Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vi testade förresten att ha badbaljan på diskbänken igår. Kanonbra! Mycket bättre för ryggen med, när man slapp sitta böjd på golvet (vilket jag inte klarar av nu).
Nöjd tjej!
31_7_13_2.jpg

Jag vet att man kan plocka mellan varandra hur man vill (varför samtalen ens kommer upp, hade man inte kunnat är det ju inte så mycket att välja på :p). Han hade väntat sig att hon skulle vara äldre när han tar ut sina dagar men det är ju nu som hon behöver vara hemma. Jag vill ju helst inte sätta henne på dagis än på något år lite drygt. Han tänker nog mycket rörande föräldraledigheten och annat runt henne och jobbet som kommer på tal men han delar sällan med sig av tankarna förrän han tänkt klart så där står jag och har inte en skitaning om vad han tänker och det kan ju gå ett par månader ibland. Lagom förvirrande! :p När han tänkt klart kommer jag säkert få en ingående förklaring till hur och varför han tänkt, det är bara att jag känner mig lite stressad då det inte är en liten sak att begära av planeringen vilka datum vi kan planera saker för mig. De har lite att styra med ändå så att säga.

Vi får se om han tar ut hel-ledigt eller bara delar. Jobbet vill ju veta vilka datum han planerar att vara ledig så snart som möjligt vilket jag kanske måste luska reda på med mina schemaläggare så vi får väl se. Säger han till med för lite marginal blir jag ju helt enkelt hemma längre. Upp till honom och inte mig emot. Jag börjar tycka att det är riktigt mysigt att vara hemma, nu har jag ju hittat en att umgås och promenera med ibland också :) tack vare Pan faktiskt!

Zews: skönt att det gick bättre att ställa baljan på diskbänken! Jag hade aldrig klarat att sitta på golvet någon längre tid och då är jag ändå hyfsat fräsch i kroppen bortsett från lite stelhet.

Trist morgoninsikt. För 4 dagar sedan åt jag laktosfria mjölkprodukter, för 3 dagar sedan började Viktor kräkas rejält vid nästan varje måltid samt ibland även däremellan.... Blir 2 veckor utan mjölkprodukter nu, förhoppningsvis minskar kräkningarna för varje dag. Misstankarna om att han är mjölkproteinallergiker är stora nu... :(

*hoppar in från vinterföräldrar -13/vårmammor -11*

Kräkningar är ett vanligt symptom vid mjölkproteinallergi. Andra symptom är väl kolik, magont, diarre, förstoppning och exem. Många mjölkallergiska barn har svårt att komma till ro (ffa på natten), fast de inte verkar ha ont någonstans.

Och du, mjölkallergi är inte jordens undergång! Det blir lite mer krångligt, men det funkar för det mesta utan problem! :)

/trazel, med två mjölkallergiska barn...

Det sitter mest psykiskt hos mig - det är mitt fel att han kräks och är allergisk :(

Stora "testet" kommer sen när det är dax att introducera gluten. Tål inte det heller vet jag inte vad jag gör :(

/ Vilse - som inte kan äta varken laktos, mjölkprotein eller gluten.....(mjölkproteinen kan jag dock fuska något med ibland.........)

Angående det där med att introducera gluten

Jag som egentligen borde äta glutenfri kost då min mage blir lite knasig annars märker mindre av besvären om jag äter t.ex rågmjöl än om jag äter vete. Om man introducerar gluten långsamt och då väljer att börja med att stoppa i dem grovt bröd som kan klassas som nyttigare, kan man på det sätter öka toleransen eller är det önsketänkande från min sida?

Vad jag har fått lära mig "ska" man introducera gluten ganska tidigt i mikroskopiska mängder och medan man fortfarande ammar. Det räcker med typ några brödsmulor eller ett kryddmått gröt. Det är alltså inte nödvändigtvis bättre att vänta länge med att ge gluten och modersmjölken ger ett visst skydd. OBS: Kanske gäller andra riktlinjer om ddet finns allergier i familjen, det vet jag inte.

Grovt bröd är väl inte speciellt nyttigt för bebisar? Det blir för svårsmält för deras magar.

Har också hört att gluten ska introduceras i små små mängder ganska så tidigt för att minska risken för glutenintolerans. Om det stämmer vet jag inte. Tor får slicka lite på bröd och flingor ibland.

Vilse. Vad jobbigt att inte få äta mjölk och gluten produkter. Är så mycket gott som missas då. Fast gluten är ju inte speciellt nyttigt för någon.

Idag fyller Tor 6 månader :banana:

Nya barnvagnen har kommit in till babyproffsen :D . Vi är däremot inte hemma. Är på sambons föräldrars sommarstuga. Så vi kan inte hämta den förrän på måndag. Då ska vi även till BVC och väga och mäta. Det kommer bli en spännande dag. Var jättelänge sedan Tor blev vägd. Nu måste han väga över fem kilo.

Tor sov borta för första gången i natt. Han sov i resesäng i samma rum som vi så det blev väl ingen jätteomställning. Men är ju en främmande säng och lite andra ljud. Han sov jättebra med undantag att han vaknade tidigare och var hungrig. Men somnade sedan igen. Jag däremot råkade hamna i drag från fönstret och vaknade med ett ordentligt hårt och ömt bröst, början på mjölkstockning :crazy: . Ammade och pumpade och det känns mycket bättre nu även om det fortfarande är lite ömt. Hoppas jag lyckades fånga det i tid.

Saknar min lille plutt när vi är här. Hans farmor och farfar lägger beslag på honom. Men är samtidigt ganska skönt med lite avlastning och att slippa underhålla honom hela tiden. Dessutom tycker jag det är mycket viktigt att han får en bra relation med far och morföräldrar då det kan betyda mycket för honom när han blir äldre så jag får stå ut. Är ju bara några dagar.

Om det är nyttigare för bebisar vet jag inte, det var därför jag ställde frågan i hopp om att någon hade koll. Däremot klassas det ju som nyttigare för oss färdigvuxna men jag verkar få skrota mitt önsketänkande :p

man ska inte ge dem fullkorn förrän vid 8 månader tror jag. men när barnet kan äta macka kan du ju välja något med råg i eller baka själv.

Rackarns då. Vi har sällan sånt bröd hemma nu för tiden. Får se till att mata sambon med det på helgerna framöver så han kan smula lite :p hoppas inte att hon får glutenproblem. Det är skitdrygt!

/ds måste styra om sin kost till glutenfritt igen för magen har rasat ihop totalt tots att den funkade drägligt med gluten under graviditeten..

Råden för tre år sen var att börja med vitt bröd, typ formfranska utan kanter just för magens skull. Man kan ju köpa hem en liten och ha i frysen och plocka fram efter behov :)

smörgåsrån är toppen att börja med gluten med. de håller sig ju dessutom om man packar in dem igen. majskrokar innehåller inget gluten.

*kl*

Ludd the man sitter med vid bordet nu och "smakar". Smak enligt Ludvig är ungefär en halv potatis (liten) med (osaltat) smör. Han gapar och äter som han aldrig gjort annat i sitt liv.
Det är jag som sköter den biten, enligt maken har jag nåt magiskt trick för
mig (?). Funkade på dottern och verkar funka bra
på Ludd också. :)
Det går så vansinnigt fort den här gången!! Vi började ge dottern smakisar vid fyra månader också (hon satt också med vid bordet, och gapade som en fågelunge ;)

Förra veckan fick jag öka min medecindosmoch jag tror banne mig att det gör susen!! Jag längtar efter att kunna leva "som vanligt", är så trött på detta.

Vad skönt att höra, Klockan!!

Det går hur fort som helst, Tabea blir 3 månader på onsdag! Lämnade in hennes passansökan i fredags så att vi kan åka till Sverige på semester i slutet av augusti.

Jag är lite kluven för jag vill introducera mat tillsammans med amningen; är tämligen trött på att amma; tänkte inte nödvändigtvis börja vid fyra månader... Får se hur det blir.

Svårt det där! med dottern var jag helt inställd på att hel-amma så
länge som möjligt men sen satt hon vid bordet och gapade som en fågelunge när jag åt och på den vägen var det. Eftersom jag inte ammar nu gav det sig självt ...

Tycker du gör det bra som helammar när storebror är så liten också. För visst är han två? (som min dotter?). Du känner nog vad som blir bäst. :)

Hallå eller! Vi får nog besöka mormor och morfar oftare för inatt sov Ylva 8 timmar i sträck! :D
Själv! :love:

Kl

Vad skönt att det går åt rätt håll klockan!

Majola - jag är också så jäkla less på att amma och kotte är bara dryga två månader. Samtidigt växer hon så himla bra och mår så bra av att ammas så det tar ju emot attsluta eller dra ner på det av enbart den anledningen att jag är less...

Micks - härligt!

Här har vi lite gnäll-dagar igen. Värme och kliande tandkött (!) gör att kotte är missnöjd med det mesta under eftermiddagarna. Dagarna går så himla fort nu när det blir mörkt på kvällarna igen, och jag är så nyfiken på hennes vikt och längd nu! Får väl se när vi får kallelsen till nästa koll och första vaccinationen.

Även jag går med i klubben för trötta på amning men Alva gillar det ju, det är ju mer än bara mat för henne och jag blir ju glad av att hon blir glad av det etc så jag fortsätter ett tag till. Det är ju himla smidigt att slippa göra flaskor till natten också, eller att ta med flaskor och planera hur länge man ska vara borta när man går ut. Däremot att läcka, bli bunden under längre tid när man matar (flaska går ju snabbare) och sådär kan vara lite frustrerande.

Kl
På väg till jobbet. Kan säga att när Alva fyrade av det första riktiga skrattet i morse när jag "pruttade hennes mage" blev man lätt opeppad :o så himla söt hon är! :love:

Igår skulle jag "bara" ut och rida en sväng innan jag skulle köpa pizza på hemvägen. Stannade och pratade en timme med stallägare plus hennes sambo och lovade att jag skulle ta hand om gården om de vill åka på semester innan sommaren är slut. Oops! :o

De har ju ställt upp så himla mycket på mig och när hon berättade att de hade massa planer som aldrig blev av för att de är fast på gården blev jag nästan lite irriterad att de inte frågat om jag kunde tänka mig. Det är ju lite att ta hand om med.. ja det är väl närmare 20 hästar om inte mer och ett par föl. Tack och lov ingen vuxen hingst längre, det ansvaret kände jag mig inte särskilt sugen på om det inte handlat om en gammal och vis herre. Semester från stan, doh! Vem vill inte? :p

1 vecka och 2 dagar tills Alva ska till Astrid Lindgrens. Jag är inte jättehispig längre men nog börjar det kännas att det är nära.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar