Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Åh jag känner också igen det där med att inte vara lika hungrig! Både bra och dåligt. När jag var hungrig hela tiden hade jag ordning på mina matrutiner. Nu får jag försöka komma ihåg att äta när ylva äter istället

Problemet här är väl att jag inte hinner skicka ihop en bebismiddag när jag konstaterar att hon är hungrig. Oftast har vi färdiga mål i frysen som tur är men är de slut blir det panik xD

Tös fick förresten smaka en variant av Korma idag. Kyckling, ris, lök, ingefära, grädde och några kryddor från receptet. Var väl typ cayenne, curry, kanel och nåt mer. Fick fylla ut med lite yoghurt för det blev lite mycket av kryddorna dock. Det var poppis. Blir nog pappas tös i matväg sen verkar det som :p

Nåja, upp kl 5 i morgon bitti för ett 12h-pass. Huu, jag var körd i hjärnan efter ingen tid alls, förmodligen för att det var tidigt.

Nej men att laga maten från grunden när liten är hungrig skulle inte jag hinna heller ;) vi varvar med köpeburkar och hemmagjort som vi förvarar i frysen. Försöker komma ihåg att ta upp en burk varje kväll så det går ännu snabbare att värma.
Och i brist på båda alternativen är det gröt/välling som gäller så försöker jag få gjort någon puré samtidigt som jag lagar middag till oss vuxna.

Gott med kryddig mat. Det gillar ylva också! En favorit är en linsgryta jag brukar göra. Går inte efter något recept utan slänger i lite grönsaker, linser och kryddor (spiskummin, paprika, peppar, liiite chili eller cayenne, koriander, kanel....)

Det där med att äta regelbundet och se till att barnet får mat i tid tyckte jag var supersvårt med första barnet, jag brukade själv äta väldigt oregelbundet. (Och det ska bli superskönt den dagen jag slipper laga mat till en massa andra människor och bara äta när jag blir hungrig...)

Skulle iväg och köpa ny bilbarnstol idag samt en massa annat. Möts av glassplitter överallt och allt i bilen är upp och ner. Antagligen knarkare som varit i farten. Förutom gps:en tog de sufletten till bilbarnstolen (som vi bara hyr), ylvas leksaker och blöjor, en liten"maskot" vi hade bredvid ratten. Knapparna till stolvärmen ??? :confused:
Är så jävla ledsen :cry:

Men åh vad tråkigt :( . Varför kan folk inte låta andras grejer vara ifred :mad: .
Konstiga saker de tog. Kan inte förstå vad de ska ha för nytta av det? Är väl bara gpsen som är värt något.

Var det mycket som blev förstört?

Angående mat så har vi svårt att få in rutinen på det. Men försöker med ett mål gröt, ett mål frukt och ett mål mat om dagen men brukar oftast bara bli en eller två gånger han får något eftersom det är omständligt med allt kladd och det ska passa in när han är hungrig. Han får fortfarande fri tillgång till ersättning när han vill.

Igår gjorde jag en kycklinggryta med quinoa och smaksatt med curry. Vätskan i hade jag kokosmjölk och havregrädde istället för vatten eftersom man ska vara försiktig med mjölkprodukter innan ett år. Grytan vart succé och Tor smaskade i sig massor. Men i morse upptäckte jag att bajs med quinoarester inte är det lättaste att torka bort :cautious: :wtf:

Var på BVC idag. Och han väger nu 7,6 kg och tror han mättes till 67,5 cm (var inte så uppmärksam då) *tillägg, sambo säger nu att det var 68,5 cm . Det testades även hörsel med små bjällror han skulle titta efter samt synen med att följa en pinne med ögonen. Han klarade allt men ögonen skelar lite inåt vilket jag uppmärksammat länge och påpekat flera gånger medan de bara trott att det varit tillfälligt för att han skulle vara trött och omogen. Men nu är det fortfarande kvar så vi ska skickas till en ögonundersökning. Inget jag oroar mig för eftersom jag sett det ett tag så är jag beredd att det kanske krävs åtgärder men det är inte mycket så kanske slipper han. Jag är mest glad att han inte har sambos ögonfel som han fick opereras för flera gånger när han var liten eftersom ögonen hoppade omkring överallt. * tillägg, nu säger sambo att han är jätteorolig angående ögonen (han är ögonnojjig på grund av alla sina operationer) och är rädd att Tor behöver glasögon och blir mobbad.

Förutom syn och hörsel ville de se hur han betedde sig på golvet och han kunde visa upp sitt stadiga sittande och att från sittande ta sig till mage och dra sig fram och sedan visa sin nya färdighet att krypa som han lärde sig igår :D (det fanns ju så roliga leksaker som lockade)

Senast ändrad:

Tänka sig att igår var det exakt en månad kvar till Tor fyller ett år :eek: :eek:

Någon som har förslag på vad man kan göra för födelsedagstårta som inte kraschar en liten bebismage?

Fy vad trist och obehagligt!

Ang bitar så får inte S hårda bitar som äpple än, utan bara mjuka frukter som banan, päron, kiwi och ibland filéad satsumas el apelsin. Och så macka då ibland.

DS, jag tycker att det är ett lite skönt avbrott att vara inne och jobba lite, särskilt som jag vet att det är ett bra tag kvar innan det blir heltidsjobb.

Ja jag blir så förbannad. Men antagligen knarkare och mitt i ruset/fyllan tar de väl vad som helst. Logiskt tänkande hör nog inte till deras förmågor!

Ja de slet sönder väldigt mycket. Får rapport från verkstan i nästa vecka.
Hela panelen, stereon, några lås och mugghållarna har de slitit loss/sönder. Cigarettändaren tog de :confused:

Senast ändrad:

Micks: Usch, vad trist! Hoppas försäkringen täcker så mycket som möjligt i alla fall!

Tabea gillar mest bröd och banan. :crazy: Det kan hon nästan äta hur mycket som helst av. Och tydligen gillar hon surt också:

http://currlin.blogspot.com/2014/01/sauer-macht-lustig.html

Det är ju lite taskigt, men hon är bara så söt. Vägrar att bli matad med sked i vanliga fall, men här bara gapar hon efter mer trots att hon ryser för att det är så surt.

Till lunch åt hon väl 3-4 tortellini idag, det tyckte hon också var gott. Puré tackar hon vänligt men mycket bestämt nej till igen. Det var visst en tillfällighet att hon åt det. Senaste jag försökte slungade hon en sked med mycket orange puré på den vita väggen.

Frukost blir i regel macka med smör, lunch ungefär det vi äter eller så försöker jag ge puré (slutar oftast med att hon äter bröd eller det vi äter ändå). Kvällsmat gröt, smörgås eller det vi äter. Ingen höjdarmeny direkt... Ibland ger jag lite frukt på eftermiddagen.

I övrigt dricker hon fortfarande ganska mycket ersättning. Gissar på ungefär 4-5 flaskor av varierande storlek om dagen.

Pannkakstårta med lämplig fyllning (t.ex fruktmos) kanske? Alva har fått pannkakor en del när vi har ätit det. Vi äter med sylt och sånt, hon får bär.

Angående mjölkprodukter har jag sett att vissa recept på bebismat innehåller mjölkprodukter, främst grädde då så därför har jag introducerat det lite i små, små skvättar. Tydligen, fick jag höra, kan man tydligen (med fördel?) introducera det lite försiktigt innan ettårsdagen för att vänja dem långsamt. Jag vet inte, nu har inte tösabiten haft några reaktioner på det så jag har använt lite grädde i maten tillsammans med vatten och vad jag har förstått ska det vara okej.

Majola: Alva gillar också surt. Hon har missat det där att man ska rysa när det är surt så hon kanske är som jag :D Jag kan äta ett par citronklyftor utan problem och tycker att det är gott.

Kl
Åh, tösabit ville INTE sova gott hela natten inatt så jag har vaknat flera gånger och någon gång tog det tid innan hon kom till ro så idag är jag trött! :arghh: Upp kl 5 och jobba kändes sådär. Höll på att försova mig faktiskt. Nåja, det är idag och en dag kvar och idag ska jag ut och knalla en massa så dagen borde gå fort i alla fall.

Måste förresten lägga till att min sambo har varit så himla duktig de snart 3 dagarna han har varit hemma. Det verkar gå hyggligt med tösabiten trots att det är en inkörningsperiod och än är det rent hemma. Jag måste säga att jag är stolt :) Han är ju så medveten om vad det innebär med.

Senast ändrad:

Ja vi ska sätta oss ner idag och skriva en lista på allt till försäkringsbolaget. Suck! De gick loss totalt i bilen så får se om det blir inbyte på den eller hur de tänker göra.
Självrisken på 1500 känns ju inte rolig nu :cry:

Man kan använda mjölk i matlagning men inte ge som måltidsdryck innan de är ett har jag fått lära mig.

Det har jag också hört. Man kanske inte ska mosa i dem större mängder risgrynsgröt vad jag förstår men typ såser och sånt ska vara okej. Enligt recepten med mjölkprodukter i har jag bara sett grädde, vet du om det är bättre eller sämre än t.ex mjölk? Jag tänker att det ju är större fettmängd och att det borde vara bättre men jag vet inte.. Jag personligen tycker ju att det är godare och använder det av den anledningen :p

Fy vad surt Micks!

Ang mjölk så får Tova redan en hel del mjölk i maten. Pannkakor med grädde och så :D Aldrig reflekterat över att det kunde vara dumt :cautious:

Vi ammar ju bara halva dygnet nu, och jag har klarat mig från mjölkstockning och sådant hittills, men nu har mitt högra bröst börjat bete sig lite skumt. Det är inte hårt eller knöligt, men övre delen av bröstvårtan och en bit upp på bröstet är rött och ömt, lite svullet med. Det kommer mjölk som vanligt och Tova ammade den sidan någon gång under natten. Ska jag pumpa ur bröstet helt för att undvika problem? Höger blir gärna lite eftersatt då vänster har en super-produktion. (Just nu a-kupa på höger och typ c-kupa på vänster… Då ammar man helst vänster… :D )

Jag läste förresten att vi måste lära oss att tygla oss, ska vi satsa på det nästa gång? Bita oss i läppen, liksom?
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12680167.ab

Har för mig att det kan stocka sig även med diffusa symtom som det du nämnde. Jag skulle nog försöka köra på att massera lite och se om det släpper något.

Jag ammar ju ingenting och pumpar inget när jag är på jobbet men när jag kommer hem så jag har ett par spända, knöliga tits men ändå inte så pass att det gör ont eller märks. Märkte igår att det var lite knöligt när jag hivade fram dem och ändå inget ömt. Får se om produktionen anpassar sig eller lättar helt.

Länken såg jag häromdagen och ärligt talat fattar jag inte varför de inte bara kan ha öronproppar om det är så hemskt? Förstår att de är rädda om hörseln och sådär. Skulle inte reagera om de hade såna här heller:

15-HRXS7A01.jpg

Superbra att kunna reglera hur mycket man vill höra men man bör ju såklart vara utan så länge ljudnivån är på en lagom nivå.

Jag skrek i lustgasmasken. Ingen hörde ett skit! Dessvärre inte sambon heller när jag skrek åt honom att ringa på klockan för att krystvärkarna kommit igång med full kraft. :D
- Sååå ja det går bra. Andas älskling!
- men fan ÄR HAN DUM I HUVUDET OCH VILL FÖRLÖSA UNGEN SJÄLV ELLER???? RIIIIING PÅ KLOCKAN!
- Sååå så. Gör det mycket ont?

Haha fan vad arg jag var innan jag fattade att han faktiskt inte hörde :rofl:

Vad jag har förstått är anledningen till att vara försiktig med mjölkprodukter att de hämmar järnupptaget. I matlagning ok, men inte som måltidsdryck innan 1 år.

Zewz, klart vuxna människor ska kunna behärska sig :p, lätt för dem att säga, alla är ju olika.

Micks, Haha! Min make fattade inte heller att ringa på klockan med första barnet när det var dags så hon kom nästintill innan barnmorskan hann komma. Med S kände han nog igen läget, så ont att jag inte är kontaktbar - ring på klockan :D

Har också lärt mig att mjölk i matlagning inte är någon större fara. Men Tor äter fortfarande järndroppar som behöver tas upp så jag tar det säkra före det osäkra och försöker få i extra c vitaminer också.

Kl

Om någon har en liten med trög mage kan jag rekommendera quinoa. Tors mage har fungerat ovanligt bra när han ätit det och bajsningarna har gått så lätt att jag knappt märkt det. Han brukar annars stånka endel. Mycket nöjd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar