Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vi har ju haft jättevarmt i ungefär sex veckor nu, ofta över 30 grader (idag visade termometern på 28 grader vid halv nio i morse) så ja, jag dricker massor. Men rimligen behöver jag ju också ännu mer pga värmen. Gissar att jag får i mig runt tre liter ren vätska om dagen.

Jag tycker att första amningstillfället är mysigt. Då har jag lugn och ro, flickebarnet är hungrigt och koncentrerar sig på att äta, jag kan liggamma och sparar lite på min trasiga axel osv. Jag fortsätter gärna att amma morgon och kväll (ammar ofta i sängen när jag lägger barnen, idag blev det så att hon drack tidigare) men det är så skönt att kunna ta fram en flaska under kaostimmarna på eftermiddagen...

Men ja, det är väl lite sjukt när man nästan tycker att en rotfyllning är lyx när man inte får amma efteråt pga av bedövningen... :D

Låter som att det bästa vore att amma morgon och kväll som du helst vill. Du och lilltjejen slipper stressen (vilket ju också minskar mjölken) att hinna amma under dagen. Och storebror kan känna att du inte blir lika upptagen av bebis hela tiden.

Själv tycker jag det är helt okej att amma nu. Men ammar ca två gånger om dagen. Max tre. Det jobbiga är att jag fortfarande pumpar. Vill helst sluta med det men är rädd för mjölkstockning om jag inte har möjlighet att amma.

Jo, som sagt, om man inte ammar bör man ge ersättning även efter att fast föda vänjs in. Det var information jag saknade när jag läste det första om 6-7 månader. Jag trodde helt enkelt att de var redo att få i sig näring från andra håll då. Hur länge jag ammar vetetusan men slutar jag under hösten-vintern lär jag komplettera med ersättning i alla fall.

Jag tycker det är helt okej att amma, trots att jag har en tuttfia som vill äta varannan-var tredje timme. Kämpade så på sjukhuset för att hålla produktionen igång så nu jävlar tänker jag amma :rofl:
Maken har gett mjölk ur frysen vid något tillfälle även efter att jag kom hem, och det är skönt att veta att det funkar att göra så, så man inte blir helt bunden.

Skönt att det funkar! Inget ont som inte har nåt gott med sig. Jag blir glad på riktigt av att din make verkar ha lärt sig mycket rörande dottern även om omständigheterna är fruktansvärda.

På tal om det, igår när sambon kom hem och jag stod som bäst och gjorde kycklingsallad medan Alva sjöng klagosånger gick han in i köket och sa "hej Alva! Är det inget bra? Vill du vara hos pappa i stället?" Och tog upp henne och hon tystnade! Det är stort, innan kunde hon bli väldigt arg när han bar runt henne. Det märks att han har börjat växa i sin roll.

Kl

Idag har Tor varit extra gnällig och vill bara vara nära. Vart till och med rejält ledsen nu på eftermiddagen :( . Jag kan inte hitta någon anledning så det enda jag kan komma på är tänder eller mage. På skriket lät det som att det var något ont eller läskigt. Då är det skönt att kunna amma så han lugnar ner sig.

Vi har tagit vattenprover idag och testa så vattnet är okej. Misstänker inget konstigt men var ett tag sedan det testades.

Och så glömde jag helt bort att hovslagaren skulle komma idag :o . Han kom ock knakade på mitt i när jag matade Tor. Som tur var med flaska och sambo var hemma och kunde ta över. Och även tur att hästarna stod vid grinden så jag slapp leta i den gigantiska sommarhagen.

Just ja, vattenprover ska vi också komma ihåg att ta. Ska höra på bvc om det är nåt de erbjuder till oss som har egen brunn eller om man ska bekosta det själv. Sen måste jag verkligen komma ihåg att ringa kommunen och ordna så vi får större soptunna. Tömning varannan vecka ger en snabbt fylld soptunna nu för tiden :)

På vår BVC får vi endast testa fluor i vattnet men vi vill testa allt och får då bekosta det själva.

Ja soptunnan blir mystiskt full nu för tiden :p

Har börjat fundera lite över vinterkläder. Har hittat en fin vinteroverall på rea. Men frågan är vilken storlek :confused: . Vill ju att den ska räcka hela vintern men samtidigt att den inte är så stor att han drunknar i den.

Han använder kläder i storlek 56 (börjar bli trånga) och 62 nu . Även lite i storlek 68. Kommer han kunna ha 68 hela vintern eller ska jag satsa på 74 som känns jättestort nu?

Sitter med samma funderingar... 56 är för litet här, de flesta 62 passar bra - några är lite stora. Men samtidigt så har han en pyamas i stl 68 som passar perfekt också...

Hur långe kommer han ha 68 sen tror? Har köpt en jacka i stl 74, och kommer väl köpa en fleeceoverall i den storleken med. Men borde man köpa en riktig overall också? Kommer han börja gå innan? (han stod "själv" redan som 1.5 månaders utan problem (vi höll balansen på honom såklart!) och blir bättre och bättre på att stå utan balansstöd. Misstänker att han kan bli en sådan som hoppar över krypandet och börjar med att gå istället)

Gaah. :D I-landsproblem. Varför kan det inte bara finnas en regel som säger att vid "xx antal dagar så kryper de, xx antal dagar så går det. Vid xx antal dagar så har de stl 56, xx antal dagar så har de 62" ect ect :D

jag hade satsat på en 74 och om det behövts kompletterat med något i 68 när du kommit närmre. mina har börjat gå tidigt (9 o 10 mån) så jag räknar med att charlie sitter i vagn fram till årsskiftet iaf. det finns jättegott om overaller på tradera hela vintern, speciellt i de små storlekarna.

vi har börjat nalla på 74 kläder redan, 4 och en halv månad gammal. han väger 7.5 kg och mätte 68 förra mätningen. han älskar verkligen potatispureer mixat med annat ttp morot eller palsternacka. jag får hålla hårt i skeden för att han inte ska trycka ner den i halsen på sig själv :D men vi ammar fortfarande på heltid och jag gilöar verkligen att amma. mina andra två är ju så stora att de underhåller sig själv den stunden det tar att amma. (inte så länge, han käkar max en kvart på dagen).

Jag skulle säga att det beror på vilket märke det är på overallen o om det är ballong modell (vilket jag skulle satsa på) eller inte :p

Så länge dom inte går eller precis lärt sig att gå så skulle jag satsa på för stor overall (i ditt fall 74). När dom väl lärt sig gå bra så gör det inget om det är för stort. Jag har alltid köpt 1-3 stl större o köper alltid på vår rean, så det gäller att det passar till vintern :D

Annars köp en billigare overall i 68, begagnad, tradera eller nått..

Vad är ballongmodell?

Det där med tradera verkar populärt. Själv har jag aldrig vågat prova. Tycker det verkar krångligt och lite läskigt :o .

Overallen hat ingen midja utan är stor och rymlig. Didrikson, reima har bla en sån modell :)

Tradera är jätte bra, man kan göra riktiga fynd på många dyra märken. Jag handlade mycket kläder där när sonen vart mindre, nu är de svårare eftersom han sliter på kläderna.
Sambon handlar oxå mycket på tradera o hart aldrig råkat ut för något :) Det är inte heller svårt, du behöver ett konto, sen dax o börja buda, vinner du auktionen så får du mail om hur du ska göra med betalningen, sen väntar du bara på varan :)

Tradera är suveränt! Jag har handlat och sålt där i måånga år och har bara haft problem ett par enstaka gånger.

Jag har haft samma funderingar om storlek men kommer nog satsa på 74 i vinteroverall trots att vi ligger lite efter de flesta. Kotte växer som ogräs och vi använder i stort sett bara 62 på henne nu... Nån pyamas i 68 men det är så varmt så den är bara använd en gång.

Även jag har handlat på Tradera vid enstaka tillfällen. Tycker att det är rätt kul, särskilt när man vinner ;) auktioner är nåt jag tycker är rätt skoj att hålla på med över huvudtaget.

Skor är dock något jag är uppvuxen med att man aldrig ska ha begagnat just för att de kan vara ingångna på "fel" sätt mot hur man själv går. Kanske är överdrivet men det är nog ändå nåt jag lär ta vara på om jag inte hittar nåt oanvänt som auktioneras ut. Däremot kläder finns nog risk för att jag köper därifrån. Har inte hänt än men vinterkläder och sånt som bara används en säsong för att barnen växer blir ju knappast fel så att säga. Jag har ingen aning om vad Alva har för storlek i vinter så jag avvaktar nog med sånt. Det mesta går i 62 nu men några plagg i 56 ligger fortfarande framme och används trots att hon är 4 månader nästa vecka. Rätt vad det är drar hon väl iväg på både längd och viktkurvan :p

Spännande! Jag har inte kollat in det än av förståeliga skäl men då kanske man kan våga sig på det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar