Sv: Vårföräldrar 2013 #7
Leander har flugit sju och Tabea två gånger hittills (om jag har räknat rätt). Visserligen bara en resa söderöver (Kanarieöarna när L var 18 månader), resten har varit till Sverige. Två gånger har jag flugit ensam med L, en gång ensam med båda barnen.
Men är det värt det?
Ja!
Är det bökigt att resa med barn? Min mamma skulle säkert ta mer av tiden med Tova än vad maken skulle gjort så på den punkten är jag inte orolig. Klart det är bökigare än att resa utan barn, men det är ju ingen kvantfysik direkt.
Men blir de sjuka? Barn blir ju sjuka jämt? (Bitter, jag?
) Klart de kan bli sjuka, men inte av att åka till Mallorca liksom.
Hur funkar det med bilbarnstolar på såna ställen? Med taxi och transfer och så. Transfer är ju ofta med stora bussar. Jag vet att det är inte ses som ok, men jag har faktiskt åkt både resebuss och linjebuss med L utan bilstol. För hyrbil skulle jag ta med stolen från Sverige. Det är oftast gratis eller kostar en mindre avgift - kolla med resebolaget. Taxi kan väl bli lite svårt eftersom de bakåtvända stolarna ofta är lite stökiga att montera, men man måste kanske int eåka taxi (vi undvek det på Gran Canaria). I övriga Europa är barnstolarna framåtvända - bara som info.
Funkar det att ta med en billig sulky på planet? Japp. Antingen får du checka in den (och då får man ofta en lånesulky fram till gaten) eller så kan du ta vagnen fram till gaten eller planet och hämtar den på bagagebandet. Komplettera gärna med bärsele!
Behöver de vaccineras extra? Har jag inte gjort, men prata med bvc?
Är det värt besväret…? Jag älskar mina föräldrar, och vi kommer bra överens, men som med de flesta föräldrar kan det bli för mycket. Funkar det eller tröttnar man på varandra? Ja på båda i mitt fall!
Vi kommer jättebra överens, men efter en vecka är vi glada när var och en åker till sitt (eller åker hem). Men vi kan skoja om det och vet att efter två dagar saknar vi varann igen.