Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Alva gillar rena smaker. Mina smått och gott-grytor brukar inte alls gå hem. Ris, kyckling och currysås är bra, potatis, lax och citronsås är väl också ok, pasta och köttfärssås är bra. Igår använde jag en av bakformarna för barn (miniformat) hon fick i julklapp att göra rotsaksgratäng. La ett litet alufolieark ovanpå så att det inte skulle bli så hård yta. Vitlök, timjan och peppar kryddade jag den med och hon satte i sig.

Jag har några recept från semper som de skickade ut. Kolla deras hemsida om du hittar nåt?

Gott nytt år på er! :)

Dotra sover (i korta intervaller) och jag och sambon sitter i soffan och myser.
Men vi blir nog inte uppe till nästa år utan går nog snart och lägger oss.

Hittills har Tor bäst gillat en potatis och linspuré med broccoli, ärtor och brysselkål i. Han måste ha en slät puré som inte är för tjock konsistens för att gilla den.
Men nu har han precis börjat lära sig att hantera små bitar utan att sätta i halsen. Han har lärt sig att spotta ut dem istället :p . Men ibland tuggar han och sväljer. Så nu kommer han att få börja träna på det.

Kl
Funderar på babysmörgås. Ni som har gett det, hur ger ni? En hel bit som får tuggas på eller små små bitar som plockas med?

Jag har gett både och till Charlie. Han gillar inte någon slags gröt så han får smörgås (hällakullor) med smör och ost i små bitar. Ibland ger jag en halv macka till honom men det hamnar mest på golvet.

Jag har provat en hel bit men glufsmaja glömmer att svälja då ;) Funkar bättre med små bitar på 1-1,5 cm. Pålägg är leverpastej, messmör eller mixade vita bönor med timjan än så länge. Kladdigt men inte värre än gröt :p pincettgreppet börjar komma ganska bra nu med smörgåsarna så det är perfekt. Gröt är tyvärr ingen hit här längre så det blir brödfrukost för det mesta.

Kl
I morgon börjar jag jobba. 6 timmar första dagen, kommande 3 är det 12 timmar och totalt på hela månaden är det hela 178 timmar. Känns sådär. Tösabit har haft väldig separationsångest sista dagarna och har varit väldigt ledsen hela dagen idag när jag var i stallet så jag ångrar verkligen att jag sa att jag ska börja nu.

Tufft DS, särskilt när det blir så långa dagar också. Tror dock att det blir värst för dig och förhoppningsvis stärker det banden mellan henne och pappa.

Jag gör lite mat till S för att han alla gånger föredrar hemmagjord mat. Har inte följt något recept utan gjort lite köttfärs med grönsaksblandning, riven morot, tomat och couscous. Kryddat med vitlök och örter. Har även gjort liknande med kyckling och vanlig spaghetti och köttfärssås. Mackor får han i stavform, ibland med bara smör, ibland med ost. Han får även kokt majs/ärt/paprikablandning att peta i sig när vi äter ibland. Gurka kan han också få i stavform, har bra pincettgrepp nu och biter av och tuggar maten.

Majola, krya på dig, låter tufft!

God fortsättning till er alla!

Får nog börja med att prova småbitar att plocka med då. Även Tor har en förmåga att försöka stoppa in för mycket ibland. Pincettgreppet sitter redan ganska bra här men lite extra träning skadar ju inte.

Även här börjar det jobbas imorgon. Men inte för mig (som tur är) Sambo ska tillbaka till jobbet nu efter två månader hemma tillsammans. Han är inte glad över det. Och jag kommer få krångligare på morgonen igen eftersom Tor måste släpas med och ta ut hästarna.

Har varit jättemysigt att ha sambo hemma. Och det har varit den perfekta tiden eftersom Tor har utvecklats väldigt mycket nu. Men ska samtidigt bli lite skönt att få bestämma själv vad som ska göras på dagarna.

Jag ska förresten också jobba imorgon, jobbade i måndags också och jobbar tom sö eller må beroende på vad som behövs. Jag är ekonom och det är årsbokslut, så det lär inte bli några 8-timmarsdagar här heller. Sen hämtar jag andan lite innan jag börjar deltidsjobba i februari, tiden går så fort! Jag tycker dock att det är lite skönt att få vara mitt proffesionellt jag också, men är glad att jag ändå ska mjukstarta :)

Delvis knapplån

Spinner vidare på matfrågan; hur mycket äter (åt) era 7-månaders?
Vi har i princip slutat amma nu och Ylva äter gröt till frukost och puré till lunch/middag.
Nu har vi börjat så smått med gröt/välling till kvällen också men jag är osäker på hur många mål per dag som bör vara ersättning.
Är hon hungrig på natten får hon ersättning och hon får även en flaska tidigt på morgonen innan gröten. Och amning/ersättning mellan lunchmålet och kvällsmålet fast idag blev det lite välling istället.

Jag som förresten längtade efter att sluta amma känner mig lite ledsen och bortvald nu när ylva inte visar något direkt intresse. :(
Inte ammat sen en gång igår natt och då tvingade jag henne mer eller mindre (:angel:)
Brösten är inte ens spända så där är nog inte så mycket mat kvar.

Hon skrek tydligen inte tills hon däckade idag så det är ju en bra sak. Hon är dock lite svår att peta i mat när jag inte är hemma men han får väl ge henne det som går i tills de får rutin. Tydligen hade hon krypit till min sida av sängen och satt sig så jag kanske ska säga hejdå til henne i morgon. Jag som tyckte att jag var så duktig och smög ut ;)

Är det skönt att vara på jobbet som avbrott eller mest jobbigt? Förutom att det är lite jobbigt att tös inte har samma band till sambon än är det ganska skönt att vara iväg en stund och få bidra till kassan tycker jag :p

Jag har faktiskt ingen aning om det vi gjorde är rätt, alltså, om man tittar på rekommendationerna. Men det har funkat jätte bra för oss.

Strax efter att Olivia var 6 månader var det någon som sa att "ja nu behöver man ju inte amma på natten längre", då fick jag lite av ett uppvaknande om att hon faktiskt blev större haha. Så vi började med att ta bort nattamningen och sen ville jag även ta bort amningen på kvällarna så maken kunde ge mat när jag var ute i stallet, så jag slapp stressa.

Sen insåg jag väll lite att det var lite enklare att jag introducerade maten om dagarna eftersom jag då kände henne lite bättre. Så jag började mixtra lite och strax efter sju månader slutade jag amma helt. Tog inte mer än några veckor för oss och hennes mage protesterade aldrig och hon har alltid älskat mat.

Efter ett bra tag insåg jag att det kanske hade vart bra för henne att få iaf ersättning längre och att jag inte hade koll på rekommendationerna, men eftersom det funkade bra och hon gick upp jätte fint i vikt så brydde jag mig inte. Många barn dippar ju lite i viktkurvan när man går över till maten, men det gjorde inte hon.

Ang bitar så äter olivia hur stora bitar som helst. Alltså, får hon en macka så får hon mackan hel och löser det själv. Banan brukar jag dock dela till stavar så det blir lite lättare iaf. Men hon fixar det hur galant som helst, men det tror jag att jag nämt tidigare. Rekommenderar verkligen att låta barnen prova bitar själva, det är så himla bekvämt på alla sätt att de kan sitta och få i sig ordentligt med mat själva :) Men håll koll på "reflerna" kring att ge stora bitar bara.

När Alva var 7 mån åt hon nog ett mål lagad mat plus grötfrukost men jag ammade fortfarande ibland och gav ersättning ibland. Lite frukt mellan varven men hon blev ju hungrig mer sällan med riktig mat så hon fick mat när hon var hungrig helt enkelt. Typ var 3:e-4:e timme mellan amning/ersättningsmål.

Jag nattammade ju en del då men har bestämt att ge välling innan läggdags nu då jag tror att mjölken sinat så hon vaknar oftare.

Okej, det låter ju ungefär som vi har gjort :) Ylva har ju ätit mat sen 4 månader och älskar det så vi har lyssnat på henne och ökat på eftersom.
Sedan vi började med mer rutinmässiga mål så känns det som att hon sover mycket bättre och jag tror även att hon slår sig till ro bättre om natten tack vare att vi slutat nattamma.
Så vi fortsätter väl så här. Som du säger så lär det väl synas på kurvan om vi gör "fel". :)

Hur tidigt började Alva få smakportioner? :)
Vi ska nog ge välling till kvällen här nu. Igår kväll/natt gick det hur bra som helst (våra mått mätt ;)).
Hon sov 22-04 och sen 5:30-9! :D

Tova är rätt dålig på att äta. Hon är liksom inte särskilt intresserad av mat.. :confused: Jag ammar bara kväll och natt numera, blir kanske 3-4 tillfällen per dygn. (Iaf de bra dygnen. Inatt var hon underbar, älskade unge, ammat lite vid två tillfällen men annars SOVIT! Ååååååh så skönt!). Hon gillar välling, och ibland gröt. Men man brukar få kombinera för en hel portion gröt får hon sällan i sig, och inte heller en hel portion välling. Bröd fattar hon inte :D Maken tycker jag är dum som envist lägger fram några bitar vid varje mellanmål… Men trägen vinner väl, eller?
Vikten är det inget fel på, men vad lever hon av då?
Har fått börja tradera hem massa kläder i strl 80 nu, 74 börjar strama i grenen…

Oj, jag minns inte. Hon fick ju smaka lite då och då, typ när hon var vaken vid middagstid, någon liten tärning med potatis/palsternacka/ärtor eller nåt, mellan 4-6 månader. Vid 6 månader började vi ju öka på lite och försökte få mer regelbundet matande så att säga så hon fick lunch dagligen i alla fall. Ju mindre hon ammas desto mindre hungrig är jag så nu måste jag snart skaffa mat och sovklocka för att få till regelbundna måltider vilket jag förstår är ganska viktigt för de små. Svårast att få till är middagen men sambon kommer nog att få mata tös innan jag kommer hem från jobbet för det mesta. Beror väl iofs på hur sömnrutinerna ser ut, innan jag började jobba sov hon ju till 8-9 så då blev det lite senare kvällar och möjligt att senarelägga middag. Ja, vi får se. De får styra upp sina rutiner så ska jag försöka att inte lägga mig i för mycket :D jag är lite och petar nu för att jag har haft vissa rutiner med henne men han kan ju mycket väl byta ut dem mot nåt som passar bättre för dem.

Jag tycker att det var riktigt bra sovtider, skönt att ni börjat få ordning på det :)

Apollo: bitar har jag gett upp lite. Alltså, hon får ju bitar av vissa saker. Har t.ex börjar skära viss mat i stället för att mixa, men för ett par veckor sedan fick vi nytta av den lilla genomgången om sätta i halsen-manövrar. Hon gnagade lite på ett äpple, äpplet var klyftat, och hon satte i halsen nåt så överjävligt. Jag väntade lite för att se om hon löste det vilket hon inte gjorde. Det var lite otäckt men jag är försiktig efter det. Detta var trots att hon ätit äpple i klyftor tidigare så hon borde vara van. Potatis och andra mjuka rotsaker får hon bitar av, makaroner ordnar hon ju också själv men bröd blir ju verkligen som en kompakt degklump så jag gör större och större tärningar av det i stället som hon får lära sig att ta hand om i stället. Det är jag tryggare med och jag råder nog ändå folk att vara försiktiga och få genomgångar i hur man hanterar sådana situationer innan man ger bitar. Jag var trygg med det och sambon har gått ett antal livräddningskurser och han har lärt mig lite utöver det bvc kan hjälpa till med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 638
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30