Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

"Hur upplever ni förstföderskor sina graviditeter?"

I början komemr jag ihåg att jag tyckte det gick jättelångsamt, men i början hade jag ockås mkt blödningar då moderkakan låg fel så fick plötsligt ridförbud och blev beordrad sängläge. Men vecka 20-34 (34+3 idag)känns som om de bara susat förbi, så nu hoppas jag de sista veckorna gör likadant ;)

De senaste veckorna har dock graviditeten börjat bli tung!
Nu är det kämpigt att röra sig och jag är konstant täppt i näsan samt har nu rethosta så känns som om sömnen är minimal :(
Har en hel del smärtor som är som mensvärk i magen samt att det ömmar och strålar i nedre delen av ryggen.

Men lill bebisen är det full rulle på, satan i gatan vilka sparkar han har fått in på senaste, känns som om han tänker bryta sig ut genom väggen ibland ;)

Tänkte kolla med er som har barn sedan innan, har ni drukit hallonbladste? Samt ni förstaföderskor, ska ni dricka?
Nu tänker jag inte för att sätta igång förlossningen utan de ska ju tydligen kunna hjälpa förlossningen och även efter

Det finns på nätet samt på lite olika hemsidor. Ska tydligen hjälpa under flrlossningen samt livmoderns läkning efter, även amningen ska kunna hjälpas. Skadar ju inte att testa ;)

Vissa säger även att det kan starta förlossningen så ska tydligen inte användas innan v.35 :)

Du har inte möjlighet att pm:a nån sida? Blev nyfiken. Hade lite problem sist med amningen då det tog tvärslut efter 3 månader. Kämpade med att pumpa tills sonen va nästan 4 månader. Blev ca 1 mål om dagen på slutet:(

Hur upplever ni förstföderskor sina graviditeter?

.

Nu på slutet är det lite ofattbart att det snart är klart, det går saaakta samtidigt som varje dag går fort.

Idag kommenterade även mormor att magen sänkt sig, jag hoppas det.
Hela eftermiddagen har jag även gått med ett tryck/värk över nedre delen av magen (blygdbenet??) samt lite småvärkar.

Kan inte låta bli att hoppas att något kanske är på gång. Det skulle vara så skönt att kunna lämna graviditeten bakom sig och kliva in i del II av mitt liv.

...men förmodligen kommer bebis klamra sig fast ända in i April bara för det :P

...men förmodligen kommer bebis klamra sig fast ända in i April bara för det :P

Jag och sambo skulle gissa på varsin dag och se vem som kommer närmast. 1 april är min gissning:D

Syrran är född i v 29 den sista mars. Så min styvmor ringde sina anhöriga och meddelande att hon va född 1 april.. Ingen trodde på henne först:crazy:

Nu på slutet är det lite ofattbart att det snart är klart, det går saaakta samtidigt som varje dag går fort.

Idag kommenterade även mormor att magen sänkt sig, jag hoppas det.
Hela eftermiddagen har jag även gått med ett tryck/värk över nedre delen av magen (blygdbenet??) samt lite småvärkar.

Skönt att du samtidigt upplever att det går fort. Det gjorde inte jag när jag väntade sonen.

Kul att magen sänkt sej. Och att det börjar hända saker. Låter lite som det jag känner och har kännt några dagar. Jag tror du får före mej. Men man vet aldrig :)

Nej. Jag orkade inte pga min förkylning. Har varit sjuk i snart (4) månader.(!). Har en fruktansvärd natt och morgon hosta som lättar på dagarna iaf, slemmig och har ont i halsen. När jag bestämde mej för att gå över på mammaledighet (sonens dagar) så hade jag fortfarande feber varannan kväll.
Sen en sjukt ignorant lärare som totalt dissade mina mail med frågor. När han väl svarade så fick jag inga riktiga svar. Så jag gav upp helt enkelt:o Ska försöka göra klart sista biten till hösten ist. Då ska sonen troligen börja på dagis igen..

Enligt läkarna är det bara att härda ut. :grin:

Jag köpte mitt på life, men Googla så kommer fet nig upp massor med internet sidor :) Det bästa är väll 100% halllonblad, men vissa säger att den inte är så god. Jag dricker en med 50% från life och den är god, och sägs ha samma effekter ändå trots lägre % innehåll, man får väll dricka mer ;)

Lite info:
Hallonbladste är inte bara för höggravida, den har fler användningsområden. Inte minst efter en graviditet, för att dra samman livmodern samt för att öka kroppens läkeförmåga - bra vid efterblödningar hos både djur och människa. Oxytocin stimulerar även till en välfungerande amning, som även bildas vid bröst/kel-kontakten mellan moder och barn.

Hur upplever ni förstföderskor sina graviditeter? (även ni som fött:))
.

jag upplever att det gick jäkligt fort i början, fram till ultraljudet ungefär, i och med att vi fick göra ett i beräknat v.18 och blev tillbakaflyttade till v.16, vilket var jättedrygt psykiskt just då, men jag kan säga att jag mycket hellre blir tillbakaflyttad så än framflyttad två veckor. Jag tycker mig ha behövt hela graviditeten såhär långt för att ställa in mig på vad som komma skall.

Jag har läst mycket gravidtidningar, gravidforum, går på föräldrautbildning, vill helt enkelt snappa upp så mycket information som möjligt. Är lite orolig över förlossningsdepression, med tanke på att jag fortfarande ibland tycker att det är overkligt att det där pyret i min mage som har gjort mig så otymplig det senaste ska inom några månader finnas ute hos mig och det kommer vara vårt barn. Hur i helvete ska jag kunna ta hand om ett barn liksom :p

Vet ju att det kommer gå bra men ja.

Sen iaf, på slutet nu tycker jag att det segar sig fram så jag blir tokig. Jag mådde ju så jäkla bra i början, inga bekymmer med nåt, så innan man började växa och bli otymplig och fortfarande kunde gå långa promenader, rida och göra vad som helst utan att fundera på om jag orkar det eller inte så var det ju enkelt, nu är det en match att ta sig upp ur soffan :o

Men ändå, jag vidhåller vid att jag älskar att vara gravid, känslan av att det största som hänt, mig och min sambo, vilar i min mage och växer till sig är fantastisk. Och det kanske låter knäppt men jag ser fram emot förlossningen faktiskt. Inte nåt nervös och är glad att det är jag som får föda istället för att stå bredvid och känna mig hjälplös :angel:

För mig går tiden mkt fortare nu än i början, men det beror på att jag mådde illa och kräktes till v 23, det tog så mkt mentalt på mig. Nu när jag är i v 34 mår jag psykiskt toppen, men fysiskt tar det emot. Jag kan åka o handla utan att fundera på var närmsta toalett är, vet inte hur många gånger jag har spytt på parkeringen. Jag har lite problem med svullna fötter, foglossning och sammandragningar, man känner sig fet, stor och klumpig, men det är ändå bättre nu än innan.

(till alla)

Vad annorlunda vi alla upplever det. Det är kul att läsa allas känslor om graviditeter och hur vi uppfattar tiden. Ja bortsätt från våra otrevliga upplevelser som illamående, foglossning mm.

Nu hinner jag inte skriva mer för jag och sonen ska iväg och lyssna på bebisen:).

Hjärtljuden låg strax under 150 och allt va bra enligt bm. Men jag tyckte det va lite obehagligt att magen inte vuxit en enda cm sen sist:confused:. Bm sa att det inte va någon fara och att det troligen hade o göra med att magen åkt ner en bit.
Men jag kände obehag över det. Hade velat komma på en extrakontroll till veckan men bm satte mej på en ny tid först om två veckor....:(

Så bra att du hade dagar kvar att ta ut så du slapp hamna efter i skolan!

Jag studerar fortfarande, börjar förstå varför folk väljer att ta ut mammadagar redan innan förlossning. Ifall det blir en till knodd efter den här så vägrar jag studera, då ska jag ha jobb så jag kan få koppla av den sista tiden innan FL, nu är det bara tungt och stressigt.

Knepigt att din bebis ligger still på kurvan. Funderar... i den här fyrkantiga boken man fick av BM vid inskrivningen, finns det inte en tecknad bild där som visar hur magen växer? Om jag inte missminner mig så blir storleken mindre de sista veckorna.

Just nu tycker jag att tiden nästan går för fort :D Jag har massor kvar att göra på jobbet känns det som. Jag hatar när det dyker upp roliga arbetsuppgifter och jag vet att jag förmodligen inte kommer att hinna gör dem. Fast å andra sidan har jag också börjat längta väldigt mycket efter att få träffa den lilla palten som rumlar omkring i min mage:love: Och det som inte hinns med på jobbet, ja det får bero.

15 dagar kvar till BF, mår fortfarande bra, tränar på min crosstrainer och ser på ponnyakuten och åker skidor så ofta jag hinner. Promenader är däremot uteslutet nu mer får hiskerligt ont under magen då.

Å andra sidan, lillen får gärna komma nu, skulle så gärna åka upp till fjälls på påsk (påsken är nästan det enda tillfälle på året då hela min familj är samlad på ett ställe, så det skulle vara så trist att inte få åka "hem") men vi vill gärna hinna landa lite innan vi åker fyrtio-mil enkel väg med en liten som vi inte känner och som inte känner oss.

kl

Igår fick vi äntligen komma hem från bb, efter nästan 6 dygn. Känns fantastiskt att vara hemma igen. På sista barnronden upptäcktes att lillen har ett brutet nyckeben sedan förlossningen och barnläkaren gick även igenom förlossningen där det visade sig att lillen hade navelsträngen hårt virad runt halsen två varv och var andningspåverkad av detta så pass att larmet till akutteamet gick. Det var även därför de var tvungna att dra ut honom snabbt och därav min ruptur. En fantastikt trevlig och bra barnläkare som verkligen tog sig tid med oss.

Jag har inte kommit över förlossningen. Så fort jag tänker på den börjar jag storgråta. Ursch det är verkligen skitjobbigt:cry:.
Däremot har jag en fantastisk liten kille liggandes i knät som är det finaste som finns!:love:

Hoppas att ni andra snart får träffa era små i magen och att ni alla får en underbar dag.

//Qbaby

Skogstroll - 13 februari
Laeikinois - 18 februari pojke f. 25/2, 4210g 52 cm
Kethets - 19 februari - Pojke f. 15/2, 4175g, 53 cm

Qbaby - 5 mars - Pojke f. 3/3, 4265g, 56 cm
Embe - 12 mars - Pojke f. 22/2, 3860g, 52cm
FlipTheFrog - 16 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
FengurLaugar - 12 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Jag har fortfarande inte kommit över hur lång din pojk var!! Han är längre än vad N är ännu.

*kl*
Sambon upptäckte igår att hans värsta rädsla har blivit besannad, N har rött hår i vissa ljus:D Men för det mesta är det guldbrunt. Annars är det mest skrik här känns det som, han sov som längst tre timmar i natt sedan var det amning eller tröst en gång i timmen. Jag längtar verkligen tills han blir 3 månader!

kl

Igår fick vi äntligen komma hem från bb, efter nästan 6 dygn. Känns fantastiskt att vara hemma igen. På sista barnronden upptäcktes att lillen har ett brutet nyckeben sedan förlossningen och barnläkaren gick även igenom förlossningen där det visade sig att lillen hade navelsträngen hårt virad runt halsen två varv och var andningspåverkad av detta så pass att larmet till akutteamet gick. Det var även därför de var tvungna att dra ut honom snabbt och därav min ruptur. En fantastikt trevlig och bra barnläkare som verkligen tog sig tid med oss.

Jag har inte kommit över förlossningen. Så fort jag tänker på den börjar jag storgråta. Ursch det är verkligen skitjobbigt:cry:.
Däremot har jag en fantastisk liten kille liggandes i knät som är det finaste som finns!:love:

Hoppas att ni andra snart får träffa era små i magen och att ni alla får en underbar dag.

//Qbaby

Tack för att du delar med dig :bow:

Så skönt att du trots den svåra förlossningen verkar ha tagit till dig den lille!

Vet inte vad jag mer ska säga, förutom att jag hoppas du repar dig snabbt från rupturen. Hur lång tid brukar det beräknas ta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar