Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Det är INTE okej att bitas bara för att man har en fis på gång!!! :mad::wtf::devil:

Förresten tog hon bröstet utan amningsnapp igår. Bara så där! :eek:
Sen försvann tålamodet efter en stund men det är framsteg.

Ett annat framsteg är natten.
Sjalen funkade inte inatt, det blev för varmt och i kombination med bådas tålamod och trötthet sket vi i den...
Men hon var lättare att söva och skrek inte alls lika länge innan hon somnade.

Sov klistrad mot mitt bröst och själv fick jag bara halvslumra sittande. Men natten var lugn och jag är inte slutkörd pga av skrik! :banana:

Hon har pruttat mer än innan men nu har vi varit utan bajs sen i förrgår morse. Normalt? Hon kissar mycket, äter mycket och verkar förutom magknipet (jo jag tror det lutar åt magknip/kolik) må fint.

Härligt att det går frammåt! Ang bajsfrekvensen vet jag inte vad som är normalt och inte. Tova skiter hejdlöst mycket = nöjd mamma. Men min bror berättade att deras son sket en gång i veckan under en period... DÅ hade jag blivit lite orolig :D

Tova hade tjorv med magen igårkväll, och skrek i två timmar, men i gengäld sov hon bra sen, vi låg och trynade till halv nio :love:

Ja det känns så skönt. Även om det går tillbaka inatt igen så behöver jag såna här pauser!
Nu stensomnade hon efter en tutte och sover precis lika djupt trots att sambo dammsuger soffan vi sitter i. ;) Och hon ligger på sidan i mitt knä - inte klistrad mot bröstet! :eek: I den ställningen brukar hon bara slumra till, tillfälligt sövd av tutten för att sen vakna och gallskrika efter 10 minuter. :banana:

Vad skönt att det vart lite bättre under natten. Att hon pruttar mer kan ha att göra med om du ökade minifomen som börjat göra verkan. Den slår sönder luftbubblorna och gör den lättare att få ut.

Tror det är en kombo av minifom och upprätt sittande i selen. Känns jätteskönt - hon verkar mer avslappnad inatt o idag! :)

Nu var första ggn någonsin hon legat tyst och nöjd på skötbbordet efter blöjbyte och tittat iintresserat på en skallra jag viftade med! :love:

Å vad skönt att det går framåt med allt Micks!

Här har vi kommit hem från BVC och en runda på mataffären, apoteket osv.
Hon har vuxit i alla fall :) 49 cm och så gott som på födelsevikten igen - 2795 g. Ja och så fick vi D-dropparna också. Hur ska man komma ihåg att ge dem dagligen i två år nu då?

*kl*

Ni som pumpat och givit mjölk på flaska - hur mycket har ni lyckats pumpa ut per bröst och gång?
Och hur mycket beräknar man att dessa små ska äta per måltid ca? (viktor är 3 veckor nu)

Fick hem en pump igår för att kunna pumpa ut så Jocke har något om jag åker iväg någonstans. Första försöket att pumpa gav 20 ml :eek: Andra försöket gav nästan 60 ml (då ammade jag honom på andra bröstet samtidigt så det kanske hjälpte till?)

Provade att ge honom flaska idag för första gången - gick utan några problem alls! :) Han fick 40 ml - vilket han slög på under 1 minut tror jag... Han ammade iofs inte jättemycket efter det, 5-10 min kanske.

Vad är "normalt"?

D-dropparna här står vid micron. Ovanpå den hade jag min "stickhink" där sprutorna kastades så då var det lätt att komma på. D-droppar, fylla på kattmat, rensa kattlåda och byta kattvatten vid kvällstandborstningen kör vi här, då minns vi. Man får ha sina knep. Äter du mediciner igen sen kan du ju ge tösen hennes droppar samtidigt.

När jag pumpar så blir det mellan 40 till 90 ml per gång beroende på hur länge det var sedan sista pumpningen/amningen. Men det är sammanlagt på båda brösten. Förr kunde det bli upp till 120 ml. Eller 20 när det var som sämst. Ingen aning om vad som är normalt dock. Men gissar att jag pumpar ut för lite eftersom det inte räcker.

För tre veckor sedan skulle Tor ha 75 ml sex gånger om dagen enligt neos uträkning. På ersättningsburken står det 90 ml sex gånger om dagen. Det räknas ut beroende på vikten på bebis.

Att dricka ur flaska går snabbare än att amma så de kan slurpa i sig en hel del på kort tid. Tor har nu upptäckt det och ammar nu helst bara i början när mjölkflödet är bäst. Sedan blir det skrikfest för att han vill ha flaska istället :meh:

Vet inte riktigt hur jag ska göra med det. Om jag ska ge flaska när han vill eller om jag ska vara hård och fortsätta amma. Jag vet ju att det finns mjölk kvar eftersom jag brukar pumpa ur efter. Men när jag pumpar så är det trögt och tar ca 30-40 min för att få ut allt. Och då måste jag massera på slutet. Känns lite elakt att låta honom kämpa sig trött med att suga ut det. Men samtidigt så kanske flödet blir bättre om han ammar bättre och längre :confused:

Förresten. Ni som ger på flaska. Vilka flaskor tycker ni är bra? Vi har provat flera olika och märkt stor skillnad. Har en favorit hittills. Eller två. Köpte en termosnappflaska som var riktigt bra också.

Senast ändrad:

Idag har vi varit på ikea :) .

Köpt spjälsäng med tillbehör och lite annat smått och gott. Vi hade med oss Tors farfar med bil för att få hem alla grejer. Våran vart full med babyskydd och barnvagn. Han hade lovat att betala spjälsängen (vi skulle få spjälsäng som sambo sovit i som liten men den var i så dåligt skick att de ville köpa en ny istället). Men han betalade allt :eek: . Känns lite konstigt men han var mycket bestämd. Så vi blev inte det minsta fattigare av det ikeabesöket O_o :)

Tor verkade tycka det var spännande. Massa att titta på. Hann äta två gånger (tack för termosnappflaska) och byta blöja en gång. Sedan mot slutet blev han trött och gnällig och ville inte ligga i vagnen mer så vi fick turas om att bära. Måste komma ihåg att ta med något bärdon nästa gång vi gör något liknande.

Nu är Tor och sambo helt utslagna och har däckat i sängen :D

Tova skulle ha 80 ml var tredje timme redan som en vecka gammal. Jag tror det var sista budet innan vi åkte hem. Men då var hon ju rätt stor (drygt 4kg). Minns inte hur mycket jag pumpade ur, men det var ganska mycket där ett tag. Och fort gick det också. Och det vill väl till att det är lite flöde på det om de ska sörpla i sig sådana mängder.

Jag pumpade mellan 40-110 på båda brösten.. Det hade inte ens räckt till ett barn o en måltid idag så är glad att jag gav upp endå.

Men vilka framsteg! Vad roligt!
Vad jag har blivit itutad så är det lika normalt för ammande bebisar att bajsa 10 ggr om dagen som 1 gång var 10:e dag, men fråga din BVC-sköterska om det inte händer något snart.

KL
Idag kräktes Sixten våldsamt i bilen så det kom ur både näsa och mun :/
Tror han fick så mycket slemmigt snor i näsan att det täppte till helt. Inte kul att köra bil då, fick stanna lätt olämpligt och hjälpa honom, stackaren :(

Vad skönt att det gått bättre, Micks! Hoppas att ni haft en bra natt nu också.
Angående förstoppning har jag läst att allt från flera ggr per dag till en gg per vecka är normalt om man ammar.

Vilse, till mig sa de 1/6 av vikten per dygn fördelat över antalet måltider. Så om bebisen väger 3 kg behöver den ungefär 500 ml per dygn, tex drygt 80 ml per gång om man matar var fjärde timme.

Lew, jag tycker också att det är lurigt att komma ihåg D-dropparna! De står mitt på köksbänken, men oftast när jag tänker på dem sover hon. Om ni kommer på något bra knep får ni gärna berätta... DS, ditt mikro-knep funkar tyvärr inte för mig, använder den inte så mkt och den står lite off. Stämmer det att det bästa är att ge dem på morgonen, eftersom solljuset hjälper till att ta upp D-vitaminet?

Linneas morgon-smajl:

blogger-image-616320931.jpg

Hur kan man vara så pigg före kl 06 när man bara sovit en timme sen man var uppe förra gången?

Jag tror inte heller att jag kommit ihåg det om jag inte hade den där för att stickhinken stod där innan. Annars är det väl att ställa den vid tandborsten, eller som jag hörde på en föreläsning om autismspektrumstörningar hur man lättast kommer ihåg saker som p-piller: klistra en lapp på tandborsten. Förhoppningsvis borstar man ju tänderna morgon och kväll.

Här står D-dropparna på soffbordet, där jag oftast sitter och ammar dagtid. Svårt att missa då :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat