Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Halvt kl

I morrn är det dags för vårt första BVC-besök. Distriktssköterskan ringde i dag och sa att hon inte har tid att göra hembesök än men att det var bråttom att väga. Däremot hade hon ingen koll på om det var flicka eller pojke, eller vilket datum hon är född... lite dåligt kan jag tycka men det brukar kanske vara så?

Jag tycker hon känns "större" redan i alla fall så jag är inte det minsta bekymrad. Om de tyckte att hon var onormalt liten eller misstänkte nåt fel så borde de väl säga nåt? Än så länge har de bara sagt att hin är så fin så, allt ok och allt normalt osv.

Men är hon hungrig då ?
Hon kanske är snuttig och bara vill suga. Jag hade provat med napp.

Vi kör med napp också, funkar ett tag. Jag vet liksom inte vad hon vill riktigt, känns som vi bara gissar o famlar i mörkret utan att komma fram till ngt.

Provade sjalen idag. Hon stendäckar i den. Får se om den funkar även inatt!

Det händer ju att de går ner lite till i vikt när de kommer hem och eftersom att de inte får gå ner mer än 10% har din tös kanske inte så mycket spelrum så det kanske är det? De vägde ju Alva 2 gånger innan jag fick hembesök 2 veckor efter hemkomst i och för sig. En gång när bvc skulle komma hit men det sköt de upp till kommande vecka.

Fast de känns så mjuka och sladdriga och blir inte lika spända längre? Det kanske är normalt?
Jo hon får ju som sagt äta när hon verkar vara hungrig och smackar och hackar och nu i sjalen har hon inte klagat alls förutom när hon ville ha mat. Då blev det tre tuttar... a 15-20 min kanske.

Det är normalt :)
Brösten anpassar sig ju och behöver inte vara sprängfulla som de kan vara i början. Vissa bebisar har stort närhetsbehov och då är ju sjal/sele kalas! Även om de har lite ont i magen tycker jag att det har underlättat mycket och att de haft lättare att komma till ro. Och att du inte förstår vad hon vill är ju inte konstigt det heller, man måste ju lära känna sin familjemedlem ordentligt, det tar ju ett tag :)

Vi var på BVC tidigare och Sixten fick sina första två sprutor, som han blev ledsen, sådär hjärtskärande ledsen. Första tåren kom också. Han blev dock glad rätt fort igen och verkar inte påverkad av dem än, men vi får se till kvällen. Han är drygt 2,5 månad gammal, 60 cm lång och 5500 gr tung.

Okej, vad bra :) jag vet ju att det här inte varar för evigt och att vi inte varit hemma så länge än. Vi kämpar på och under de lugna dagarna hinner jag iaf ta igen mig och glömma hur jobbig natten var.
Men som tårarna sprutar hos oss alla tre här nattetid! :(

Vi har också varit hos barnläkaren och vaccinerat idag. Linnea blev också jätteledsen först, men det gick över ganska snabbt. Hoppas att hon inte blir 'sjuk' av sprutorna. Drygt 8v gammal är hon nu 58 cm och väger 6125g. Vår lilla sumotjej :love: Storebror är för tillfället otroligt förtjust i att tända och släcka lampor, ville inte sluta trots att farbror doktorn inte var lika förtjust...

Jobbigt att hon är ledsen på nätterna, Micks. Bra att hon verkar trivas i sjalen, håller tummarna för att hon gör det i natt också. Det där att det känns att man famlar i mörkret är nog inte helt ovanligt i början innan man lärt känna bebis och kommit underfund med vad som funkar. Ni verkar ju ha hittat ett bra recept i sjalen nu iaf.

är det gaser som gör henne så ledsen tror du?
Jack hade väldans ont i magen som bebis och det som kunde hjälpa var att "cykla" med benen och pressa upp knäna i magen, man kan hjälpa lite genom att sära lite på skinkorna så att luft eller bajs kommer ut lite lättare medans man håller benen så.
Som allra sista utväg hade vi såna här fisventiler, finns att köpa på apotek bla. Han kunde vara hysteriskt ledsen :(
hoppas det blir bättre snart!

Det händer ju att de går ner lite till i vikt när de kommer hem och eftersom att de inte får gå ner mer än 10% har din tös kanske inte så mycket spelrum så det kanske är det? De vägde ju Alva 2 gånger innan jag fick hembesök 2 veckor efter hemkomst i och för sig. En gång när bvc skulle komma hit men det sköt de upp till kommande vecka.

Ja att de vill väga så snart igen är inget jag motsätter mig eller tycker är konstigt egentligen.. Men hon lät verkligen som om det var akut. Tösen har ju bara en viktnedgång på 4,5% efter två vägningar så de var verkligen inte bekymrade på bb.

vissa är mer hysteriska än andra...
när jack var bebis så tyckte bvc att han gick upp för mycket och frågade ut mig hela tiden om jag verkligen baaaara ammade. kommentarer om att han verkligen var rund haglade också.

om lillflickan ser ut att må bra och verkar gå upp i vikt är det ju inte så alarmerande som hon får det att låta :)

Hm, då borde det inte vara nåt ju. Kan ju vara att hon är (eller låter) mer hysterisk än det behövs bara :)

Kl
Huh, jag har energi till att göra saker! Slänger ut massa plast och kartong från nya soffan men matpausar just nu. Bara köket, tvätten och en sväng till affären kvar. Vore skönt att lämna boendet i bra ordning till helgen när jag ska åka bort en vecka. Förhoppningsvis, om jag ber sambon snällt, kommer man kanske hem till ordning då också :p

Jag vet inte. Hon ligger ju och småpruttar nest hela tiden. Men om det är det hon har ont av eller inte kan jag inte svara på. Ut knr ju luften o hon blir inte nöjd för det :(

Vad jobbigt för er :( .

Att vara pruttig i magen är ju inte särskilt skönt även för en vuxen. Även om gasen kommer ut så bildas det ju mer som känns obehaglig.

Får hoppas sjalen fungerar i natt. Jag har läst att det ofta är mycket effektivt för småttingar med ont i magen. Dels sitter de i en position som gör det lättare att få ut gaser och bajs och så blir magen varm vilket är lindrande.

Angående att inte förstå vad bebisen vill. Det tar ett tag och det är inte alltid man förstår allt sedan heller. Men jobbigt för alla inblandade är det ja.

Senast ändrad:

Ja det är ju faktiskt sant! Ger ju minifom så får hoppas det lindrar.
Sjalen dög inte förut, men jag borde kanske varit uppe och gått henne till sömns längre. Ist fick sambo ta henne ett par timmar så jag fick sova.

Hur många droppar får hon? Tio som står på förpackningen är för lite. Minst tjugo droppar per gång fem till sex gånger om dagen för att det ska ge effekt. Det är rekommendationen från neonatal. Enligt tillverkaren kan man ge upp till fyrtio droppar men det är lite väl mycket enligt neo (mest för att det blir så dyrt och inte ger så mycket mer effekt)

Förstår att det är jobbigt och slitigt för er alla, första barnet tyckte jag var en väldigt stor omställning. I droppväg kan man ju prova sempers magdroppar också. Stor kram till dig!

Håller tummarna för att nätterna bli lättare för er Micks!
Under några dagar hade jag ren ångest för att gå och lägga mig för att det oftast betydde skrik och panik…

Sen vände det och nätterna blev lugna och dagarna jobbigare. Så är det väl nu med, men som idag har hon varit fenomenal. Lite skrikig emellanåt och vill ofta amma varannan timme, men hon har haft två långa sovpass i vagnen. Då gör man såhär:
vakt.jpg

Fäster babyvakten på ratten på gräsklipparen och klipper gräs. Letade länge efter en vakt med AUX-utgång för att kunna koppla till peltorlurarna, men det här funkade ju med. Ungen på displayen blir ju grinig om hon tjuter ;) Men hon hann aldrig börja tjuta, utan jag kände på mig att hon nog var på väg att vakna och hittade henne halvvaken småflinande för sig själv, så söt så jag dog lite. Ammade och sövde i vagnen igen och fortsatte… Så idag har jag hunnit med hur mycket som helst. Man behöver såna här dagar ibland…

Tack för tipset. Har gett som står på förp men ska prova med 20 droppar nu.

Tack alla för kramar pepp o stöd!

Hoppas ni får rätsida på det snart. Har du pratat med bvc om skrikandet? Det kan nog vara skönt med stöd därifrån med. De kanske kan hitta "felet" med?

Kl
Alva har börjat bli lurig att natta. Har inte riktigt fått klarhet i det men tydligen är det vanligt med nattskräck hos barn och jag börjar undra om inte Alva har tendenser till det. Vad jag fick höra var det för att de inte vet vad som händer när de somnar. Alva sover endast om hon och jag lägger oss i min säng. Då kan hon sova lääänge. Famnen duger inte riktigt längre så det är sällan det blir middagslur. . Det är också viktigt att allt runt omkring ser likadant ut som när hon somnade. Har hon flyttats skriker hon direkt när hon vaknar till medan hon annars kan se sig om och sen somna igen. Jag ska nu försöka börja med att inte flytta runt henne när hon sover även om det är lockande att göra nåt vettigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat