Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja nu är allt lugnt på gården igen men vilken panik... Jag såg lösa hästar och slagsmål framför mig... Jag väntar mig alltid det värsta också, oroar mig nog på tok för mycket egentligen. Och så stackars kotte som var helt utom sig när jag väl kom in igen ovanpå det... Först kom ingen när hon vaknade och sen kommer mamma halvt skräckslagen och superstressad :(

Apropå ledsen förresten så har hon haft rejäl magknip i tre kvällar nu. Började komplettera amningen med baby semp i lördags och funderar på om det är felet. Hon har bara fått bröstmjölk i dag och lugnade sig efter en halvtimme (jämfört mot 2-2,5 timmar tidigare kvällar). Jag tänkte köpa NAN i morrn istället, visst hade det fungerat för nån här? Är det vanlig NAN eller en special jag ska prova?

Jag har nan för att hon kräktes så gudförbannat av sempen, dock blir magen trögare av den. Babysemp har en lemolac (?) som är ett par kronor dyrare men bra för magont. Fick annars tips om rapsolja i flaskan redan med semp vilket jag tyckte hjälpte föga så jag skrotade det och köpte osötat messmör och det hjälpte.

Körigt med hästarna! Tur att du får hjälp i morgon.

Kl
Sitter och fulbudar på Tradera. Saknas kläder i stl 68 och 62 är liitet nu alltså. Lägger bud i sista minuten och verkar ha fått hem lite från samma säljare :p

Oj vilket äventyr med lösa hästar. Skönt att det löste sig och inte hände något allvarligt.

Angående ersättning så är baby semp lemolac eller nan comfortis snällare mot magen.

*Mitt när jag skrev inlägget fick av springa iväg. Lillplutt somnade och lades i sängen för en timme sedan. Nu vaknade han helt plötsligt och var jätteledsen. Antagligen en mardröm. Stackaren. Nu fick han komma upp och snutta lite (amma)*

Jag har gjort samma sak på tradera i dag :) 62 är för litet och alla fina pop-bodys på tok för små runt låren :(

Trögare mage behöver hon ju inte förstås... Usch vad svårt.
Osötat messmör, hur gör du med det? Ger med sked? Hur mycket? Försökte få tag på BVC i dag men missade telefontiden.

Solvind:

Jag ska åka och handla strax. Mina strumpor var en aktionsvara, så om det finns pojk- eller unisexmodeller kvar så köper jag några och fotar (jag kan ju lämna tillbaka om du inte vill ha så känn absolut inget tvång!).

Blev det några strumpor? :)
Tittade vilken storlek det är. De jag köpte igår är storlek 16-18 och är förstora och väldigt tunna. Skulle tippa på att han har 14-15 just nu (men växer ju)

Undrar samma om messmöret. De enda tips ja fått mot trög mage från BVC är att ge katrinplommon eller päron puré eller skrapa från kivi och ge. Men de gäller ju mera mot trög mage när de börjar äta mer riktig mat.

Nej, i den affären var de slut nu (fanns bara ett enda par princesstrumpor kvar). Men jag kan gärna hålla ögonen öppna. Den 10:e oktober ska jag in till Stuttgart och där hittar jag nog nästan garanterat något. Hos oss ute på landet är utbudet lite sämre. Ska jag köpa?

Vindvissla: Nej, den affären har jag aldrig sett. Jag handlar mycket på Aldi!

Vi har varit och badat idag! Båda barnen tyckte det var kul men det blev nog lite för mycket intryck för lillan. Hon fick en skrikattack när vi kom hem, men det gick över på 10 minuter ungefär och sedan var allt bra igen.

Messmör är en lastgammal huskur som de skrotat nu för att messmör innehåller socker. Skitsamma tänkte jag, ungen är trög i magen och katrinplommon funkar inte bra nog men så hittade jag den osötade och ger med gott samvete :) en sked på morgonen som jag öser ner i flaskan. Man får skaka ordentligt hårt för att den ska lösa upp sig. Är hon väldigt trög i magen ger jag en sked även på kvällen. Alva verkar tycka att det är mumma.

Jag plockade hem så jag har en veckoförbrukning av kläder. Saknas lite brallor bara men jag ska se efter vad som finns hemma. Kanske inte behöver något mer trots allt. 68 är väl snart urvuxet med tanke på att hon har en del att ta igen och hon växer med en rasande fart.

Kl
Var på föräldragrupp idag och jag försökte få lite klarhet i det där med mat från 6 månader. Enligt den bvc-tanten (som inte är insatt i min tös "matproblem") kan man välja mellan "ersättning" 2 (t.ex nan 2), bröstmjölk eller välling och tyckte väl i princip att jag skulle börja byta ut mål mot t.ex gröt i stället för att flaskmata vilket jag inte är bekväm med. Det funkar ju bra som det gör nu. Jag tänker lite att hon kanske borde stabilisera sig på kurvan innan man slutar med ersättning (sista besöket gick hon fortfarande spikrakt upp) men vad det lät som är det ju lite samma skit om det är ersättning 2 eller välling och det gör mig fundersam. Alltså, jag delammar ju men det har ju uppenbarligen inte funkat sådär askalas så jag vågar inte förlita mig på att jag kan erbjuda henne allt hon behöver. Verkar lite som att jag nog får ringa bvc och prata med vanliga sköterskan när det drar ihop sig och fråga hur man gör. Lurigt med mat.

Ang kläder så tog jag bara hem bodys och ett par jeans. Byxor syr jag själv tänkte jag, vi har ändå petat lite i 74 på byxor för att få plats med större 4-blöjan och leggings under när vi ska vara ute.

Det tar emot att åka och handla i dag. Det spöregnet och jag hade egentligen tänkt gå på flera ställen men det känns inte bra att gå med sjalen i regnet... Jag har inte overallen hemma än och har ju inte tänkt på att det kan behövas regnkläder till henne :o

Ds känns det bra som ni har det nu så skulle jag fortsätta så. Du känner ditt barn bäst och nu när hon växer som hon ska så gör du ju helt rätt!

Alva har nyligen bytt till stl 3 i pampersblöja. Hon är fortfarande en lilleplutt. Jag som tycker att hon har blivit så stor! :D

Men jo, jag känner lite så med, att experimentera fram ett nytt kostupplägg innan hon har hittat sin kurva känns bara dumt. Det är ju bara ett par veckor kvar innan hon är 6 månader. Jag vill ju inte riskera att hon får samma problem med vikten igen. Ska se om jag får medhåll från vår bvc-sköterska med.

Minns inte nu - har du börjat med smakportioner?

Byter ut mål gör man ju inte förrän de äter hela portioner och det kan ju ta ett tag. T smakar på grönsakspuré sedan en vecka, men mer än två tsk ungefär vill hon inte ha. Med storebror - som var lite glupskare och åt typ allt han fick - tog det ungefär en månad innan man kunde säga att han åt en hel portion.

F.ö. tycker jag att det är skrämmande och intressant på samma gång hur råden skiljer sig åt mellan Tyskland och Sverige, trots att det ju inte är så långt emellan. Här finns knappt välling (det finns iof "drickgröt" men jag känner ingen som har gett det) utan barnen ammas eller får ersättning. Ang. ersättningen heter det officiellt att det inte finns några fördelar med att byta till en högre sort och järnbehovet tycks här täckas av 20-25 g kött varannan dag ungefär.

Fast jag ska i alla fall fråga om jag ska byta ersättning när vi går och vaccinerar idag. T drar i sig 6 flaskor gjorda på 180 ml vatten om dagen, det känns som om hon är hungrig jämt.

Hm, när jag tänker efter åt nog storebror också 6 flaskor men mer jämnt fördelat, alltså var fjärde tille dygnet runt, medan hon äter varannan timme men bara på dagen.

F.ö. fick jag föräldrapenning idag (första utbetalningen, alltså även retroaktivt)!

HAr varit tvungen att skicka in kompletterande uppgifter två gånger men nu hade detäntligen beviljats. Som tur var för det började bli lite knapert... (de första åtta veckorna får man pengar från annat håll, men det var ju ändå tre månader sedan nu...)

Kl

Så klart har de varken NAN HA eller osötat messmör på Coop här så jag köpta baby semp lemolac och hoppas det funkar... Tig en burk karrinplommonpure också, får se när vi öppnar den.

Fast jag ska i alla fall fråga om jag ska byta ersättning när vi går och vaccinerar idag. T drar i sig 6 flaskor gjorda på 180 ml vatten om dagen, det känns som om hon är hungrig jämt.

Haha, min barnläkare sade bestört med uppspärrade ögon: "Om hon sover så bra på nätterna så skulle jag absolut ite ändra på någonting!!!"

(och tillade: "pre" - tror det är er "1", med bara mjölksocker och ingen stärkelse - kan man ge obegränsat av då den är så lik modersmjölken, vilket man inte kan/ska/bör med de andra sorterna)

Som Majola skrev brukar man nog börja med lite smakportioner och sedan erbjuda ersättning/bröst tills de äter hela portioner. Och nej man byter inte ut ersättning/amning mot välling bara för att de börjar äta. Rekommendationen är att det inte är fler än 3 gröt/vällingmål per dag när de äter mer. Ingen panik med mat. Om hon verkar intresserad kanske hon kan få smaka lite puré eller gröt, annars är det väl bara att vänta tills hon visar intresse och du känner dig bekväm med det, kanske kan du be att få komma på en extravägning för att se att hon inte tappar?

kl
så skönt det känns med amningen. Bara langa fram tutten när hon är hungrig så fixar boobsen näringssammansättningen automatiskt. Inga funderingar på märken eller byte av sort... :-)

Men visst, hon äter ca två gånger vid varje vaket pass, som brukar vara på ca tre timmar. Så det blir ju som längst två timmar emellan förutom på natten.

Annars har jag inte mycket att tillägga förutom att jag inte skulle ersätta ersättningen med välling. Ersättningen är anpassad att vara typ all näring de behöver medans välling i princip är flytande gröt, ju. Jag började ge välling ganska sent (ca 8 månader var hon) med Z och det blev sällan mer än en gång om dagen och var mest för att jag var osäker förstagångsmamma som ville se om hon skulle börja sova bättre. Sen vågade jag inte sluta förrän hon var närmare två för att jag inte ville att hon skulle bli hungrig på natten :-/

+majola

Jag ger ju lite smakprover när hon är vaken och jag äter. Ibland sover hon t.ex när jag äter lunch och då blir hon utan och är hon vaken när jag äter alla tre mål får hon något vid alla målen. Ibland är det bara en liten bit smörgåsrån att kladda med då jag är rädd att peta i henne för mycket för magens skull. Smaka på mat har hon fått göra i alla fall från att hon var runt 4 månader. Katrinplommon och lite gurka strax före 4mån-dagen och potatis, palsternacka etc någon vecka efter att hon fyllde.

Nu är hon 5,5 månader och dagen ser ut såhär ungefär: ammas så mycket hon vill och så mycket det finns i boobsen hela morgonen. När jag går upp gör jag en skål gröt (mindre än smakportion på paketet då jag tycker att det ser mycket ut även om hon gapar efter mer) så vi äter frukost tillsammans. Sen blir det oftast ersättning efter 1-2 timmar kanske. Lite amning innan förmiddagsluren, ersättning efter förmiddagsluren, kanske en liten smakis vid lunch om hon är vaken alternativt få något från min tallrik om jag äter snäll mat, ersättning mellan lunch och middag plus amning om boobsen fyllts upp, eventuellt något smakprov/rånbit till kvällen om hon är vaken vid middag, en flaska strax innan sängdags vid 19-20tiden och amning fram till morgonen om hon behöver mer. Amningen blir som "mellis" till ersättningen kan man säga.

Skulle jag låta henne äta sig mätt på smakisar hade hon ju gjort det kan jag ju säga. Hon är extremt nyfiken och tycker att mat är superskul. Hugger som en haj efter skeden tills maten är slut. Det är mer jag som inte vågar ändra på ett för tillfället fungerande koncept förrän hon har hittat sin kurva och stabiliserat sig. Sen är jag ju lite osäker på mer exakt vad hon behöver ha i sig för att må bra. Önskar mig ett foderstatsprogram för barn :rofl:

Hade jag gett ersättning endast och att kurvan var stabil redan hade problemen ju inte varit så stora. Då hade jag förmodligen bytt till nan 2 som det står på paketet vid 6 månader och gett mer måltider. Nu delammar jag och funderar mycket på om det är värt att, när hon är mer stabil på kurvan, skrota ersättningen helt och delamma ungefär som jag gör nu men det är så svårt att veta om det räcker iom hur kurvan ser ut. Bifogar bild så ni förstår vad jag babblar om. Den var inte vacker där ett tag och det är ju det hon håller på att ta igen, i en rasande fart! Hon har hittills sedan vi började med ersättning ätit mål på upp till 120ml vatten, ibland inte ens det. Idag drog hon i sig på 180ml vatten vid samma måltid och kräktes upp kanske någon liten milliliter så magsäcken börjar ju bli lite större :)

blogger-image--1248301510.jpg

Jag har ju ingen aning alls egentligen, men som sagt - det du gör nu fungerar ju bra så varför riskera en dipp igen? Nä, gör du som du känner är bäst!

Kotte låg ju på -2SD när hon föddes och låg prick på medel när hon var två månader. Jag var inte orolig utan såg ju och kände på mig att hon mådde bra. Nu har vi ju inte haft några problem med vikten och maten egentligen, så jag menar egentligen inte att jämföra utan bara att jag tror man ska lita på sin instinkt. Kurvan ser inte alls rolig ut och jag förstår att du har oroat dig men nu verkar ni ju ha hittat rätt :)

Kl
Amningen (produktionen) har ju strulat en hel del för mig på sista tiden men hon ligger ändå på +1SD nu som 4 månader så det är nog rätt lugnt ändå... Vägning och mätning på bvc om två veckor.

Första målet med nya ersättningen nu för en halvtimme sen och jag hoppas att hon slipper ha så ont i magen i kväll :/ Jag har inte fått upp produktionen mer och det har ju varit en del stress de sista dagarna nu...med en vecka kvar tills sambon är hemma så kör jag vidare med delamning nu bara om det funkar, jag måste ju ändå börja fasa ut del helt snart för att gå tillbaka på mina mediciner... :(

Senast ändrad:

Ja det kommer nog bli att jag gör så och sen prata ihop mig med bvc-Maria om när jag vågar byta ut mål och om det är värt att skrota ersättningen. Det luriga är att trots att hon låg så lågt på kurvan var hon ändå ganska nöjd så man behöver ju hålla järnkoll på att hon får i sig tillräckligt, lär ju skena där varje vecka första tiden. De har en våg så man kan väga själv om man vill. Det man kunde märka var ju utvecklingen som var lite klen och att hon var lite tunn. Bvc-M som inte ser henne dagligen ser ju utvecklingen tydligare och tyckte att det hände massor bara den första månaden med ersättning. Nu har hon ju bebishull, det fanns inte innan varpå jag blev superstressad när hon fick förkylningar för hon blev riktigt, riktigt tunn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar