Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Vad mysigt det ser ut att sova i korg :) .

Synd att du bor långt borta. Har ett gäng urväxta 44 kläder som antagligen skulle passa din lilltjej utmärkt ett litet tag som du hade kunnat få låna.

Angående vatten så har jag jättesvårt att få i mig tillräckligt. Blir inte så jättetörstig och glömmer hela tiden bort. Jag kan gå omkring och vara småtörstig utan att komma på tanken att dricka :o
Tror faktiskt att det är en anledning till att jag inte producerar tillräckligt med mjölk.

Ha en 1,5litersflaska bredvid dig hela tiden och tryck ut rekjält med vatten varje gång du dricker så är det lätt att komma ihåg. Det är min enda chans att komma ihåg vattnet. Likaså hjälper det om det är smaksatt med saft eller citrus. Det blir ju godare då :o

Ja så gör jag med, fast jag har halvlitersflaskor. En vid sängen och en på soffbordet så jag når den när jag ammar.

Solvind - tack för tanken i alla fall :) det går rätt bra med storlek 50 ändå, det är stort med funkar och hon kommer ju kunna ha dem ett tag så då kan vi köpa på oss lite mer utan att det är onödigt :)

Korgen är suverän att ha här på nedervåningen, bara att rulla med sig om man behöver :) på natten sover hon i min gamla vagga.

Hon växer nog i strl 50 rätt fort ändå, Sixten vägde 2,9 kg när han föddes och alla kläder hängde i början, men när mjölken rann till ordentligt gick han upp väldigt fint :) Dock kunde han ha 50 rätt länge :)

kl

här har det hänt en del sen sist, bla ett besök på barnakuten med Viktor!
Upptäckte att ena pungkulan helt plötsligt var dubbelt så stor så jag ringde 1177 som sa att jag måste åka in bums då det kan bli testikelomvridning om vi hade otur.
fast jag var inte särskilt orolig eftersom han inte hade ont alls men man vill ju inte chansa precis.
Men allt såg "bra" ut och det var bara ett vattenbråck som ska försvinna inom 3 mån (återkoll på bvc) annars kan det bli operation. bråcket beror på att hålet där kulorna trillat ner inte slutits ordentligt.

annars växer han som ogräs och vi börjar redan nalla på stl 68 (bodys och pyjamas)! :nailbiting:
han är nog sjukt lång för sin ålder fast jag har inte mätt honom på två veckor nu så jag vet inte längden, men sist var han 58 cm. på akuten i förrgår vägde han 5350 g iallafall.

han är nästan aldrig ledsen och sover väldigt bra på natten, antalet matningar kan variera väldigt men han somnar alltid om igen och sover oftast till iallafall 7-7.30 när storebror vaknar.
han sover mellan oss men vi ska ta tag i det där nu och han ska få börja sova i sin egen säng och helst lära sig sova utan min tutte till hjälp :p
han vägrade ta napp, men nu är jag bara glad för det.. det kommer nog gynna mig i framtiden (och även honom själv) när han kan somna om själv och inte väcker mig pga borttappad napp :p
storebror hade inte heller napp och han sover som en sten på nätterna och har alltid gjort sen jag slutade amma, vill tro att det är ett vinnande koncept haha. men gud vad jag önskade ibland att han hade haft napp för jösses vad gnällig han var i perioder!

så hittills kan jag säga att den här bebisen är enklare än första (som hade magknip och skrek som en stucken gris 3 h nonstop i säkert en månad).
jag njuter mer nu och känner mycket mindre oro (som det där med pungen tex, jag hade dött om det varit första barnet men nu oroar jag mig inte alls).

han ger äntligen svarsleenden sen några dagar :love:

Just det, berättade jag att jag pratade om det där med samsovning på bvc? Hon undrade ju lite hur det går med sömn och sånt så jag berättade att det går så länge hon sover hos oss och att det även gynnar min sömn när hon sover bättre hos oss. Hon tyckte bara det var bra att vi hade hittat ett sätt som funkar och det är ju inte så att hon lär samsova till tonåren. Det tar den tid det tar att hon blir trygg utan mig tätt inpå och det finns ingen anledning till att stressa runt det. Skönt att hon är sån som inte ser några större problem runt det.

Ja vad bra, det viktigaste är ju att man hittar sätt som funkar för alla. Och så är det med allt, man löser de problem man får.

det är väldigt smidigt med samsovning när man ammar :) jag vet inte hur det kommer gå att få honom att sova i egen säng på nätterna (och ffa måste ju jag gå upp!) men det är så mycket skönare att få sova hur man vill utan att tänka på bebis.
vi bor ju ganska trångt och med lite knepig planlösning så vi kan inte låta viktor pipa eller låta särskilt länge innan han stör storebror så jag tror att det kommer bli mycket svårare den här gången att få till rutinerna kring sänggående och att somna in själv utan hjälp av tutte.
men just nu räcker det med att han åtminstone kan somna själv nån gång då och då :)

Jag är också lite orolig för hur man ska få tösen att somna själv. Jag hoppas att man kan få ihop det med övergång i babynest i sängen för att sedan flytta det men vi får se hur det går. Som sagt är samsovning bra när man ammar men man sover ju onekligen bättre när man sover själv. Jag har ju vaknat med ett ryck flera gånger när man somnar med henne på en sida men lever kvar i att hon borde ligga på andra sidan och så får jag för mig att hon rullat ner från sängen, hamnat under mig, krypit ner till fotänden under täcket osv innan man "hittar henne" genom att vrida på huvudet lite :o

Nåja, det kommer en dag så småningom när hon sover i egen säng. Då har man säkert nästa barn i sängen men ändå! :)

Ja vad bra, det viktigaste är ju att man hittar sätt som funkar för alla. Och så är det med allt, man löser de problem man får.

Skriver också under på detta. I början trodde jag att det fanns vissa enkla lösningar som man skulle undvika för att det kunde leda till andra (värre?) problem senare. Men nu gör vi det som funkar bäst för stunden utan att oroa oss för eventuella framtida problem som

a) kanske inte ens uppstår, och
b) troligen också går att lösa

Tror faktiskt att även Tor börjat med riktiga leenden nu. Han är snål med dem och jag vågar inte riktigt tro på det ännu (kan ju lika gärna vara grimaser). Men såg några leenden igår varav ett gick rakt in i hjärtat på mig :love:

Igår upptäckte han även att de där små viftande händerna är hans egna och att det går att styra. Så nu har han börjat ta handen till munnen och snutta när han är sugen. Jättegulligt :D

Vad roligt att han också börjar med leenden :) Det är fortfarande lite snålt med sånt här med. Det kommer oftast när man sitter och pratar eller sjunger med henne när hon är mitt emot.

Alva upptäckte sina händer ganska bra när man började lägga henne i babygymmet så nu delar hon ut rejäla snytingar till grejorna som hänger där :o hoppas inte hon använder samma teknik om hon slåss när hon blir arg sen om ett par år...

Kl
Är det någon här som ännu inte fått tillbaka mensen men ändå har "mensvärk"? Jag känner i ryggen och vet inte riktigt varför och glömmer fråga varje gång jag har chansen.

*suck*
Hur kan något vara receptbelagt på ett apotek men inte på ett annat?
Var på återbesök på bb-mottagningen igår och eftersom det börjat lukta väldigt illa om avslaget så sa hon att jag skulle sittbada 2 ggr/dag i en blandning av väteperoxid och vatten. Fick en halv flaska med hem men behöver köpa nytt - ska göra detta i 3-5 dagar.
Men det var slut på ena apoteket och på det andra var det receptbelagt??? :confused:

Är ju liksom rätt bra om jag kan få slutföra behandlingen så att jag blir av med den eventuella infektionen jag har...! :mad:

Här hemma går det förresten lite upp och ner...
Dagarna flyter på rätt bra. Ylva äter och sover och bajsar. Men nätterna!
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till - hon skriker och är helt otröstlig, jag går och försöker vagga till sömns i flera timmar och tillslut somnar hon av ren, skär utmattning! :cry:

Jag och sambo turas om att vagga, och så sover vi så mycket vi kan på dagen... Men det är verkligen jättejobbigt. :(
Skickade honom till apoteket idag för att köpa minifom då hon är väldigt pruttig. Men varför just på natten samma tid varje gång?

Ammar för fullt gör jag. Ger ingen ersättning.
Var 3-4 timma har hon ätit och verkat mätt efteråt, nu har jag provat att amma så fort hon smackat minsta med munnen så idag har hon ätit ungefär en gång i timman istället.
En helt vetenskap det här ju... :(

Det kan ju vara så att hon reagerar på nåt du äter under dagen. Prova att ta bort t.ex lök och stark mat och se om det blir bättre. Laktos verkar inte vara helt ovanligt att de reagerar på heller.

Efter att jag plockat bort mjölkproteinet så blev våra nätter lugnare. Dock har jagande vågat prova äta det igen för att få veta helt säkert att det var mjölkprotein som orsakade kramperna/gasen, kan lika gärna varit outvecklade tarmar...
Men då kramperna var som jobbigast under nätterna är jag ganska säker på att det ärmjölkproteinet.

Mjölkprotein är ganskavanligt att vara känslig mot som nyfödd - men det växer oftast bort.
Laktos intollerans är inte jättevanligt hos nyfödda, kommer oftast runt 3-5 års ålder.

Så kan ju vara värt att prova ta bort all ko mjölk?

Hoppar in snabbt från telefonen nu bara...
Micks - den stora flaskan är receptbelagd men inte den lilla. Hoppas du kan få tag på det i alla fall!

Jag har låtit bli mjölkprodukter och lök från dag 1 efter att ha läst här i tråden och jag har nog fått världens "snällaste" bebis. Hon skriker kanske en gång per dygn. :angel: Jag ammar också så fort hon smackar och det blir ungefär varannan - var tredje timme. Ca 20-30 minuter per tillfälle.

Senast ändrad:

Håll ut Micks!
Tova hade också några nätter som var rent överjävliga, men rätt som det var så bara vände det, nu sover hon jättebra. Jag började också försöka utesluta massa grejer i maten men fy tusan vad drygt det är. Håller nere på mjölken nu bara, det är allt. Vi gav Sempers magdroppar ett tag men då jag tyckte att hon ofta kräktes direkt efter dom slutade vi med dom.
Och det grepp som funkar ena dagen funkar inte nästa. Det som oftast kan hjälpa vid magknip är att lägga henne på mage på underarmen, såhär.
Hon har fortfarande skrikperioder, nån stund på morgonen och nån på kvällen, men det är nog bara att acceptera…

Tror ni tidningen publicerar den här bilden på oss under babynytt? :D

Idag skulle jag ut och rida för första gången sen oktober typ (?) och så kommer tidernas jävla skyfall. Skitelände! Så mycket regn att lösdriften översvämmades. Kul. Blääää.

Vilken jättefin bild! :love:
Och vad stor hon ser ut, jag tror ju att alla fortfarande har lika nya bebisar som jag och Micks har :o :D

Fy vad tråkigt med så mycket regn, här kom det ynka 2mm i går och det var allt, efter flera veckors torka och hetta... Är lite orolig för betena :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka