Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Tor har fått "problem" nu när han har lärt sig att krypa och resa sig mot saker. Igår när han badade i sin balja så skulle han resa sig mot kanten. Men då kom han ju upp från vattnet och kunde inte nå ner att plaska :p . Konstigt tyckte han.

Och på nätterna kryper han i sömnen i sängen och fastnar i hörnen och börjar gnälla. Så då får jag gå upp och lägga honom till rätta igen medan han nöjt sover vidare.

Kl

Majola, skönt att allt såg bra ut på ul. V.13 bara? Känns som om du varit gravid en evighet :o på tal om trasiga bilar måste jag med ringa mekaniker. Han skulle ringa mig påstod han.

Tja, jag tycker att det känns som om jag varit gravid sedan oktober 2010 ungefär! Men jag blev gravid när storebror var ca 9-10 månader, skrapades när han var ett år, blev gravid efter två månader igen, och sedan när T var 5 månader. Så egentligen har jag de senaste tre åren och 3-4 månader inte varit gravid i nästan ett och ett halvt år.

Tabea har också lite problem. Eftersom hon är storhetsvansinnig så släpper hon alltsom oftast taget när hon ställt sig upp - och är därför ständigt försedd med diverse skrapsår, blåmärken eller bulor... :crazy:

Idag gick hon över halva badrummet och sköt badrumspallen framför sig!

Idag hittade han även hund och katt vattenskålen. Den hade han jättekul med och blev alldeles blöt :D

Det låter som jag ska vara glad att Tova än så länge inte tar sig så långt, varken frammåt, bakåt eller uppåt :D

Jag har lite beslutsångest, behöver input.
Maken åker på lite hojsemester i sommar, det brukar han och en polare göra. Då tyckte han (och mina föräldrar) att det vore bra idé att jag och Tova följer med dom utomlands, de brukar åka ungefär vid samma tid. Inget stort, men en vecka på Mallis/Kanarieöarna. En del av mig skulle tycka det var jätteskönt - sol, bad, få allt serverat. Men är det värt det? Är det bökigt att resa med barn? Min mamma skulle säkert ta mer av tiden med Tova än vad maken skulle gjort :angel: så på den punkten är jag inte orolig. Men blir de sjuka? Hur funkar det med bilbarnstolar på såna ställen? Med taxi och transfer och så. Funkar det att ta med en billig sulky på planet? Behöver de vaccineras extra?
Är det värt besväret…? Jag älskar mina föräldrar, och vi kommer bra överens, men som med de flesta föräldrar kan det bli för mycket. Funkar det eller tröttnar man på varandra? :D

Vi har alltid rest mycket med familjen, vi var utomlands flera gånger per år ibland, så för mig är det ganska avdramatiserat, men om Tova kanske uppskattar att plaska i en barnpool så kanske det vore kul…? Gaaah, hilfe!

Lätt jag skulle ta chansen om jag fick den! Vara garanterad sol och värme kan jag göra mig mycket besvär för ;)
Bilstol och så hade jag nog ringt och hört med resebolaget, du lär ju inte vara den första med den frågan.

*kl*
Även här finns en med storhetsvansinne. 6,5-7 månader gammal så började V ställa sig mot saker. Och vara övertygad om att han redan kan gå. Tyvärr sitter det i ännu :meh: Man får vara en halv meter honom konstant... Han är snart 8 månader så det blir ju stadigare och stadigare, idag lyckades han stå själv i 5-10 sek riktigt bra, sen såg jag det och hög tag i honom :p

Även fast jag egentligen är emot att skydda dem "för mycket", så köpte (jaja,
sydde själv ;)) en "lära-gå-hjälm" till honom. Det gör fortfarande rejält ont när han trillar, men man slipper de värsta blåmärkena i varje fall... :)

Leander har flugit sju och Tabea två gånger hittills (om jag har räknat rätt). Visserligen bara en resa söderöver (Kanarieöarna när L var 18 månader), resten har varit till Sverige. Två gånger har jag flugit ensam med L, en gång ensam med båda barnen.

Men är det värt det?
Ja!

Är det bökigt att resa med barn? Min mamma skulle säkert ta mer av tiden med Tova än vad maken skulle gjort :angel: så på den punkten är jag inte orolig. Klart det är bökigare än att resa utan barn, men det är ju ingen kvantfysik direkt.

Men blir de sjuka? Barn blir ju sjuka jämt? (Bitter, jag? :crazy:) Klart de kan bli sjuka, men inte av att åka till Mallorca liksom.

Hur funkar det med bilbarnstolar på såna ställen? Med taxi och transfer och så. Transfer är ju ofta med stora bussar. Jag vet att det är inte ses som ok, men jag har faktiskt åkt både resebuss och linjebuss med L utan bilstol. För hyrbil skulle jag ta med stolen från Sverige. Det är oftast gratis eller kostar en mindre avgift - kolla med resebolaget. Taxi kan väl bli lite svårt eftersom de bakåtvända stolarna ofta är lite stökiga att montera, men man måste kanske int eåka taxi (vi undvek det på Gran Canaria). I övriga Europa är barnstolarna framåtvända - bara som info.

Funkar det att ta med en billig sulky på planet? Japp. Antingen får du checka in den (och då får man ofta en lånesulky fram till gaten) eller så kan du ta vagnen fram till gaten eller planet och hämtar den på bagagebandet. Komplettera gärna med bärsele!

Behöver de vaccineras extra? Har jag inte gjort, men prata med bvc?

Är det värt besväret…? Jag älskar mina föräldrar, och vi kommer bra överens, men som med de flesta föräldrar kan det bli för mycket. Funkar det eller tröttnar man på varandra? :D Ja på båda i mitt fall! :D Vi kommer jättebra överens, men efter en vecka är vi glada när var och en åker till sitt (eller åker hem). Men vi kan skoja om det och vet att efter två dagar saknar vi varann igen.

Ja njut av lugnet före stormen. Snart får du också passa en liten virvelvind som far omkring,

Och angående solsemester så röstar jag på att du åker. Bäst att passa på.
Har dock ingen flygerfarenhet så vet inte hur det är varken med eller utan barn.
Men vad jag har läst så ska man vara försiktig om man tar med vagn eller bilbarnstol om den inte är väl skyddad då det tydligen kan gå rätt våldsamt till med packningen. Bilstolen kan lätt bli skadad utan att det syns men vara förödande vid en krock. Och en vagn kan bli misshandlad så en billig sulky som inte är någon katastrof om den blir skev är nog bra ja. Eller en liten babyzen yoyo som blir så liten ihopfälld att man kan ta in den som handbagage.

Och att umgås med föräldrarna ser jag inte som ett problem om man kommer överens. Man behöver ju inte hänga över varandras axlar hela tiden

Tack alla för peppning! Idag blir det att ringa mamma och meddela att vi minsann tänker följa med och göra deras lugna semester lite mer fartfylld :D Problem är till för att lösas, right? Sen behöver jag komma ifrån hemmets lugna vrå lite, men har blivit lite för bekväm med rutiner och ”hemma”, vi måste klara oss på andra ställen med ju. Och förutsättningarna är som nog som sagt bättre om jag åker med päronen istället för maken :angel:

Något som också gör mig på bättre humör är att vi ändrat lite upplägg för föräldraledigheten. Tanken var att jag skulle jobba 2-3 dagar i veckan april-november, men maken insåg att det blir svårt att vara ifrån hans jobb regelbundet, så nu blir jag hemma på heltid ett helt år till! Ja tack och AMEN för att vara hemmafru :D
Tidigare ville jag ju tillbaka till jobbet men.. nä, jag har prioriterat om, skulle älska att få vara hemma med Tova så länge som möjligt. Sen känns det som jag missade så mycket i somras när man låg inlagd och var gipsad och gud vet allt.
Jag kommer nog bara ta ut 4 dagar/vecka, så maken kan ju vara hemma ändå om han vill, samt att han har mycket sparad semester, men då kan han lägga upp det lite när det passar.
Och för att vara helt ärlig - det ska bli bland det bästa på länge att få meddela min chef detta :angel: :banana:

Alva har inte börjat stå själv än men reser sig titt som tätt mot saker. Favoriten är att gunga och säga "aaaaa" för i samband med varje gungning får hon ju extra kraft i lätet. Hon är jätterädd för att ramla och vill ha hjälp att sätta sig när benen är trötta :p jag försöker att hjälpa henne på så sätt att jag passar så hon inte slår i något men vill att hon håller sig i och övar på så sätt att få in tekniken.

Zews: jag skulle ha hängt med utan tvekan! Nu har jag inte flygit med barn men när jag har åkt flyg själv tycker jag att det är enklare än tåget och tåg har jag åkt med barn (aldrig mer...). Problemet med tåg är attdet är så trångt och så ska man in med vagn och packning. Allt det slipper man ju på flyget förvdå tar de hand om packningen åt en :D

Skönt med ledigheten! I början ville jag med till jobbet men ärligt talat har jag ångrat mig. Är ju igång nu och har så himla mycket att göra. Dock verkar sambon ha kommit ur fas i ledigheten och vill tillbaka till jobbet, haha. Han borde väl vänja sig så småningom han med så kanske vi får slåss om sista dagarna ;)

Svårt det här med ledigheten… Var förbi jobbet idag och meddelade att jag blir hemma ett år från nu. Kändes kanon, och min vikarie blev glad ;)
Idag har dock Tova varit riktigt gnällig så jag börjar undra om det var rätt :devil: Nädå, det känns jättebra. Oftast är hon ju en go o gla skit, men nog kan man bli frustrerad när ingenting duger och det är skrikfest hela dagen…

Meddelade även mina föräldrar att vi följer med dom till värmen i juni :banana: Känns kul att ha nåt att se fram emot :) Tack för all peppning!

Kul! Hon kanske rent av kan sitta i babyskyddet fortfarande da. Det ar ju betydligt smidigare att ta med sig.

Nä, det kan hon nog inte, för det kan hon inte nu heller :D Tänkte tanken för visst vore det smidigt, men hon är 74 cm och väger nästan 10 kg nu.

Kul att du sa ja till semester, jag tror inte att du kommer ångra dig :) Bara man är inställd på att det blir en annan typ av semester än tidigare. Vi har varit till Mallorca och Rhodos sen vi fick barn (i somras var såklart S med också) och vi har tyckt att det är härligt. Poolhäng på dagen med vila mitt i, sen siesta på rummet innan det varit dags att gå och äta middag. Vi åker till Thailand i sommar :)
Storasyster fick en öroninflammation i somras, annars inga sjukor. Vi har inte heller behövt vaccinera något för att åka till Sydeuropa. Har haft med oss egen vagn båda gångerna men ingen bilbarnstol, har undvikit taxi och åkt buss/gått istället.

Skönt att ledigheten blev som du ville, tänk bara på att efter 1-årsdagen måste du ha full sysselsättning, alltså ta ut fp 5 dagar/vecka eller jobba för att hålla din SGI skyddad.

DS, förstår om intresset svalnade lite för huset, mycket att göra...

Kl

Oups. Vi ska visst åka och gå på husvisning imorgon :nailbiting: . Ett fint litet hus som ligger lämpligt mellan våra jobb i hyfsat bra prisklass.
Men tror knappast att det blir något köp för oss då det kom väldigt snabbt inpå och budgivningen redan börjat. Är dessutom tveksamma eftersom det inte ser ut att finnas lämpliga promenadvägar där och att det finns grannar nära.
Egentligen synd för det ser ut att vara lagom för oss och Tor skulle kunna få ett eget rum sedan och köket är hundra gånger bättre än nuvarande.

Oups igen. På söndag åker vi och tittar på och troligtvis köper vår tredje barnvagn :o . Eller ja.. Det är en halv. Bara ett chassi. Ett Emmaljungachassi med stålkorg och lufthjul som jag tänkt försöka hitta en ergonomisk sittdel till eftersom Tor mest bara halkar ner i min andra emmaljunga som jag använder som stall, terräng och smutsvagn.

Kaktusblomma.
Det där med att man måste ta fem dagar efter ett år för att behålla sin sgi fick vi nyligen reda på och det ställer till en del. Vi har hela tiden tänkt ta ut fyra dagar så att de räcker länge. Dåligt att man inte får bestämma själv.

Senast ändrad:

Men vad orättvist :mad: . Vill också få vara "ledig" ett år till (eller för evigt) . Blir lite avundsjuk.

Hade förhoppning om i somras att få vara hemma längre eftersom sambo inte var så sugen då han tyckte det verkade vara så jobbigt att ta hand om Tor hela dagen. Men nu är han sugen på att få vara hemma igen. Antagligen för att han har knutit an mer med Tor nu och kommit in i föräldrarskapet. Jätte bra för Tor förstås men inte för mig ;)

Just fasen.. Försäkringskassans jävla regler :(
Hur tätt måste ungarna komma för att man ska få räkna samma SGI? :angel:
Eller, hur länge måste man jobba för att få tillbaka rätt SGI?

Nä, det kan hon nog inte, för det kan hon inte nu heller :D Tänkte tanken för visst vore det smidigt, men hon är 74 cm och väger nästan 10 kg nu.

Nä, det blir nog lite trångt! :D Jag utgick väl från min lilla speta (som inte är fullt så liten heller längre).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar