Sv: Vårföräldrar 2012?
*kl på mig själv*
Nu har jag förhoppningsvis någon lite stund över att skriva!
Meningen var att jag skulle sova lite nu, för lillebror sover, men då ville storebror plötsligt inte sova middag alls (han som annars sover ca 2h på eftermiddagen fortfarande...) så då är det bara till att vara vaken istället.
Vårat lilla hjärta är redan 10 dagar nu. Hur gick det till?!
Allt flyter på otroligt bra måste jag säga. Lillen äter, sover och bajsar och är ett väldigt förnöjsamt litet barn ännu sålänge. Det gick väldigt fort att komma in i "bebisvanorna" igen här hemma, och det har underlättat mycket för storebror att lillebror är så förnöjd - han har tagit omställningen mycket bättre än förväntat ännu sålänge! Vi hade ställt in oss på mycket svartsjuka osv för att vara på den "säkra sidan" men det har faktiskt gått jättebra!
Det enda som varit något "problem" är att lillebror har en sugreflex utan dess like, han får en igel att blekna i jämförelse, så mina bröstvårtor har haft en tuff tid. Men med lite hjälp av en amningsnapp då och då, luft luft luft och Purelan efter varenda amning (och lite mellan också) så är de nu i princip helt läkta igen. Jag har inte fått ta någon alvedon pga levern - förra gången hade jag också problem med bröstvårtorna, dock inte lika mycket för storebror var inte lika mycket igel, men då åt jag sådana stora mängder smärtstillande, och så länge, efter förlossningen att det inte kändes så mycket
Jag har återhämtat mig toppen från förlossningen. Lite känningar kvar i bäckenet, men det blir konstant bättre och är inte alls mycket kvar nu. Jag hade också en hel del eftervärkar men även de är borta. Dessutom har jag bara ca 2kg kvar innan jag är tillbaka på startvikten
Det känns nästan oförskämt... Men så gick jag ju inte upp så mycket heller eftersom jag knappt kunde äta (blev dock ca 9,5 kg tillslut i a f). Nu äter jag dock som en häst istället, så det kanske vänder åt andra hållet nu, det känns så
Jag blir mer och mer rörlig, och igår kunde jag promenera upp till förskolan med lillen i sjalen och hämta storebror, en promenad på 15-20 minuter enkel väg och som jag inte kunnat gå sen i november. Underbart!!!
Det var första dagen storebror var där efter förlossningen, han blev förkyld direkt när vi kom hem, med ögoninflammation dessutom, men tack och lov har lillebror klarat sig med bara lite täppt näsa. Jag var rejält orolig för att han skulle bli ordentligt sjuk där ett tag...
Men jösses så otränad jag är...hu...att gå till dagis var rena rama träningspasset. Det blir till att ligga lite i hårdträning senare under våren/sommaren om jag skall nå mitt mål att springa Lidingö Tjejlopp i september (någon som vill hänga med btw??!!). Jag behöver ett träningsmål, så är jag alltid...annars kommer jag inte igång.
Men det förutsätter ju att det inte tillstöter några komplikationer med något såklart och att jag fortsätter att läka som jag ska. Det närmaste målet är att stärka upp ryggen lite, för den är helt klart i skriande behov av träning efter graviditeten märker jag.
Nu är det bara 4 dagar kvar för maken att vara hemma innan han skall tillbaka till jobbet. Det känns lite jobbigt, men samtidigt så känns det lugnare än jag befarade innan tack och lov. Det kommer att gå bra det här säger jag till mig själv
I alla fall om lillen fortsätter att vara lika nöjd...det vet man ju definitivt inte. Nu hänger lillen liksom med av bara farten - det är storebror som skall hållas tillräckligt aktiverad och nöjd men nu när det fina vårvädret kommit så känns det inte som några problem - han älskar att vara ute.
Vi åkte hem från BB dagen efter förlossningen, var sedan på återbesök 2 dagar senare och så ett läkarbesök när han var 5 dygn. Allt har sett jättebra ut
Han var på gränsen till lite gulsot direkt efter förlossningen, men det har gått över.
På måndag kommer BVC-sköterskan på hembesök. Vi har bytt BVC till denna gång (flyttat), och nya verkar jättegullig. Förra var också ok, men denna kändes det som att det klickade med redan på telefon, kul.
Nu skall jag ta tag i att leta rätt på en syskonvagn, för det känns faktiskt som att det kommer att behövas. Vi har avvaktat lite för att känna efter, men nu känner jag att jag vill ha en. Så nu är det till att ge sig ut på jakt! Känns helt onödigt att köpa en splitter ny för storebror lär inte vilja åka vagn så länge till...
Jag inser att jag nog låter larvigt glad över allt, men det är jag verkligen just nu. Förra gången kunde jag inte ens gå 100meter efter 3 veckor i princip - så jag är så glaaaaad över at tjag mår så bra nu, och att lillebror dessutom är så himla nöjd och go, och storebror så duktig
! Ni får ursäkta mig
Jag tänker på er allihop som kämpar på med graviditeterna, förstår att det känns som evigheter kvar nu, men låt oss hoppas att tiden går fort! *pepp pepp pepp*
Jag skall försöka ingjuta energi i er allihop så gott det går!!
/Embe - larvigt glad just nu