Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

det var upplyftande att läsa ditt inlägg, lite solsken bland alla kaoskänslor om man säger så! :)

Vilken tur att det togs emot väl, jag blev lite orolig över att jag var allt för positiv när ni andra kämpar på med den tunga sluttampen... :o

Svarar lite kvickt. Inatt 00.02 föddes våran pojke. 4265g och 56 cm lång. Förlossningen var väldigt jobbig och slutade med sugklocka och jag sprack rätt ordentligt. Nu vilar vi upp oss oss på bb.
Qbaby

GRATTIS till lillen!!! :bump:

Jag säger som jag gjorde till Laeikinois - jag känner verkligen med er i och med att min egen första förlossning var tuff och liknande era, och bara säg till om ni undrar något om läkning eller så. Även om den är högst individuell såklart, så blev i alla fall jag hjälpt av att höra om andra som varit igenom liknande, när det gått en tid efter förlossningen. För läker gör man, även om får vara förberedd på att det kan ta lång tid *peppkram*

Hoppas lillen är okomplicerad och väger upp det onda :love:

Snarare uppfriskande med glada inlägg. ;)

Här känns det som hela graviditeten stannat av:confused:. Alla sammandragningar är helt borta. De flesta krämpor är inte alls så påfrestande som tidigare. Bebis rör sej och tycks må bra.
Har haft små känningar av smärtor i magen. Men inte såpass att jag tror det är nåt på G. Knappt värt att notera.
Bäckensmärtor har jag och det är lite tungt att klä på sej skoterkläder.

Åkte skoter till en vän ca 1,5 mil bort fö tre veckor sen och klarade knappt av det pga alla sammandragningar. Åkte flera timmar idag och kände inga besvär alls. Fortfarande inte:).
Trodde jag skulle få lida igår efter att ha sprungit på isen när vi anlgade med svärisarna. Men icke..

Känns skitfånigt att ha pjålat hela graviditeten igenom och plötsligt känna som om jag kunde ha deltagit i vasaloppet idag.:D:crazy:

Så en vecka efter kan jag fortfarande knappt gå, ej sitta och kan knapt ej ligga bra utan ätt ha ont. Att behöva äta smärtstillande tar emot, är så jättenojig över ätt det inte ska hända lillen nått.:(

Här kommer lite pepp :bump:

Jag minns att jag också tyckte det var jobbigt med allt smärtstillande men hade inget val, för att ens kunna ligga utan smärta - precis som du beskriver. Så mitt råd är att trots allt ta dem, så det blir uthärdligt. Det tog ca 3 veckor, sedan blev jag snabbt bättre och kunde börja sitta så pass att jag kunde köra en liten kortare sträcka med bilen själv (innan låg jag i baksätet...) osv, och även börja gå på små små korta promenader - men som sedan kunde ökas i ganska rask takt :), utan smärtstillande!

Kanske inte låter så muntert - men det blir bättre! *pepp pepp*

Embe: Det låter som livet är toppen just nu hos er! Vad härligt! Skönt att det går bra med storebror. Det är det jag funderar mest på just nu, hur det ska gå med två barn. Angående Lidingöloppet så tackar jag nej, löpning är inget för mig. Så sjukt tråkigt att springa...

Hur det skulle gå med 2 barn var också mina grubblerier innan. Hur storebror skulle tackla det hela osv - inte att ta hand om bebis, den biten kändes trygg. Tror många känner så, det är så jobbigt att inte veta alls hur det skall bli för syskonet. Men här har det ännu sålänge gått jättebra, så himla SKÖNT!

Vi har tagit till lite knep, så som att köpa ett par DVD-filmer (han har nästan inga sen innan..) som vi har enbart i sovrummet och som han bara får titta på när lillebror ammas. Det har gjort att han nu till och med frågar ibland om inte lillebror är hungrig snart. En enkel sak som underlättat mycket! Då kommer jag veta vad han gör medan jag är "uppbunden" i sovrummet sedan när maken börjat jobba igen.

Ang. löpning så tycker egentligen jag också att det är skittråkigt :o Men jag måste ha någon form av träningsmål, annars blir det ingen träning gjord alls... så för ett par år sedan gick jag från att aldrig ha sprungit organiserat till att bestämma mig för att springa Lidingö Tjejlopp knappt 2 månader innan. Så då var det bara att träna...och jag fixade det - kanske mest pga envishet - men det var riktigt skoj! Så nu hoppas jag på att det skall kännas kul denna gång med! :)

Grattis! Stora pojkar verkar vara en trend här i tråden:D

*kl*
I natt vände sig lillen på sidan för första gången (och flyttade sig flera decimeter ifrån kudden) så nu känns det som om mina lugna stunder är slut. Är så nojig att jag vänder rätt honom igen så fort han vänder sig.
Annars har jag haft en trevlig morgon, sambon är jättesjuk så lämnade honom och lillen själva i morse och så tog jag och hunden en härlig morgonpromenad:love:
Nu har jag skickat iväg sambon till läkaren och håller tummarna för att det är något som går att kurera med antibiotika.

Vilken tur att det togs emot väl, jag blev lite orolig över att jag var allt för positiv när ni andra kämpar på med den tunga sluttampen... :o

Nej men så ska du inte tänka :)

Iofs, här fortsätter det strula.

Efter en morgon med konstiga flimmer och huvudvärk/migränatacker fick vi åka in för koll.
Såg inte helt OK ut, men inte alarmerande så det kommer bli lite tätare kontroller för säkerhetsskull.
Troll mådde som vanligt superduper, har härjat på i princip hela dagen :)

Några husmorskurer för egenhändig igångsättning ? :angel:

Skönt att det inte är "jätteallvarligt" utan räcker med tätare kontroller. Hoppas du får komma igång snart och föda..

Jag kan nog inga bra kurer för att få komma igång. Trodde lite att skoteråkning skulle göra susen för mej men det slutade ju orsaka kraftiga sammandragningar.
Har du möjlighet så testa ;) 4-hjuling borde gå lika bra;).

Sen sex ska ju vara hjälpsamt. Men då är det själva satsen som gjort oss tjock om magen som ska vara det som gör susen och inte själva akten:o (jag är blyg och rodnar när jag bara skriver det).....

Här är det full rulle i magen då bebis är busig. Har faktiskt haft några kraftiga sammandragningar och kraftiga bäckensmärtor under eftermiddagen som strålat upp i magen. Min bästa vän är eld och lågor och HEEEELT övertygad om att jag är på gång.
Jag är skeptisk eftersom läkarna sagt att jag troligen går över. Samt att det är det genetiska från min familj.
Jag har inga planer på att be sambo komma hem. Tror det kommer ge sej mer och mer nu när jag slöar på soffan..

Sen sex ska ju vara hjälpsamt.
.

Hehe. Sex är ju trevligt, har läst om att satsen kan sätta igång förlossningen... Sex ett par gånger om dagen hade varit något :d ... -om man bara orkat!

:D du får uppdatera här ofta, annars kommer jag tro att du åkt in till förlossningen ;)

Blir nog ingen förlossning. En het dusch gjorde susen och nu har det avtagit. Små känningar om jag är uppe och går men när jag vilar så är det lugnt.
Bäckensmärtorna är nästan som bortblåsta nu :) Va säkert dagens åktur med skotern som orsakade dom.
Även den vansinniga halka vi har här hemma hjälper säkert oxå till. Är skitsvårt att gå ute och jag spänner mej som attan:grin:.

Här är det lugnt. Har strålande känsla upp i magen när jag rör på mej. Bäckensmärtor som gör det bökigt att röra på sej. Men jag har sovit som en sessa och vaknade av att sonen låg och flinade åt mej full i bus:D
Det som gör ont är lagom och jag mår fortfarande som om jag skulle kunna delta i vasaloppet;)

Tack för alla grattis och peppningar. Det värmer. Vi är kvar på bb, lillen har tappat mycket i vikt och måste komplettera amningen med ersättning men det kånns ändå ok. All personal är fantastiska här. Min ruptur är total men jag är uppe och går ganska obehindrat. Sitta kan jag också göra ok. Jag är mest bekymrad över att jag inte ska bli helt återstäld, men det kan bara tiden utvisa.
Angående förlossningen så är det det värsta jag gått igenom någonsin. Aktiv förlossning (öppen 4cm) fram till att han var ute varade i 15 h. Krystade i ca 2h. Latensfasen varade i 12h. Tog all smärrtlindring som fanns att erbjudas men inget fungerade, jo EDAn höll i 3h. Nej fy nästa gång kräver jag snitt! Sambon vägrar också att gå igenom detta igen.

/ Qbaby

Nä fy vad trist att du hade det så jobbigt. Hoppas dom följer upp dej och dina upplevelser.:eek:
Hoppas liten går upp i vikt snart så ni får komma hem och landa lite i ert nya liv.
Många styrkekramar!!!!!!!!!!!!

Några husmorskurer för egenhändig igångsättning ? :angel:

Vi körde på färdknäppen men nr:1, det funkade bra, sen om det berodde på det eller om det kommit igång iaf vet vi ju så klart inte. Jag var trött på att vara gravid och det var ju nästan vecka 37 då så vi testade.
Men vi testar nog det sen igen när bebisen är klar där inne den här gången oxå, runt vecka 37 typ;)

Jag är så ledsen över att du fick genomgå en sån jobbig förlossning :(
Jag hoppas verkligen du får all hjälp du kan få för att läka både kropp och själ.

Jag hoppas även att det inte hindrar kärleken till den lilla. Ta hand om er!

Behövdes det bara en gång sen startade allt?
Eller tog det flera gånger och en lång väntan efteråt, eller? Berätta! ;) :)

Hur upplever ni förstföderskor sina graviditeter? (även ni som fött:))

Jag minns att jag tyckte det kändes som om jag va gravid i tre år. Sista veckorna va fruktansvärda just pga väntan. (dels för att jag gick över så länge). Men varje vecka kändes mer som 1 månad......:grin:

Nu har jag upplevt det helt tvärtom.. Tiden springer fram. Känner mej lite stressad:crazy:. Har lixom inte gjort något alls för att förbereda för bebisen. Inte inhandlat något som amningsskydd, salvor osv. Snabbpackade väskan när proppen gick i lördags.
Sonen har tjatat om bebisens säng som stått i förådet så den har fått komma fram. Men thats it....
Har inte ens ett skötbord än.

Just nu är jag lite osäker på om jag verkligen kommer gå över tiden som jag trott hela tiden. Har rätt ont men tror det endast är förverkar. Min svägerska har vid två tillfällen (de senaste 3 månaderna) bjudit våra gemensamma höggravida vänner på plankstek. Dagen efter har de legat på BB. Så på fredag är jag försökskanin på om hon har någon speciell gåva:D Hon vill att bebis kommer så hon får bi faster igen...

Själv ska jag försöka dra sonen med pulkan en sväng senare idag och kanske ta en sväng med skotern. Hoppas väl på att det ska göra susen:angel: (vilket det inte gjort hittills).
Än har vi vinter och skoterspåren är hårda att gå på. Så där kan jag gå utan att halka. Vägarna är rena isgatan...:mad: Ska jag hämta posten bör det ske med skoter eller bil. Jag törs inte korsa vägen nu när jag är så otymplig...

Men först ska jag och lilleman slöa framför lite tv. Blivit lite fusk med tv:n ett tag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar