Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag lacker ocksa som ett sall och har faktiskt kopt silikoninlagg. Dyra men valdigt bra tycker jag.

Coolt, hur funkar de?

Jag stoppar den tutten som jag inte ammar med genom att trycka med handleden (jag fick kolla på tyda vad det hette, tänker hela tiden wrist på engelska men översatt till svenska blir det ju lite knepigt) på bröstvårtan ganska hårt i en halv minut och sen får jag fortsätta ha den där ibland, det beror lite på hur mycket mjölk jag har...

Just när man ammar går det ju att stoppa men när man sover och mjölken "rinner över" är det värre.

Kl
Jösses. Sambon är sjuk (skyller på Alva såklart som kom hem och nös honom i ansiktet men jag är övertygad om att han stått pall för det om han inte rökt ;) ), Alva håller på att bli frisk men är fortfarande trött och behöver mycket sömn som hon har svårt att få ihop. Funkar när man går promenader eller ammar ungefär, annars är det ont om det. Har alltså varit gnäll från två håll nu ikväll men så stoppade jag ner tös i badet så hon fick plaska runt, ammade och nu har hon sovit som en stock även om jag flyttade henne till sängen, putsade gaddarna, rensade kattlåda etc. Hon har nog aldrig sovit såhär hårt :o

Sambon somnade också duktigt, utan bad och amning :D

Jag gick förresten till Kungsholmen och traskade runt längs vattnet där. Hälsans stig går ju runt hela Kungsholmen och rackarns vad jag slet för att få med mig vagnen upp för en brant backe med stentrappor och grejer! Fysträning på hög nivå! Men det var en fin promenadväg. Ska ge mig iväg på den i morgon också.

Vad skönt att Alva är på bättringsvägen.

Kl

Här går allt framåt. Varit på BVC och blivit läkarundersökt utan anmärkning. Vikten är nu på 4.3 kg och längd 54 cm. Nästa gång vi ska dit blir det tredje vaccinations sprutan.

Har beställt en skötväska som var rejält nedsatt i pris. Den har inte kommit ännu. Hoppas den blir bra.

Och så har jag sytt en amningskudde som i storlek och form passar perfekt i fåtöljen där jag brukar sitta och amma :D . Köpekuddar är för stora och jag måste ha något stöd. Har hittills knölat ihop en filt under. Jätteroligt att äntligen kunnat ta fram symaskinen och sy lite.

Har kommit på ett "nytt" sätt att knyta sjalen så att Tor inte hamnar under sidodelarna. Det blev jättebra och mycket stadigare. Är lättare med sjalen nu när han blivit lite stadigare men kommer på mig själv med att bli irriterad på att den töjer sig. Är väldigt sugen på att prova en vävd och har hittat wrapsody baili breeze i en sagegrön (samma som vår vackra bil) färg med trollsländor på (som det kryllar av här) . Den är så vacker och ska vara en av de svalare sjalarna. Ska bara lyckas motivera mig till att köpa en sådan. Sambo tycker det är onödigt :grin:

Tor har börjat tugga/suga på sina händer väldigt mycket. Inte bara när han är hungrig som han gjort tidigare. Är lite orolig att han ska bli en tumsugare eftersom han inte alls vill ha nappen längre. Ni som har nöjda nappbebisar, vad har ni för sort? Tor brukade älska sin napp när han sondades. Men sedan han börjat amma och dricka flaska så har nappen blivit mindre och mindre populär.

Glad midsommar till er alla :bump:

Coolt, hur funkar de?

De funkar ocksa med tryck mot bröstvartan. Silikon klistrar ju mot huden, sa man trycker in bröstvrtan och lägger sedan silikonpadden över. Behövs ingen bh eller sa för att fästa (vilket kan vara skönt pa natten). Men man kan nog inte ha dem dygnet runt för det blir ju väldigt tätt.

Rengörs med tval och vatten. Mina kostade 15 euro för ett par och ska halla 100-150 användningar.

Det lät ju underbart skönt! Tänk att slippa bh på natten i varje fall... :love:

Du har inte någon länk där man kan beställa dem? Har inte sett sådan själv nämligen...

Vi kör också MaM här, både napp och flaska. Fungerar utan några problem alls :)

Den nappen har vi också. Var den vi började med och var mycket populär ett tag och den som passar honom bäst enligt mig. Har även den andra sorten på bilden. Den gillade han inte särskilt mycket. Har provat latexnapp också. Men den var bara rolig någon dag :meh:

Sambo provade sjalen för första gången idag på en liten förmiddagspromenad. Han har hela tiden tyckt den verkar så krånglig fastän han var inställd på att bära med sjal innan Tor föddes.

Nu när han provade insåg han plötsligt varför jag vill prova vävd sjal :D (förutom att det finns så många vackra) . Även han tyckte att det var lite väl mycket elasticitet när Tor rörde på sig.

Jag har Mamma Pads fran Theraline. Sedan finns det visst nagra som heter lilypadz ocksa.

Tillägg: Det blev lite kort för jag fick "hjälp" av en hungrig bebis och en nyfiken tvaaring...

Länkar till försäljning i Sverige har jag inte, men det borde väl ga att googla.

Även smidigt under baddräkt/bikini tror jag!

Senast ändrad:

Iom att hon går upp ordentligt i vikt är det säkert inget tokigt. Det hade ju varit mer stressande om hon var som min tunnis som aldrig verkar vilja passera 5 kg. Jag har ett eget mål att hon ska ligga på minst 5 kg om 2 veckor på återbesöket. Knappt 200g viktökning borde hon väl klara? Nog för att det är roligt att hon kan använda sina 50-56kläder ordentligt men det börjar bli dags att sätta fart med viktökningen nu. Hon växer ju på längden så det är bara vikten som ska hänga med.

Smygläser tråden och tänkte bara komma med mina egna erfarenheter. Min lilla tjej vägde 3270 som nyfödd, och hon passerade 5 kg först som 4 månader gammal. Slutade använda 56:orna i samma veva då dom blev för små. Var också rätt stressad över att hon gick så långsamt upp i vikt, och började till sist med ersättning då hon 3.5 månad gammal enbart vägde 4,8 kg.

Men det redde sig och nu 5,5 månad gammal så ligger hon på 6.2 kg

Nu vet jag inte hur stor din lilla var som nyfödd, men ja, hon är ju några månader yngre än min tjej :)

Hon startade på 4330 så det är en väldigt klen uppgång. Jag har inte brytt mig förrän nu, nu börjar även jag se att hon blivit tunnare även om hon inte är direkt mager. Jag är rätt säker på att det har med förkylningen att göra, hon har ju varit slank hela tiden så hon har ju inte mycket att ta av så att säga. Nu börjar hon ta igen det i alla fall, verkar det som.

*KL*

En fråga till er! var de inte någon i denna grupps som använde tygblöjor? Visst hade någon köpt på tradera, en säljare som säljer massa färgglada tygblöjor till lite för bra pris?

Eller har jag blandat ihop de?

Isf funkar dom bra, vi funderar på att köpa o prova dom där billiga tygblöjorna från tradera. Men är lite tveksam...

Knapplån

Måste bara prisa vår sele lite till.
Vi har ju haft lite problem med att dottern inte ”godkänner” sin pappa, utan det har bara varit morsan som funkat som tröst innan. Tröttsamt för mig, och lite uppgivet för maken, naturligtvis. Men igår (som först… jag har tjatat lite tidigare…) föreslår han själv att han kan testa selen när Tova var lite gnällig. Och vad händer? Flickebarnet somnar hos honom! Underbart. Lättnad för maken som inte känt sig riktigt som ”pappa”, och framförallt lättnad för morsans rygg!
Så nu hänger hon på sin far som knallar runt och pratar i telefon, och jag kan sitta med datorn i knät och mysa lite med hunden :love:

I övrigt går allt bättre och bättre. Men lite tjorvigt att hon alltid får magknip efter någon minuts ammande. Krävs lite pyssel för att lätta det där så hon kan fortsätta äta. Extra tråkigt nattetid… O_o

Längesen vi såg klockan här, men tjuvläste på hennes blogg att hon skaffat häst! Blev så himla glad att hon mår så mycket bättre :)

Gott att höra att maken kan ha henne i selen nu :) här är det överlägset pappa som är bäst på att natta när det är annat än mat som gäller. Men jag är inte orolig inför att han går tillbaka till jobbet. Jag kan alltid muta med tutten om det är kinkigt ;)

Mjölkar ur en massa nu för att frysa in så sambo kan ta lite matningar sen. Handmjölkar med lätthet ut 0.5dl ur ett oätet bröst så nu har vi snart ett bra lager :)

Ylva hade gått upp 244g sist vi var på bvc. Väger nu 4682 och är 55cm lång :)

Kl

Äntligen har jag lite tid och ork att uppdatera jag också!

Kotte har varit rejält gasig i magen om kvällarna och det har varit ordentliga skrikperioder en stund varje kväll. Tack och lov inte så länge men nog jobbigt ändå när man inte kan hjälpa mer än med bad, massage och tröst. Efter helgen blir det förstås en tur till apoteket.

Ang svikt i sjalen så älskar både jag och kotte Girasolen och jag kommer sälja trikåsjalen nu direkt. Fastän hon är liten och lätt tycker jag den var alldeles för svajig.

Vi var på bvc i torsdags och vägde, 3610 gram nu. Nästa vecka är hon en månad och då är det läkarbesök. Då lär hon ha passerat födelsevikten med ett kilo.

Ang amningsinlägg. Är det nån dom har tvättbara, typ ull eller liknande? Jag tänkte skaffa såna istället för engångs men såg på minimundus eller vad nu sidan heter att det finns en massa olika. Vad ska man välja?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar