Sv: Vårföräldrar 2013 #7
Micks - Jag förstår precis vad du menar. Jag har haft lyckan nog att få tillbaka min kropp som den var innan förutom tuttarna då... magrutorna är på väg tillbaka och jag väger till och med tre kilo mindre än innan kotte blev till... men det tar nog länge innan jag vänjer mig vid att mina tidigare C nu knappt syns. Som du säger - jag tycker helt klart man får vara lite ledsen över det. Man älskar ju inte sitt barn mindre för det eller är mindre stolt.
Solvind - När det är så kallt som vi har nu (pendlar mellan - 20 och -27) så har hon underställ, en tjockare tröja, fleecebyxor och vinteroverall. På händerna har hon först ett par tunnare hemmastickade vantar och så ett par tjockare "köpevantar" eller ett par lovikkavantar utanpå. På fötterna tjocka strumpor + varma tossar. Sen har hon fleecehalsduk (modell dreglis) och en tjockt fodrad vintermössa med öronlappar, oftast overallens huva utanpå den när hon ligger i vagnen.
I vagnen sen har jag fårskinnet, en varm åkpåse och en ullfilt utanpå den. Ibland även vagnens fotsäck. Jag försöker att inte "packa" så tight utan ser till att det finns plats för henne att röra på sig och att det ska kunna ligga luft mellan varje lager.
Vi brukar vara ute 1 - 1,5 timme och hon är lite kall om näsa och kinder men inget mer än så. Overallen är lite stor (stl 80) så händer och fötter är till viss del inne i overallens armar och ben också. Nu börjar de sticka ut så jag hoppas vi klarar oss resten av vintern
Hon sover oftast från att vi går ut så då passar jag på att stoppa in armarna i åkpåsen. När hon vaknar vill hon sitta upp och veva runt lite.
Ang varma små vantar - om du stickar eller har nån som kan sticka åt dig så har jag ett suveränt mönster på babyvantar utan tumme som är skitlätta att sticka, blir riktigt fina också. Jag har gjort lite olika varianter; merinoull, lovikka, bomull, bambu och angora (kottes mormor föder upp angorakaniner och spinner garn). Jag tycker de fungerar bra bara som de är om det är lite varmare, eller som jag gör nu i vargavintern - inuti en lite större tjockare vante.