Sv: Vårföräldrar 2013 #7
kl
Hej igen! Det är evigheter sedan jag skrev här känns det som, men jag hinner läsa lite då och då i alla fall. Lite kaos här hos oss med sambon tillbaka på jobb och jag som ska försöka lära mig att jonglera kotte, hästar och mig själv mellan hushållsbestyr, hundar och andra saker jag vill göra som att baka, sy osv. Och så läkarbesök och annat förstås... nåja, det ska nog gå det med så småningom hoppas jag.
Lite kommentarer om vad ni har pratat om de senaste veckorna:
Bilstol - vi köpte en Britax Two-Way på mellandagsrean och är jättenöjda. Kotte ville verkligen INTE sitta i babyskyddet (konstant skrik och vrål) så det känns helt ok att ha bytt så "tidigt". Hon gillar sin nya stol och sitter jättebra i den.
Mat - Kotte äter fortfarande till största del ersättning. En vanlig dag blir det så här:
Frukost - Ersättning (ca 200 ml)
Frukost 2 - Gröt med fruktpuré
Mellanmål - frukt eller smörgås, ibland ersättning också
Lunch - Ersättning
Middag - Burkmat eller egenlagat + efterrätt
Kväll - Gröt eller ersättning
Innan nattning - ersättning
Hon vägrar välling så jag ska köpa en annan sort och se om det går bättre. Jag tror vi ligger lite efter alla andra här i tråden med maten... men det borde inte vara nån fara, eller? Hur l'nge ger man ersättning? Kanske dags att börja fasa ut den nu snart? (Har inte ens tänkt på det
)
Ang maten förresten så fick jag en blender i julklapp av min pappa. Jätteglad var jag, ända tills jag provade den..
Den klarar inte ens att mixa pure av aprikoser som legat i blöt i ett dygn. Vad har ni som gör egen mat för verktyg? Jag hade en mixerstav innan men tyckte det var alldeles för bökigt med dels diskningen och burk att göra själva mixningen i, men även att hålla den (handleder och axel som krånglar).
Ang vard hon föredrar och inte föredrar är det ganska enkelt..
Pasta går hem med alla tillbehör, medan fisk oftast ratas totalt
Burkmat-potatis (oavsett tillbehör) går inte alls medan hemlagad mat med potatis går bra. Efterrätter (frukt och bär) är favoriten förstås, fast pastarätter ligger nog i samma nivå verkar det som
Annars har kotte fått smaka det mesta, även sånt som innehåller lite socker. Det är såna pyttemängder så det tror inte jag är någon fara alls. Kan vara t.ex. glass, yoghurt, sockerkaka osv. Visst vill hon ha mer när hon har smakat men då får hon sin egen mat istället.
Ang smörgås så gör jag små smörgåsar till henne, med pålägget i mitten så att säga. Jag tar bröd, skär bort kanterna och brer på smör + pålägg (leverpastej, messmör, avocado eller ost) och lägger viker dubbelt. Sen skär jag upp det i mindre bitar. Oftast delar hon iofs på den direkt och ger biten utan pålägg till hundarna medan hon äter den andra och grisar ner överallt, men inte alltid
Jag använder det bröd vi har hemma, har vi bara fullkornsbröd hemma så blir det smörgåsrån.
Micks - skönt att du fick hjälp med sömnen och hoppas det känns bättre med amningen nu. Jag tyckte bara det var skönt att sluta amma, men gillar verkligen inte mina nya tuttar. Vart tog de vägen?
---
Nähä, får skriva klart en annan dag - nu vaknade kotte för fjärde gången sen jag satte mig vid datorn.