Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Dags för bissingar på din tös med? Alva har fått börja leka med tandborsten för några veckor sedan vilket hon verkar nöjd med. Tror att stråna kliar skönt. Läste om någon som gav barnet gurkstavar direkt från kylen att suga på men det var en 5-månaders så man kanske ska kolla så det inte är någon fara först. Mest vatten i gurka men ändå, dumt att ta risker.

Någon som vet om ägglossningshormoner kan sätta igång foglossningen på nytt?
Misstänker att jag har ägglossning nu men är inte säker. När vi gick en promenad förut så kändes det precis som foglossningen i slutet på graviditeten. Nu ligger jag nerbäddad i soffan med feberkänning, huvudvärk och sviiinont i fogarna. :(
Känner mig hormondeppig också, därför jag tror det är ägglossning.

Jag är rätt säker på att jag har hört det förut, att det kan ha ett samband alltså. Jag har inte fått ägglossning/mens än så jag vet inte.

Kl
Här är det fortfarande semester och en tand på gång, igår såg vi en liten vit prick, men inte idag, antagligen har tandköttet svullnat. Storasyster fick inte första tanden förän vid 10 mån så det känns konstigt. Sixten är strax 5 mån och har fått börja smaka på gröt och har sugit lite på vattenmelon och båda saker är jättegott!

Dags för bissingar på din tös med? Alva har fått börja leka med tandborsten för några veckor sedan vilket hon verkar nöjd med. Tror att stråna kliar skönt. Läste om någon som gav barnet gurkstavar direkt från kylen att suga på men det var en 5-månaders så man kanske ska kolla så det inte är någon fara först. Mest vatten i gurka men ändå, dumt att ta risker.

Ja det verkar nästan så, men det är ju alldeles för tidigt! Hon är bara 10 veckor (på onsdag) ju, och kan knappt hålla i något medvetet. Hon viftar lite med leksaker och boxar på allt, men att hålls i t.ex. En bitring och tugga på den kan hon inte än.

Kl
Ang amningen så är det ju så, kotte älskar våra mysstunder och att sluta med det bara för att jag är less gör jag inte... Jag försöker istället tänka på vilken tur jag har som faktiskt kan amma och att det fungerar så bra. Fast jag kommer nog inte amma tills hon är ett år gammal...

Jag läste för länge sedan att amningen är nåt man kan sluta med när de börjar äta mat runt 6-7 månader. Nu för några dagar sedan läste jag att man bör fortsätta med amningen till i alla fall 8-9 månader och om man inte ammar bör man ge ersättning. Jag fortsätter väl så länge det känns bra helt enkelt. Det är ju, för mig, inte bara pest utan det kan vara ganska trevligt också. Särskilt att se tös vara så nöjd :)

Kl
Hu.. Jag kommer att börja jobba om 4 månader. Just nu känns det väldigt jobbigt att lämna över. Jag ligger och funderar på om jag ska söka nattpass i stället så jag får vara hemma och mysa med tösabit på dagarna men det känns inte heller kul. Det är ju inte förrän nu jag börjar tycka att det är trevligt att vara hemma. Tösabit utvecklas ju massor just nu och man känner sig liksom speciell i hennes liv. Vilket skit det är att man aldrig blir nöjd. Nåja, jag jobbar ju inte så många dagar i veckan även om det är långa pass. Sen har jag dagar att ta ut efter det med så jag kan gå hem igen :)

Okej!
Tror nu mer på att jag är sjuk. Febern steg och jag låg under täcket och frossade och svettades hela natten. Nu har den gått ner igen, antagligen tack vare ipren men jag har fortfarande ont i huvudet och kroppen. Tror fogarna fick sig en törn pga det snarare än ägglossning.

Fy. Varför ska sambo jobba till 18 just idag när jag är sjuk? :(

Ylva har iaf varit snäll och sovit inatt. Bredvid mig, ett under att hon inte blev kokt ;)

Tack, hoppas jag med. Lyckas hålla det någorlunda i schack med hjälp av ipren.
Mat, ja flingor och gröt är vad jag fått i mig. Tänkte be sambo köpa pizza på vägen hem

Usch och fy för att vara sjuk. Inte roligt. Du får krya på dig.

Angående tänder så har Tor börjat dregla ordentligt och är ofta inne i munnen och pillar med fingrarna. Antagligen har väl tänderna börjat röra lite på sig. Men tror det dröjer ett bra tag till innan de ploppar ut.

Han har även nu de sista dagarna lärt sig att medvetet greppa saker. Jätteskojs tycker han :)

BVC idag. 5490 gram och 60 cm lång :D . Jag hade gissat på 5,3 kg men han hade tydligen vuxit lite till. 700 gr på en månad :up:

Har hämtat ut nya vagnen också. Mycket enklare och lättare än gamla vagnen och Tor sitter superbra i den. Som en liten prins på sin tron :love:

Min dotter var jättepåverkad av "tand-gnissel"- het och öm
i munnen+risig i magen flera ggr undrr första året, första tanden kom
när hon var 10 månader.
Ludvig har också varit "stökig i mun"- vi ger alvedon
om han är otröstlig och det "bränner" i mun ...

Ang. Foglossning, Micks, så stämmer det! Jag känner av det vid ÄL
men framförallt vid mensen!! Det var så mellan mina graviditeter och det är så nu. Otroligt tydligt var det den här gången när första mensen kom. Bäckenet åkte ur led för ingenting.
Nu har det stabiliserat sig hyffsat igen. Glappar lite höger bak, men inte farligt ont. Jag väntar tills Ludd är halvåret, är det fortfarande lika på höger då ska jag kolla upp det ....

Solvind: vad har du köpt för vagn? :-)

*kl*
var på sjukan idag på uppföljning. Har ställt upp medecinen vilket gett fantastiskt resultat... otroligt vad en (två)
tablett kan göra...
Men det kanske är som de säger, långvarig stress kan ge brist på vissa signalsubstanser.... Fortsätter det så här hoppas jag att maken är tillbaka på jobbet snart. Det är himla skönt stt "känna igen sig"...!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret! Då är det kanske äl jag har nu då + någon infektion eller så. För även om febern är för hög för att vara äl så är jag fortfarande hormondeppig och dan.
Man tycker ju att man kunde få slippa graviditetskrämpor när graviditeten är över ;)

Hmm... nu funderar jag på om det inte är mjölkstockning!
Jag är lite öm i ena bröstet i underkant men märker inte av någon knöl... förstår bara inte hur jag kunnat få det för inget har klämt åt och Ylva äter ofta och tömmer båda brösten.
Stämmer ju inte med att jag har ont i huvudet, kroppen och fogarna heller...

Allt på en gång :cautious:

När jag hade mjölkstockning kände inte jag heller någon knöl till att börja med. Men febern kom snabbt. Kan räcka med att man legat konstigt eller varit i drag

Skönt att du mår bättre klockan! Det känns ju som om nån öppnar ett fönster åt en när tabletterna gör nytta. Hela världen blir ny och härlig :)

Här är världen redan ganska härlig. Det går framåt men hade inte kunnat föreställa mig att jag skulle ha så här ont fyra veckor efter olyckan. Ryggen är helt kaputt på mig. Får nog försöka komma intill en sjukgymnast snart.. Haltar fortfarande och den stukade handen är värdelös den också.
Blir nog en och annan röntgen till också.
Tova gör det i alla fall lättare för mig genom att sova flera långa pass på dagarna så man kan vila lite :love:

Är en brio smile jag köpt :)

Oerhört stor skillnad mot min emmaljunga cerox. Smile kan jag bära under ena armen till skillnad mot cerox som var så klumpig att jag knappt fick in den i bilen. Hela vagnen är dessutom enklare och blir liten ihopfälld så den står inne i huset istället för källaren och tar knappt någon plats.

Tyvärr vobblar framhjulen :( . Så den måste in till återförsäljaren och fixas. Är tydligen enkelt. Men tråkigt ändå

Härligt att din medicin fungerar så bra (inte alltid den gör det)

alltså man ammar väl så länge man vill? men jag hade sett amning eller ersättning som huvudmat nästan ett helt år. alltså att barnet får smaka mer och mer mat men alltid blir erbjuden mjölk efter.

världshälsoorganisationen rekommenderar delamning i 2-3 år, vilket är ovanligt i sverige. amma så länge ni känner för det, tror inte det är nån skillnad på barnen sen.

Min plan var liksom att amma minst fyra mnader och sedan långsamt börja fasa in ersättning. Med storebror började vi ge en flaska ersättning om dagen när han var fyra månader och sista bröstmjölken fick han vid åtta månader (då ur frysen). Ersättning drack han sedan tills lillasyster kom då han plötsligt slutade av sig själv.

Men nu vet jag inte riktigt. Jag får liksom lite panik på dagarna när det är dags att amma. Idag har hon ätit ca 05:30 (storebror sov), 8:20 (tågfilmer på Youtube), 11 (på lekplatsen, ingen möjlighet att sitta i skugga, hon fann ingen ro att dricka klart), 11:50 (en liten flaska bröstmjölk), 14:00, 15:20 (har minnesluckor från båda gångerna), 18:00 (bröstmjölk på flaska), 19:45 (sopbilar på youtube). Det känns helt ohållbart.

Men nu jobbar min man bara tre veckor till innan han har semester och efter den är hon ju fyra månader så jag kanske står ut... Det känns som att jag får mindre och mindre mjölk också. I morse efter ca 9 timmars paus ammade jag på ena bröstet och pumpade sedan ut totalt 50 ml från båda ihop... Vänstra bröstet var inte ens fullt när jag vaknade.

dricker du ordentligt? om du tycker det är pest att amma tycker jag du ska sluta. låter helt hemskt att göra något man inte gillar så ofta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar