Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Han var alldeles för understimulerad och trivdes inte som innekatt. Dessutom hatade ena honan honom och det var slagsmål varje dag :(

Blev en spontanflytt samma dag som de fick veta att han sökte nytt hem.
Ku håller vi bara tummarna för att han trivs och att allt går bra!

Ja nu har han en stor hund och två andra katter att bli kompis med. Tydligen är han herren i huset så länge inte hunden är där ;)

Kl

Nu börjar det vara riktigt jobbigt att vara ensam med kotte faktiskt... Inte så att jag inte klarar av det, vi har roligt också... Men det är riktigt jäkla slitigt måste jag erkänna. Pappa var ju här och hjälpte mig med de raserade staketen förstås men nån avlastning i övrigt blev det inte som jag hade hoppats :( kommer inte att orka åka till öppna i morrn heller utan siktar på föräldragruppen på biblioteket på tisdag istället. Måste dock ringa kommunen först, färdtjänst debiterade för både mig och kotte sist vi åkte och barn under 7 år ska åka med gratis.

när kommer din man hem igen? ja när de är små har de ju inte så mycket behållning av att åka iväg så ta det lugnt, skär ner på allt du kan. gå små promenader med kotte i vagnen kanske? stanna hemma o gosa resten av tiden. gör enkel mat man kan sätta in i ugnen typ rostade rotfrukter o sånt.

Han kommer hem på fredag natt.

Nej det har du rätt i, hon klarar sig ju bra hemma förstås. Hoppas på bra väder i veckan så vi kan vara ute lite mer än vad vi har varit hittills. Dagarna går fortare när man kan komma ut en sväng också, förutom att fodra hästar osv medan hon sover :)

Maten har jag löst så att jag har lagat flera portioner och bara värmt upp nästa dag... Ska försöka ha mer färdiglagat i frysen nästa omgång. Då är det nig lättare att lösa med barnvakter osv också när hon tar flaskan fullt ut. Hoppas jag iaf för då är det full vinter ute... Men kanske även lättare att hitta på saker inne. Nu varvar vi mellan babygymet, barnstolen vid matbordet och att hoppa i famnen, sjunga osv.

ja barnvakt är ju lättare om de tar flaskan. folk tycker det är lite läskigt att passa barn som de inte kan mata.

min klimp har kli i tandköttet och blev alldeles lyrisk när han fick en kylskåpskall morotsstav att gnaga på. min sambo är hemma över helgen och åker igen imorgon, Vi ska chilla på fm och åka och bada med tre kompisar och deras fem barn efter vi lämnat sambon vid tåget.

Jag förstår att det är tufft, är barnen lite större är det ju dels lättare att få lite avlastning och så blir det lite mindre passning och mer kunna underhålla sig själv.

Kl
Jag har haft en så mysig helg! Dels har jag lagt mig i eget sovrum och fått sova två nätter då maken tagit S och så var jag och dottern på bio i Stan och såg Prick och Fläck. Så mysigt att få riktig egentid med henne också :)

Förstår mycket väl att det är jobbigt att vara helt själv med kotte och hästar så länge. Det skulle jag med tycka. Tillräckligt jobbigt att ha med liten och släppa ut hästar själv på morgonen.

Men det går väl att vara ute även vid sämre väder? Bara att dra på regnskydd på vagnen och ordentliga kläder på dig och lillan. Kanske inte alltid så trevligt men ger omväxling och frisk luft. Här är det nästan nödvändigt med dagliga vagnpromenader förutom när vi är ute hos hästarna. Utan promenad ute blir Tor ganska rastlös.

Även här klias det i tandköttet. Alltid något i munnen och gnager på. Fingrar, leksaker, filtar, mig och mina kläder. Idag var han speciellt ute efter att tugga på mina fleecebyxor :D . Den klassiska gummibitringen är mycket populär och tuggas på så det gnisslar. Nu ikväll vid byte till nattblöja fick han sin lilla tandborste som han verkade tycka vara mycket skön.

Själv kan jag inte känna några tänder ännu. Vet heller inte hur det ska kännas när det är på gång under tandköttet. Men min mamma kände idag och tyckte hon kände tänder där under.

Kl

Testade bärstolen lite inne idag (efter att den tvättats) . Tor satt och småfnittrade bakom och tyckte den var jätteskojs. Jag trodde han skulle vara för liten ännu för att sitta stadigt i den men han satt jättebra och verkade gilla att sitta friare än han gör i vanliga selen. Tror de kan komplettera varandra bra då denna är lättare att få upp honom på ryggen och även byta bärare och kunna ställa ner på marken med barn i. Den är dock tyngre och otympligare.

Tack för pepp allihopa. Jo visst går det att vara ute även vid dåligt väder, och det har vi varit, men inte så mycket som jag skulle vilja. Regn och snö och rejäl blåst är inget väder jag själv gärna är ute i och ön mindre släpa ut kotte i vagnen då. Sen har vi varit ute med selen också förstås men det blir bara när det är uppehåll.

Även här tuggas det på allt och bitringarna gnisslar. Jag känner inget men tycker mig se en ljus fläck i tandköttet i underkäken. Hon är lite kinkig utan att vara ledsen eller hungrig också från och till.

Vad bra med bärstolen Solvind! Jag har inte heller provat bära på ryggen än, tycker hon borde vara för liten för det... Får nog läsa på lite :)

Det låter som en mysig helg kaktus :)

Visslan har det gått bra med maken hemma och känns det ok att han åker igen?

Har ni bytt tråd eller är alla fullt upptagna med riktiga liv?

Vi har varit på föräldraträff i dag på biblioteket... Kotte tyckte det var kul med andra barn och vi fick en pekbok och en bok om barns läsning men så mycket mer var det inte... Inte riktigt värt stressen i morse även om det var skönt att komma hemifrån lite.

Kl

Här var det lugnt :grin: . Vart har ni tagit vägen?

Har varit på biblioteket i denna stad för första gången idag. Föräldrargruppen var ditbjuden för att visas runt och gå igenom läsning för små barn. Vi fick även med oss den där gratisboken man kunde hämta ut där som jag hade glömt bort :o .
Tor tyckte det var helskojs att träffa de andra igen och skrattade och flirtade med dem :p . Verkar som att vi två osociala föräldrar har lyckats få en mycket social bebis :eek:

På torsdag är det sista gången gruppen träffas så sedan måste jag nog försöka ta mig till öppna förskolan så tor får träffa lite andra eftersom han tycker det är så roligt. Vad är det man gör där egentligen? Hålls det några aktiviteter? Jag ser framför mig att man sitter någonstans, låter bebis sitta i knät eller leka lite på golvet en stund. Kanske prata med någon annan förälder och sedan åka hem igen. Med andra ord så föreställer jag mig det som ganska tråkigt. Hoppas att jag har fel

Ja, vad konstigt att alla verkar få den där boken utom vi här uppe...? Eller är det en pekbok?

Här hos oss är det förresten olika aktiviteter varje vecka och så fika och sångstund. Aktiviteterna är mest för större barn förstås men kotte gillar att se andra barn och dra i deras kläder så jag ska försöka åka in nån gång i månaden iaf.

Ang föräldragruppen så verkar vår hålla på ganska länge, till efter jul i alla fall

Ja konstigt att det är så olika. Boken är en sagobok med flera olika klassiska sagor så det är ingen pekbok. Fanns två att välja mellan.

Här var föräldrargruppen bara fem gånger och så får man träffas själva sedan om man vill vilket några redan börjat göra.

Låter som att öppna förskolan kanske är lite roligare än jag föreställt mig då. Kanske ;)

Kl på mig själv. Tänkte inte på att fråga de andra mammorna i dag så jag frågar er istället.

Ni som har börjat med smakportioner osv, hur har ni gjort med gluten? Är det enklast med gröt?

Kotte har fått en halv tesked plommonpure några dagar nu (vilket var lösningen på magproblemet tillsammans med Lemolac!) och hugger som en haj efter skeden. Hon spritter till i sin stol nör man öppnar skafferidörren också, och hoppas hon ska få en majskrok eller nåt annat att kladda med (äta) :)

Sen funderar jag över fettet som ska tillsättas i egenlagad puré osv - går det bra med osaltat smör eller bör man använda olja? Spelar det nån roll vilken olja? På bvc får jag inga vettiga svar tyvärr, vår distriktssköterska är... Tja, hon jobbar ju här på vår vårdcentral. :angel:

Haha undrar om våra små har samma rutiner eller nåt :)

Vad tråkigt att den boken inte fanns här :( Ska leta rätt på nån bra sagosamling har jag tänkt ändå, men hade ju varit kul att få en att börja med i alla fall, även om det kanske inte behövs än.

Här kommer det en kallelse när det är ny träff, inget regelbundet eller så verkar det som. Det pratades bl.a. Om barnpsykolog men att det inte blir förrän de är runt 8-9 månader...? Barnen i gruppen är födda början av april - början av juni.

Senast ändrad:

Barnpsykolog låter intressant. Sådan verkar det inte bli här. I min grupp är alla födda i april utom en som är född i maj och så Tor som är född i februari.

Vad skönt att lemolac verkar fungera :)

Angående smakportioner och gluten så får Tor havregröt och det är det ju inte mycket gluten i. Han får suga på lite vitt bröd ibland men får inte i sig så mycket (jag är rädd att han ska sätta bitar i halsen så vågar inte låta honom hålla på med bröd själv och tar bort när det börjar falla sönder till stora protester från honom som älskar bröd). Har förstått att många ger bitar av smörgåsrån fast det har jag inte provat ännu.

Jag har ännu inte gjort någon egen puré :o men här rekommenderas osaltat smör eller rapsolja. Själv brukar jag ha i kokosolja i ersättningen som ska vara väldigt nyttigt men blir ju kolossal så kanske inte alltid så passande i mat ;). Olja har ju de nyttiga omega fetterna i som är nödvändiga men smör tycker jag är godare. Bara man inte använder margarin eller fusksmör med mystiska ingredienser borde det gå bra.

Tror nog du kan få bättre svar av de mer erfarna mammorna här sedan :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben