Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Haha ja det där pruttandet har jag lyssnat på i ett par veckor också :) Kotte har äntligen börjat uppskatta att ligga på mage och betrakta världen, jätteskönt att hon inte längre blir arg när hon vänder sig om :)

Sambon kom hem i natt och kotte är glad och nöjd, var lite orolig att hon inte skulle känna igen honom men det verkar hon inte det minsta bekymrad över - snarare nöjd över att få vara hos pappa igen :love: Han tycker hon har utvecklats jättemycket sedan han åkte och sånt är ju kul, det är så mycket man själv inte egentligen märker...

Nä man följer verkligen med i utvecklingen så man märker det knappt själv :)
Vad skönt att han är hemma nu igen! Hade aldrig fixat att vara ifrån sambon så länge.

Så sött :D

Sådant har Tor inte lärt sig ännu. Han håller istället på med smackande, låtsahostningar och låtsasskratt och igår kom han på något pipljud som jag tycker låter som att han börjar bli ledsen men när man tittar på honom får man ett finurligt leende till svar :p

Han har dessutom nu i samband med att jag blev sjuk blivit en lugn, nöjd och harmonisk bebis som helt plötsligt inte är så krävande längre. Behöver inte konstant uppmärksamhet och närhet och leker nöjt själv ganska länge. Om han inte hade varit så glad skulle jag trott att han också blivit sjuk ;)

Sitter just nu hemma helt själv. Sambo har tagit med Tor till sina föräldrar och är borta några timmar. Skönt att få slappa men väldigt vad tomt det blev här hemma.

När vi ändå pratar om jul. Någon som tänkt på vad era småttingar ska få i julklapp?

Jag har faktiskt tänkt lite. Iom att Alva är första barn, barnbarn, barnbarnsbarn, syskonbarn etc räknar jag med att det är ett flertal som vill köpa massa grejer och vi har verkligen inte plats för massa leksaker. Vi behöver större bostad! :p hur som haver, man kan ju undra hur mycket hon faktiskt har glädje av. Förmodligen inte 1500 prylar hit och dit som en annan blir galen av att ha överallt så jag tänkte begränsa antalet prylar till max 1/person eller familj och om man vill ge nåt för större ekonomiskt värde tas det tacksamt emot pengar till Alvas låsta sparkonto som hon kommer ha mer glädje av på lång sikt.

I leksaksväg kan jag tänka mig att det blir prylar med händelser, kanske med något ljud. Tryck på en knapp, någonting händer eller någonting låter.

någon badleksak, någon ljudleksak, kanske en gåvagn tänkte jag till Charlie i julklapp. de behöver inte så mycket. fina böcker är kul eller nån kläder i större storlek.

Så sött :D

När vi ändå pratar om jul. Någon som tänkt på vad era småttingar ska få i julklapp?

Första året gav vi L ingenting. Vi var i Sverige och han förstod ju ändå inte vad det handlade om, så det kändes helt onödigt att släpa omkring paket över halva Europa.

Förra året fick han lite grejor till lek-köket och ett pussel.

I år skulle jag väl kunna köpa ihjäl mig (men jag ska försöka låta bli!). Vi pratade faktiskt om Tabea igår, min man och jag. Vi "måste" ju ge henne julklappar också, inte för hennes skull, men det blir ju helkonstigt med storebror om bara han får. Kan tänka mig att hon får någon bok och lite kläder. Ska på leksaksbasar i början av november, så jag kanske fyndar då.

Barnens sovrum är nu så gott som klart. Saknas lite deko etc men nu sover båda så sött därinne. Storebror var lite skeptisk till att sova i annat rum och annan säng än han brukar, men efter att jag läst hans bästa grävskopebok två gånger och pappa berättat två sagor var han så trött att han kröp upp i sängen och somnade. Jag tänker dock sova inne hos dem i natt.

Precis, jag har också alltid köpt kallpressad olja. Tror egentligen inte att det spelar någon större roll för bebisen, men eftersom vi ändå var tvungna att köpa ny köpte jag en annan denna gången. Hampaolja hade de inte.

Har inte funderat så mycket på julklappar ännu. Linnea kommer ju inte bry sig så mycket, så lite 'tråkiga' julklappar känns helt ok. Typ bra att ha-grejor som kläder. Egentligen har vi ganska mycket både kläder och leksaker från storebror, men det känns roligt med något nytt också. Tänkte att hon skulle få någon fin tomte också, som hon kan berätta för sina barn att hon fick på sin första jul... En bekant har ett roligt kulspel med en lång bana och ett klockspel på slutet, funderar på att köpa ett sånt. Men det är kanske mer vore något för brorsan. Vore kanske bra med något annat än tåg för en gångs skull. Bra idé majola med små matgrejor i kalendern. Började ju virka några såna när jag var gravid, får se om jag lyckas åstadkomma några fler. Mer avancerade kreationer än typ enfärgade frukter ligger nog över min kompetensnivå!

Något sådant är det jag tänkt mig också. Inte allt för mycket grejer för det har vi inte plats för och det kommer nog ändå vara pappret som är roligast :p .

Gåvagn och kanske klossar fuderarade jag på till hans ettårsdag (som ju inte är så långt efter :eek:) om han har börjat visa intresse då.

Funderar på att skippa julgran i år. Dels blir det trångt och dels lär väl Tor kunna förflytta sig då och vill antagligen dra i den. Det är tillräckligt med katten som inte kan låta bli att pilla på kulor och glitter ;)

Leia.
Tänkte att hon skulle få någon fin tomte också, som hon kan berätta för sina barn att hon fick på sin första jul...

Så du planerar redan för barnbarn du? ;) :D

Kl
Alva har hasat sig fram sina första cm liggande på mage och suttit helt utan stöd ganska länge. Vad motiverade henne? Jo, nya favoritleksaken som råkar vara vår fjärrkontroll. Hm! O_o

Ska börja barn säkra här hemma i alla fall. Svårast blir nog att få sambon att hålla koll på sina tändare. "Den är barnsäker!" jo, in my ass. Rätt vad det är släpper hon ut gasen i munnen och blir hög, så mycket för barnsäker tändare när inte ens gasen är säkrad ;) men det går nog bra när man får in rutin på det.

Så du planerar redan för barnbarn du? ;) :D

Haha, precis! Nä, kom mest att tänka på det för att min mamma har en sån gammal tomte som jag alltid tyckt om. Nu älskar jag ju tomtar rent allmänt...

Var det kul på mässan?

Spännande med hasningar DS! Linnea är inte speciellt motiverad, kanske ska testa med fjärrkontrollen? Hon började vända sig från mage till rygg för tre månader sedan, men använder det inte direkt aktivt. Råkar bara bli så, känns det som. Och åt andra hållet vill hon inte vända sig. Men ligger och pratar ganska mycket. (Gapflabbar just nu för att brorsan lägger huvudet på hennes mage.)

Söt film, Micks!

Här kommer ett morgonfoto:
blogger-image-242417705.jpg

Ja prova det du! :) mysig bild!

Kl
Intensiv dag! Vaknade av mardrömmar gång på gång och strax före 6 slutade jag försöka somna om. Samma dröm återkom hela tiden. Lyckades hitta ork att dammsuga och moppa golv samt en runda på ikea men nu är jag heeeelt slut! Orkar inte alls vara en aktiv mor ikväll. Tur att sambon var hemma tidigt för jag tänkte gå ut en sista gång för att handla mat till middagen och vila öronen! :p

Jag tänker oftare och oftare på att kanske lämna bort Alva till barnvakt och ha lite tid med sambon, eller kanske själv, det beror på. Samtidigt är det ingen som träffar henne ofta nog för att jag ska vara trygg med att hon är där själv. Sambons föräldrar som är nära kommer hit någon timme bara men väldigt sällan så Alva inte känner igen dem, vilket jag tycker är skönt iofs ;) min mamma kommer ibland och är ett par dagar men måste ju ta tid att lära känna henne igen iom att det går så långt mellan gångerna :p

Ja mässan var rolig. Vi kom lite sent (är en bit att åka) så var inte allt för mycket folk vilket var skönt. Var ändå fullt med föräldrar med barn, vagnar och bärselar. Har nog aldrig sett så mycket barnvagnar på samma ställe förut :p .

Idag är jag helt slut. Var ju inte riktigt frisk heller

Tor tyckte det var spännande men blev såklart trött mot slutet och ville åka sele och sova istället. Men det roligaste enligt honom var när vi kom till ballongerna. Sådana där helium ballonger. Blanka i färgglada mönster som svävar magiskt i luften. Han vart helt fascinerad och sträckte ut sina små armar mot dem. Naturligtvis köpte mormor en ballong till honom. En blå med karusellhästar på :D . Den tillbringade han en stor del av mässan med att titta på och dra i snöret så den hoppade omkring. Och nu svävar den runt här hemma.

På mässan var det lite shopping och en hel del reklam för olika företag men också en hel del roliga aktiviteter för små barn. Små sparkbilar, springcyklar, skogsstig, miniskansen, laboratorium, lära sig cirkuskonster, bollhav och en del till. Samt en scen med föredrag för föräldrarna och små barnteater uppvisningar. Fanns till och med lite underhållning för bebisar som att pröva på babysitters, babygym och hoppgunga.

Jag hittade en fin vintermössa, en ekologisk badleksak och en ekologisk liten röd träbil som Tor ska få i julklapp.

Efteråt passade vi på att åka till minneslunden där min storebror vilar som låg väldigt nära. Måste säga att nu när jag fått barn kan jag börja ana hur min mamma kände när min bror dog för ett par år sedan :( . Inte riktigt samma sak att förlora förälder eller syskon som att förlora sitt eget barn. Hemskt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar