Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Aha en sådan balja har jag ju använt till hästarna till massa olika saker :idea: En sån skulle passa utmärkt att ställa i duschen för lite snabb-bad vid behov.

Finns många olika badsätt verkar det som :D

Kl
Åh, nu blev jag helt lycklig! :D Jag och sambon har haft många diskussioner angående rökning på balkongen. Jag har lärt mig leva med det när han är borta på dagarna då jag och Alva kan använda den fritt utan att bli nedäcklade av hans rök men så där ultrakul är det ju inte då doften och gifterna stannar ett tag vilket han såklart inte känner. Nu har föreningen sagt ifrån och det sitter lappar i porten om att man inte får röka på balkongen längre. Hurra! :D

Skönt med rökningen :)

Tova ska vaccineras imorgon, finns det nån risk att de får ont i benen så det inte lämpar sig att bära i sele? Får fortfarande inte in och ur vagnen i bilen själv..

Alva fick som en vävnadsretning eller vad man kallar det. Som en liten svullnad ungefär. Vet inte om hon var särskilt öm, jag tog inte så mycket på det. Du borde ju kunna sätta henne i selen men kan du inte ringa och berätta hur läget är? De kanske har någon vänlig själ som kan hjälpa dig?

Så skönt med rökningen. Jättebra initiativ av föreningen. När vi bodde i lägenhet kunde vi nästan aldrig vara på balkongen eller ha dörren öppen bara för att grannarna skulle röka och det kom till oss :mad:

Jag hade Tor i selen när han hade vaccinerats utan problem. Selen trycker ju inte på ovansidan av låren där de får sprutorna. Kan nog till och med vara en fördel. Tryggt och mysigt att sitta nära när det varit lite läskigt och gjort ont.

Jag tycker också att det är ett bra initiativ. Även vår förening går åt det moderna hållet. Jag hade ju problem med det där när jag bodde i första lägenheten. Hade grannar ovanför mig som rökte, kastade fimparna och askade på min balkong samt loskade (!!) ut över räcket och raaakt ner till mig! :/ man var lagom glad när man handtvättat en sadelpad i badkaret och när man hängt ut den på tork överraskas man av en spottloska på den. Mumma...

Stackars sambo... "Ingen uppskattar rökare :(" inte ens hans sambo gillar rökare... Han har det inte lätt! ;)

Vi har varit på utflykt till Nåttarö idag. Ett riktigt äventyr och Tors första båtfärd.

Jättehärligt att få komma till havet. Jag gillar inte att åka båt men de gick bra (den sjönk inte den här gången heller) . Tor verkade tycka det var spännande med brummande och gungande.

Vi kom fram till härligt väder och vackra sandstränder utan allt för mycket folk. Hann bada och äta matsäck. Sedan kom regnet .... . Ihållande regn men lagom varmt. Använde regnskyddet till vagnen för första gången och det fungerade mycket bra. Men just då var Tor jättetrött och inget var bra så då blev det sele och paraply för honom istället.

Vi gick omkring ett bra tag i regnet vilket var trevligt. Men när vi kom till bryggan lite för tidigt så blev Tor hungrig och då visade det sig även att hans blöja hade läckt. Han var blöt, selen blöt och jag blöt på magen. Så det blev blöj och klädbyte på Tor ute i regnet under ett träd :p Han såg en aningens fundersam ut :D

På utflykten konstaterades att vagnen har en nästintill värdelös varukorg. Väldigt lite får plats och det är mycket svårt att få i och ur grejerna. Vagnen blev överlastad med så mycket det bara gick och ändå fick endel bäras (fyra vuxna och en bebis) Längtar till nya vagnen kommer och hoppas den är smidigare. Fast den nuvarande var utmärkt stadig att hålla sig i på den gungande båten på väg hemåt igen :)

Senast ändrad:

Vilken koll du har! :o jag minns inte ens när jag gjorde testet!

Kl
Hur gör ni andra med föräldradagarna? Tar ni alla dagar på en gång eller sparar ni till senare tillfällen?

Jag vill helst inte att tös börjar dagis förrän till nästa höst så vi har lite samtal här om hur vi ska göra. Sambon vill ha hälften av alla dagar men han vill inte vara hemma, hur han nu får ihop det :p jag vill ge honom hälften av dagarna men då får han bannemig vara hemma också så nu känns det nästa som om jag kommer att ta ut det mesta :crazy:

Jag tar fyra dagar i veckan nu, så de ska räcka till efter årsskiftet 14/15, vill inte ha tösen på dagis förrän hon är minst 20 månader. Just nu är jag ju sjukskriven så jag sparar en månad föräldradagar :D (försöker se det positiva).
När hon är ett år ska vi försöka dela ungefär lika resten av tiden. Maken har mycket semester sparad så det är inte säkert han måste utnyttja f-dagar i samma utsträckning, så vi tror de ska räcka med god marginal. Han slår dessutom i taket för ersättningen och förlorar mycket på att ta föräldradagar. Jag tjänar betydligt mindre så för mig kvittar det :D

Vi räknar väl med att spara åtminstone lägsta nivå-dagarna till senare, kan vara bra om man vill ha nån dag i veckan ledigt eller liknande. Mer ledigt på sommaren om dagis är stängt och så. Jag lär bli poppis på jobbet :D (jobbet är säsongsbetonat så extra ledighet på sommaren är INTE smidigt, men föräldraledighet kan de ju inte neka mig...)

Vår plan är att jag är hemma på heltid så länge jag helammar (tar ut 4 dagar per vecka), efter det kommer vi vara hemma 50% var.
Gör att jag tar betydligt fler föräldradagar, men jocke har massor med komp att plocka ut så det blir några extra veckor han kan vara hemma :)

En fråga - kräker era barn mycket?
Viktor har knappt kräkt alls - fram tills för två dagar sedan. Efter det har jag fått känna på hur det känns att bli nerkräkt flera gånger :meh:

Har ni märkt att de kräker mer om ni äter något speciellt? (funderar mest över mjölk här..)
Tips för att undvika kräkningar? Inte "slänga runt" på honom såklart, men finns det mer att göra?

(smiter in från annan tråd)

Ni kan ju flytta dagarna mellan er hur soim helst egentligen. Så även om han får hälften (vilket han får om ni har gemensam vårdnad) av dagarna så kan du ju ta tillbaka dom (allt eller lite) igen om det behövs. Han har ju ändå sina 60 dagar som han inte kan överlåta.
Men låter märkligt att han vill ha dom men inte vara hemma, vad ska han då med dom till?:crazy:

Sen ett tips när det gäller lägsta nivå dagarna. Försök använd så många av dom dagarna som möjligt när ni får börja plocka ut dom. Dom är egentligen helt "värdelösa". Det enda som är bra är att kunna fylla ut dom när barnet är över 1 år. :)
Vi sparade på dom med tanke på att dom kunde vara bra o ha. Men vi har fortfarande lika många dagar kvar som vi hade för 1½ år sen. :)
Så kan ni, spara på sjukpenningdagarna istället.

Jag brukade ta ut 5 dagar/v, men sen när jag fick plocka ut lägsta nivå tog jag, 4 dagar sjukpenning och 2 dagar lägsta nivå istället, gick nästan jämt ut för mig iaf...

Det gick bra att ha Tova i selen. Kändes nog tryggt för henne för hon toksomnade sen :) Jag lyckades stapla in på H&M och köpa ett par nya promenadbyxor. Gillade mina gamla som klipptes sönder vid olyckan.

Det var inte så farligt som jag trodde att vaccinera. Hon var ledsen i kanske 10 sekunder, sen fick hon komma upp i famnen och se sig själv i spegeln = glad Tova :D

Jag lyckades till och med handla på ICA idag. Folk tittar lite lustigt på en när man haltar och ser allmänt ledbruten ut. Var nästan bättre att ha gips så folk förstod varför man raglade fram som ett fyllo :D Dessutom med en unge på magen, utslagen under en solhatt :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar