Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

*kl*

För ovanlighetens skull sitter jag ocksa vid datorn och kan skriva lite längre än jag ids pa telefonen.

Det gar bra för oss. Min man har jobbat en vecka nu och jag har roddat bada barnen med stor hjälp av grannen. Var extra svara omständigheter med över 35 grader förra veckan. Och nu är storebror sjuk och grannen bortrest... :p Vi hade gatufest i lördags och igar fick han feber. Förra aret hade halva bostadsomradets barn scharlakansfeber efter gatufesten och andra halvan hade femte sjukan. Taskig statstik... Pratade med en av arrangörerna idag och hennes yngsta hade ocksa feber.

T sover i princip hela nätter nu när jag inte behöver väcka henne. Ofta fran 21:30 till 5:30. Ibland vill hon äta en gang emellan och ibland ammar jag när jag gar och lägger mig vid 00-01 eller sa. Coolt, eller hur?

I gengäld är hon ocksa ganska pipig pa dagarna sa fort man inte har henne i knär när hon är vaken. Men hon sover ju rätt mycket sa än sa länge gar det bra.

Då verkar du bara ha rund napp kvar att prova. Och/eller kanske en som är lite mindre i munnen. Både esska och mam har rätt stor mundel tycker jag. Nuk vet jag inte.

Själv hade jag både napp och snuttefilt när jag var liten :D . Nappen minns jag inte men snuttefilten kommer jag tydligt ihåg. En rosa liten flanellfilt som jag hade med mig överallt. Gissar att min mamma hade klippt flera småfiltar från en stor så det gick att tvätta

Envishet, helt enkelt då :)
Jag har provat esska, mam och nuk (både silikon och latex). Alltså flera olika modeller. Hon har behållit esska några gånger men inga längre stunder. Hon är mycket för att suga på kläder och filtar så det kanske är som du säger, en snuttefiltstjej :D
Jag skyller på släkten för att jag inte hinner skriva något :p

Någon frågade om tygblöjorna från Tradera - det var jag som budade hem dem. Kan dock inte säga om de är bra eller dåliga då vi inte testat dem ännu. Jag tycker de verkar alldeles för stora och klumpiga för lilleman ännu. 1-2 månader kanske de passar bättre...

Var hos bvc idag, 6 veckor gammal, 57 cm lång och 5030 g tung. = +4 cm och +1690 g sen födseln.. Stl 50 ska jag sortera bort i helgen, och jag har börjat beställa hem kläder i stl 62, dröjer nog inte länge innan de passar :p

Lew: hur knyter man sjalen för att få krysset så på utsidan? Verkade vettigt när det är som varmast. :) Sitter de lika stabilt där som när man har krysset över ryggen/på insidan?

Ni som har bärselar - någon som har beco gemini? Har blivit sjukt sugen på att beställa hem en sådan nämligen...

*åter till släkten*

Jag har en beco gemini som jag är mycket nöjd med. Passar både mig och sambon fastän vi har väldigt olika kroppsform (jag är liten 158 cm med smal midja, breda höfter och stora tuttar. Sambo 178 cm, kraftig och med rund mage) Bekväm och smidig att få på sig och oerhört snygg :D . Har till och med fått upp Tor på ryggen mycket enkelt (var dock svårare att få ner honom igen utan hjälp så det får jag träna på när jag inte är ensam hemma) .

De nackdelar jag kan komma på är att den är ganska tjockt fodrad och kan bli ganska varm, vet dock inte om det är någon skillnad med en ofodrad sele. Det fastnar lätt hår på den och jag upplever att Tor är på gränsen till för kort än så länge.

Oj, tjockt fodrad? Jag som blivit förtjust i den för att den inte behövde extra inlägg för spädisar = trodde den då skulle vara ganska tunn... :(
Att det fastnar hår lätt på den verkar inte jättebra heller tycker jag eftersom jag har två hårbollar här hemma :p

Får nog leta upp någon butik och titta på dem IRL...

Tjock och tjock. Inte supertjock men definitivt fodrad (antagligen för att det ska bli stabilare och mer bekvämt för bebisen). Och till skillnad mot många spädbarnsinlägg så kommer det ju in luft från sidan i denna. Men kan vara bra att känna på den innan köp ja.
Om du vill kan jag försöka ta lite bilder imorgon så du kanske kan se fodringen.

Det där med håret är jag inte så förtjust i. Har två hårisar här som fäller vita hår som syns på allt. Visserligen lätt att få bort på selen med en sån där klisterrulle men hade att skönt att slippa.

kl

Hej allihopa!!
Jag har inte riktigt hängt med i tråden som jag brukar så jag har inte så bra koll just nu.. men Micks hahahahahaha kattspyan! Fy jävla fan va äckligt!!

zewz: Olivia är en snuttefiltstjej! Hon är en nappkatapult, har dem inne i ett par sekunder sen så fullkomligt flyger de ur munnen på henne ^^ Men vi märkte att hon var en snuttefilstjej när hon började vrida huvudet mot kudden extra mycket när hon skulle sova och om hon hade en filt uppdragen så borrade hon in huvudet i den. Vi har dock vart rätt noga med att ha flera olika som funkar än så länge så hon inte blir beroende av en enda. Hon kör mycket med mina sjalar, för jag brukar ta med mig sjalar att dölja "det värsta" ;) med när jag ammar offentligt, så nu har hon lagt beslag på dem :)

pan, får inte ångest när du inte gör som andra tycker! Du känner dig, dina döttrar och er relation betydligt bättre än alla andra gör, så våga vara trygg i det. Jag har svårt att se att ditt sätt på något sätt skulle skada tjejerna eller att någon annans sätt skulle vara så extremt mycket bättre... Skit i alla andra och våga vara trygg i det utan att bli stressad och få ångest! Då kommer tjejerna må som bäst :)

DS hoppas presenten blir bra! Vi håller på med lite foton, ska framkalla, förstora och skicka ut dopinbjudningar snart. Börjar minst sagt bli dags att få det gjort men... tiden bara flyger iväg ^^

För övrigt så skrattade Olivia sitt första "haha-skratt" igår. Det var bland det häftigaste jag vart med om i hela mitt liv! Utvecklingen blev SÅ tydlig och ungen som jag inte trodde kunde bli sötare blev helt obeskrivlig.. ungen skrattade och på mamman rann tårarna! Ska det vara så här att vara förälder så ska jag ha typ... 20 ungar! :D

Åh, första skrattet. Alva är på gång men än så länge är det mest pipljud men hon ler, mycket! Äntligen!

Ludvig är också en snuttefilts unge! Filt över örat ska det vara, och gärna så man kan gosa med händerna....

Ödmjukheten har fått sig en dos av att få barn nr 2 kan jag säga. ;) Ingenting har varit sig likt från förra gången.

Jag har lite svårt att rodda båda ungarna själv, är väl lite ovan kan tänkas. ;) Maken fixar det bättre. Dottern har gått sina 80 % förskolan istället för att jag skulle vara sjukskriven och Maken f-ledig.

Jag har jättesvårt att vara i den här bebisbubblan den här gången. Jag älskar Ludvig och att gosa, jollra, mysa, pyssla, men att liksom gå "all in" funkar inte...vad nu "all in" är för nåt? O_o

Ludvig är en rätt nöjd kis. det bästa vi gjorde var att sluta amma för en månad sen ca. Tråkigt nog är det Maken som får mata på natten (oftast en gång) för jag sover som en död. Känner mig lite .... lat? eller nåt.

*kl*

fråga: är ni mycket ute med era små på dagarna?

Jag har skitsvårt att komma ut..iallafall de här gassiga dagarna.
Ludvig blir arg av blåst och solen i ögonen, jag tycker att det är svårt att klä honom lagom: vill inte att han ska få värmeutslag eller bli kall (=arg)
Vet inte vad vi ska göra heller?

ligga på filt är uteslutet: sen våra grannar började dränera om huset har vi fått invasion av små, röda, ettriga myror .. de är som missiler!

känns som sommaren smiter från mig.

Oh så gulligt med första skrattet :love: Det längtar jag efter. Man får ju vänta så länge på allt med en prematur.

Angående snuttefilt så låter det ju i alla fall mysigare att gosa med en filt än att suga på en plastbit. Kan tänka mig att vilket de väljer beror på hur stort sugbehov de har.

Klockan. Jag tycker inte det alls verkar konstigt att du sover som en död med tanke på hur din graviditet var. Kroppen behöver ordentlig vila och återhämtning.

Jag har också lite svårt att ta mig ut men försöker ta en liten promenad varje dag. Mycket är för att det är svårt att hinna mellan alla matningar, blöjbyten, pumpning och att försöka få i mig själv lite mat. Men också för att jag precis som du har svårt att hitta på något att göra och att avgöra vad som ska tas på. I vagnen är det inga problem. Men i sjal och sele eller ute på gräset måste det ju vara något heltäckande som skydd mot solen och det kan bli varmt. Har förresten små solglasögon till Tor att ha när det är ordentligt ljust för annars vill han inte vara med.

*kl*

fråga: är ni mycket ute med era små på dagarna?

Nope, vi planerar typ varje morgon att vi ska gå ut med vagnen men så är det helt plötsligt kväll av någon konstig anledning. Men idag ska vi äta pizza och då SKA vi gå alla tre ner till pizzerian.

Sambo verkar vara lite orolig att hon ska få ett utbrott när vi är ute, men jag försöker få honom att förstå att det KOMMER hon få. Ska vi undvika utbrott utanför hemmet får vi liksom stanna hemma resten av livet och i så fall - måtte jag dö fort ;)

---
Idag blir Ylva en hel månad! :eek:
Jag klämde väl ut henne typ igår eller? :D

På måndag ska sambo tillbaka till jobbet och det känns lite nervöst... Men det får gå. Vi kommer ju inte vara i den här skrik och panik-perioden för evigt.

Köpt fis-pipar och sempers magdroppar nu, + att vi fortfarande kör med minifom.
Hoppas att hennes mage stabiliserar sig snart, det gör så ont i hjärtat när hon skriker så... :(
Inatt gick det dock hyfsat bra. Vi provade att inte bära runt på henne i timmar som vi gjort (och fått trumhinnorna sprängda och en hes unge) utan vaggade henne i nästet istället.
Det verkade faktiskt funka för tillslut somnade hon och sov i 4 timmar (kanske t.o.m 5, osäker på när hon somnade)!
Får hoppas det är en återkommande trend.

Nu skriker hon däremot igen, funderar på om vi ska prova de där fis-piparna nu. Inget bajs på 5 dagar nu heller så det kan ju säkert påverka...

Ja den där kattspyan var riktigt vidrig! Jag kan snart skriva en bok om allt jag är med om... :angel: :yuck:

Vi är ute alldeles för lite! Försöker komma ut någonting varje dag men det är så (ursäkta) jävla tråkigt att gå ut här. En gräsplätt där det passerar massa folk, ingen rolig miljö alls att vistas i. Finns ju såklart trevliga platser längs mälaren om man ger sig ut och knallar men det motiverar inte jättemycket. En egen liten tomt med lite stolar och bord hade varit trevligt, eller i alla fall en innergård som inte är en genomfart för halva Solna...

Däremot försöker jag i alla fall gå långpromenader på närmare 1.5 mil flera gånger i veckan så man får göra någonting. Då är man ju ute ett par timmar i alla fall men ja, en egen gräsplätt önskar jag mig.

Jag ska försöka åka ner till mamma lite oftare också. Jag och sambon pratade om varannan vecka så jag slipper sitta här och glo hela veckorna. Man blir ju lite fängslad och lätt dum i huvudet i lägenheter och det är inget jätteroligt område som man kan gå och sätta sig i en glänta och vara ifred. Dock har jag lovat mig själv att ta tag i viktiga saker innan jag åker nästa gång (bilreparation, bilkontroll (fick nåt brev från Subaru att det påträffats sönderrostade bromsar (?) i vissa tuffa miljöer utomlands och att de ville kolla alla svenska bilar för säkerhets skull), besiktning av hästsläp som ska ner till mamma, kontakt med Telia etc...) och det är saker jag inte riktigt orkat ta tag i än. Kanske ska börja beta av lite på listan idag...

I och med att jag har storebror hemma så är vi ute ganska mycket. En vanlig dag med friska barn, fint väder och inga andra aktiviteter blir det lätt 9:30-12 och 15-19 ungefär. Lillasyster hänger ju mest med och ligger i vagnen eller sitter i mitt knä under tiden.

Nu när vi hade över 30 grader hade hon bara en kortärmad body på sig för det mesta. Har henne i skuggan förstås. Bara blöja hade väl också funkat, men jag behöver en body eller byxor för att fästa tygstycket som jag breddar höfterna med.

Har precis en kaosamning bakom mig (dock ej i stil med Micks förstås). Hade precis släppt ut storebror i sandlådan (med regnställ och gummistövlar och satt mig ner för att amma T, när han stod i altandörren och behövde gå på pottan. Lägger ifrån mig en illvrålande bebis, mjölken sprutar ur bröstet som en fontän, får tag i en trasa och trycker emot samtidigt som jag lyfter in sonen (som landar ca en halv kubikmeter sand på mitt nytvättade köksgolv samtidigt som han bajsar i blöjan... Får av honom den, tvättar rent, sätter honom på pottan, hämtar bebis, sätter mig i soffan, början amma och telefonen ringer...:banghead:

Vi är ute en hel del. 3-4 promenader om dagen. (Tack till hunden, annars hade det nog inte blivit riktigt så mycket.)
Det blir ju inte alltid så långt, men mellan 2 och 7 km varje gång. Idag gick vi ner till sjön , mest för att se hur jobbigt det var (hysteriska backar) men det var inte alls så farligt som jag trodde :) Tova var på gott humör dessutom, inte alls mycket skrik. Men badplatsen var fortfarande väldigt tråkig (gräs som är blött), men skönt att ha ett ”mål” i alla fall.
Sen bor vi ju såpass att det är lätt att vara ute (stor trädgård, 300 meter till grannar). Ska testa om Tova kan vara lugn och tillfreds på ett täcke på gräsmattan nån dag. Vore skönt. Har testat nån gång att lägga henne på täcke/filt på gräset men då var hon inte alls på humör. Kanske ska prova igen. Annars ligger hon mest i vagnen ute.

Apollo, vad häftigt med första riktiga skrattet! Jag blir fortfarande tårögd av Tovas leenden och några lustiga ljud har hon gjort under tiden, men inget ”riktigt”.

Senast ändrad:

åh, jag tror jag dör...:rofl::rofl: Jag var ju glad att han hade blöja i alla fall...

Funderar på om jag ska våga mig ut på promenad. Det kommer spridda regnskurar men något måste man ju göra... Bra om storebror sover en stund också. Jag orkar dock inga 1,5 milsturer som DS (respekt!) - med 19 kg barn plus vagn och många backar är jag slut efter min runda på fyra kilometer!

Var iväg och köpte några tomatplantor på förmiddagen eftersom jag lyckats ta livet av nästan alla mina uppfödningar. Kanske de små liven rent av låter mig plantera dem???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar