Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Här är det messmör i välling, katrinplommon (egengjord för bästa effekt), päron och mango. Ingen banan eller majs. Dessutom får han lite specialersättning med lactulos i och ändå är inte magen riktigt bra. Det är alltså förstoppning på riktigt och inte bara trög mage, han har panikgråtit när han ska leverera för att det är så hårt, min stackars lilla!

Solvind, vad tråkigt att lillhästen inte svarar så bra, hoppas ny medicin hjälper bättre.

Lew, förhoppningsvis är det språnget som spökar, då går det ju över och förhoppningsvis snart :)

Men stackars :( vad jobbigt att det är så knöligt med magen!

Hur gör du katrinplommonpuré? Kokar du plommonen först?

Kl
Jag har bokat kryssning till oss, mamma med familj inkl. familjehemsplaceringar, bror plus flickvän och sambons pappa. Ska bli jättekul att komma iväg! Är dock fundersam på hur man ska få rum med vagnen och allt i hytten men det går nog bra :)

Aj vad jobbigt att vara så hård i magen :( Hade ni pratat med BVC? Kusinen hade något liknande och då fick han nån medicin av nåt slag när inget annat hjälpte. Fast han var nog lite äldre.

Jag funderade också på om man kokar plommonen för att göra puré. Verkar lurigt annars? Har aldrig fattat vad katrinplommon är exakt, men nu när jag googlade insåg jag att det är samma sak som sviskon. Borde kanske misstänkt det eftersom storebror älskar det (svärföräldrarna har flera träd) och det brukar bli en himla explosion som några beskrev... Hoppas att Linnea också gillar dem för det var ett sånt träd vi planterade åt henne.

Jag var också i stan igår och passade på att köpa mat åt Linnea. Hon verkar inte gilla potatis och morötter nåt nämnvärt, så tänkte prova frukt istället. De hade majs också, det kanske är mer populärt.

Vi var också på 6-månaders kontroll och Linnea fick en spruta. Blev ledsen då förstås, men verkar rätt normal i övrigt. Skönt. De vägde och mätte också; 68,5 cm och 8660 g. De konstaterade att hon verkar vara en nöjd bebis som gärna blir uppassad :meh: Smidigare om någon ger en leksaken än att man ska behöva vända sig och hämta den själv :D

Blev många inlägg, men glömmer att skriva nåt hela tiden...

Oj ni verkar ha fullt upp vilse! Håller tummarna för att ni får huset sålt snabbt och att ni kan köpa det nya.

Vindvissla, spännande med tand och härlig höstbild :)

Lew, låter rimligt att det är ett utvecklings språng. Hoppas det går bättre redan.

Solvind, hoppas att nya medicinen funkar bättre för lillhästen.

Vad jobbigt att han har så jobbigt med magen att han panikgråter :( . Hoppas det löser sig. Ska finnas något liknande laktulos för tröga små magar som kanske kan provas. Kommer dock inte ihåg vad det heter.

Kl

Handlades massa Tor-mat igår. Både burkar och ingredienser att göra eget av. Han fick messmör i flaskan nu på morgonen. Smaskens tyckte han och svepte över 200 ml och totalslocknade sedan :d . Får se om det sätter igång magen. Inget ännu i alla fall. Fast googlade om det nyss och det verkar väldigt delat om man ska ge det eller inte. Inte på grund av socker som man ju kan komma undan med den osötade utan på grund av att den tydligen innehåller salt naturligt. Är ju inget tillsatt. Vissa verkar tycka det är för mycket salt medan andra anser att det inte är mer än i vanlig ersättning. Så nu nojjar jag lite över det istället : o: :p

Egentligen är jag inte så orolig av att han inte bajsar varje dag (det gör ju inte jag heller :o ) eftersom han inte verkar påverkad av det. Det var mest BVC som reagerade på det. Och jag vill ju gärna underlätta för honom om jag kan.

Ja jag hoppas verkligen att lillhästens medicin fungerar. Stackarn har nu jätteont. Jag kan inte ens lyfta hovarna på honom längre utan att han nästan faller ihop :( . Han fick första dosen av den nya igår kväll. Ännu ingen skillnad.

Det som började som väldigt lindrig fång har nu blivit det allvarligaste som någon av mina ponnyer haft. Det lär ju garanterat blivit hovbensrotationer och väldigt lång konvalescens om han blir bra.

Har han inte svarat på medicinen efter helgen får jag nog börja fundera på avlivning för såhär kan han ju inte ha det :( . Trots att livsglädjen fortfarande lyser i ögonen på honom och han är fortfarande pigg och glad fast han har så ont.

Jättesynd. Han är en så bra barnhäst och jag har aldrig träffat på en annan häst med så fint temperament. Han och Tor skulle kunna få det väldigt roligt tillsammans om Tor blir intresserad.

Kryssning låter riktigt trevligt :) . Förstår att det ska bli roligt. Har ingen aning om hur stora hytterna är men gissar på ganska små. Du hade väl en emmaljunga nitro? Den är ju ganska stor och blir ju inte heller så liten ihopfälld så det kan nog bli trångt. Men vill man så går det säkert. Den är ju ombonad och mysig att sova i. Annars får du köpa en billig mindre resevagn ;)

Snabbt kl

Jag hoppas verkligen det är utvecklingssprång och att det är över snart... Hon har varit fortsatt kinkig mer eller mindre hela dagarna och så full galenskap på kvällen. Inte längre än en timme åt gången med skrik iofs men man hinner ju bli både tokig och förtvivlad på kortare tid än det...

Jo det är en nitro jag har. Det är ju inte så man bara fäller ihop den och skjuter upp mot väggen direkt. Hytten är totalt 9kvm och då är det ju sängar, nån form av sminkbord och toalett där med. Jag funderade ett tag på att ta en deluxehytt bara för att få in vagnen men det kändes också lite fånigt. Vagnen får nog stå inne i hytten och så får man väl vika upp sängen eller nåt när den inte används så borde det gå bra. Hoppas bara att den ryms mellan sängarna när man sover men den är ju inte så himla bred tycker jag så det borde ju gå.

Känner igen den sorgen när en trevlig barnponny blir sjuk. Det var vår ponny med och henne fick vi ta bort. Fång är en jäkla skitsjukdom! Håller alla tummar för att Tor ska få ta del av den ponnyn. Trist det där att små ponnier har lättare att drabbas. Jag hade ju velat köpa en liten b-ponny till Alva en vacker dag om hon blir intresserad men så ska man ju hitta en som inte verkar ha anlag för sådana sjukdomar. Kanske får låta hovis studera en framtida ponny, hon är duktig på att se tecken på att hästen kan få problem med t.ex fång så småningom.

Kl
Ah, äntligen fredag igen! Det är skönt att ha sambon hemma ibland nu för tiden samtidigt som det är skönt när han börjar jobba igen på måndag ;) Jag fick honom att underhålla tös med bokläsning häromdagen och han börjar nog förstå att tös tycker att det börjar bli spännande. Dock får han öva lite på inlevelsen, haha, men det kommer väl. Det är så fint på något sätt att se dem sitta i soffan och bläddra tillsammans i böckerna och att tös faktiskt tycker att han är lite intressant till skillnad från tiderna då hon mest skrikit på honom. Hoppas att det är förbi helt snart när hon ändå är lättare att underhålla.

Hon har förresten fått en dinglis av mammas kompis. Jag tror att det är någon liten plastkula i den för den låter när man skakar på den. Alva har gillar den ganska bra hittills men för några dagar sedan blev hon livrädd när den lät. Så rädd att hon grät ledsengråten. Lika rädd när hon höll i den som när någon annan höll i den. Hon är FORTFARANDE rädd för den stackars dinglisen och jag förstår inte vad som skrämmer henne. Hon har ju flera andra saker som låter när man skakar på dem.

Snabbt kl

Jag hoppas verkligen det är utvecklingssprång och att det är över snart... Hon har varit fortsatt kinkig mer eller mindre hela dagarna och så full galenskap på kvällen. Inte längre än en timme åt gången med skrik iofs men man hinner ju bli både tokig och förtvivlad på kortare tid än det...

Puh! Förstår verkligen att det är jobbigt. Vi hade skrikfest i bilen igår kväll igen. 22 minuter innan hon slocknade - det räckte absolut.

på tal om skrikfest har jag idag fått urkopplat airbagen på passagerarsidan för att kunna ha mr bilskrikare fram och hoppas att det hjälper.

Fy då! :( här blev det ledsengråt också förut - för att jag snörvlade! Så mamma fick använda nässpray för ylvas skull ;)

För oss hjälper det iaf absolut att ha fram, särskilt nu när de är äldre och man kan stoppa i en napp eller så vid rödljus osv.

Ang egen katrinplommonpure så har jag lagt torkade i lite vatten i kylen över natten och sen mixat. Det är såklart väldigt jobbigt att hans mage krånglar såpass. Av BVC har jag bara fått rådet att köpa och prova bifidusersättningen från Apoteket som innehåller lactulose. Så den används i kombination med att fortsätta med lösande livsmedel, det närmar sig dock att boka in läkarbesök för hans del då förstoppningen verkar återkommande.

Usch lew, det är jobbigt när man är uppe i såna perioder :(

Ha vilken härlig bild på "sälen"!
Fy jag har så dåligt samvete för att jag inte fotar Ludd nästan.. dottern fotade jag typ var femte minut. det var väl heller inte så vettigt men ... ;)

Sexmånaders koll? Den har vi hoppat över tror jag? Jösses måste kolla almanackan. ;)

Ludd kryper, ibland. Han är så söt, han har exakt makens hår, som han inte längre har. ;)

Jag läste nåt om julgran här ovanför.
Vi hade gran i fjol när dottern var 1,6. det finaste med hela grejen var att hon knyckte pumlor och gjorde ett hemligt bo åt dem. ;) Vi tog in granen först, sen klädde vi den i omgångar. Självklart blir det gran i år igen, misstänker att dottern inte går med på nåt annat. ;)

6mån-koll här är ett läkarbesök så det borde ni väl ha?

Roligt med dotterns hemliga bo! Kan tänka mig att det blev lite huvudkliande ett tag! Här blir det dock ingen gran. Vi bor för trångt. Däremot tänkte jag nog pynta lite. Kanske ett luciatåg i någon kyrka kan vara värt att besöka om tös fortfrande tycker att allt med andra människor är spännande :)

Kl
Jag körde upp sambon kl. 7:30 i morse för att ge tös lite frukost. Hon hade då hållit på att snutta och greja hur länge som helst och jag var så himmelens trött och irriterad! :o ligger fortfarande i sängen och drar mig. Eller.. Låtsas sova ;) kanske dags att gå upp snart. Funderar på om jag ska åka en sväng och gå på museum med tösabit så sambon får sin vila också. Det var helt värt att ta sovmorgon idag! Nu är jag nästan helt pigg igen :)

Skönt med sovmorgon DS, även om du kanske inte sov hela tiden ut... :)

Kl
Här har det lugnat sig lite med kaoset men inte fullt ut... Fortfarande ganska missnöjd kotte, även när hon ligger och leker så är det ynk och gnäll minst en gång var femte minut. Antingen för att hon kar kastat iväg det hon lekte med, för att nåt sitter fast eller av för oss oklar anledning. Jag kan knappt lämna rummet utan att hon skriker, även om sambon är kvar med henne och att få lite tid till hästarna är inte alls att tänka på nu. Jag var ute i 45 minuter i vårkvällen och då var sambon helt slut när jag kom in. Han klarar det förstås, men jag kan inte vara ute i lugn och ro när jag hör henne.

Sen är det förstås glada stunder också, tur som är...däremot har hon inte haha-skrattat på ett par veckor och innan dess bara 3-4 gånger...skulle verkligen behöva höra det där härliga ljudet nu igen!

Tråkigt med gnällig kotte :(
Här går det upp och ner. Vi var på badhuset igår för första gången - roligt i början men sen blev det för mycket och hon blev ledsen.
Helt slut var hon hela kvällen men sov inte alls bra på natten - tvärtom sov hon sämre! :grin:

Undrar när hon tänker börja sova bättre på nätterna...

Förstår att du saknar skratten - man behöver verkligen lite lön för mödan när det är så tufft!

En sådan period har Tor haft. Den varade ganska länge :meh: . Han ville absolut inte vara ensam och att leka själv mer än några minuter var det inte tal om. Helst ville han vara nära och bli underhållen hela tiden. Han har en babysitter/gunga med ljud och vibrationer som var ovärderlig under den perioden under de stunder jag eller sambo inte kunde eller orkade ha honom nära.

Håll ut. Det blir bättre så småningom. Försök ge extra mycket närhet och trygghet om det är det hon vill ha nu.

Tor kom ur den perioden för kanske drygt ett par veckor sedan. Så skönt att han nu kan leka länge själv även om han helst vill att man är i samma rum. Han har dock lite problem med babygymmet. Han vänder sig till mage och kommer ju då inte åt leksakerna så lätt. Ser riktigt roligt ut i sina försök att ta dem :p

Nu har jag dessutom kunnat ta honom i vagnen istället för selen när jag tar ut hästarna på morgonen vilket underlättar mycket. Han klarar att sitta och vänta själv en stund medan jag går med hästarna till hagen. Särskilt när hunden sitter bredvid som han kan prata med och sjunga för :D

Jag har även märkt att hans behov att amma och snutta har minskat betydligt så gissar att det snart blir tuttavvänjing här.

Föresten så verkar det som att lillhästen är på bättringsvägen :) . Inte mycket och han har fortfarande väldigt ont trotts stakt smärtstillande. Men nu kan jag lyfta hovarna på honom igen utan att han reagerar.

Hoppas att det bli fortsatt bättre med gnälligheten! Här är det också mer ledsna miner än vanligt. Vet inte vad det beror på. Men just nu är hon ganska lugn. Verkar väldigt nöjd med att hon lyckas dra av sig ena strumpan för att snutta på den. Kämpar vidare med andra foten. Strumpbyxor är inte alls populära!

Solvind, vad skönt att det verkar bli bättre med fången. Håller tummarna för att det fortsätter åt rät håll!

DS, låter kul med kryssning! Går säkert att trycka in vagnen på något sätt, även om det blir lite trångt.

I morgon börjar vi på babysim, ska bli spännande. Hoppas att hon inte tycker att vattnet är för kallt. Hmm, kanske borde kolla om både dottern och jag har badkläder som passar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar