Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Ja, blendern är stor men den är bra till mycket. Det finns ju iofs ett puréset till den med. Kolla om det är nåt att ha? Man kanske kan göra lite grövre puré med den med.

Alva har tuggat utan att mala maten så att säga ganska länge men nu när käkarna går i sidled så har hon klarat det mesta i bitar. Kött och sånt har jag sett till att göra i minimala bitar men potatis och liknande delar jag bara så de blir mindre. Hon har en liten tand på väg upp men annars inga men käkarna är tokstarka så hon lyckas krossa det mesta.

Bilstolen kommer att bytas när det är dags för framåtvänt, tror till och med tillverkaren rekommenderar att man bara använder den bakåt. Efter flera år känns det som att det kan vara bra att byta stol i alla fall tänkte vi. Förhoppningen är också att hon ska kunna sitta bakåtvänd lite längre i den här.

Vi tittade på och lät henne provsitta i några olika, och valde denna då hon satt jättebra i den redan nu samtidigt som det finns gott om plats att växa i den. Priset var ju ingen nackdel heller förstås, även om det inte var avgörande ;)

Ang maten så är det inte att hon äter lite jag funderar på (hon är ett matvrak;)) utan att det könns som om vi ligger lite efter med den vanliga maten...Jag fick en broschyr från Livsmedelsverket av BVC när hon var 4 månader, det är allt som är "sagt" om maten därifrån... Jag har förstås googlat och läst osv men svårt att veta vad man ska gå efter och lita på.

Solvind - ja det är verkligen ett heltidsjobb. Lyckligtvis tar sambon en hel del, annars hade jag inte klarat av det alls. Ibland har jag henne i selen eller sjalen medan jag fixar runt men det går som sagt inte några längre stunder. Speciellt inte nu när hon sträcker sig efter allt.

Majola - hu, läskigt att hon kan klättra uppför trappen :/ Kotte har inte hittat trappen än, men det är så klart bara en tidsfråga.

Ds - tack för tipset om puréset, det ska jag kolla upp!

Kl

Jag får hela tiden flaschbacks från förra året nu.

När snön (äntligen) kom var det foglossningen som jag kom att tänka på.

Och så saknar jag min fina lilla mage med små rörelser i som jag hade för ett år sedan. Jag blev ju aldrig klar :(

Och nu börjar dessutom samma program som vi såg på sjukhuset börja komma. Som till exempel ponnyakuten. Och inte långt kvar till melodifestivalen heller. Brukar väl vara lets dance snart också fast vet inte om det är i år.

Insåg när jag läste trådar från förra året (som jag fortfarande håller på med och inte kan sluta :p) att jag var väldigt otydlig med vad vi gick igenom med Tor och hur han behandlades. Till exempel att han låg i respirator den första veckan och fick även ett allvarligt andningsstopp. Sedan hade han cpap tills någon vecka innan vi åkte hem. Men det kanske jag skrev senare, har inte läst så långt ännu. I alla fall var det inte mycket information ni fick.

Känns som att det var en annan person som skrev då mot vad det är nu. Kanske har jag förändrats vilket väl inte är så konstigt efter den upplevelsen. Men känner mig inte annorlunda.

Bjuder på en vinterbild från första pulkaåkningen :)

image.jpg

Oj vad stor han har blivit! :love:

Ot
Har ponnyakuten börjat igen!? Gah, det har jag helt missat!

Jaa, vad stor han blivit! Man tänker fortfarande på honom som prematur, men det är ju inget man kan ana idag :)
Alla föräldrar tycker ju att utvecklingen går superfort, men ni måste ju vara snäppet mer imponerade :D

På tal om pulka, Tova var inte helt imponerad:
14_1_14_5.jpg

Vad är det för fel på vagnen, morsan..?

Söt! :)

Jag skulle också vilja sätta kotte i pulka, men -25 ute så det blir nerbäddad i vagnen en stund varje dag istället.

Läskigt det där med andningen. Jag förstod ju att läget var allvarligt och kunde svänga snabbt men trodde inte att det var sådär illa. Vi har ju hela tiden vetat att Tor är en riktig kämpe :)

Kl
Äntligen lite ledigt! Enligt mitt schema har jag alltid 6 lediga dagar i följd en gång i månaden. Skulle ha kört ner ponnyn till mamma i veckan men jag verkar inte hinna :o veckan blev helt fullbokad. Vi hade dessutom tänkt gå på bio eller nåt om vi kunde hitta en barnvakt som är intresserad av att spendera 2 heldagar med tös innan det är barnpassardags. Hon är ju lite blyg och det är nästan ingen som träffar henne ofta nog för att bygga en relation och den enda som förmår sig att umgås mer än ett par timmar någon gång i månaden är min mamma, styvfar och bror som då ses minst en heldag någon gång i månaden pga avstånd. För det mesta är det ganska skönt men när man önskar att gå på bio blir det svårt ;) inte en livsviktig syssla men det vore roligt.

Nu tycker jag också att det är skönt att amningen är förbi. Men jag håller med - var tuttarna verkligen tvungna att krympa tillbaka till minimal storlek? :cry:
Var så glad när jag gick från A-kupa till B... nu är jag tillbaka på A igen och till råga på allt en säckig och randig mage/kropp.
Nej, just nu är jag inne i en period då jag inte är nöjd med min kropp alls.

Jag tycker att mina ränder och ärr från snitt är skithäftiga. De bär en historia, en vacker sådan :) nu har ju min kropp gått tillbaka bra men jag har lite att jobba på men jag känner mig jättesnygg när jag har varit och tränat. Vet inte varför men antagligen för att jag får kvitto på att jag jobbar med kondis och mår bra av att träna.

Var stolt! Du har burit och fött barn! :)

Ja, oftast kan jag tänka så också. Klart att jag har mina ärr liksom. Men nej, rent estetiskt kommer jag nog aldrig tycka om mina bristningar och magen har alltid varit helt platt och slät.
Jag lyckades liksom komma över allt det där när iaf brösten växte och jag kände mig riktigt sexig igen. Men nu när de är pyttesmå igen och sambons bröstmuskler är större än mina liksom... då kan jag väl få vara lite ledsen över det tycker jag.
Sen är det ingenting som tar upp hela min vardag precis.

Haha ja hon ser inte så imponerad ut nej. Som om hon normalt åker värsta lyxåket och sedan blivit degraderad till en skrothög :p

Tor verkade tycka pulka var spännande. Ganska fundersam men kom allt några finurliga små leenden.

Och nej det märks inte alls att han är prematur. Speciellt inte om man inte tänker på att han snart är ett men är mer som en åtta - nio månaders. Han är som vilken bebis som helst förutom att han fick en kämpig start och ligger efter motoriskt med tre månader.

Börjar förresten få svårt att kalla honom för bebis. Tycker ju han är "stor" nu.

Lewellyn.
Vad har du på för kläder på liten när det är så kallt?
Idag var hovslagaren här och Tor fick vara med ute i vagnen. Han hade då ullunderställ, tunn fleeceoverall och vinteroverallen. Flecevantar på händerna, fleceluva samt vintermössa på huvudet och strumpor, sockor och trosor på fötterna. I vagnen är fårskinn, fotsack och tjock filt. Han var lagom varm men något kall om händer och tår. Och det var bara ca fem minus, vindstilla och solsken. Åkpåse som vi har i andra vagnen gör ingen större skillnad.

Förresten någon som har tips på riktigt varma små vantar? Tycker ofta att han är väldigt kall om händerna när vi varit ute.

Och är det någon som vet några vattentäta haklappar med ärm? De vi har går igenom så fort han dricker vatten och spiller lite. Så han blir alldeles blöt

Oj haha. Inte trosor på fötterna. Tossor ska det stå :o . Ipaden hade rättat utan att jag märkt.

Micks - Jag förstår precis vad du menar. Jag har haft lyckan nog att få tillbaka min kropp som den var innan förutom tuttarna då... magrutorna är på väg tillbaka och jag väger till och med tre kilo mindre än innan kotte blev till... men det tar nog länge innan jag vänjer mig vid att mina tidigare C nu knappt syns. Som du säger - jag tycker helt klart man får vara lite ledsen över det. Man älskar ju inte sitt barn mindre för det eller är mindre stolt.

Solvind - När det är så kallt som vi har nu (pendlar mellan - 20 och -27) så har hon underställ, en tjockare tröja, fleecebyxor och vinteroverall. På händerna har hon först ett par tunnare hemmastickade vantar och så ett par tjockare "köpevantar" eller ett par lovikkavantar utanpå. På fötterna tjocka strumpor + varma tossar. Sen har hon fleecehalsduk (modell dreglis) och en tjockt fodrad vintermössa med öronlappar, oftast overallens huva utanpå den när hon ligger i vagnen.

I vagnen sen har jag fårskinnet, en varm åkpåse och en ullfilt utanpå den. Ibland även vagnens fotsäck. Jag försöker att inte "packa" så tight utan ser till att det finns plats för henne att röra på sig och att det ska kunna ligga luft mellan varje lager.

Vi brukar vara ute 1 - 1,5 timme och hon är lite kall om näsa och kinder men inget mer än så. Overallen är lite stor (stl 80) så händer och fötter är till viss del inne i overallens armar och ben också. Nu börjar de sticka ut så jag hoppas vi klarar oss resten av vintern :) Hon sover oftast från att vi går ut så då passar jag på att stoppa in armarna i åkpåsen. När hon vaknar vill hon sitta upp och veva runt lite.

Ang varma små vantar - om du stickar eller har nån som kan sticka åt dig så har jag ett suveränt mönster på babyvantar utan tumme som är skitlätta att sticka, blir riktigt fina också. Jag har gjort lite olika varianter; merinoull, lovikka, bomull, bambu och angora (kottes mormor föder upp angorakaniner och spinner garn). Jag tycker de fungerar bra bara som de är om det är lite varmare, eller som jag gör nu i vargavintern - inuti en lite större tjockare vante.

Det är klart att man får vara lite ledsen så länge man inte får hela vardagen förstörd. Kroppen kommer ju alltid att ha sina spår men det är ju inte kört att se tränad ut och allt det där som man mår bra av och ärren bleknar ju.

Kl
-32 här nu på förmiddagen (-36 i natt). Kotte får stanna inne i dag. Jag gillar inte alls det här vädret, mycket bättre som det var fram till jul.

Hu vad kallt. Visserligen älskar jag minusgrader och vinter men det där var ändå lite väl.

Tack för tipset om varma vantar. Är tyvärr ingen som kan sticka här. Eller jo min mamma kan men det var så länge sedan så hon har nog glömt det mesta och har dessutom inte riktigt tålamodet och tiden.

Kl

Känner mig lite besviken på mig själv.
Skulle ju åkt iväg och köpt ett vagnchassi förra helgen men det blev denna helg istället. Tyvärr undersökte jag inte innan vi åkte hur easyfix fästen verkligen ser ut. Nu när vi kommit hem har jag upptäckt att det är de gamla fästerna på vagnen och då kan jag inte sätta en nyare ergonomisk sittdel på den. Och är nog inte det lättaste att få tag på en äldre vanlig i bra skick heller. Extra synd då jag verkligen gillade detta chassi. Riktigt robust men lätt och smidigt och bra gung i. Känns mer stabilt än de båda vagnar jag har som är många år nyare. Suck :(

Vart har ni tagit vägen?

Känner mig lite ensam här ...

Hihi. Jag läste precis detta inlägg jag gjorde 13/2 förra året.
Verkar vara en bestämd liten grabb vi fått. Allt ska pillas på och så vill han bestämma själv. Har redan sett ett försök till att resa upp huvudet vilket inte gick och resulterade i frustrerat gnäll . Sådant som inte uppskattas som till exempel bli tvättad försöker han smita ifrån och kan redan förflytta sig en bit. Det är det där tunga huvudet som hindrar honom.

Tror vi kommer få se upp när han lärt sig krypa

Han är precis likadan nu också :p

Fantastiskt att de har sin personlighet redan innan de ska komma ut ur magen :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar