Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Åh, hoppas du verkligen slipper havandeskapsförgiftning också! :(

10 gånger på toaletten på 10h :eek: Förstår att det är jobbigt!!

Bra att de gjorde en odling, det är ju inte alltid UVI syns på "sticka".

Peppkram till dig!

*kl på mig själv*

Nu har jag förhoppningsvis någon lite stund över att skriva!

Meningen var att jag skulle sova lite nu, för lillebror sover, men då ville storebror plötsligt inte sova middag alls (han som annars sover ca 2h på eftermiddagen fortfarande...) så då är det bara till att vara vaken istället.

Vårat lilla hjärta är redan 10 dagar nu. Hur gick det till?!

Allt flyter på otroligt bra måste jag säga. Lillen äter, sover och bajsar och är ett väldigt förnöjsamt litet barn ännu sålänge. Det gick väldigt fort att komma in i "bebisvanorna" igen här hemma, och det har underlättat mycket för storebror att lillebror är så förnöjd - han har tagit omställningen mycket bättre än förväntat ännu sålänge! Vi hade ställt in oss på mycket svartsjuka osv för att vara på den "säkra sidan" men det har faktiskt gått jättebra!

Det enda som varit något "problem" är att lillebror har en sugreflex utan dess like, han får en igel att blekna i jämförelse, så mina bröstvårtor har haft en tuff tid. Men med lite hjälp av en amningsnapp då och då, luft luft luft och Purelan efter varenda amning (och lite mellan också) så är de nu i princip helt läkta igen. Jag har inte fått ta någon alvedon pga levern - förra gången hade jag också problem med bröstvårtorna, dock inte lika mycket för storebror var inte lika mycket igel, men då åt jag sådana stora mängder smärtstillande, och så länge, efter förlossningen att det inte kändes så mycket ;)

Jag har återhämtat mig toppen från förlossningen. Lite känningar kvar i bäckenet, men det blir konstant bättre och är inte alls mycket kvar nu. Jag hade också en hel del eftervärkar men även de är borta. Dessutom har jag bara ca 2kg kvar innan jag är tillbaka på startvikten :eek: Det känns nästan oförskämt... Men så gick jag ju inte upp så mycket heller eftersom jag knappt kunde äta (blev dock ca 9,5 kg tillslut i a f). Nu äter jag dock som en häst istället, så det kanske vänder åt andra hållet nu, det känns så ;)

Jag blir mer och mer rörlig, och igår kunde jag promenera upp till förskolan med lillen i sjalen och hämta storebror, en promenad på 15-20 minuter enkel väg och som jag inte kunnat gå sen i november. Underbart!!! :bump: Det var första dagen storebror var där efter förlossningen, han blev förkyld direkt när vi kom hem, med ögoninflammation dessutom, men tack och lov har lillebror klarat sig med bara lite täppt näsa. Jag var rejält orolig för att han skulle bli ordentligt sjuk där ett tag...

Men jösses så otränad jag är...hu...att gå till dagis var rena rama träningspasset. Det blir till att ligga lite i hårdträning senare under våren/sommaren om jag skall nå mitt mål att springa Lidingö Tjejlopp i september (någon som vill hänga med btw??!!). Jag behöver ett träningsmål, så är jag alltid...annars kommer jag inte igång.
Men det förutsätter ju att det inte tillstöter några komplikationer med något såklart och att jag fortsätter att läka som jag ska. Det närmaste målet är att stärka upp ryggen lite, för den är helt klart i skriande behov av träning efter graviditeten märker jag.

Nu är det bara 4 dagar kvar för maken att vara hemma innan han skall tillbaka till jobbet. Det känns lite jobbigt, men samtidigt så känns det lugnare än jag befarade innan tack och lov. Det kommer att gå bra det här säger jag till mig själv :) I alla fall om lillen fortsätter att vara lika nöjd...det vet man ju definitivt inte. Nu hänger lillen liksom med av bara farten - det är storebror som skall hållas tillräckligt aktiverad och nöjd men nu när det fina vårvädret kommit så känns det inte som några problem - han älskar att vara ute.

Vi åkte hem från BB dagen efter förlossningen, var sedan på återbesök 2 dagar senare och så ett läkarbesök när han var 5 dygn. Allt har sett jättebra ut :) Han var på gränsen till lite gulsot direkt efter förlossningen, men det har gått över.
På måndag kommer BVC-sköterskan på hembesök. Vi har bytt BVC till denna gång (flyttat), och nya verkar jättegullig. Förra var också ok, men denna kändes det som att det klickade med redan på telefon, kul.

Nu skall jag ta tag i att leta rätt på en syskonvagn, för det känns faktiskt som att det kommer att behövas. Vi har avvaktat lite för att känna efter, men nu känner jag att jag vill ha en. Så nu är det till att ge sig ut på jakt! Känns helt onödigt att köpa en splitter ny för storebror lär inte vilja åka vagn så länge till...

Jag inser att jag nog låter larvigt glad över allt, men det är jag verkligen just nu. Förra gången kunde jag inte ens gå 100meter efter 3 veckor i princip - så jag är så glaaaaad över at tjag mår så bra nu, och att lillebror dessutom är så himla nöjd och go, och storebror så duktig :love:! Ni får ursäkta mig :o

Jag tänker på er allihop som kämpar på med graviditeterna, förstår att det känns som evigheter kvar nu, men låt oss hoppas att tiden går fort! *pepp pepp pepp*

Jag skall försöka ingjuta energi i er allihop så gott det går!!

/Embe - larvigt glad just nu :o

*kl*

Denna har hög igenkänningsfaktor fortfarande:D

Jag var också löjligt lycklig i början över att kunna röra mig igen! Varje promenad var som en dröm, men då hade jag legat på soffan sedan december vilket är sjukt tråkigt.
Vår lillkille är inget nöjt och snällt barn, utan han har det jobbigt med magen:( Men han har blivit bättre sedan vi började med napp, innan så blev det en ond cirkel med att han ville amma och fick ont i magen, ville då amma för tröst och fick ondare och så gick det runt. Nu med nappen kan han få den istället för att amma andra gången och må bättre.

Jag gick upp över 20 kg under graviditeten, har nu efter två veckor ca 10 kvar.

Senast ändrad:

Svarar alla på samma

lady_mike: Kan du inte försöka vila på helgen när sambon är hemma? Fast det kanske är svårt för då vill man ju gärna umgås hela familjen, antar jag.

lillasnuttan:Tack! Jag hittade en klänning tillslut som var fin, inte så dyr och som magen fick plats i.

Embe: Det låter som livet är toppen just nu hos er! Vad härligt! Skönt att det går bra med storebror. Det är det jag funderar mest på just nu, hur det ska gå med två barn. Angående Lidingöloppet så tackar jag nej, löpning är inget för mig. Så sjukt tråkigt att springa...

Kethets: Hoppas magen blir bättre, jobbigt när dom små har ont.

DarkInNight: Jag är också jätteblödig. Satt en dag på jobbet och kollade på Unga mödrar Danmark, då var det en tjej som kanske skulle få sin dotter omhändertagen av socialen. Jag grät som bara den. Trots att jag i avsnitten innan tyckt att hon inte var så lämplig att ta hand om barnet... Tur att jag var själv på jobbet!

Efter klocka fyra idag har jag en veckas semester! Och när jag kommer hem så är jag ledig i fyra dagar:) Ska bli så skönt att få vila lite, för när vi är i fjällen behöver jag inte göra mycket. Sambon och sonen åker skidor, lunchar gör vi i restaurangen och middag har svärföräldrarna fixat! Bara vila, leka med barnen (E´s kusin är med också) och mysa!!

Nu ska jag äta frukost och se om jag hittar någon serie att kolla på. Hoppas det inte går så många tåg i landet idag så jag får det lugnt...

Svarar lite kvickt. Inatt 00.02 föddes våran pojke. 4265g och 56 cm lång. Förlossningen var väldigt jobbig och slutade med sugklocka och jag sprack rätt ordentligt. Nu vilar vi upp oss oss på bb.
Qbaby

Grattis!!:bump:

Synd att förlossningen var jobbig, tur att man får något så fint efter! Hoppas den "lille" mår bra!

Men GRATTIS:love::bump: Vad underbart att det är klart. Synd bara att det va besvärligt :(. Hoppas du läker fort och får njuta av den här tiden:love:

Jag försöker vila. Men samtidigt är det som du säger. Vi vill ju umgås oxå. Det är så liten tid vi hinner vara en familj. Sambon jagar mej till soffan hela tiden och säger åt mej att vila. Men hur trött jag än är så blir jag rastlös. Vet inte om jag nämnt det men jag har en liten bokstavskompination att dras med. Vilket gör att jag har svårt att varva ner och bara ta det lugnt.
Som idag. Skulle ha sovmorron men kunde inte sova så jag började vika kläder ist när sambo och son va nere. Sambo kom upp och nämnde att hans familj va ute och anglade så vi skyndade oss och har nu varit ute på isen i flera timmar.
Och när det blev fällning så kunde inte jag sitta still utan sprang (!!!) ut för att få kika..:D Kommer ju få lida ikväll anar jag:crazy:

Idag gick bw sista biten av slemproppen. Kan omöjligt finnas något kvar då det är dels tredje gången och sen med tanke på mängden den här gången.(blä). Omedvetet så hoppas jag att det är på gång. Men med tanke på hur jag gick över sist så är risken minimal.. Läkarna på fl + bm sa att jag troligen går över den här gången oxå:grin:

Kul med rapport hemifrån ert Embe! Det låter verkligen som att allt flyter på som det ska - härligt att höra! Jag längtar väldigt mkt efter att kunna gå igen och hoppas på lika snabb återhämtning som du. Min foglossning är ju inte eländig, men ändå väldigt begränsande.

Hur gammal är storebror? Han har inte blivit väckt på nätterna av lillebror - eller lillebror kanske inte gör några ljud ifrån sig?

Jag försöker vila. Men samtidigt är det som du säger. Vi vill ju umgås oxå. Det är så liten tid vi hinner vara en familj. Sambon jagar mej till soffan hela tiden och säger åt mej att vila. Men hur trött jag än är så blir jag rastlös. Vet inte om jag nämnt det men jag har en liten bokstavskompination att dras med. Vilket gör att jag har svårt att varva ner och bara ta det lugnt.

Känner igen det där, bokstavskombination eller ej så har jag väldigt svårt att varva ner och göra 'ingenting'. Jag har just gjort min första veckan som föräldraledig delvis utan barn (dvs mellan 830 och 1130 då blivande storebror går på dagis) och jag försökt tvinga mig till att passa på att bara vila då.. men istället så har det blivit disk och städ och plock, en massa ärenden i klassisk pensionärsanda; banken-posten-apoteket-frissan-osv, fixande med bilarna och hästarna och hundarna. Igår var jag t ex inte hemma mer än för att vända i hallen vid ett par tillfällen, kom hem från badhuset med fru och son strax innan kl 20...

Jobbar som lärare och det brukar ta halva sommarlovet innan jag kan slappna av och ligga i hängmattan med en god bok. Men när jag fick sonen 2010 så gick jag faktiskt från fullständigt högvarv (heltid med miljoner extrasaker att pyssla med intill 12 timmar till förlossningsstart) till total avslappning så fort han var född! Häftig känsla, jag kunde lägga allt åt sidan och bara amma och mysa och byta blöjor.

Så småningom var det dock full fart på mig i alla fall (byggde ut lösdriften och renoverade sadelkammaren t ex), men utan att jag blev det minsta trött eller kände mig det minsta otillräcklig. Sov så himla bra när jag inte hade jobbet att fundera på.

Svarar lite kvickt. Inatt 00.02 föddes våran pojke. 4265g och 56 cm lång. Förlossningen var väldigt jobbig och slutade med sugklocka och jag sprack rätt ordentligt. Nu vilar vi upp oss oss på bb.
Qbaby

Grattis!:)
Hoppas att du Kryar på dig, vi får bilda klubb och peppar varandra.:)

Låter precis som hur det var för mig. och jag blev så besviken eller vad man ska säga, pga det. Jag hade sett fram emot en bra förlossning och fast jag kände mig förberedd på " allt" så var det en fruktansvärt jobbig situation, inte bara fysiskt. Kejsarsnitt var jag livrädd för att behöva uppleva, och nät de bara skakade på huvudet och t.o.m börjar plocka av smycken på mig och förbereda för snitt så kändes det fruktansvärt. Men sonen kom tillslut ut med sugklocka. Jag sprack också en del och fick sys. Jag hade sett fram emot att kunna vara mera rörlig och vara utan mage och allt. Istället så blev det massa problem med att jag hade så jävla ont rent ut sagt. Så en vecka efter kan jag fortfarande knappt gå, ej sitta och kan knapt ej ligga bra utan ätt ha ont. Att behöva äta smärtstillande tar emot, är så jättenojig över ätt det inte ska hända lillen nått.:( har börjat äta andra tabletter nu mot smärtan. Ist för morfin, och givetvis har jag dragit på mi en " väldigt ovanlig bieffekt, färre än 1 av 1000", jag är svullen i munnen och hela tungan. Har tungpiercing och den trycker jättemkt och ont att äta och prata till och från.
Men lillen är hur härlig och smidig dom helst, vilket känns jätteskönt! Inatt vaknade Han bara två ggr (kl halv fyra och sju) annars brukar det vara tre ( ca kl ett, tre-fyra och sex-sju).;)
Sover nästan bättre nu än när jag var gravid (förutom all smärtan som håller mig vaken vissa nätter)

Senast ändrad:

Kul med rapport hemifrån ert Embe! Det låter verkligen som att allt flyter på som det ska - härligt att höra! Jag längtar väldigt mkt efter att kunna gå igen och hoppas på lika snabb återhämtning som du. Min foglossning är ju inte eländig, men ändå väldigt begränsande.

Hur gammal är storebror? Han har inte blivit väckt på nätterna av lillebror - eller lillebror kanske inte gör några ljud ifrån sig?

Ja, det är verkligen härligt att det flyter så bra just nu! Jag passar på att glädjas åt det, för rätt som det är blir det säkert en lite tuffare period. Det känns dock himla tryggt att lillebror ännu sålänge följer storebrors mönster, det bådar gott!

Storebror fyller 3 år i maj :) Lillebror är en tyst kille som bara "hummar" lite när han är hungrig - lagom för att väcka mig, hans pappa som sover alldeles brevid vaknar inte ens. Han skrek lite någon gång i början vid blöjbyten men det sov storebror igenom utan problem, han är inte så lättväckt som tur är :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V