Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Men vi får väl se om något år eller två , då kanske man glömt igen :p (och prata med läkarna om risker, såklart).

Ja sambo är några år äldre än jag. Jag kan lätt skaffa en till i rätt många år framöver om jag skulle vilja. Sambo har en egen gräns på när han inte vill ha fler pga ålder och det är om 5 år.
Vi utesluter inte helt en till för då hade det kanske blivit en steril i vårt förhållande.. Men då ska vi helt ha ändrat vår livssituation. Sambo ska jobba hemma och jag ska vara klar med skolan.
Samt att den minsta inte ska vara lill-liten när en bebis finns i vårt hus igen...

Måste bara dela med mig av min konversation nyss med sonen, som i dagarna precis kommit in i "-varför?"-åldern :p

"- Mamma, vad ska du göra?"
"- Jag ska kissa" (sonen följer med)
"- Varför ska du kissa?"
"- För att jag är kissnödig"
"- Varför är du kissnödig?"
"- För att jag druckit så mycket vatten och mjölk"
"- Varför har du druckit så mycket vatten och mjölk?"
"- För att jag var törstig"
"- Varför var du törstig?"
"- För att kroppen behöver vätska för att må bra"
"- Varför behöver kroppen vätska för att må bra?"
"- Ja du gubben *funderar*, det kan jag inte riktigt förklara på ett bra sätt, den behöver det bara. Nu har jag kissat klart!" (reser mig, spolar etc)
"- Varför har du kissat klart?"
"- För nu är det slut med kiss i min mage" (tvättar händerna)
"- Varför är det slut med kiss i din mage?"
Nu kan jag knappt hålla mig för skratt längre och konstaterar att "- Vet du vad älskling, nu är det dags att äta kvällsgröt med pappa!"

:D

Senast ändrad:

Ja, det blir helt klart en hel del om och men runt en ev. trea här med. Dock inte så många praktiska som för er, utan "bara" med huset etc, förutom det medicinska då, som är den stora orsaken.

Men å andra sidan så känns 2st alldeles lagom det med, tror jag! Just nu känns det så i alla fall - får se hur det känns om några månader ;)

Senast ändrad:

Vilka tråkiga vänner du verkar ha:( Men det kanske hjälper att prata med dom? Vem vet dom kanske tycker att du inte hör av dig?

Jag träffar inte mina vänner så ofta just nu, alla är upptagna och jobbar konstiga tider. Träffar dock dom som är mammalediga lite oftare nu när jag är ledig vissa veckodagar.

Drog bara till med mormor för att skriva något...

Du vet väl att du måste skriva allt som händer på fb? Ni kanske kan filma förlossningen och lägga ut där:)? Undrar om det skulle uppskattas... Vem vet det kanske går att sända live, så att dom inte missar något!

Härligt (och lite läskigt) att du har fått en datum bestämt!:banana:

Frågvisa barn är alltid roligt, iaf tills man har slut på svar. Min treåring undrade hur bebisen hade kommit in i magen?:o Jag tyckte det var lite tidigt att berätta så jag sa att det var svårt att förklara och att jag kan berätta när han blir större. Som tur var så accepterade han det.

Om jag ska vara hobby-psykolg, kan det kanske vara så att dina vänner inte vet hur de ska hantera situationen du har hamnat i? Att ha gått från deras kompis som hängde med på de flesta roligheterna till att du helt plötsligt ska bli mamma och måste lägga om ditt liv totalt?
De har helt enkelt valt den lätta vägen för att hantera det hela.

När jag slutade festa tappade jag också en del vänner (är en äkta hemmamänniska som var trött på det livet vid 19) men jag hade ändå kvar en hel del, sådana som man hade mer gemensamt med än att det var kul att supa tillsammans typ. De är dessa som jag "umgås" (mest msn) med idag, vi ses då och då.
Jag bor också en bit bort ifrån alla vänner, men jag uppskattar ofta isoleringen. Dessutom är det inte de närmaste vännerna som tjötar.

Du kan också se det som ett tillfälle att se vilka som var dina äkta vänner. Har de ingen mammagrupp du kan börja i dit du har flyttat? Jag antar att du ska gå på nya kommunens bvc så du kan väl ringa dem och fråga om de inte har någon grupp för unga mammor?

*kl*
Just nu känns det som om det inte kommer bli några fler barn här heller, att vara gravid har varit en av de värsta faserna i mitt liv enligt mig. Vilket är synd eftersom jag egentligen ville ha minst tre barn. Men jag kan teoretiskt sett få barn i 20 år till och sambon ännu längre så man ska aldrig säga aldrig...

Du vet väl att du måste skriva allt som händer på fb?

Mmmmm. Jag brukar sällan skriva något privat på min logg. Mest något ytligt eller nå lustigt. Oftast lägger jag in lite protester över politik, rättsystemet mm via länkar till tidningar mm.
Men fick en infall en dag och skrev att om bebis kunde sjunka ner något så hade jag bli lite gladare. Hade så vansinnigt ont i revbenen.

*skäms på mej*
Den som först kommenterade va en gammal klasskamrats tjej. Hon skrev något i stil med "lycka till med det". (i all välmening)
Att jag skäms för att ha klagat är för att hon förlorade sitt barn i magen. Hon va fullgången. Detta hände för inte ens 4 veckor sen........:cry:
Jag har mått oerhört dåligt sen dess för deras skull och tänkte me inte alls för när jag klagade till på klagoboken. (den enda gång jag gör det:grin:)

Kethets + Diana

Det är snarare så att jag hör av mig varje gång, vilket får mig att känna mig jobbig.

att det är såsom Kethets säger tror jag nog med, men jag har alltid varit "före" alla andra med t.e.x seriöst förhållande, flytta ihop, förlova sig.... Så fast en graviditet ändå är helt annorlunda så ÄR jag ju faktiskt samma person, har samma åsikter, humor, musiksmak, intressen m.m... Och jag är fortfarande kapabel att träffas i stan över en fika t.e.x.

Jag vet att det finns en "föräldrargrupp" eller vad man kallar det för just yngre personer, ska försöka komma med i en sådan sedan. kanske kan få nya vänner genom det.

Senast ändrad:

En annan sak som gjort att många avslutat vänskapen är att jag inte har fb, av vissa skäl som de närmsta iaf vet om, men ändå tjatar alla om att jag borde skaffa det " man kan ju inte hålla kontakten annars och det är ute att smsa ju!" Och det är inte en, utan många som sagt så. Telefon, MSN, sms, mejl, hemsida... Det räcker tydligen inte.

Senast ändrad:

*kl*
Just nu känns det som om det inte kommer bli några fler barn här heller, att vara gravid har varit en av de värsta faserna i mitt liv enligt mig. Vilket är synd eftersom jag egentligen ville ha minst tre barn. Men jag kan teoretiskt sett få barn i 20 år till och sambon ännu längre så man ska aldrig säga aldrig...

Jag hatar/hatade oxå att vara gravid, har ju haft foglossning nästa hela graviditeterna. Men dessutom lovade jag mej själv, medans jag låg och skulle föda, att jag ALDRIG NÅGONSIN skulle bli gravid igen....

Nu sitter man här med stor mage och onda fogar.
Men det här är sista gången, två ungar får räcka.

Ja lite sant äre. Sms är helt ute. Fejjan är det som man har känns det som. :D

Men du kanske kan anstränga dej lite extra med att höra av dej. Göra några extra ansträngningar med att hålla kontakten. Det är säkert svårt att veta hur man ska umgås när man är ung.

Snart hamnar vi väl här.:cool:

Tycker också det där med fb har gått till överdrift, jag vägrar skriva grattis där till folk. Antingen känner man personen så bra att man kan lägga ner 5 sekunder på att skicka ett sms till personen och om inte så varför skulle man då säga grattis? Tycker det är löjligt dessa "first" kommentarerna på födelsedagar och dylikt. Jag har det mest för spelen...:p

laeikinois: Föräldragruppen låter som en bra idé:) Sen finns det ofta öppna förskolan, bebisrytmik och liknande på många ställen. Sen så har du ju hästen, där brukar man kunna få bra kontakter, man vill ju inte prata barn jämt. Sen tar jag för givet att du planerar att börja plugga/jobba senare och då brukar man hitta folk som är på samma våglängd som en själv. Skit i åldern på folk du umgås med, 30-åringar är minst lika kul som 20-åringar.
Sen så kanske dina vänner kommer tillbaka med, om det är så att de bara behöver smälta situationen. I värsta fall kan du flytta till värmland och umgås med mig:idea:

*kl*
Insåg idag när jag gick igenom bebis sakerna att jag hade inga lakan som helst som passade till spjälsängen. Så blev en tur till ikea vilket alltid är uppskattat av mig men mindre uppskattat av sambon. Blev självklart mer än bara lakan handlat, men inte mycket!

Jag har turen att min mamma sparade alla bebiskläder (en sak som hon egentligen aldrig förstod varför hon gjorde) så jag har tillräckligt med kläder utan att behöva köpa nytt för första året (men självklart kan man inte låta bli att köpa lite..). Det mesta är från 90-talet aka innan bobysarnas ordentliga intåg i sverge , utan det är mest omlott-tröjor och väldigt mycket hänglsebyxor, är roligt att se hur modet har skiftat:)
Min plånbok är också glad för att jag inte är en snobb som vill ha allt nytt:p

Usch, ikväll har jag ett behov av att bidra till slasktunnan med graviditetsgnäll, tack för att den finns... Så here we go:

Har varit mer eller mindre förkyld sedan mitten av november, och just som jag återhämtat mig från kräksjukan jag fick i mitten av januari så slog den senaste förkylningstoppen till. Denna gång utblommade det till ngt som doktorn på penicillinasken kallat för luftvägsinfektion, och som jag själv nog skulle kalla för halsfluss?

Ja, hur som haver så äter jag Amimox sedan i tisdags och i fredags och igår så kände jag plötsligt att livet började återvända. Har förvisso ingen röst, alltså verkligen ingen röst, och jag hostar och snorar fortfarande big time, men skillnaden mot i onsdags kväll då jag satt och lipade över att jag mådde så dåligt mot hur det sedan blev är enorm. Men vad händer idag - ja, förutom att frugan också inser att hon har halsfluss, så börjar jag känna mig sämre igen. Fan, fan, fan. Har verkligen inte tid och ork och lust till detta.

Har skitmkt kvar att göra på jobbet och nu har jag bara en vecka på mig. Jag har verkligen ansträngt mig sedan en bra bit innan jul att göra färdigt det jag kan, så att allt inte skulle komma de sista veckorna.. men fan så motarbetad jag har varit av min kropp :( Direkt när höstterminen slutade (jobbar alltså som lärare) så däckade jag fullständigt och sov i stort sett 20 timmar om dygnet ända tills dess att vårterminen drog igång igen. Lyckades med viss fördröjning ändå skriva klart alla mina skriftliga omdömen, men det som släpar nu är en massa rättning, utvecklingsamtal samt röjning av mitt skrivbord.

Vi ska flytta in i tillfälliga lokaler april-oktober medan våra renoveras, och jag har under 10 års tid samlat på mig en sanslös mängd bra och ha till undervisningen-saker, som tyvärr inte alls har varit bra att ha då jag aldrig har tagit mig tid till att systematisera dem... Och det lär jag ju inte hinna nu heller, men att bara packa ner allt osorterat i flyttkartonger bär verkligen emot, jag vill ju så gärna bara kunna plocka ner en pärm, slå upp en flik och hitta det jag letar efter där... Plus att vi inte har utrymmet till att förvara allt som det ser ut nu.

Och eftersom rösten fortfarande inte har återvänt så vet jag inte vad jag ska göra med de sex utvecklingssamtal jag har kvar? Och hur ska jag kunna gå igenom resultat och svar från övnings-nationella provet i fysik?

Jobbade hela förra veckan med feber och frossa och utan röst (för att jag är dum, snål och stressad och vill ge det jag kan till mina elever, som i nuläget inte ser ut att få en utbildad vikarie.. eller en vikarie överhuvudtaget efter det att jag har lämnat bygget), och nu är jag inte jättesugen på att stupa på målsnöret. Och jag vill INTE upprepa historien från förra graviditeten. Då gick vattnet 12 timmar efter jag hade lämnat skolan (10 dagar före BF) och sedan fick jag sitta mellan amningarna och rätta prov, skriva omdömen samt skriva ihop min överlämning till vikarien. Den här gången går jag iaf ca 3 veckor före BF.

Så särskilt mkt uppbackning med hästar, hundar och barn har vi inte heller så att vi är sjuka så här båda två sliter rätt bra på oss. Men nu så är det mockat, vattnat och matat och fru och son sover sött.

Imorgon när jag vaknar hoppas jag att jag är FRISK!!!

Tacktack. Nu kan ngn annan ta över gnällslasken!

PS: Jag vill bara spotta ur mig att foglossningen har blivit mkt värre de senaste dagarna. Har som konstant tandvärk i bäckenet. Ännu har jag dock inte behövt ta fram kryckorna från slutet av förra graviditeten, alltid något?

Tänk så knasigt det är.

Svårt att göra rätt för omvärlden liksom. Vissa blir tokiga av att man hör av sig och andra blir ledsna av att det är tvärt om.

Snart hamnar vi väl här.:cool:

Tycker också det där med fb har gått till överdrift, jag vägrar skriva grattis där till folk. Antingen känner man personen så bra att man kan lägga ner 5 sekunder på att skicka ett sms till personen och om inte så varför skulle man då säga grattis? Tycker det är löjligt dessa "first" kommentarerna på födelsedagar och dylikt. Jag har det mest för spelen...:p

laeikinois: Föräldragruppen låter som en bra idé:) Sen finns det ofta öppna förskolan, bebisrytmik och liknande på många ställen. Sen så har du ju hästen, där brukar man kunna få bra kontakter, man vill ju inte prata barn jämt. Sen tar jag för givet att du planerar att börja plugga/jobba senare och då brukar man hitta folk som är på samma våglängd som en själv. Skit i åldern på folk du umgås med, 30-åringar är minst lika kul som 20-åringar.
Sen så kanske dina vänner kommer tillbaka med, om det är så att de bara behöver smälta situationen. I värsta fall kan du flytta till värmland och umgås med mig:idea:
det fetstilade, det är precis så jag tycker.
jag smsar men får svar typ dagar efteråt. då kortfattade (från min sk bästa vän). hon gillar inte att prata i telefon så det går helt enkelt inte. msn funkar inte det heller MEN hon kan skriva till min pojkvän på fb och fråga saker om mig/oss! och kommenterar saker han skriver på fejan, men ett sms eller ens höra av sig till mig gör hon inte längre.
pratade med henne idag och förklarade att jag känner mig dissad och frågade varför hon inte hör av sig, fick inga bra svar. tillslut började hon säga saker som att "du bor för långt bort" (hela 30 minuter!:eek:), "du har ju inte fb", "det kostar för mkt att åka till dig", "jag vet inte när det går bussar"...kan vi inte träffas i stan över en fika föreslog jag då, men nä, det är inte kul sa hon kort.
en vän man haft i flera år, stått varandra jättenära som systrar. men jag känner mig bara sårad för tillfället, ledsen.

haha, nä, värmland lockar inte mig.:p men tack för erbjudandet, krisar det så vet du vem som flyttar!:idea: det är sant, nytt stall och senare ev skola igen så kanske man lär känna någon...

för övrigt så har jag varit gudatrött idag, sov inte alls bra och har fortfarande ont till och från, ryggen och sammandragningar/förvärkar kommer mest på nätterna/kvällarna. kliet har jag dock lyckats bota en del med en salva jag köpte på apoteket efter att ha rådfrådat apotekaren. hydrocortison. stillar kliet en del. hon tyckte det var konstigt att inte min bm hade tipsat om den tidigare, helt ofarlig.

Lagom är verkligen bäst, jag får höra kommentaren "Kommer inte bebisen snart" ca 5 gånger dag och då tröttnar man, speciellt då jag vet att detta lika gärna kan fortsätta i 3 veckor till... Och om alla fortsätter likadant kommer jag att flippa:angel:

Jag tror du kommer träffa någon, om du inte hade haft några fritidsintressen hade det sett mörkare ut men så länge man har häst så träffar man jämt nytt folk:)

Jag hade häst fram till v.23 i graviditeten, sen åkte den till min syster. Vilket var jätteskönt! Jag har aldrig varit så trött på vissa personer som jag var på folk i det stallet! Än idag vet jag inte om det var för att de var idioter eller för att jag var full med hormoner:p

Själv har jag sovit förfärligt gott i natt! Var månader sedan (känns det som) sen jag fick sova så djupt, var också en riktigt smärtfri natt. Att vakna vid 8 och faktiskt känna sig utvilad var magiskt. Sen har bebis varit VÄLDIGT lugn, men jag har fått några sparkar tillslut (efter två oroliga timmar)

Jag hoppas du vaknade frisk;).. Jag har varit tvärtom. Dundersjuk i november och december och sen dess halvtaskig....

Det är lite otäckt att vara utan röst när man är gravid. Svårt att ringa efter hjälp om det är något. Jag är utan röst varje morgon och är livrädd att nåt ska sätta igång innan jag kunnat hosta fram nån form av kraxande...

Tycker enormt synd om er som är sjuka och har så mkt att göra med djur och du med jobbet. Du måste vara rädd om dej nu inför ankomsten.. Åtminstånde så du har röst när du ska klämma fram den lill*.......

Jag här ju min häst kvar i mitt gamla stall, dvs jag och sambon flyttade men hästen är kvar, mamma har hand om honom de dagar jag inte är där. Min sista ridtur var i december, jag hade kunnat rida flera veckor till men fick förbud från sambon och mamma, de vill inte att en olycka ska hända. Självklart inte jag heller men gud vad jag saknar det. Hoppas verkligen att förlossningen går supersmidigt så jag kan börja rida snart.:p här fått tag i en lösdriftsplats i närheten så det blir perfekt när pållen flyttar dit, Han trivs bättre på lösdrift än stall och jag får det smidigare iom att jag slipper sysslor såsom mockning...

Vecka 23 visste jag ju inte ens om graviditeten än.:p

Skönt att du här fått sova bra. Jag hade en hemsk natt, kliade så jag trodde jag skulle bli galen. Fick tabletter utskrivna av läkare idag mot kli, får hoppas att de hjälper.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar