Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

KL:
Kikade in här igen av en slump! Läste ju mer än jag skrev i gravidtråden!
Min Leonie föddes den 15:e april på beräknat datum :)
Tiden har gått ofantligt snabbt, snart 4 månader sedan ju!
Allting har gått rätt bra hittills, förutom att jag från och till känner mig rätt uttråkad :crazy:
Vad gör alla föräldralediga om dagarna egentligen?
Känns som att allt "vanligt" folk jobbar.
Trodde inte att jag skulle känna mig så här rastlös, önskar man bara kunde luta sig tillbaka och njuta av att va "ledig", vilket man ju egentligen inte är, men ändå.

De första skorna sliter de inte ut/går inte in.

Jaa.. Jag har ju haft samma problem. Jobbar helger ibland och har försökt lära känna någon mer föräldraledig. Har hittat en där vi har gemensamt intresse med.

Jag var på mvc häromdagen och fick höra att stadsmissionen har egna mammagrupper för "unga mammor". Jag ska väl försöka ta kontakt med dem och se om man kan lära känna någon. Barnmorskan berättade att hon skrev in en person född 62 tidigare under dagen och förstod om jag inte var så intresserad av att gå i föräldragrupp med såna gamla. Nu är de ju bara runt 30-45 de jag går med men ändå! :p alla kontakter kan man ju tjäna nåt på.

Kl
Pratade med farfar innan ikväll. Frågade om han bytt säkring i en sån strömbrytare som jag har i vardagsrummet. Ska tydligen vara säkringar i såna och den funkar inte. Jag ville mest veta om det tillhör elektriker-jobb eller ej men det var visst inget man fick göra själv även om farfar har grundläggande kunskaper (utan behörighet) och således gör alla sina eljobb själv, precis som min far gjorde... :o

Hur som, vi kom in på strömbrytaren i köket, det är ju dimmer där. Han berättade att massa dimmers blev förbjudna för några år sedan pga brandfara. Jag berättade att den vi har hunnit gulna lite vilket ju är tecken på att den är gammal. När man tänder lampan med den flimrar det lite i lampan (inte ordentlig kontakt) vilket ju avger värme som kan leda till brand. Kul! Vi har en (förmodligen) underkänd strömbrytare i köket som också är en brandfara samt ingen lampa i vardagsrummet för det är inget man kan ordna själv. Dags att ringa elektriker och be om offert kanske... Och investera i brandsläckare :nailbiting:

Jag är inte ens med i nån mammagrupp än, på min förra BVC sa de inget om det, kanske borde frågat själv?! Bytte BVC nu i juni och bad då om en grupp, ska få hoppa in i en som har sommaruppehåll just nu.
Trist att inte få vara med från start dock, men men.
Har nu kollat upp lite olika alternativ att göra på dagarna såsom babysim, babyrytmik, öppna förskolan osv.
När börjar man gå till öppna förskolan? Är det lite tidigt än kanske?

Idag ska vi iaf iväg och träffa en kompis som är ledig, synd på vädret bara.

Öppna förskolan brukar ha vissa tider som är för bebisar. I alla fall flera ÖF här har bebistid för barn 0-9 månader ett par dagar i veckan.

Skönt att träffa kompisar och prata vuxensaker! :) själv ska jag bege mig till min farfar om ett tag men jag glömde säga till honom att han inte får ringa och berätta det för farmor. Alva var bara 2 veckor när vi sågs sist och hon är 4 månader på tisdag så det var ett tag sedan. Han och farmor är ju separerade sedan några år så jag räknar med att få ett samtal från henne där hon "har hört att jag varit hos farfar och kan jag inte komma dit med när jag ändå är ute och åker" men jag är inte ett dugg sugen. Hon är så lat och vill inte komma hit, skyller på än det ena än det andra för att man ska tycka synd om henne och komma dit men hon kan minsann vara ute och promenera och åka på festligheter. Det gör mig lite sur ;)

Jag är inte heller med i nån mammagrupp än, eller rättare sagt - det är sommaruppehåll. Är lite orolig att jag kommer vara mycket äldre än de andra, inte så kul det heller... jag är 35 och bor ju i en liten stad i norrland - där alla (bebis-)mammor verkar vara runt 20 :o

Jag tänkte försöka ta mig till öppna förskolan också när de öppnar igen. Här hos oss är det bara öppet en dag i veckan så det är samma dag och tid för alla.

Kors i taket förresten, det verkar som om min mamma kommer och hälsar på nästa helg! Kotte är då nästan 12 veckor men bättre sent än aldrig.

Hoppas du inte behöver känna dig gammal. :-)
Jag tyckte inte alls att det var kul att gå på öppna med dottern: stökigt, bökigt, elitistiskt och skitsnackigt. Bara LITE mysigt ... och nu har det inte varit aktuellt.

*KL*
Argh!
Svettigt värre, tyckte att "snörena" på min spiral hade blvit lite långa, så jag var och kollade: den var på väg ut..!!!!! :o :eek: :eek:
Jag satte in den i samband med efterkontrollen.... förmodligen hade den fått lite "schuss" av mensen som var riklig. BM rådde mig att inte "hoppa studsmatta de närmsta dagarna" och satte in en ny ...

Jag ska INTE vara gravid mer! Även om resultatet är ljuvligt och jag kan se de positiva stunde nu i efterhand så måste jag kunna ta hand om de barn jag redan har, dessutom vill jag inte riskera mer skada.
Jag har ställt mig i kö för sterilisering, det kostar visserligen tre tusen men det är det värt .. .

Senast ändrad av en moderator:

Vi kanske borde byta. En lägenhet i Solna och plats i mammagrupp (eller ja, det heter föräldragrupp här, särskilt viktigt då en pappa är med och kollar man hans facebook står det "beklagar sorgen") mot din gård och föräldragrupp? ;) de flesta verkar göra karriär innan de skaffar barn i den här stan.

Klockan: skönt att du har tagit ett beslut du verkar säker på. Hoppas att det känns rätt i slutändan :) förstår om du inte vill vara med om en sån graviditet igen. Hur är det, har du tagit hem lurvtussen nu? :)

Haha nä jag tror inte det ds ;)

Klockan - tur du upptäckte det i alla fall! Jag har haft spiral tidigare och kommer inte våga mig på det igen... Jag har återbesök hos bm den 25:e och ska be om sterelisering jag med. Vad det blir tills dess vete tusan... Hormoner är ju inte ett alternativ medan man ammar har jag förstått.

På tal om spiral… Jag ch BM har pratat lite löst om kopparspiral, men jag är tveksam… Försökt sätta det förr, utan att lyckas, och då var det en läkare som skrämde upp mig med en massa bieffekter som ingen nämnt tidigare… Varför är det alltid så med preventivmedel? Att antingen får man bara höra de positiva sidorna - eller bara de negativa?
Hormoner är inget alternativ för mig.

Sen (är man dum i huvudet eller vad?) så har jag börjat längta efter en till (!!!!!????!). Jag som i 9 månader + Tovas två första månader hela tiden sagt ALDRIG NÅNSIN IGEN, kan tänka mig en till..? Och dessutom vill vi ha dem tätt. Inte tätt som i nu-på-en-gång, men om något år.
Har förstått att kopparspiral är bra då, för tar man ut den så funkar kroppen på momangen igen. Åh, alla dessa val...

Vad fick du höra om för bieffekter? Jag har bara hört positivt om spiralen, förutom det där med blödningar då, och tanken är ju att sätta en sådan. Kommer inte att käka några hormoner i alla fall. Jag är sugen på en till men inte just nu. Blev dessutom rekommenderad att vänta i alla fall 2 år för att kroppen skulle få ordentligt med tid att läka och så ifred. Skulle säkert gå bra om det skulle råka bli något tidigare men det känns onödigt att planera in en graviditet innan de rekommenderar en att bli gravid.

Kl
Åh, nu börjar jag känna mig lite trött. Sovit skitdåligt i flera nätter nu så jag funderar på att lägga mig på soffan kommande natt och låta sambon ha jour. Han har ju semester en vecka så han kanske skulle få prova på att vara förälder på alla dygnets timmar några dagar nu :devil: :D nävars, jag brukar klara mig rätt bra men jag har haft svårt att somna och däckat efter midnatt och så har Alva börjat vakna på nätterna och kl. 5-6 är hon ju igång fram till 10 ungefär då hon somnar om. Hon har ju sovit jättebra på nätterna (och sover bra fortfarande jämfört med andra barn) så jag är ovan vid att vakna. Brukar ju kunna sova åtminstone 6-8 timmar i sträck och ytterligare någon eller ett par timmar efter morgonmålet så jag har inte haft behov av hjälp på nätterna.

Är också sugen på en till. Men det får allt vänta några år så jag/vi får återhämta mig/oss.

Kl
Usch. Känner att jag borde ringa MVC för efterkontroll. Borde undersöka så allt är som det ska med läkningen av snittet. Och kolla blodtrycket som ju var så högt förut. Och se om det finns något passande p medel för mig. Vill inte ha varken hormoner eller spiral.

Visserligen används det säkraste medlet just nu. Avhållsamhet. Dock ofrivillig :meh: . Det gör helt enkelt för ont på mig. Och det är väl något som borde kollas upp också. Har alltid varit känslig där. Och under graviditeten blev det känsligare. Men nu efter går det inte alls :( :mad:

Men frågan är om det är MVC jag ska kontakta nu? Det har ju gått ett halvår. Är det för sent? Vet inte annars vart jag ska ringa.

Senast ändrad:

Tor har börjat sova sämre på nätterna och har börjat vakna mellan två och fyra och vill ha mat igen. Han som hade börjat sova så duktigt hela natten.

Senaste dagarna har han även utforskat massa nya ljud så det är nästan aldrig tyst här längre :p . Att försöka härma och bli härmad är jätteskojs.

Idag ska vi iväg på min kusins bröllop. Får se hur det går med lilla pratkvarnen i kyrkan ... :angel: :D

Sterilisering bokar man själv via gynmottagningen, i allafall här. När jag sagt till BM att jag ska sterilisera mig har de kossorna (ursäkta) börjat "prata mig tillrätta"- (mitt svar: jag antar att Du inte varit med om att inte kunna ta hand om ditt barn i X antal månader någon gång i ditt liv, eller levt med kronisk, extrem smärta och inte kunnat gå?)
Tråkigt nog är det väntetid...

Ni som längtar efter en till: Jag med!! Men jag får "nöja" mig så här. :p
Jag hade kopparspiral före dottern, blev gravid på en månad. Hade mellan hraviditeterna nu också - utan problem - och blev gravid direkt.

DS: menar du islandsfölet? Honom sålde jag i februari, medan han fortfarande stod "orörd" med sin mamma i flocken... jag kommer nog aldrig att kunna rida igen, och då på en extremt säker kuse.... Lite kusligt var det för hon som köpte hade dagarna innan mist sitt föl, exakt samma färg och teckning, också en liten hingst....
Men jag ar en ny kompis som jag kör med nu. :)

*KL*
Den FÖRSATANS SPIRALJÄVELN ÄR PÅ VÄG UT- IGEN!!!!!!!!!!!!!!:rage::arghh::banghead:
Vadfan..... ska ringa på måndag och plocka den sen får det bli kådis till steriliseringen.... själva f*n också.....:yuck:

Åh vad mysigt med bröllop! Dottern gillade kyrkan när hon var bäs- vi hann med både bröllop och begravning hennes första år.

Ojdå jag menade givetvis att jag ska prata med henne om det, inte att bm ska göra den :) väntetid är det säkert här med, men lika bra att ställa sig i kö direkt.

Att de ska försöka tala mig till rätta räknar jag nästan med, men jag har bestämt mig redan i början av graviditeten och även om min älskade kotte är underbar så vill jag inte ha fler. Sambon är också nöjd med de han har.

Vad skönt att du också ska göra det. :) Många säger ju: "tänk om du ångrar dig.." - jag är utled på det.
Jag är helt säker på att jag kommer få bebis-sug igen, men jag har ju två barn, de behöver sin mamma, inte en stackare som nästan inte kan röra sig, som skriker av smärta och inte kan ta hand om dem. :(
Det var värt varenda sekund, för Ludvig är :love: men jag tänker inte göra om det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30