Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det kanske är lättare än att få träff på ÄU. Den planen hade jag ju en vända men jag tog aldrig tag i det. Ska väl göra ett nytt försök en dag när inlägget inte riskerar att kryddas med min bitterhet ;)

Solvind: klart att vi skulle kunna ordna en vårmammor-träff någon gång med... Kanske finns intresse hos flera?

Ja vad kul det vore med en vårmammorträff! Synd att inte fler håller till på västkusten ;)

Synd att ni finns så långt bort allihopa ;)

Jag är inte heller så social av nig tur som är... Vi är ju bara några enstaka hus här i byn och tre mil till närmsta samhälle. Jag har en kompis som jag "umgås med". Hon bor dryga två mil bort och vi ses väl en gång i kvartalet eller nåt... Annars har jag bara sambon. Pensionärerna i byn finns förstås, men det är ju inte riktigt samma sak. Här är öppna förskolan stängd över sommaren och sen är det öppet en gång i veckan. Jag ska försöka ta mig dit nån gång, jag har rätt svårt för nya kontakter och så också.

Solvind vad konstigt nu kunde jag se båda bilderna igen, vad härligt glad han ser ut :)

*kl*

Ojoj, jag tror min lille Viktor börjar bli stor :D tror han snart sover hela nätter :)

Någon gång mellan 10-11 gårkväll åt han, halv 3 vaknade han för det var kallt. På med en pyjamas och sen hann han somna innan jag fått fram maten :p runt 5 tror jag han åt, dock bara någon lite slurk innan han somnade igen. Först nu vid 9 åt han sitt riktiga mål :)

Igår åkte släkten hem. Varit jättekul när de varit här, men ganska skönt när de åker hem också ;)

Även jag är ganska ensam, umgås inte med någon i denna delen av Skåne :( så jag hoppas jag hittar någon rolig på öppna förskolan sen :)

Här sovs det också massor inatt! :D
Hon somnade och bars in i sovrummet vid 22, sov till 01 och var då vaken (amma + skrik på slutet) till 03.
Sov därefter till 05 (amma, somnade en stund, byte av bajsblöja, amma kl 06 igen och somnade tillslut vid 7-snåret).
Sovit sen dess och väntar nu på att hon ska vakna och få mat. :)
Eftersom sambo tog nattningen efter sista amningen så är Micks härligt utsövd! :banana:

Jag har också ett socialt behov utan dess like och börjar få tråkigt här hemma.
Sambo stannar dessvärre mer än gärna inne...
Har inte undersökt öppna förskolan än men det kanske skulle vara något sen när han gått tillbaka till jobbet!

Vill så gärna gå på babysim sen när hon är lite större :)

Var på bvc igår och hon väger nu 4800g! 56 cm lång.
Från födelsen har hon alltså gått upp 328g och växt 4 cm. :)

Igår fick vi våra första riktiga svarsleenden! :love:
Som hon flinade och vad hjärtat smälte! En riktigt glad liten skit och hon skrattade nästan! Hela Ylva var som en sol och det var synd vi inte fick tagit några kort på det!
:love:

Här är en till som fått hyfsad sömn! Matade vid 01 sista gången och vaknade sen vid 04.30 av att thyra sparkat av sig filten och låg o gruffa = väcka syrran som också började skruva på sig så vände båda till magen så slocknade dom innan dom ens träffat madrassen ;) sen fick vi sova till 8.30! Då fick jag meddelande att jag blivit faster till två små pojkar! :)

Sjysst! Undrar om de har det någonstans i Stockholm med... Jag får googla lite!

Kl
Hade en sån besvärlig dröm. Jag drömde att jag var gravid igen och blev snittad, igen och blev så ledsen för att de ju inte brukar vilja låta en få en vaginal födsel efter det. Jag som ville prova på det med ;)

Såg för övrigt på "sjukhuset" nu och bevittnade ett snitt. Jag har sett flera snitt och har inte stött på ett enda fall där de, innan de börjar sy ihop, tar ut pappan och barnet och sätter på en annan avdelning för att fika ensam med barnet i 1-1,5 h innan man får träffa dem medan mamman ligger ensam på uppvaket. Jag blir nästan lite upprörd över att man först tvingas köra in mamman på akutsnitt och sen tar ifrån henne den enda trygghet hon har med sig till kliniken :crazy: måste fråga mamma om de gjorde så med henne med.

Kl

Kotte började med att fyra av ett leende mot läkaren och bvc-tanten, så nu fick vi bekräftat sv dem att det är riktiga leenden och inte bara grimaser :)

En månad gammal i morrn, födelsesiffror inom parentes.

Vikt 4060 g (2810 g)
Längd 53 cm (48 cm)
Huvudmått 37 cm (33 cm)

Jag tycker också många av rutinerna kring snittet var lite märkliga. Visst att det blev akut och för vår del var lite annorlunda och att barnet alltid går först, men jag kan fortfarande känna den där förtvivlan jag kände på uppvaket och jag inte visste om flickan levde. Sköterskorna på uppvaket var inte roliga heller… Någon gav mig en medlidsam blick när man låg där och grät men ingen sa något. Och när jag låg inne på operation och ingen kom tillbaka med barnet, som de lovat. Det tog ett bra tag innan någon sa varför också… Usch. Skönt att det är förbi!

Angående det sociala livet så har jag förändrats en del. Jag har aldrig varit sällskapstörstande men nu är det kul när vi får besök. Vi har flera goda vänner som också fått barn nu så sällskap finns det om man vill. I byn finns dessutom en rad damer som säkert bjuder på kaffe om man kikar in. Sen bor vi stort med gård osv så här finns alltid något att göra.
Däremot har vi en rad bekanta som vi faktiskt bjudit in (”kom upp och ta en fika nån dag”) men som aldrig dyker upp. De har alltså inte ens träffat Tova än. Märkligt…
Däremot har jag börjat uppskatta att bara åka in till stan och strosa i några affärer, det gjorde jag aldrig förr. Men nu är det lite roligare att handla med, med barnkläder och allt :D

Idag har jag klippt gräs och grejat utan Tova i säkert 4-5 timmar sammanlagt. Maken lär sig! :) Dessutom är det oftast han som får gå och vagga henne till sömns i selen på kvällarna, för jag är oftast så trött efter sista amningen att jag blir ganska otrevlig…. :angel:

Kl

En månad gammal i morrn, födelsesiffror inom parentes.

Vikt 4060 g (2810 g)
Längd 53 cm (48 cm)
Huvudmått 37 cm (33 cm)

Jösses vilken raket! :D

T ska in för omkontrollultraljud av höfterna om tva veckor, ska be dem väga henne igen da.
Men hon verkar stadigt ga upp sina 150 g i veckan nu, sa hon hoppade nog bara ner fran 85:e percentilen till den 50:e och ligger kvar där nu.

Kl
Hej! Känns som att det var länge sedan jag hann kika in här, nu har jag iaf hunnit läsa ikapp och DS, jag ses gärna någon dag om du vill :)

Fina bilder på fina barn har det varit också - kul!

Vi har varit en vecka på Rhodos och över midsommar var vi på Åland i nästan en vecka så det har varit fullt upp! Sixten växer och frodas, men har sista veckan varit rätt missnöjd, verkar inte som att han blir riktigt mätt, känns lite jobbigt. Jag äter och dricker och ammar en massa, men märker ingen skillnad. Han skriker hysteriskt förtvivlat ibland när jag ammar efter att han sugit några tag.

Idag var vi och iväg och han fick första Rotavirusvaccinet som vi valt att ge. Gick hur bra som helst, men så är det ett oralt vaccin också.

Det där med vaccin verkar lite märkligt.. Har läst på flera ställen att man kan få välja till vissa vaccin om man vill.. Oss har dom varken informerat eller erbjudit om nått öht..

Hade jag inte frågat hade jag inte fått reda på vad dom satte i låren på mina barn! Miss i kommunikationen såhär i semestertider?

Hm, vaccinerna står i en liten "bok" vi fick från bvc. Där står allt som hänt och ska hända på kontroller. Har ni inte fått nåt sånt?

Jag tyckte mig läsa att hepatitvaccinet är fritt för henne vilket gladde mig. Jag själv har varit inne på att ta det iom mitt yrke (framför allt). Jag har bara inte kommit till skott.

Kaktus: åh, jättegärna! :) jag är ledig för det mesta men inte helger då jag försöker ta min egentid i stallet då.

Zews: ja det med att inte få veta hur tösen mår och om hon lever är ju fruktansvärt. Har du informerat dem om det? Jag pratade tidigare med mamma som också blev snittad för en sådär 23 år sedan :angel: och då var det helt annorlunda. Enda stunden hon var ensam med läkarna var när det skulle vägas, mätas och få på kläder. Hennes var iofs planerat pga säte men att det kan skilja så mycket mellan planerat och våra akuta..? Jag snittades ju dessutom innan Alva började må dåligt men det gick undan från att beslutet togs pga att det gått så länge från vattenavgång.

Blir det fler barn kommer jag skriva två separata fl-brev. Ett för vaginal och ett (mer detaljerat) för snitt. Så ovanligt är det ju inte så någon form av rutiner måste de ju ha för information och att sätta samman familjen så fort det går. Det där upplevde jag inte var "så fort det gick". Minns även nu i efterhand att innan de sydde ihop mig började de prata om att jag var varm i livmodern och började prata om feber och det tog ett bra tag (kändes det som) innan de blev nöjda och sydde. Jag var övertygad om att min stund var kommen, ungefär. Jag som tycker att sjukhus är extremt läbbiga och än värre operationer :o kommer nog be om att bli mycket mer informerad samt att jag inte vill bli lämnad medan sambon och bebis tas iväg för att serveras fika ensam med flaggan i topp :mad: :p

*kl*

sovandet verkar hålla i sig :bump:
la oss 23-23.30 igår - 06.20 var det dax för frukost för lilleman :D
inte för att jag hade någon sömnbrist innan, men detta är ju underbart :bump:

har även idag beställt ett par amningsinlägg med silikon. hoppas de fungerar :)

Jösses vilken raket! :D

Hon tar igen nu för att hon var så liten från start tror jag :)
Hon har gått upp 450 g den senaste veckan och 300 veckan innan det. Inte konstigt jag är trött.

Kl
I dag är vi ute på stan själva för första gången. Jag var nervös för hur det skulle gå när hon blev hungrig (får ångest av tanken på att måsta amma bland folk) men jag hittade en bänk med buskar runt vid kyrkan så nu sitter vi här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3