Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Håller med om att det kändes lite bättre att få reda på att man inte är ensam om att vara så orolig.

Majola. Hoppas verkligen att det inte är någon fara. Och hoppas att du blir bra snart. Inte alls kul att vara sjuk. Och ännu värre i samband med graviditet.

Kl
Idag installerades bilbarnstolen. Hoppas mössen håller sig borta nu. Får se när premiärturen blir. Men måste säga att jag för första gången är besviken på bilen. Dels så blir det ganska dåligt benutrymme i sätet framför och dels finns inget bra ställe att fästa förankringsbanden i. Vi fick fästa dem i stolen på sidan mellan säte och rygg. Men då hamnar det så högt upp att det blir svårt att spänna banden bra. Riktigt dåligt av Subaru att inte ha ordentliga fästen. Det finns däremot fästen för framåtvänd bilbarnstol uppe i taket i bagageutrymmet. Så det är väl helt enkelt för att bakåtvänd inte används lika mycket där bilen tillverkas.

Stackars sambo som skulle hjälpa till att installera bilstolen tyckte jag mest var ivägen :p. Han är inte så bra på sådana saker som han vill tro så jag blev lättad när Tor vaknade och sambo fick gå in. Då gjorde jag om allt så att det blev bättre :D

Senast ändrad:

Går det inte att med mycket möda och stort besvär att dra banden under skenan som stolen sitter fast med i golvet? Vi köpte t.o.m. extra band att ha i grannarnas bil (Audi) för det var så otroligt svårt att fästa banden och jag åkte mycket med dem ett tag...

Tabea har f.ö. blivit helt storhetsvansinnig. :crazy: Igår kväll fick hon jordens vredesutbrott för att hon inte fick tacos till kvällsmat. Helst ville hon ha öl och nachos som morfar (nope!). Idag var min man och jag och handlade ensamma (lyx!) och köpte med kebab till lunch hem. När vi kom tillbaka satt gullungen och smaskade glatt burkmat. Tills hon fick syn på kebaben. Då var det bara att ställa undan purén och så åt hon kebabbröd istället. Fika på eftermiddagen - vem trodde att hon skulle nöja sig med majskrokar när det fanns tigerkaka?? (Nej, även där går gränsen, hon fick ingen kaka.) Och nu ikväll vände hon bort huvudet när morfar skulle ge flaskan - och ville dricka ersättning ur glas istället... Dags att mina föräldrar åker hem och lite ordning kommer tillbaka här! :D

Ha ha . Taeba tycker väl att hon är stor nu och ska ha samma som ni andra. Inte är hon en bebis inte :D

. Angående bilen så tänkte jag skriva att nej det går inte. Skenorna är korta och hänger i luften och det finns inget utrymme för band bakom stolen. Men i samma sekund kom jag på att man kanske kan sätta banden i skenan framför stolsfästet? Det måste jag kolla. Om det går borde det vara jätte enkelt att få fast banden. Men hade föredragit nere i golvet ändå.

Jag har satt banden i stolen framför på sättet du beskriver men har inte direkt upplevt problem med det. Kan min subaru se annorlunda ut än din i den utformningen? Jag är rätt envis och kanske lite våldsam när jag spänner banden så jag tycker att de sitter bra men man får dra ordentligt så det hamnar i ordentligt spänt läge innan man drar i tampen så att säga. Första gången jag skulle fästa den fick jag inte till det direkt. Problemet med benutrymmet känner jag dock igen. Jag frågade sambon hur illa det var för jag hade kunnat tippa upp ryggstödet mer och därmed få plats att dra bak stolen men han har inte så långa ben och är ganska tunn så han klarar sig säger han. Jag som kör sitter dock som en kung :D

Fästen till stolarna vet jag inte ens hur de ser ut och var de sitter :o är det någon som vet vad de kallas så man kan googla och leta upp i bilen?

Maken fick göra några specialfästen i golvet i sin Range Rover för barnstolen… Tacka vet jag min Volvo, där var allt förberett :D

På tal om ingenting, eller bilar, jag vet inte - snart rymmer jag! Jag får för fan inte sova, jag blir galen. Tova är nog lite förkyld också, plus att det kommer nya tänder, jag vet inte om det är därför, men nattetid är hon en PINA! Väcker mig kanske.. 30? gånger per natt och SKRIKER. Varit så 4-5 nätter nu.
Tidigare har jag kunnat hantera dagarna trots att hon väcker mig ofta, men nu är jag ingen bra mamma :(

Är hon snorig kan det hjälpa med att sova i t.ex babysitter men det har du kanske provat redan. Vet de som ger alvedon i tid otid för tänderna. Kanske värt ett försök på natten i alla fall? Kan du inte skicka in maken att sova med henne inatt och så tar du gästrummet?

Alvedon har jag testat en natt, utan resultat. Är hon lika kinkig inatt får jag lägga henne i vagnen kanske. Den kan man ju ställa lagom halvliggande. Känns lite mer ombonat än babysittern med. Är snuskigt fascinerad av näs-sugen som vi fått använda litegrann. Maken är lite mesig och flyr fältet medans jag tycker det är som att få jackpott när det gurglar till :D :D

Och att maken skulle ta en hel natt känns avlägset. Han skulle säkert somna ändå, och vaknar inte av henne skrik - men det gör jag. Oavsett var i huset jag är…

Nämen har du en Subaru? Det har jag helt missat :o . Vilken modell/år/färg?

Alltså jag får ju fast stolen och banden är ordentligt spända men tycker inte att det ser bra ut när de sitter så. Det är väl mest det estetiska som är problemet. Men inbillar mig också att det skulle vara enklare att spänna banden om de fästs i golvet.

Har tyvärr inte heller någon aning om vad fästerna till stolarna heter.

Zewz.
Ja i ett svagt ögonblick önskade jag nästan att jag hade en Volvo istället med gott om utrymme och förberett för bilbarnstol. Men Volvo är ju så tråkiga. Och fula :o :p ;) .

Usch vad jobbigt att behöva vakna så ofta. Antagligen för Tova också. Synd att Alvedon inte hjälpte. Fast mest synd att din make inte kan ta någon natt så du får sova. Det är viktigt med sömn. Förstår dock att han flyr när nässsugen kommer fram. Jag har inte ens vågat testa den sorten som man suger i själv :wtf:

Tor är också rätt kinkig nu med massa tänder på gång men sover rätt bra på natten. Han fick Alvedon en natt när det var som värst och då sov han extra bra.

Kl
Idag har vi slängt ett helt lass med skräp. Jätteskönt. Och Tor invigde sin nya stol och sitter riktigt bra i den och sov bra också. Känns som att han får vara mer med i den istället för att sitta inkurad i babyskyddet och inte se så mycket.

Han har även idag börjat säga mer ordliknande ljud som dada och kek och lite fler varianter. Man ser verkligen hur han koncentrerar sig när det ska fram och så kan han bli alldeles lycklig när han lyckas :D

Knapp

Hemma igen från spa:t! Jag har fått mersmaaak!!! :D
Ylva är lagom gnällig ikväll med.

Zews: snorsugen är en kanonuppfinning! Jag är lite sugen på att använda den på mig vid tillfälle också :D förstå känslan när det gurglar till och näsan är tömd :D

Trist med maken, kan han inte ta dagen så får du sova några timmar då?

Solvind: silverfärgad legacy. Tror det är en 05-modell men togs i bruk runt 06. Dyr men riktigt rymligt bagageutrymme! Tror att den är större invändigt än forestern :) hittade bild på såna fästen men finner det inte värt att installera när det funkar ändå.

Ja legacyn är nog något rymligare invändigt.

Var tvungen att kika. Legacy och outback har 525 liter i bagaget och forester 505. Kan tänka mig att det är lite skillnad även i kupén.

Valde forestern främst för att den har högre dragvikt. Och så tycker jag den är snyggast :) . Inte hade vi någon tanke på att vi skulle kunna skaffa barn inom några år och att det då ska gå in bilbarnstol och få plats med vagn utöver hund och alla andra grejor som ska med ibland :p

Micks. Vad härligt att det var så skönt med spa :)

Det jag kan störa mig på är designen baktill. Hade varit mycket smidigare om den varit mer som en 945:a med det där riktigt fyrkantiga bagaget. Fult men bra. Nu funkar det ju ändå. Har alltid en stor dunk (10l?) spolarvätska i bilen och den märks inte ens när man ställer in vagnen. Då är den ändå rätt stor. Utöver det kan jag mosa in rätt mycket packning och det är ytterst sällan jag packar något alls inne bland sätena. Det känns osäkert med lösa föremål bland sätena :p

Dragvikten är skillnad men jag har för mig att jag behövde e-kort för att dra tungt med forestern. Legacyn hängde jag på 1460 (tror jag det var) på b-kort vilket räckte. 1560 tror jag den får dra idag.

Zews: Din stackare! Hoppas att det går över snart och att din man åtminstone kan ta henne dagtid så att du får sova ikapp. Nu sover ju båda mina bra på nätterna, men jag känner igen principen i det där att man vaknar långt mycket tidigare än pappan...

Till alla andra: orkar inte läsa och skriva så mycket nu, men det är inte så att jag ignorerar er. Var hos husläkaren idag och fick någon astma-/kortisoninhalator (som apoteket dock inte hade hemma så jag får den först imorgon), en remiss till lungläkare och order om att vila så mycket som möjligt. Till nöds ville han sjukskriva min man så att han kan vara hemma från jobbet men det blir nog inget med det. Passar på att vila så mycket det går de sista lediga dagarna nu. Stupade vid 17-tiden och vaknade igen 20:30 och då hade han lyckats lägga båda barnen själv! :bow: Nu ska jag gå och lägga mig igen.

Ja verkligen :) det enda jag kände var tråkigt va alla par som tyckte det var lämpligt att ha förspel i poolerna!
Någon kyss/puss här och där säger jag givetvis inget om men när var och varannan hånglar och kladdar så man känner att man inkräktar på folks sexliv och inte riktigt vet var en själv ska bada, då blir jag faktiskt irriterad.
Var flera som tog upp småpoolerna (de varma och bästa) och mer eller mindre såg ut att ha sex. Usch! Lite respekt för andra gäster tack.

Hahahaha. är Volvo fula, vad säger du? :D Jag gillar min XC70 just för att den är så fyrkantig. Ingen annan bil på marknaden verkar kunna rymma min hundbur OCH barnvagnen nämligen :D Möjligtvis nyare Subaru, de finns faktiskt med på listan nu när vi ska byta ut min Volvo.

Inatt sov faktiskt Tova liiite bättre. Näsan är bättre och hon gallskrek inte varje gång hon vaknade till. Känns helt okej!
Maken skulle säkert kunna ta några timmar på dagen, men jag har svårt att komma till ro då. Jag brukar försöka kompensera med att gå och lägga mig ungefär samtidigt som Tova (19-20…) :angel: Får se hur det går ikväll. Kanske inte kan vara riktigt så tråkig då, men lär väl somna i soffan.. Eller vid matbordet.. :D

Vad jobbigt du har det! Hoppas att de får ordning på dig snart. Krya!

Klart att du kan gå i säng så tidigt! Om du vill kan du ju be att någon väcker dig närmare tolvslaget men det är viktigt att sova de timmarna man kan skrapa ihop. Orkar jag inte vara vaken säger jag att sambon får väcka mig när det börjar komma raketer. Vi bor ju så centralt och dessutom högt att det är raketer precis överallt och vi ser ju ett antal km från balkongen med :p

Det blir en lugn nyårsafton här hemma så det blir nog nån film i soffan med gubben. Det är ju inte så ansträngande. Somnar jag då så somnar jag, då har han i alla fall ”sällskap” :D

Det pratades väl lite hemmagjord barnmat här ett tag va? Jag har ju varit lite dålig på det med gipsad hand, men nu är gipset borta och vi fick en sån där apparat av svågern i julklapp, som ångkokar och mixar, allt i samma behållare. Kanske lite överkurs, men då fick jag tummen ur. Men Tova verkar lite kräsen… Potatis- och blomkåls-mos verkade gå hem, tillsammans med lite falukorv, men igår försökte jag med lite broccoli och annat smått o gott, det var inte poppis :angel: Häromdagen försökte jag med sötpotatis och lax, men det var inte heller poppis. Skitunge. Här anstränger sig veggo-morsan för att hon ska få i sig av allt, men då duger det inte :rage:

Vad gillar era knoddar?

Charlie gillar all min mat. Pasta, ris, bulgur, couscous och mjukt kött eller fisk i pyttebitar. Mjukkokta grönsaker mosade med gaffel. Avokado, hela majskorn (fast ibland är jag nojig och delar dem)

Ratar nästan alla puréer. Äter min spagetti och köttfärsås som om han inte fått nån mat på en vecka. Charlie äter själv, jag lägger godsakerna framför honom på bordet och så kladdar han i sig maten med stor aptit. När han är färdig sopar han ner resten på golvet.

Gott nytt år på er allihop!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30