Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vad skönt att hon vart bättre. Jobbigt med så stark reaktion på vaccinet. Det är Tors tur nu på fredag :nailbiting:

Kl

Måste också kolla upp den där appen tror jag :)

Vilse. Vad jobbigt med sömnen. Kanske känner han att mjölken avtar och instinkten säger att han ska snutta mycket för att få igång den igen?
Praktiskt att kunna låta någon annan ta gnällnätterna vid avvänjning ;) . Och skönt för dig att få sova. Tar han napp? Annars kanske en snuttefilt hjälper vid snuttbehovet.
Tor älskar sina snuttisar. Och ju mjukare och fluffigare tyg desto bättre enligt honom. Så fort han får tag på ett mjukt tyg som till exempel min supermjuka fleecetröja eller sin egen velorpyjamas så måste det provsnuttas :D

Zews. Jobbigt för dig också. Förösk få någon att ta henne någon natt då och då så du får sova. Utan sömn blir man ju galen.

Verkar som att lillkillen här hemma tycker att han är stor nu och KAN SJÄLV :crazy: :p. Han totalvägrar äta matpuréer. Han storskriker så fort han ser skål och sked och vänder sig om så långt han kan. Frukt går bra om jag lyckas få honom att smaka. Gröt går i om han samtidigt får sitta och stoppa i sig rån eller kladda i grötskålen. Men mat är inte populärt. Förutom våran mat då såklart. Den vill han så gärna ha och blir jätteglad när han får. Bara det att han måste få pytte pytte bitar om han ska svälja det. Annars tuggar han och spottar ut och verkar nöjd med det. Naturligtvis vill han ju helst äta själv och små pyttebitar är väldigt svåra att hålla i så jag vet inte hur jag ska få i honom något för han blir ju inte mätt av att spotta ut maten O_o .

Ni som ger bitar. Hur stora? Vad ger ni? Mjuka? Hårda? Hur serverar ni? Och hur gör ni maten? Lagar varje mål eller storkok och fryser in bitar precis som med purén?

Men fy vad jobbigt, Vilse och Zews!! :(
Om välling så säger jag, håll ut, det kan ge sig. Att det tar lite tid innan de "ställer in sig" - för det handlar inte bara om bukfyllan utan om att vällingen tar längre tid för kroppen att bearbeta.

Här kommer ett Anna Wahlgren tips som är vettigt och användbart (!!!) - mjukdjur i sängen. Har de nåt sånt? Vi har inte haft det till barnen från början, men när de börjat typ "stöka" och, inte är ledsna utan mer pigga och sällskapssjuka, så har det blivit jättebra om de fått nån kul "gubbe" (eller gumma ;) att "snacka" med. Särskilt för Lu har det funkat bra tydligen. När han ätit välling på natten och inte somnar om på en gång så lägger han sig i sängen och snackar med "tokiga räven" och sen somnar han. (A.W tycker dock att man kan stänga in ungen i rummet och sen låta de hållas med sin "mjukis-grej" oavsett vad. Vi har gjort så att vi "lyssnar in" men oftast är det glada gurglanden och man hör att han "snackar" och sen blir det tyst.)

Sen alltså.. barn vaknar ju på nätterna. Slår jag ihop tillfällena då våra barn är vakna på nätterna så är det upp till fem gånger varje natt. Båda barnen sammanlagt alltså ....
Behöver man så måste man ju dela på sig. Jag hoppas det går bra för dig med det Vilse! och din sambo borde ta sitt ansvar Zews!

Man orkar så mycket som man själv känner.
Angående hörlurar så hände en rätt kul grej igår....

Lu. satte igång och "o-kynnes-skrek" igår vid matbordet. Typ: Gallskrik-tystnad-skratta-gallskrik.
Det här händer ju ibland ohc på eftermiddagen är min hjärna överhettad. Jag klarar inte höga ljud överhuvudtaget. Så jag har haft öronproppar som jag stoppar i. Igår han jag inte ens resa mig innan tvååringen ropar: "Öronproppar mamma!" med ett lyckligt leende. :o :D

Majola:fy vad eländigt med Tabea! :( Att ni ska behöva få det så där. och att det är en sån vanlig biverkning? Är det samma vaccin som de får här i Sve? ALltså för samma sjukdomar? jag har aldrig hört om någon som blivit så dålig... feber har mina haft men det är också allt ... skönt att hon är piggare.

Solvind: åååå det kanske är det Lu är ute efter också?? Större bitar. Han äter ju kex och brödbitar och bananbitar...också ger vi honom puread mat! Håhå, nu känner jag migs om ett praktpucko! :p
Till dottern minns jag att vi mixade fast med mer struktur liksom. Alltså inte lika mycket ... undrar om hon inte åt makaroner också?
Ja, här står det still på hjärnkontoret (= kväll).

(och att jag inte svarat nåt på vad alla skriver är inte för att jag inte vill eller inte tycker att det är intressant utan för att jag är överhettat trött och det här var vad jag lyckakodes åstadkomma. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Misstänker att det kan vara något sånt, för han börjar be om brösten betydligt tidigare under dagen också (normalt ammar han vid 19, men börjar fråga efter dem redan vid 16 nu...)
Men jag/vi har bestämt oss. From fre/lör natt så kommer jag sova i gästrummet. Jag ammar honom på kvällen och första gången han vaknar (runt 22), och sen går jag och lägger mig där nere. Och lämnar V och gubben åt sitt öde :devil: Tidig morgon 5/6/7 så får V komma ner och morgonamma.
I takt med att mjölken försvinner helt så antar jag att han kommer sluta amma morgon/kväll också sen...
På ett sätt ser jag fram emot det otroligt, men samtidigt så blir jag rent nipprig, "sluta" amma - hur ska vi/jag överleva detta? :p

Zews: Om hon är lika skrikig på dagen hade jag nog kollat upp så att hon inte är allergisk mot något. Låter jobbigt både för dig och henne om hon skriker så mycket.. :(

Ang mat så äter V bitar, men även puréer. Smörgås äter han själv i bitar, ibland ger vi honom bitar som han får bita av. Kokade ärtor och morötter fick han idag - perfekt för att träna pincettgreppet. :D (katterna blir också väldigt glada ;))
Försöker göra puréerna lite mer "grovkorniga" och med några småbitar, funkar ok för det mesta :)
(V är 8.5 månad ca)

Mjukisdjur i sängen har vi - men han är totalt ointresserad av allt mjukt :meh:
Snuttefilt vet han inte vad han ska med den till, mjukisdjur är trååååkigt, får inte honom att leka med det under dagen ens. De bara slängs bort och så full rulle mot något roligare, typ en hård kloss :p

Nu lägger jag mig i här igen :) Men ett tips är att låta barnet få sova i eget rum (men det kanske ni redan gör?). Min dotter fick börja sova i eget rum vid ca 8 månaders ålder och det var helt underbart, för oss alla! Vi störde inte varandra längre och jag vaknade inte av allt hon pysslade med och hon blev inte störd över att jag var framme och undrade vad hon gjorde eller att hon vaknade till och såg mig eller pappan och blev superglad. Det underlättade enormt för oss att inte behöva dela sovrum längre.

Vi har börjat släppa lite på bit-nojan. Vi gjorde en soppa häromdagen som vi mixade grovt men den kan hon ju ändå inte äta med händerna så det räknas väl inte. Annars skär vi maten i tuggvänliga bitar. Hon har ju för lite tänder för att tugga maten ordentligt och ger man helt rakt av kommer bitarna ut hela så det känns inte helt bra. Bitar i all ära men hon kan ju få ta upp näringen med ;)

Gör gröten lite tjockare så kanske han kan äta med händerna och ha lite bitar som inte är sätt-i-halsen-stora som han kan plocka med? Eller gör tjockare puréer? När vi gör potatisgratäng eller motsvarande river vi potatisen till tösen. Det blir lagom bitar. Funkar även med mycket frukt av det hårdare slaget, typ äpple.

Hon har eget rum. Iofs vägg i vägg med vårt, men vi kan ju stänga om vi skulle vilja.
Hon skriker sällan sådär på dagarna, igår var någon extrem-dag, hon var nog på uselt humör eller något… (Och jag med då…) På dagarna är hon faktiskt en riktigt glad skit, oftast.
Nu i natt var det ganska okej ändå. La henne o spjälsängen vid åtta. Fick gå in och lugna ner henne (vi försöker ändå vänta lite, för att se om hon somnar om) vid 21, 22 och 23. 00:30 skriker hon såpass att jag tar in och ammar henne. Hon ligger hos mig sen. Sover ganska oroligt, men ammar inte igen förrän vid 03 och vid 05:30. Det är alltså en okej natt. Att bli väckt (ja, jag går och lägger mig vid åtta…) 21, 22, 23, 00:30, 03, 06 och säkert några gånger därimellan…

Jag har några gånger bestämt mig för att lägga tillbaka henne i spjälsängen när hon ammat där runt midnatt, men jag funkar helt enkelt inte i huvudet så dags, och o r k a r helt enkelt inte…
Idag kunde vi i alla fall ligga kvar och mysa ända till 07! :bump: Lyx! (I vanliga fall är det skrik och panik redan innan 06…)

Jag har också börjat ge Tova lite av varje att äta. Färska äppelbitar i olika storlekar att träna med. Hon tuggar glatt men spottar ut igen :D Längesen hon satte i halsen nu.

Jo, att hon vaknar gör mig inget. Ammar gärna, till och med. Men inte konstant. Och det vore trevligt om hon somnade om, och SOV, och inte vaknade och gallskrek… Men ska testa allt möjligt nu och blir hon inte bättre på ett par veckor får jag kolla med BVC…
Det är svårt med maken. Ber jag honom bara ett par timmar mellan 05-07 exempelvis så är hela dagen förstörd. Han blir hemsk… Umgås hellre med en tjurig Tova än med en tjurig make…

Men helgerna kan ni väl dela upp i varje fall? Den som tar 02-07 (som exempel), får sen sovmorgon 07-10 (eller något). Dagen efter byter ni. :)
Då borde ni båda kunna få lite sömn, samt att där ändå är någon hos lilltösen hela tiden :)

Har testat tjockare puré att äta själv. Men den kladdar han bara med och stoppar inte i munnen.

Men kom på att sista tiden har han fått lite grövre puré med små små bitar i. Kan ju vara där skon klämmer :idea: . Det kanske är det han inte gillar eftersom han lättare sätter i halsen då. Och då känns det kanske bättre att plocka med maten själv. Så kanske ska testa riktigt vattnig puré istället...

Känner mig nere och sorgsen idag :(

Måste ringa jobbet och prata om när jag ska börja igen. Sambo tjatar. Han måste säga till om ledighet tre månader innan och han vill vara ledig från maj.

Jag vill inte tillbaka till jobbet :( . Jag använder normalt inte ordet hata men jag hatar att jobba. Det tar ifrån mig all ork och frihet. Tror inte det hjälper så mycket att byta jobb heller eftersom det fortfarande hindrar mig från det jag helst vill. Att vara hemma.

Suck

Zewz. Din okej natt låter ungefär som när vi låg på sjukhuset med sondmatning var tredje timme och ovanpå det apparater som piper för att Tor rör sig och pulsen går upp eller att cpap masken glidit av. Det var riktigt jobbigt. Och då delade ändå jag och sambo på det. Kan inte ens föreställa mig hur dina jobbiga nätter är

Jo, det kan man ju tycka. De gånger jag bett om hjälp har varit mellan 05-07, och då går han och lägger sig sen och sover till 12-13, och är skittjurig resten av dagen. Dessutom tycker han ju att det är sååå mycket enklare för mig för att jag kan amma henne… Jag orkar helt enkelt inte med det.

Jösses... :crazy:

Jag vet att det kan ta emot att fråga, men har t ex din mamma möjlighet att komma en helg eller så och ta nätterna? Tova tar väl flaska? Då hade du i alla fall möjlighet att sova ikapp lite grann.

Annars får du skaffa en storebror till henne! Natten till igår hade jag sovit med T i barnens rum eftersom hon var så sjuk, och min man hade L i vårt sovrum. Det blev ju en del vakande för mig, så han tog barnen någon timme på morgonen innan jag var tvungen att stiga upp. Plötsligt smet T in till mig och stod vid sängkanten och sa "mammammammamma!" Då kom strax L in och sa strängt "Tabea! Var snäll och låt mamma sova i fred!" :D

Har tid hos barnläkaren med T klockan 12. Hon kräks fortfarande och har diarré så jag vill att han kollar allmäntillståndet i alla fall. Jag tycker inte att hon är i sjukhustillstånd, men jag vill inte heller göra en felbedömning och vänta för länge innan vi åker in. :(
Dessutom har mina glasögon gått sönder, så jag måste till optikern också. Sedan T föddes är mina ögon jättekänsliga och jag kan knappt ha linser längre, men som tur var hade jag några par i lådan så jag är i alla fall inte helt blind. Tror jag ska beställa ett gäng endagslinser och ha typ för simhallen, längre skogsutflyter i regn etc.

Ang. bitar: vi ger smörgås, även knäckebröd. Oftast skuren i tärningar på ca 1-2 cm, men även större bitar, det beror lite på. Kokt morot och kokt potatis i ungefär lillfingerstora stavar (mitt lillfinger alltså). En clementinklyfta delar jag i 2-3 bitar, en kiwiklyfta likaså. Om vi har spagetti med köttfärssås letar jag fram de större köttfärsklumparna till henne, samt tärnad morot eller vad vi nu har i. Penne, spätzle (ett slags sydtysk pasta) etc ger vi hela. Banan i cm-stora tärningar. Pannkaka i bitar osm hon lätt kan ta i handen. Om jag skedmatar skär jag det i mindre bitar så att det ligger snällt på skeden (tsk-storlek).

Nu måste jag se om jag hittar en barnvakt till L. Vore skönt att slippa ta med honom...

Men om det är så illa, kan du inte börja se dig om efter ett jobb där du kan jobba hemifrån? Studier?

Zews: Helt otroligt att du fortfarande kan stå på benen. Ni måste nog tillsammans komma på en lösning som funkar innan du blir sjuk av situationen.

Ber jag honom bara ett par timmar mellan 05-07 exempelvis så är hela dagen förstörd. Han blir hemsk… Umgås hellre med en tjurig Tova än med en tjurig make…

Men hur har du det hemma egentligen?

Jag undrar det samma.

Zewz: Jag vet att reaktioner på din makes beteende bara får dig att försvara honom men det är svårt att inte säga något. Din situation låter så gräsligt sorglig bara och det övergår mitt förstånd att du ens överväger att skaffa ytterligare ett barn med honom. Det är så sorgligt att han är så otroligt egoistisk - både gentemot dig och barnet. Han bryr sig uppenbart inte om du går på knäna och han har inget intresse av att faktiskt ta hand om barnet. Hur kan du vilja ha fler barn med någon som är så genuint ointresserad?

Jag tycker att det låter förskräckligt och jag förstår att du väljer att ta största ansvaret för flickan - tänker han inte ens ta upp henne när hon som liten bebis gråter skulle jag inte heller lita på honom. Däremot tycker jag att det är så sorgligt att höra att du nöjer dig med livet tillsammans med honom. Han låter som en bortskämd unge tycker jag och jag häpnar över ungefär vartannat inlägg du skriver om ert liv tillsammans.

Överhuvudtaget får alla inlägg om ointresserade pappor mig att bli ledsen. Jag skulle bli så gränslöst besviken på min sambo om han var så ointresserad som vissas makar/sambos verkar vara.

Jag har aldrig skrivit i den här tråden innan men läser i den relativt ofta för jag tycker det är intressant att följa barns utveckling och så.

Och jag håller med dig i precis allt du skriver, niphredil!

*kl*

Alltså, läkaren sa att så länge hon inte blir sämre så kan vi behålla henne hemma tills imorgon. senate imorgon ska man dock se en förbättring, annars måste hon läggas in. Stackars liten. :(

Hon måste få i sig lite mer vätska och mineraler och något närande, så nu ger jag vatten (max 3 slurkar ur nappflaska) samt ca 1/4 tsk banan eller rostbröd var 5-10 miut och hittills verkar det gå bra. Men kraken är så pass hungrig och törstig nu att hon gråter däremellan, så man känner sig ju rätt hemsk. Men sjukhus med dropp är inte heller så kul. Har fått några droppar med mineraler och lite goda bakterier eftersom hon vägrar vätskeersättningen och börjar ulka om man tvingar in bara ngn ml i munnen på henne. Vilket läkaren kunde förstå eftersom det smakar pecka. Jag provsmakade en slurk igår och började nästan ulka själv och jag är ju inte ens sjuk.

Han trodde i alla fall också att det var en reaktion på vaccinationen (misstänkte att det var Prevenar) och hade också en handlingsplan, så det kändes skönt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 668
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar