lite gnällig. Spydde lite. Testade att ge ersättning lite senare men den kom upp på en gång. Till kvällsmat 50 g fruktpuré som hon spydde upp. Rejält med diarré och ledsen igen under kvällen. :(

Jag ringer i alla fall imorgon och hör om han vill se henne igen. Vi har försökt ge vatten med lite juice i (äpple, ananas, t.o.m. banannektar) men hon tycker att det är så äckligt att hon ryser.

Sjätte dagen idag...

Oj är det så länge hon har varit dålig :eek: . Konstigt att det varar så länge.

Hoppas det finns något mer läkaren kan göra.

Om hon inte gillar vatten med fruktdryck, har du provat saft? Är väl förstås inte det bästa men om det fungerar så får hon åtminstone i sig vätska. Finns det magdroppar med goda bakterier hos dig? Här finns sempers magdroppar som ska balansera upp magen. Vi vuxna brukar äta liknande när vi är dåliga. Annars kanske actimel yoghurt med bra bakterier finns?

Välling som ju är tjockare kanske stannar lättare än ersättning? Eller blåbärs/nyponsoppa?

Saft finns knappt här... Inte heller koncentrat som DS tipsade om. Dropparna som vi fick innehåller lite av varje, bakterier och mineraler och sånt.

Faktiskt är hon mycket bättre idag. Gav ca 60 ml ersättning till frukosten och det gick bra. Till lunch lite kokt morot med en smörklick - också ok. Har inte kräkts sedan igår kväll nu och har inte längre diarré.:bow:

Fick ju ställa in Pekip idag förstås och en playdate imorgon, men jag vågar nog gå och hälsa på på Leanders nya (fr.o.m. september) dagis imorgon i alla fall. Det är utomhus och T följer ju inte ens med. Besöket är liksom inplanerat sedan i december och jag har fixat barnvakt och allt...

Hu. Tor trillade ut fåtöljen med huvudet först för en liten stund sedan :eek: . Jag fick som tur var tag i honom precis när han slog i men blev ju en liten dunk i huvudet och jätteledsen bebis. Var dessutom precis där han fått vaccinationen som jag fick tag i honom så kan ha gjort ont där med.

Oroar mig för hjärnskakning men tror egentligen inte att han fått det. Nu har han somnat. Han var trött redan innan. Var medan jag tog på mig selen för att han skulle somna som han trillade.

Får väl helt enkelt hålla lite extra koll närmsta dygnet om han skulle visa några symtom.

Riktigt läskigt och känner mig som sämsta mamman just nu :(

Senast ändrad:

Vad skönt att hon verkar så mycket bättre idag :) . Någon gång måste det ju vända som tur är

Du får ju hålla koll på att han inte kräks eller blir väldigt svår att väcka förstås, men annars brukar man väl säga att fallhöjder som inte är högre än barnet självt oftast inte är så farliga.

Hoppas allt är ok med honom!

Det där med fallhöjder som inte är högre än barnet själv hade jag ingen aning om. Vad bra att veta! :)

Kl
Undrar hur det går för Zews...

Inga kräkningar och vart mest sur för att jag störde när jag försökte väcka honom.

Är precis som vanligt och kryper runt och pratar och busar och gnäller. Bara en liten bula i pannan.

Så tror inte det är någon fara

Åå fy vad man känner sig HEMSK när barnen faller! :nailbiting:
vad skönt att det gick bra. första gången Li föll höll jag på att dö... men hon blev mest förbannad.
Skönt att det gick bra!!

Majola: vad bra att det vänt. Var det idag du skulle iväg till nya dagis eller i morgon? (jag är lite mossig)
Tyckte också det var smart tips där med fallhöjden ....

*KL*
jag blir TOKIG!!!!!!!
Hjälp!!
Lu. har ett hyss för sig, när vi ska äta middag- han skriker rätt ut, gall-skriker - är tyst- skriker igen. Aldrig vid något annat mål och det är ingen skillnad på nånting som vi kan komma på. :(
Vad håller han på med? Det har pågått i veckor och BARA vid middag. Inget "jag vill nåt"- skrik utan bara ... skrik! och inte en gång utan gärna mellan hela måltiden... lastar in käk- sväljer- skriker -lastar in ...
Li. gick och hämtade sina "peltor-kids" idag.....! :o :D

Så skönt att hon börjar bli bättre! :)

Och kan ni tänka er - natten gick långt över förväntan!
Somnade 20, vaknade vid 01 - åt en halv flaska välling :meh: (här förberedde jag mig för en jobbig natt)
2.30 vaknade han igen, jocke vaknade som skjuten ur en kanon och for upp gjorde välling. Men innan han kom tillbaka hade jag lyckats somna om Viktor. Och sen sov han ända fram till 7.20! :eek:

Så man kan väl säga att jag är sjukt nöjd! :D

Grattis Vilse! Vilken framgång!

Majola, har förbättringen bestått? Vilken långdragen magsjuka, antar att ni har rotavirus då? Det kan ju hålla på i upp till 10-14 dagar om jag inte missminner mig och just komma och gå lite. stackars T!

Solvind, hu, fall är inte roligt och jobbigast är det ju för en själv. S sprattlade ur sin pappas grepp när han var 5-6 månader och ramlade från soffan rakt på en liten kontakt, med huvudet först såklart, så han fick ett sår i pannan. Vi ringde vårdguiden, men det var bara att hålla koll de närmsta timmarna så att han inte verkade slö, var svårväckt eller kräktes.

Coolt!

Här kräktes det igen i kväll. :meh: Hade druckit ca 80 ml ersättning som i princip bara var nere och vände. Vad tusan, vad är det fråga om???

Måste nog ställa in det där dagisbesöket ändå. Det är ändå ingen bra idé att göra provbesök på ett ur-och-skur-dagis i februari... :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar