Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Kl

Blä, har ett oroväckande tryck i vänsterörat, bara väntar på öroninflamation :(

Farfar har tagit tjejerna på en tur i vagnen så ska lägga mig på sofflocket en stund och tycka synd om mig själv!

blogger-image--9553041.jpg

Dom har det gött iaf :love:

Skönt med hunden zewz och att det verkar ha lugnat sig för er micks!

Lycka till i dag DS, tänker på er och hoppas att allt visade sig vara ok.

Ang den billiga bärselen så köpte en bekant en sån och dt var mer eller mindre bara att kasta, som gamla BB om inte värre sa hon... Jag har varnat för dem i en av våra tidigare trådar men det är ju inte lätt att komma ihåg. Hoppas din är bättre.

Pan - det ser jättemysigt ut att de kan ligga så där tillsammans :)

Kl
Äntligen lite sol i dag igen. Har hunnit med att plantera om lite uteväxter och nu inväntar jag att den lilla solstrålen ska vakna och äta så ska vi iväg till några bekanta och fika sen. Vardagen börjar infunna sig hör hemma och nu när sambon varit borta några dagar måste jag söga att jag är oerhört tacksam för att han kan vara ledig så länge som till efter jul... Det är rätt tungt att. Oka med dygnet runt med allt annat som behöver fixas förutom amning och blöjbyten och joller...

Lite praktiska funderingar... Hur mycket har ni era bebisar liggande på mage? Jag såg nåt om att de ska ligga och träna nacken varje dag...? När började ni ha dem liggande under babygym? Kotte är väldigt fashinerad av mobilen ovanför korgen men vill inte ligga där hela dagarna helt ensam ( vilket hon inte gör förstås)

Med risk för att bli lynchad så sover våra alltid på mage dagtid under uppsikt, det händer även nattetid att dom får sova en stund så om dom är väldigt oroliga men brukar försöka vända på dom när dom somnat ordentligt..

Magtränar på golvet gör dom inte så mkt än för då blir dom crazy.. Vi tränar nacke/rygg på bröstet ist så får dom träna på golvet sen när dom blivit starka nog att ta sig upp på armbågarna själva :) har hört rek att man ska vänta med magträning till dom är 6v.. El iaf att det inte gör nån nytta innan dess?

Nä det är det jag tänker lite också, kotte får också ligga på bröstkorgen eller axeln och se sig omkring men att ligga på skötbordet eller så på magen verkar inte alls bekvämt... Då ligger hon mest som en groda bara.

Kl
Besöket gick sådär. Jag blev mer uppdaterad om vad det handlar om men vi kommer att bli kallade till Astrid Lindgren för ytterligare en kontroll så får de besluta om ev. röntgen. Lika väl som att det kan vara nåt kan det vara helt okej, typ. Jag hoppas på det sistnämnda i alla fall, såklart.

Selen har fått helt okej omdömen när jag har googlat den så det är ju upp till bevis. Jag lämnar ett eget omdöme här sen :)

Angående bukläget så lärde sig Alva att lyfta huvudet utan direkt träning. Hon får ligga lite på mage i soffan när vi äter ibland och fick fint betyg av läkaren idag. Den mesta träningen kommer nog från att hon ligger på bröstet när jag sitter i soffan och sitter på armen och ser sig om. Det klarar hon ju utan stöd idag även om man passar lite.

Surt att ni inte fick veta nåt idag? Hoppas det går bra i vilket fall :)

Ang selar så älskar jag numera min Pognae! Var tveksam i början och tyckte det var bökigt med spädbarnsinlägget och så, men nu går det jättesmidigt, och Tova verkar gilla den. Ibland när magen tjorvar är selen det enda som hjälper.

Läkarkontroll idag, allt godkänt. 7 veckor drygt, hon skenar inte längre i vikt utan hade gått upp drygt 300 gram på 2 veckor, 5600 nu, 60 cm. I övrigt var läkaren jävligt nonchalant och tyckte typ att allt är normalt, alla ungar spyr som galningar de första månaderna, tydligen... Kändes som hon inte tog mig på allvar, men man kanske är nojjig förstagångsmamma bara.. Flickan mår ju bra och växer som hon ska.
Och om det är miniformen eller nåt annat vet jag inte, för hon han blivit mycket mer tillfreds! Hon sover just nu i vagnen, och jag kan slappa i solen. Igår hann jag klippa en hel del gräs innan gräsklipparen havererade. (Så jag borde meka dit en ny drivrem nu, och inte slappa, men nåt ska väl gubben göra :devil: )

Nätterna funkar fortfarande bra, imorse fick jag till och med äta frukost med en glad unge. Underbart!

Vi brukar lägga henne på mage lite varje dag, men oftast blir hon bara tjurig. Hon brukar lyfta huvudet en del när vi har henne på mage på oss själva så hon tränar nog lite ändå.

Jo, väntan är ju det värsta. Jag lär ju bli tokig om de beslutar om röntgen och det ska ta tid det med :o men vi börjar med den här kallelsen så får vi se sen. Jag är ju väldigt lugn med det hela ändå. Tanken har liksom funnits sedan förra läkarbesöket så jag är ändå van vid tanken att jag kan tvingas lämna ifrån mig henne till ett kirurgteam även om det kanske inte alls är nödvändigt. Vi har bra barnläkare i Sverige. En sak i taget, det ordnar sig nog :)

Just det, de tog vikt idag med och tösabiten ligger numer under kurvan med sina 4820 g :/ vi misstänker att det beror på förkylningen och tillhörande nästäppa. Hon blir mest förbaskad när hon försöker äta och jag försöker erbjuda henne så fort hon börjar pipa. Vi har ny tid om 2 veckor för viktkontroll. Ska prova att mata henne lite med flaska tänkte jag. Det kanske är lättare att få i sig den vägen iom att de äter fortare med den. Hon är ju ovanligt trött nu med, stackarn. Svårt att somna och väldigt gnälligt.

Selen har fått helt okej omdömen när jag har googlat den så det är ju upp till bevis. Jag lämnar ett eget omdöme här sen :)

Angående bukläget så lärde sig Alva att lyfta huvudet utan direkt träning. Hon får ligga lite på mage i soffan när vi äter ibland och fick fint betyg av läkaren idag. Den mesta träningen kommer nog från att hon ligger på bröstet när jag sitter i soffan och sitter på armen och ser sig om. Det klarar hon ju utan stöd idag även om man passar lite.

Det finns ju ett par olika så du kanske har budat på en bättre än den hon köpte :)

Jobbigt att behöva vänta än mer på besked men fortsätter hoppas på att ni slipper operation.

Ja vi får se, jag gillade designen på den. Den ser ju ut att vara ergonomisk för bäraren och är vad jag förstår en ergo-kopia.

Ja, man vill ju veta men bollen är i rullning i alla fall. De vill tydligen göra ev. Åtgärder väldigt tidigt så förhoppningsvis går det med en jäkla fart så vi vet var det landar snart :)

Kl

Blä, har ett oroväckande tryck i vänsterörat, bara väntar på öroninflamation :(

Farfar har tagit tjejerna på en tur i vagnen så ska lägga mig på sofflocket en stund och tycka synd om mig själv!

blogger-image--9553041.jpg

Dom har det gött iaf :love:

Hehe, vi har exakt samma tyg/färg på vår vagn, men de är en enkel :)

Va söt dom va i vagnen! :)

Just det, tänkte ju ha svarat på det med kräkandet. Mamma tog upp det där att någon hon kände till hade haft en riktig kräkbebis och någon läkare sagt att det var "okej" medan en annan blev vansinnig på läkaren som sa att det inte var någon fara. Är det mycket kräkningar och du är orolig är det klart att du ska rådfråga en annan läkare.

Då kanske jag ska fråga grannen om hon fortsätter kräkas såhär. Han är iaf engagerad :D

På tal om ingenting, amningsinlägg. Är det lönt att köpa tvättbara? Speciellt nattetid har jag börjat läcka som ett såll och får vika tvättlappar och stoppa i bh:n :rofl:
Klarar de tvättbara mer än engångsvarianterna?

Iom att hon går upp ordentligt i vikt är det säkert inget tokigt. Det hade ju varit mer stressande om hon var som min tunnis som aldrig verkar vilja passera 5 kg. Jag har ett eget mål att hon ska ligga på minst 5 kg om 2 veckor på återbesöket. Knappt 200g viktökning borde hon väl klara? Nog för att det är roligt att hon kan använda sina 50-56kläder ordentligt men det börjar bli dags att sätta fart med viktökningen nu. Hon växer ju på längden så det är bara vikten som ska hänga med.

Jag har bara tvättbara och vet inte hur mycket de klarar i jämförelse men jag läcker också som ett såll nattetid iom att tös sover så himmelens länge (ibland har jag väckt henne så hon får äta ur lite grann) så jag har gett upp hoppet och sover på handduk utan bh i stället. Mina tvättbara behöver hjälp på traven av t.ex en handduk när jag ammar för att det rinner på ordentligt. Däremot har jag haft seriösa funderingar på att prova bindor. De brukar ju stå pall för mycket och de kanske går att klippa av på mitten och lägga "öppningen" uppåt så det inte rinner ut. Har du hemma kanske du kan prova?

Bindor, vilken grej! Ska absolut testas :) Mina tuttar har gått bananas, de är helt galna. Sprejade ner hela Tova inatt för att hon inte tog bröstet fort nog, jäkla fontäner har det blivit… :rofl: Kanske skulle tagit med såna där supersexiga jättebindor från förlossningen och tejpat fast rakt över hela bröstkorgen :D

På tal om tuttar så köpte jag en lite mer rejäl amningsbh på lindex igår, lite stadigare och lite vadderad, vilken himla skillnad! Har gjort ont att tex klippa gräset för det skumpar så, men med den här borde det funka :) Tyckte b-kupan såg enorm ut i affären men det var på håret att det räckte :rofl:

Läkaren var ju skum i övrigt också. Nämnde att Tova varit irriterad i/runt ögat några gånger. ”Jaha… Ja, torka rent med ljummet vatten.. Utifrån och in.”
Jo, det visste jag ju, men du ska inte tro att hon TITTADE på Tova…
Nämnde även att hon knakat en del i axlarna vid påklädning och så, även om man är superförsiktig. ”Jo, så kan det kanske bli ibland..” säger hon. Inte heller där tittade hon något extra på henne. Istället frågade hon bara om det är min första. ”Eh jo..” Där konstaterade hon väl bara att jag var helnojjig förstagångsmorsa… Då hade hon väl fått spel om min supernojjiga make varit med.
Nä, usch, det ska jag tala om för min BVC-sköterska, som är supergullig, att den läkaren var inget att ha :devil:

200 gram på två veckor borde gå, du får maraton-amma :D Väck henne nattetid om hon inte vaknar själv. På neo fick jag retas massa med Tova för att hon skulle äta just var 3:e timme, det är väl dom rutinerna hon håller fast vid… O_o

Haha! Jaa, då hade det varit tätt i alla fall. Provar du bindor med bra resultat får du säga till ;)

Ja en såndär läkare verkar inte vara nåt att hänga i granen. Kom på att Alva också har varit lite knakig ibland. Blir mer och mer sällan nu dock. Har faktiskt glömt att fråga om det.

Det känns som om det inte borde vara några problem att få i henne det. Jag får försöka se till att hon sover på dagarna med så hon sparar energin hon drar i sig. Nätterna kompenserar hon upp med mycket frukost. Oftast vaknar hon ju bara en gång mellan 22-06 men inatt var det två så hon behöver väl mer nu helt enkelt. Hon äter med extremt täta intervaller på mornarna också så där är jag inte orolig. Besöket innan igår hade hon ju faktiskt gått upp 100g på en vecka och det var ju inga konstigheter. Blir hon bara kvitt nästäppan så tar det nog ny fart :) lillepluttbebisen...

Inte testat några nattbindor i bh:n än, däremot vek jag en liten handduk fyra gånger och la som ett band över bröstet innanför bh:n inatt. Alltså fyra lager frotté, bh + t-shirt. Fick gå upp och byta alltihopa vid midnatt för då började jag blöta ner sängkläderna… Jäkla överenergiska tuttar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar