Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Så söt :)

Och vilken fin tröja hon har. Och mysig åkpåse..

Skönt att hon är bättre igen.
Om detta var en reaktion på vaccineringen hur kommer du då göra vid framtida vaccineringar? Finns det någon annan sort eller är det bara att förbereda sig inför en jobbig reaktion som kanske blir ännu värre? Eller kan man strunta i de nästkommande?

Kl

Var på Ikea i fredags och skulle köpa hemsäkerhetsgrejer men de hade inte hörmskydden inne så vi får åka dit igen senare. Än så länge har han inte kommit åt hörnen på möblerna hemma som tur är.

Tor tyckte det var hur skojs som helst att vara där och var en liten solstråle hela tiden. Men han skulle klättra och vända sig i vagnen ända tills vi vände honom framåt och han blev nöjd igen. Lillkillen har tydligen blivit så stor att det finns roligare saker att titta på än mamma och pappa. Fast sedan blev han trött och ville åka bakåt igen och somnade. Var nog första gången han somnade i vagnen när vi varit ute bland folk. Annars brukar han vilja komma upp när han blir trött. Kan tänka mig att han känner sig tryggare nu. (tillägger att han somnar i vagnen hur lätt som helst när vi är hemma)

F.n. tror jag mer att det var rotavirus, men planen är i alla fall att kolla hur hon reagerar nästa gång. Det var den tredje av grundvaccineringen med prevenar & infanrix och nu är det ju ett längre uppehåll till den fjärde vaccinationen. Nästa gång är det ett annat medel, och skulle hon reagera med magproblem då också så kanske vi förskjuter allt tills hon är lite större (tyngre) och eventuellt tar ett annat preparat än prevenar (som han misstänkte i första hand). Vaccinera "måste" man ju, men allt blir ju lite enklare om man åtminstone kan behandla biverkningarna. Ännu är hon liksom för liten för medicinerna...

Visst är fleecetröjan söt! Den hitttade jag på basar i nyskick för 50 cent!

Vad fin hon är! Och vilken fin fleecetröja, ett riktigt fynd.

En undran förresten, är det någon annan här som har vaccinerat mot rotavirus? Vi fick nys om att det fanns av en tillfällighet och gjorde det. För de som är födda i år ingår det i allmänna vaccinationsprogrammet här.

Nej, jag missade det helt med T. Men med nästa bebis överväger vi starkt att vaccinera... :crazy:

Med dottern visste vi inte att det fanns, så hon är inte vaccinerad, men nu tog vi chansen. Sköterskan som vaccinerade sa att absoluta merparten av inläggningarna på vinterhalvåret berodde på Rota, att det är så ihållande och svårt att barn blir uttorkade.

"smiter in lite hos er"

Här i Österrike far alla bebisar vaccin mot rotavirus sen ngr ar tillbaka. Det är en "pasta" dom far i munnen vid 2-3 tillfällen med en manads mellanrum. Ska vara väldigt sällsynt med biverkningar.

Jag hade ingen aning om att det fanns vaccin mot rota :o
Skönt att hon fortsätter pigga på sig majola

Solvind - det låter som en riktigt trevlig ikea-dag :)
På "vårt" ikea var barnavdelningen stängd för ombyggnad när vi var där så vi blev utan en hel del vi skulle ha... (Ca 40 mil enkel resa dit så vi åker ju inte så ofta direkt...)

Kl
Hur länge tvättar ni parfymfritt? Jag har börjat sakna "doften av nytvättat"... :o

Senast ändrad:

Ja, men hade jag inte blivit upplyst av en vän så hade inte jag heller vetat om det. Är inget som marknadsförs och var svårt att hitta någon som vaccinerade, nu görs det på BVC här i Stockholms län för de som föds fr.o.m. I år.

Vi tvättar fortfarande parfymerit till vår snart 4-åring och lär väl fortsätta med det, känns konstigt att ändra på det av någon anledning.

Jag gör ett eget sköljmedel med 1del balsam (tex rapsodine eller neutral+någon eterisk olja) 1,5 del vinäger och 3 delar vatten. Det använder jag till oss alla och häller i sköljmedelsfacket precis som man hade gjort med vanligt.

Halvt KL

Hade inte heller hört talas om vaccination mot rotavirus. Knappt hört om rota alls. Låter väldigt skönt att det vaccinet inte är ännu en spruta. Räcker det med några doser och sedan färdigvaccinerat för resten av livet? Eller måste det göras om varje säsong. Och vilket är egentligen värst av rota och rs ?

Lewellyn.
Ja det var en trevlig Ikea-dag. De byggde om på barnavdelningen där också så var nog därför de inte riktigt hade koll på att det var slut och inte prioriterade att beställa hem nya. Ikea finns visserligen inte i samma stad som vi tillhör men är ändå inte riktigt så långt att åka som du har.

Själv saknar jag inte parfymerat tvättmedel alls och kommer nog aldrig gå tillbaka till det om jag inte måste. Men jag är ganska känslig för parfymdofter.

Vindvissla.
Det där var ett riktigt intressant sjöljmedelsrecept. Tycker du det fungerar bra med att tvätten verkligen blir mjukare?
Vi har extremt hårt vatten så all tvätt blir stel. Jag kör med ättika som sjöljmedel. Både för att det ska bli mjukare men också för att det är desinficerande. Extra bra till tygblöjorna. Men tycker inte att det direkt blir mjukare av det. Är balsam snällare i kläderna än sjöljmedel?

Rotavaccinet ger livslångt skydd och jag tycker att det är lite både och att det är oralt, det är skönt vid givartillfället att det inte gör ont (S tyckte att det var gott), men har man en kräkbebis blir det ju rätt osäkert om de fått i sig hela dosen. Kruxet är att de måste ha fått bägge doser innan de är 24v/6 mån. Vad som är värst av rota och rs vet jag inte, men enligt vaccinationssköterskan så var rota den överlägset största anledningen till inläggning på vinterhalvåret. Det är ju den kräksjukan som ger extrema kräkningar/diarréer och gärna kommer och går och gör bebisar och mindre barn uttorkade.

Jag gör ett eget sköljmedel med 1del balsam (tex rapsodine eller neutral+någon eterisk olja) 1,5 del vinäger och 3 delar vatten. Det använder jag till oss alla och häller i sköljmedelsfacket precis som man hade gjort med vanligt.

Det ska jag prova, tack!
Jag hänger tvätten på tork i tvättstugan eller ute så nåt mjukgörande behövs absolut.

Undrar om man kan sätta nån droppe äkta eterisk olja i parfymfritt sköljmedel annars bara?

*kl*

Här har vi aldrig ens börjat att använda parfymfritt tvättmedel/sköljmedel :o:o Hade bigpack av båda när han föddes, och då blev det inte till att köpa annat. Och sen har det fortsatt...

Rota hade jag faktiskt inte heller hört något om, det hade man ju gärna vaccinerat mot! Trist att man inte fått info om det innan, nu var det ju tydligen försent att göra det :meh:

Vi har fått ett nytt problem här hemma! Lilleman sover bra (en del uppvak nu men det skyller jag på sjukdom), MEN han kissar något så otroligt nattetid! Trodde det också skulle minska nu när han inte ammade hela nätterna, men blev tvärtom.
Tre dagar nu har pyjamasen varit fuktig, och i morse väckte han mig 6,40 då hela han (och min säng...) var genomvåt :crazy:

Han lägger sig runt 19,30 och då har han alltid ny blöja på sig, pampers baby dry.
Blir ju att börja byta blöja nattetid igen - jag tror det är dömt att misslyckas att jag ska få sova :p:D

Vad har ni för blöjor? Håller de tätt bra och länge?

Hm... Synd att det redan är för sent nu då. Konstigt egentligen att inte Tor har fått det eller att någon inte ens nämnt det eftersom ha kan vara extra känslig för sjukdom. Och det där låter ju verkligen inte som något man vill drabbas av som liten.

Visserligen är jag ganska skeptisk till vaccin eftersom det innehåller massa annat skit också. Men detta hade jag nog velat ge.

Vilse.
Skönt att sömnen går bättre men jobbigt med läckande blöjor.

Här används pappers baby dry på natten. Har inte vågat testa tygblöjor nattetid ännu.
Det är ganska stor skillnad på hur full blöjan blir beroende på hur bra han sover. En lugn natt så kissar han mest på morgonen (planen är egentligen att sätta honom på toaletten det första som görs när han vaknar men jag är så seg på morgonen så brukar inte hinna :o ). En orolig natt med flera eller längre uppvak brukar jag behöva byta blöja mitt i natten också.

Testat att gå upp en storlek om han ligger nära nästa? Eller dubbla blöjor :D ;)

Inom tygblöjevärlden brukar det rekommenderas formsydd hampa eller bambublöja men eventuellt inlägg och en ullbyxa över för storkissare på natten

Kl

Här har lillen fått hosta och hostar då och då upp slem. Stackarn. Så det blir inte så mycket sömn för någon av oss då han ju även hostar på natten. Försöker få i honom så mycket vätska som möjligt för att göra slemmet lösare och lättare att hosta upp.

Hur mycket vatten om dagen dricker era? Tor vägrar dricka vatten i flaska. Glas är roligast och den icke spillfria pipmuggen (som spiller ut massa vatten man kan plaska i :p ). Den spillfria pipmuggen går också och den kan han dricka själv ur. Men det kommer så lite i taget att han inte får i sig så mycket med den.

Jag har varit ute och gått massor den senaste veckan vilket har resulterat i stora skavsår på hälarna :arghh: . Så nu blir det inga längre promenader för Tor och vovve de närmsta dagarna. Bara kortisar när vi ska ut till hästarna. De korta är tillräckliga för mig att halta omkring på :meh:

:eek::eek: han kräktes nyligen upp lunchen med massa slem på grund av en hostning. Hu vad äckligt :wtf: . Väldigt nära att jag gjorde likadant...

Och inte blev det bättre av att hunden åt upp det som hamnade på golvet :yuck:

Rent vatten dricker S ca 150-200 ml om dagen, sen dricker han välling kväll och tidig morgon också.

Jag håller med om att det är dåligt att det inte ens har nämnts att vaccinet fanns. Det gick knappt att söka reda på information. De som visste det var i princip dem som legat inne med bebis som haft rota och läkarna på sjukhuset tipsat om det. Det var så min bekant fick reda på det tex och berättade sedan för mig. Vad jag förstod är det nytt att vaccinera mot rota här i Sverige, men i u-länder och vissa andra, typ Tyskland, har man vaccinerat länge, så själva vaccinet är väl beprövat. Jag vaccinerar inte heller till höger och vänster, tog tex inte svininfluensa vaccinet trots att jag var gravid när det härjade.

Åh nej! Jag förstår dig!

Jag väntar fö in om vi får magsjuka hit eller inte. Ett barn kaskadkräktes när vi var på öppna förskolan igår :nailbiting::yuck:

Har han massa slem och sånt skit så åkt till doktor! Vi fick utskrivet typ astmamedicin (inhalerar), och det hjälper massor. Hyffsat lugna nätter igen. (sen blev han iofs täppt i näsan också så det gör att han har svårt att sova istället :meh: )

Kl

Ang blöjor så använder vi Libero baby comfort. Sista tiden har det varit flera läckage så det blir till att gå upp på storlek 5 nu trots att hon bara väger runt 8,5 kg. Jag har testat up & go storlek 5 och de passar jättebra, inga olyckor. Bara så himla krångliga att få på tycker jag, men sitter jättebra sen, bättre än vanliga.

Hade pampers ett kort tag men jag tycker de luktade så konstigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V