Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Trygg Hansa vet bara vad du har för eventuella försäkringar hos dem, de andra får du hålla koll på själv och visa upp så att de kan titta på dem. :) Jag hade letat fram de försäkringspapper jag har som gäller olycksfall/person/liv och så fick han titta på dem. Dock missade han ju som sagt att titta på en för han uppfattade den som en pensionsförsäkring men den är ju faktiskt en livförsäkring (också? Jag är kass på försäkringar!).

Men vet du inte vad du har så kan det bli svårt! ;)

Han är ju bra söt min karl :p han har haft det jättejobbigt med tös idag. Jag har haft stalldag både igår och idag så jag har varit borta hela dagarna. Helgerna är viktiga för honom så han får varva ner ordentligt och så men den här veckan blev det inte mycket helg men ändå sa han att han tycker att det är bra att jag är i stallet :) det är ju viktigt för mig även om det ibland är jobbigt för honom att ta hand om tösabiten.

Det är färgglatt i varje fall :p
DSC_0288.jpg

Ja det var färgglatt :) . Vad är det för något?

Gjorde också puré i söndags. För första gången. Blev riktigt gott om jag får säga det själv. Lillplutt var inte riktigt lika förtjust men det slank ner ändå. Blev potatis, lax, broccoli och ärtor med kryddor och smör.

Insåg att jag måste skaffa en ny stavmixer. Den gamla vi hade började lukta bränt och den ser lite ofräsch ut också.

Tor är så gullig. Han har lärt sig att "pussas" . Han kommer med ett stort leende och öppen mun och sätter den mot mitt ansikte och gosar in sig :D . Blött blir det :p

Här har det också fixats puré, fast bara plommon :)

Kl
Jag tror kotte har gått direkt från språng 4 till språng 5. Hon är missnöjd med ALLT. En minut eller tre går det bra att ligga på filten, sitta i stolen eller knät osv men sen är det missnöjesljud, hon vrider sig som en metmask och allt kastas iväg eller spottas ut. Bitringen kan duga en stund ibland, men den ropar hon så jäkla högt åt och kastar den all världens väg den också. Skötbordet är kul en stund, sen samma sak där med. Puh. Man kan ju bli tokig för mindre.

Jag har slutat amma helt sedan ett par dagar nu, och ska snart börja med mina mediciner igen. Måendet har börjat gå neråt igen (är väl ute ur den berömda bubblan) så det är lite extra jobbigt med den här fasen precis nu också. Förhoppningsvis ska det gå ganska fort att stabilisera mig, hon känner ju säkert av att jag inte mår bra också.

Jobbigt! Här är det också (fortfarande) gnälligt. Eller hon är typ nöjd om jag leker och tjoar med henne hela tiden men så fort jag ska göra annat blir det ett jäkla liv. :cool:

Gjorde också egen puré idag. Blomkål, potatis, broccoli, purjolök och en liten bit fisk. Kryddade med timjan och basilika. Och så rapsolja i med. Smakade.... barnmat! xD
Ylva såg ut som att hon skulle kräkas. Tacksamma unge ;)
Nåja hon var nyvaken så vi får se vad hon säger imorgon istället :)

Jobbigt! Här är det också (fortfarande) gnälligt. Eller hon är typ nöjd om jag leker och tjoar med henne hela tiden men så fort jag ska göra annat blir det ett jäkla liv. :cool:

Vill inte verka negativ, men den där fasen går inte över förrän de är två ungefär... Om de inte har skojiga syskon som kan ta över underhållningen. :D

Det står ju så käckt i alla babyböcker att barnen älskar att sitta i babysittern och titta på mamma (för det handlar ju bara om mammor i de där böckerna) plockar ur tvättmaskinen. Snicksnack, säger jag. Mina ungar tycker hushållsarbete är lika tråkigt som jag.

Märker stor skillnad på T som kan lika och titta på storebror länge. Är han inte hemma ska jag sköta underhållningen!

Här verkar storebror äntligen ha knäckt pottkoden. Hurra! Klarade barngympan igår, handling idag och skogsmulle på kvällen utan olyckor.

Tabea har börjat äta lite mer. Till lunch knappt 50 g gissar jag (en burk på 190 g räcker till tre måltider, men det är ju rätt stort svinn liksom... På kvällen äter hon lite gröt med rivet päron, också en halv dl ungefär. Till familjens övriga måltider gnager hon på bröd, majskrokar eller skorpor om hon är vaken.

De på bilden är ärtor samt päron. Sen har jag frysen full med potatis, morot, grönsakssoppa och palsternacka. Viktor tycker varje måltid är något av det bästa han någon gång ätit - spottar inte ut något, kladdar inte, utan skriker bara efter mer. Tacksam unge detta :D

Snart dax att börja med "riktiga" middag, ska bli spännande :D

Halvt kl igen

Har varit uppe sen 02:30 med kotte som vaknade vrålhungrig. Åt dryga 300 ml, sket två fulla blöjor och somnade äntligen igen efter lite till mat vid 04. Jag kunde inte somna om förstås, så jag har tittat på hem till gården och beställt hoppgunga :)

Det känns som om vi ligger lite efter med mat och sånt här... Kotte äter i stort sett bara ersättning. Nästan varje dag får hon 1/2 tsk eller så av plommonpure, lite päron, en gurkbitar eller liknande men vi har inte börjat med regelbundna "måltider", gröt eller så. Kanske borde göra det? Hittills har hon även smakat lite mosad potatis, majs och sötpotatis varav det sista var en klar favorit.

Micks - ja det är samma här... Hundarna kan roa henne en stund iofs, ibland.

Kl

Såg att det på Nyhetsmorgonhandlar om en barnstol som släpper från basen vid frontalkrock, tror det skulle vara vid 6:45.

Det är Axkid stol (Kidfix) där isofix lossnar, o man rekommeneerar alla v att montera stolen nef bälte istället. Jag personligen skulle göra det med alla deras stolar som har isofix..

Du kan läsa här om det

vi käkar inte heller regelbundet, amningen står för i princip alt hans näringsintag. för det mesta får han mat en gång om dagen. ibland äter han en matsked, ibland vill han ibte ha alls. känn ingen press alls,ta det i er takt. mit äldsta barn ville inte äta något annat än bröstmjölk förrän han var drygt ett.(och vägde ändå 12.5 kg på sin ettårsdag.

Oj!? 300 ml? Ylva äter max 165 åt gången. Vi har inte provat med större mängd, tycker hon kräks så mycket. Men hur mycket är normalt för en 5-månaders?

vi käkar inte heller regelbundet, amningen står för i princip alt hans näringsintag. för det mesta får han mat en gång om dagen. ibland äter han en matsked, ibland vill han ibte ha alls. känn ingen press alls,ta det i er takt. mit äldsta barn ville inte äta något annat än bröstmjölk förrän han var drygt ett.(och vägde ändå 12.5 kg på sin ettårsdag.

Hon äter glatt allt som bjuds och skulle nog kunna sätta i sig en hel del men jag vill inte gå för fort fram heller... Fast det känns lite fattigt att hon har fått smaka så lite :o

Micks - det var ju iofs med pauser mellan på 1,5 timme men ja det var verkligen mycket i natt. Hon brukar nöja sig vid 120-150 ml. Ingen aning vad som är normalt?

Kl
Jösses! Jag tog med mig alva in i duschen i morse inför läkarbesöket. Tog ut henne innan jag fortsatte duscha. Lindade in i handduk och la i sängen. När jag kommer ut efter en stund hade hon sparkat av sig handduken och låg utan blöja :o den hade jag såklart glömt att ta på och naturligtvis låg hon i en kisspöl ;) bara att riva av lakanet och strö bakpulver på madrassen. Rackarns!

Fortsatte till bvc och läkarbesöket. Blev inkallad och fick höra att det var dags för 10-månaderskontroll. Eh. Jaa.. Undrade om det var fel Alva (hon sa mellannamnet rätt också). Nä det var rätt. De hade visst skrivit fel. Godkänd blev hon i alla fall.

Kommer ut och ska ta på henne overallen och hon kräks katrinplommongröt i någons stövlar! Jeez vad pinsamt! Torkade ur dem snabbt som attan och rusade iväg :o

Dagen är inte ens slut än så det här kan bli spännande! :)

Hahahaha, spännande dag! ;)

Här har vi varit på babycafé för första gånger. Inte jättekul enligt mig, men blir nog bättre när man lärt känna de andra lite. Viktor tyckte det var toppen i varje fall. 1.5 timme orkade han, sen var han rejält pömsig. Vilket resulterade i att jag för första gången på evigheter kunnat äta lunch i lugn och ro, utan en skrikande unge bredvid som hävdar att han håller på att svälta ihjäl :D (han äääälskar all mat - allt är det godaste han någon gång smakat :D)
Ska se om jag kan få upp en video på när han äter...

Vilken lyx med att slippa kladd vid matning.

Jag börjar tycka det är jobbigt vid matningarna. Det blir så omständigt. Tor äter mat eller gröt en gång om dagen och så katrinplommon eller päron en gång så det blir två kladdomgångar per dag.

Han ska jämt hålla i skeden själv och tar ju då ofta rakt i maten. Nu har han dessutom kommit på att han ska banka skeden i bordet och sedan stoppa i munnen :meh: . Det är ju så mamma och pappa äter (nästan ;) ) . Gulligt men inte så praktiskt.

Tor tyckte också all mat var fantastisk i början. Nu har intresset avtagit lite. Däremot om han ser att man dricker något ur glas vill han absolut också ha. Jättekul att dricka ur dessa vackra saker tycker han. Gärna låta och bubbla i glaset också :p

Här har varit riktigt gnälligt några dagar nu. Knappt haft tid att läsa här. Idag som tur är lite lugnare. Selen har varit ovärderlig.
Tror vi behöver komma iväg till öppna förskolan eller liknande. Åtminstånde iväg och göra något. Men känns som att jag inte hinner. På förmiddagen är det näst intill omöjligt då jag oftast inte får äta frukost förrän vid tio och då har det mesta redan börjat på öppna förskolan. Tar dessutom minst en halvtimme att ta oss dit

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA