Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Hm, vi var på namngivning nyligen, grabben var 11 månader då. Vi hade gått in på lokala guldsmedsbutiken och där fanns massa härliga sparbössor så han fick en sparbössa i form av en motorcykel i silver (vet inte om det var äkta dock, troligen inte om inte kilopriset ligger lågt). Den uppskattades av barnet i alla fall, han kastade sig över den. Kan tillägga att det var ett antal sparbössor på presentbordet så det är kanske lite "tråkigt"...

Är de nöjda med tidigare bilder tycker jag absolut att du ska ge en fotoram och fota barnet. Det hade jag tyckt var roligt.

Lew:
Kanelbasilika? :o smakar det kanel? Jag har köpt 2 basilikaplantor men de är "neutrala". Utöver det blev det koriander (sambon gillar att laga sånadär konstiga rätter med koriander) och oregano som jag använder nästan dagligen. Sedan tidigare har jag persilja. Jag pratade med farfar igår som är helt galen i odling. Han sa att de mår bäst om man vattnar på faten så jag provar det så får vi se om det funkar. Sen skulle man skörda plocksalladen så kommer det mer så det ska jag göra innan inatt tänkte jag.

Jag är så ny på ämnet att anledningen till att jag ringde farfar var att jag skulle plantera om salladerna och persiljan i egna krukor och jag hade ingen aning om hur man går tillväga. Ta växterna och lägga jord runt men sen då? Men vattna rikligt skulle man tydligen göra. Ja, jag hoppas att jag lyckas så jag kan avancera till tomater, physalis och lite sånt nästa säsong. Får se vad som ryms på balkongen.

Kl
Ang doppresent

Jag gjorde ett tittskåp till kompisens dotter. Och snickrade en mätsticka i form av en giraff till hennes son förra sommaren.

20130521_213632-702986.jpg

Vilse jag tycker hon sitter bättre i den här knytningen än med krysset på insidan, men då jämför jag ju med trikåsjalen. Knytningen heter omslutet kryss och knyts så här http://www.edenbaby.se/pages/omslutetkryss.php

DS kanelbasilika både doftar och smakar svagt av kanel, underbar i köttfärsrätter :love:

Doppresent... Jag brukar vara så... tråkig att jag ger en donation till barncancerfonden i barnets namn, köper poliovaccinationer eller lknande. Uppskattat av en del, men verkligen inte alla... Jag har till och med fått en utskällning för att jag inte hade nån "riktig" present en gång :angel:

Kanske ska besöka plantagen någon dag då :) jag får se om salladerna överlever. De ser lite tråkiga ut :o dags att ringa farfar igen, haha!

Riktig present? Materialsamhälle :mad: kan ju förstå om alla väljer att donera. Något hade ju varit roligt att ha som minne för barnet även om man ju inte döper för att få presenter (trodde jag) och donerade pengar är väl jättebra?

Håll ut, snart kommer storlekarna rasa iväg, jag lovar :) Sen rekommenderar jag också att våga prova de lite större storlekarna som man inte riktigt tror de hunnit växa i än.. Jag gjorde inte det och när jag väl plockade fram dem så var de snudd på för små eftersom det skiljer så mycket i storlekarna!

Jag kollar runt endel på reor och har köpt på mig lite större storlekar i förväg. Känns jätte skönt att komma undan lite billigare eftersom det går så sjukt fort. Ibland har man tur också och får hem lite finare kvalite för hyfsade priser. Köpte två jätte fina stickade koftor och ett par levis jeans på nelly.coms rea! Både jeans och koftor känns hyfsat ok att köpa i förväg för det kommer man ju alltid kunna använda. Det är väll bara nu som det inte passar pga värmen men de kommer vara urväxta till nästa sommar.

ang doppresent om man är lite snitsig så är den bästa doppresenten att framkalla bilder på barnet på tyg och sedan sy ett lapptäcke! dock kanske man behöver lite mer tid på sig för det...
När jag döptes så fick jag en rund bricka med mitt namn på och på baksidan dopdatumet, ett sådant kommer jag ge till Olivia när hon döps.

kl

Olivia hälsar tack till allt smicker genom bilden :) Hennes mamma är glad över att hon är lika snäll som söt! Nu har hon börjat rulla runt på magen på heltid också och det är inte långt kvar tills hon ålar... så snart är det full rulle här :)

Ett enkelt tips på doppresent som jag själv skulle ha uppskattat är ett gipsavtryckset för att ta avtryck av hand eller fot. Finns flera olika sorter. Både enkla och sådana med ram man även kan sätta bild i och i 3D.

Ett sådant ångrar jag att jag inte köpte när Tor var riktigt liten för att sedan göra ett till vid 6 månader.

Jag provar som sagt 62 med jämna mellanrum när alla 50-56 ligger i tvätten men det är stort och pyjamaserna jag såg idag var ännu större.

Det är kanske smart att köpa större storlekar under rean, svårt dock med hur varmt eller kallt det kommer att vara när hon kan ha vissa kläder. 62 finns det en hel del i och det bör hon ju kunna ha i sommar här, sen är det 68 där det är lite sämre.

Jag har upplevt att pyjamaser ofta är ganska stora. De flesta av Tors pyjamaser har varit större än bodys i samma storlek. Skiljer ofta nästan en hel storlek

Det är såpass alltså. Jag ska nog sätta mig och nätshoppa lite och hoppas på att det passar. Om inte annat så kan jag inte stå och vela då ;) jag blir lätt lite irriterad i affärer när jag inte hittar det jag målat upp i huvudet att jag söker.

Kanske ska besöka plantagen någon dag då :) jag får se om salladerna överlever. De ser lite tråkiga ut :o dags att ringa farfar igen, haha!

Riktig present? Materialsamhälle :mad: kan ju förstå om alla väljer att donera. Något hade ju varit roligt att ha som minne för barnet även om man ju inte döper för att få presenter (trodde jag) och donerade pengar är väl jättebra?

Ja nåt litet minne kan man ju alltid köpa till, mer som en symbolisk grej... Barnkammarböckerna är bra tycker jag, ge den första till dopet, nästa i julklapp eller födelsedagspresent osv.

Böcker är ju jättebra. Det kan man ju ha jättekul med!

Alva fick sin första bok häromdagen, en såndär som man hämtar från bibblan med massa olika visor, ramsor etc. Roligt att visor och ramsor från när jag var liten hänger med, nu ska man bara läsa in dem igen :) ska dessutom göra allt jag kan för att Alva ska uppskatta Astrid Lindgren. Jag sitter fortfarande som klistrad vid hennes filmer när jag kommer över. Jag vill aldrig bliva stur! ;)

Jag ångrar också jättemkt att vi inte gjorde nått sånt med.. Har på papper men blir inte riktigt samma sak..

Ja mycket vacker. Den är även billigare än girasolen och dessutom nedsatt i pris just nu.

Börjat fundera på om jag ska välja wrapsodyn nu och om jag blir helt vävdsjalfrälst önska mig girasolen i 30 årspresent när jag fyller år i augusti (eller i alla fall en del av den) :idea:

Senast ändrad:

Här blir det också astrid lindgren-tvång ;)

Vad är det för bok som man hämtar på biblioteket?

Det brukar vara en antologi, Dottern som är två (om en vecka! :love:) älskar den nu. :)

Bra tips till bebisar är Fia Eliassons (tror jag hon heter ..) - "min första bok om tama djur och "min första bok om vilda djur".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar