Sv: Vårföräldrar 2013 #4
Fiiina magen. Börjar synas att det är hög tid nu
Har inte berättat om besöket på BB ju, med Alma-teamet (för förlossningsrädda).
Kom dit lite i tid och fick sitta i väntrummet. Men det var lugnt och mysigt där, inget stressande. Flera bm som var framme och hälsade och kollade av så vi inte satt och väntade på ett rum
Skulle blivit bjudna på kaffe och saft om inte Rum 3 bestämt sig just då för att föda (helt plötsligt så var nästan all personal borta)
3 minuter sen kom den bm som jag skulle träffa. När jag väl lyckats ta mig upp ur stolen så gick vi in på Rum 1.
Tanken är att alla träffar ska ske inne på de olika förlossningsrummen just för att jag ska vänja mig vid dem.
Första besöket nu gick mest ut på att prata om mina rädslor. Vad är jag rädd förr - varför är jag rädd för det - och hur skulle man kunna lösa/underlätta detta?
Jag är väldigt duktig på att fokusera (läs ignorera) så när jag råstirrat på bm i 30 minuter så tyckte hon att det var dax att kolla sig runt i rummet
Vi gick igenom alla slangar och skit som där hänger, kollade in i skåpen, visade alla finnesser man kan göra med sängen, kollade in toan (alla rum har egen toa, dusch och badkar
) och som sista sak kollade vi in babysängen (den här plastgrejen de ligger i). Fatta vad läskig den var!
Allt det andra lyckades jag lura mig själv med "ää, det behöver inte jag", "oh, det kan vara mysigt" ect, men den där plastsängen var så otroligt verklig och jag kunde inte bortse från att där kommer ligga något levande snart *ryser*
Pulsen var nära nog på max
(här insåg nog vi alla att min största rädsla ligger tydligen mycket i vad som händer efter fl )
Vi gick även en kort runda runt på BB avdelningen för att veta var allt finns. Hälsade på några bm, skötorskor och läkare.
Jag kommer även få tid att gå och prata med en KBT psykolog någon gång innan fl.
Kort sagt var det ett väldigt lyckat besök. Lugnt och fint, men otroligt mycket att fundera på. Var dödligt trött resten av dagen - men där var så mycket som snurrade i skallen att jag aldrig lyckades somna.
Nu - 5 dagar senare - så känner jag mig faktiskt mycket lugnare!
Jag kan se hela rummet framför mig (utom babysängen) utan att pulsen skenar
Satt och läste om förlossningen på 1177 igår och det var faktiskt lättare än det varit innan (tårar har varit ett vanligt inslag när jag läst något om förlossningar/hur de går till).
Så det går ju absolut framåt!
Onsdag nästa vecka är nästa besök - då ska vi tydligen prata om att krysta
Det kan jag ju säga redan nu att jag har lite panik över, det räckte att hon visade sist lite hur man kunde underlätta värkarbetet *ryser*