Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vi har också Pampers Baby Dry (ja, de luktar konstigt men är de bästa av de tre sorter vi har provat) och har aldrig läckage. Vi har storlek 4 nu, hon väger snart 7,7 kg igen.

Med storebror var vi alltid tvungna att byta storlek ganska snabbt, fast inte pga läckage utan för att han är stor och de inte satt bra. Det finns ju plusstorlekarna som ska ha högre uppsugningsförmåga också, provat de?

Tror att det är storleken som är problemet. Hade 4+ förra rundan, men plusstorlekarna är väldigt svåra att få tag på här så fick ta stl 4 denna gången...
Får kolla vad för vikt det står på stl 5 med, han väger runt 9.5 kg nu så...

Tror det är 11 kg på pampers men det borde ju funka ändå (10 kg på libero så det är ju ungefär samma skillnad)

Alva har ofta en spillfri vattenmugg framme som fylls på vid behov. Den står så att hon når den hela tiden. Fast, den är nog inte spillfri längre. Vi har tagit bort ventilen som ska göra den spillfri för det blev så trögt att dricka. Dock går den att vända upp och ned utan att det blir jättepölar på golvet. Det droppar några droppar bara. Kanske fyller på den totalt 2-3 gånger/dag..?

Vilse: På nätterna kör vi baby dry stl 4. Hon väger 9,5 kg idag. Det var några dagar för ett par veckor sedan som vi var tvungna att kliva upp en gång på natten och byta. Det kanske kan ha varit när det varit lite stökigt nu när ni säger det. Hur som finns inte det problemet idag och vi byter (även om det bara är liiiite i den) alltid precis innan sängdags och sen det första som händer på morgonen.

Angående pamperslukt: Jag kan erkänna att de luktar speciellt men det kände jag mest i början när vi körde new baby. Nu tänker jag nog inte på lukten längre. Märks tydligt på lukten om de är blöta men det ser jag som en bra sak så man inte glömmer att byta :)

Hoppas Kaktus slipper magsjuka och att övriga små blir friska snart. Här väntar vi in förkylning då jag varit krasslig och tös har låtit lite snorig när hon sov (dock inget på dagen). Vi var på apoteket i måndags kväll och köpte munstycken till snorsugen och koksaltdroppar så förhoppningsvis skrämde vi bort den bara genom att ha det hemma.

Kl
Vi har varit på husvisningar i helgen och i måndags och har ett objekt som är intressant som vi ska ta och kolla till lite mer. Idag har vi haft visning på vår egen (privat visning) och det verkar lovande. Nackdelen är att allt är så rent och kalt här nu att man inte vill ta i något. Hoppas tös vaknar snart och ställer allt till rätta igen :p

Så, det är väl dags att ringa farfar och styvfar och rådfråga lite. Ett av husen vi tittade på måste vi byta tak på men vi skulle behöva ta oss in i en kattvind för att se hur illa däran det är (belamrad på visningen). Syns att det fått stryk på utsidan men frågan är om det "bara" är taket eller om det är något mer. I övrigt inga panikrenoveringar vad vi märkt vilket är skönt :)

Jag har pampers baby dry 4+ eller libero 5 på charlie som väger exakt 10 kg. De håller hela natten och jag ammar fritt.

Kl

Verkar som att era dricker mycket mer vatten än vad Tor gör. Vad är det för flaskor/muggar ni använder?
Har en enkel från affären som han gärna dricker ur. Men den får han inte ha själv för då häller han ut det mesta och plaskar i. Plus att det kommer lite fort så det rinner ur endel och han blir blöt.
Och en avent pipmugg som är spillfri där han inte får ut något plus att locket hamnar snett hela tiden och då blir det ännu svårare.
Och den nyinköpta nuk pipflaska. Verkar fungera bra förutom att det går jättelångsamt och när man provar själv får man ta i ordentligt för att få ut några droppar.

Vill ha en med bra flöde men som inte går att hälla ur massa :meh:

Jag är trött idag. Fick gå upp fyra gånger i natt mot vanliga en när liten vaknade av hosta. Lite lyxproblem kanske om man jämför med vissa andra här ;) .
Han verkar annars inte det minsta påverkad annars så avvaktar med läkare ett tag och ser hur det förändras.

Angående luktande blöjor förresten. Pampers tycker jag alltid luktar lite. Men när det har varit tygblöjor på så tycker jag att de stinker. Även libero luktar en hel del efter en tygblöja.

Men fördelen är att engångsblöjorna håller längre än tygblöjorna. Har man tygblöja på så måsten man hålla lite koll på tiden så den inte är på för länge för då läcker det garanterat. Det tycker jag är jobbig och blir lite stressad av. Håller fortfarande på att testar lite olika för att se vad som passar bäst och håller längst. Det finns hur många sorter som helst med olika passform och uppsugningsförmåga och olika material. Lättare på så sätt med engångs där det inte finns så mycket att välja på.

Pipmuggar:

Kotte har en avent spillfri som funkar si så där. Det är ett lock över själva pipen som är lite ivägen och som stängs lite för lätt. Hon tuggar mest på pipen men får ur lite vatten i alla fall.

Sen har hon även en tommee tippee men den får hon inget vatten ur om ventilen är i. Jag har provat och tycker det är svårt jag med, man får suga ganska hårt för att det ska komma vatten. Annars är den lättare för henne att hålla i rätt läge så att det kommer vatten till pipen.

Bäst funkar det med en vanlig di-pip på flaskan, men det blir förstås rätt blött :)

Till maten och vid bordet osv dricker hon ur vanligt glas som jag håller i.

Jag vågar nog blåsa kräkrisken över för den här gången, skönt! Våra 48 timmar har gått med råge och inget hänt, så jag hoppas att vi klarar oss.

Ang blöjor använder vi också pampers baby dry på natten, strl 4 till S som väger 9,1 kg. Jag tycker också att de luktar, men värst var new baby. Till storasyster använde vi libero, men de sitter inte bra på S.

http://blojbudet.se/images/zoom/spill_proof_cup_3929.jpg

Den där har vi. Hittade den på ica. Lite knöligt först utan handtag men nu funkar det bättre än med handtag. Det är den vi plockar bort ventilen på och den är förhållandevis spillfri ändå.

Det var lite svårt för tösen att knäcka koden hur man drack ur pipen då den är hård men nu är det inga problem alls.

Vi har aldrig haft spillfria. :o
Det är inte muggen som gör att Luddet spiller utan att han spottar ut!! :banghead:
han dricker rätt mycket- även mellan målrn vilket hand syster i proncip aldrig gjort. Han brås på mig tror jag. ;)

*kl*

Tabea dricker inte jättemycket vatten (utom när hon var sjuk förstås, men då var det ju nästan det ändå hon fick i sig), men hon dricker ju fortfarande en hel del ersättning, så hon får tillräckligt med vätska ändå. Storebror drack inte heller mycket vatten i den åldern, det är det nog inte jättemånga barn som gör. Om de äter puré så får de i sig ganska mycket vätska på så sätt också.

Vi använder oftast en vanlig nappflaska, de små från Avent. Tar vi något annat får vi räkna med översvämmning!:D

Kan ju vara därför Alva dricker mycket vatten. Det är väldigt lite vatten i hennes mat, sällan vi gör annat än att dela maten och "såsen" är inte mer än det vi har på vår mat plus en liten skvätt olja. Hon är ganska duktig på att äta och verkar tycka att det är trevligt att kunna plocka med maten själv så det är väl därför skulle jag tro.

Aha. Den har jag gått och kikat på. Men eftersom den inte har några handtag tror jag inte han lyckas dricka ur den. Vid mat blir han så kladdig om händerna och då blir allt halt :d

Han dricker ju en hel del ersättning och får endel vatten i maten så han får ju i sig vätska. Det är mest nu när han är slemmig som jag vill att han får i sig lite extra.

Testade att blanda i lite avslagen cider i ljummet vatten och ha i hans tröga pipmugg. Det var tydligen värt att anstränga sig för och han svepte 50 ml på en gång :D

Lithonit
Tor spottar också ut vatten med den icke spillfria eller glas. Det kommer helt enkelt för fort så han inte hinner svälja

Kl

Ringde BVC i morse och tänkte fånga om råd eftersom Tor hade det jobbigt med slem i natt. Men man skulle ju knappa in massa information vilket inte gick på min mobil och den fasta telefonen fungerar inte. Så jag ringde sambo som fick ringa från jobbet. Men blev ingen telefontid förrän imorgon :mad: .

Fastän jag inte vet om man får så petade jag i honom lite slemlösande hostmedicin som ju ändå är från ett år. Även om han spottade ut endel så tror jag det hjälpte lite. Han ligger nu och sover utan en enda hostning :)

Men vi har rejält med buljong i Ludds mat. :)
Och han dricker ju mycket. Dottern åt samma mat men drack lite.
Barn är olika? :)

Du kanske skulle ringa 1177 istället?
Man kan bli vansinnig på telefontider.... ibland är ju faktislt läget ganska akut men inte tillräckligt akut för att åka på akuten ....

Tösabit äter gröt med händerna och dricker ur den. Då håller hon liksom vid locket så kanten hjälper henne och det går bra. Jag är supernöjd men den funkar säkert inte alls lika bra för andra, precis som att vi har trubbel med handtagsmuggar.

Lithonit: Ja det är sant :) Det beror säkert en del på aktivitetsgrad, personligt behov osv med.

Idag fick Tabea för första gången leka med en "sensory bin" (ytterligare en Pinterest-grej :D) Jag fyllde med havregryn, ett säkert kort när de fortfarande stoppar allt i munnen! Storebror har haft torra bönor, färgat ris och moonsand tidigare, men då kunde ju inte T vara med. Hon lekte faktiskt ganska länge med det. Jag fick ge henne en egen låda för de kom ihop sig annars, men i övrigt gick allt bra. Havregryn är billiga, ofarliga och lätta att dammsuga upp när det blir spill.

Har ett par hälsotips för er:
Först ett från förra veckan: undvik gärna nagellackborttagningsmedel i öppna sår.

Från idag: undvik definitivt att doppa fingertopparna i kokande fett! Jag skulle steka fiskpinnar och lyckades lägga mitt finger i stekpannan rakt i fettet. :cry: Kylde i två timmar innan min husläkare öppnade, som tur var kunde min man åka tidigt från jobbet och köra mig samt ta hand om barnen. Fick en kortisonsalva utskriven (som ej ska användas under graviditet står det på bipacksedeln trots att han sa att det var ok...) och rekommendation om "ibuprofen...nej! du är i v. 19, det får du inte ta!!! Paracetamol...det hjälper inte va?" Nej, det hjälpte inte. :( Hela fingertoppen är en enda stor brännblåsa men det gör i alla fall inte så ont längre. Så vansinnigt korkat gjort.

Vilken är förresten den minsta byxblöjan i Sverige? Här är det krig varje blöjbyte, så jag köpte de minsta jag hittade (från 8 kg) men de är på tok för stora för Tabea och bara fladdrar runt rumpan på henne.

Tror att vi har ett paket blöjbyxor från 7 kg här men de kändes så tjocka och klumpiga så jag köpte faktiskt active fit nu igen och tar kriget i stället.

Olivia älskar vatten och dricker massor! Ibland verkar hon dricka för att det är gott och ibland för att det är roligt. Här hemma har hon "fri tillgång" på vatten. Vi har en sån här;

5019090113687.jpg

Den är visserligen rätt trög att dricka ur, men hon fixar det bra.
(Letade först efter Bambinos variant med snackslucka, men den fanns inte på affären jag var på.. Har köpt en efteråt, den är mycket lättare att dricka ur, men de måste vara något fel på den för den läcker ur locket om den ligger på golvet.. har dock en kompis som har en som inte läcker så det är nog bara vår det är fel på.)

Men hennes Munchkin ligger framme på golvet hela tiden här hemma. Det är jätte smidigt. Den va jätte bra för O som inte riktigt hajade det där med att man va tvungen att lyfta på muggen/flaskan ordentligt för att det skulle komma något.
När vi var i Thailand nu i två veckor hade vi med flaskan och det var helt suveränt att hon kunde dricka precis när hon ville. Sen var ju vi extra måna om att hon drack ordentligt där nere så den blev extra poppis när vi fyllde dem med annanasjuice istället ;)

kl

Olivia har fö börjat på dagis nu! Imorgon är det första dagen på dagis själv för henne! Ska bli jätte spännande! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar